Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie opiekun osoby starszej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej:
ustalenia i klasyfikowania problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej,
diagnozowania zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej,
dobierania odpowiednich metod i technik, zapewniających kompleksową opiekę osobie starszej,
mobilizowania osoby starszej do aktywności.
„Mój standardowy dzień pracy to ustalenia i klasyfikowania problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej”.
Beata, opiekun osoby starszej
Liczba prywatnych domów opieki dla seniora stale wzrasta.
Przykładowe zadania zawodowe
Diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej
Galeria zdjęć przedstawia diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej.
Organizowanie aktywności fizycznych osobom starszym. Zdjęcie przedstawia trzy kobiety na wózkach inwalidzkich w trakcie ćwiczeń.
Ułatwienie osobie starszej kontaktu z bliskimi. Drugie zdjęcie przedstawia młodą kobietę pokazująca smartfona starszemu mężczyźnie.
Aplikowanie wymaganych leków. Trzecie zdjęcie przedstawia kobietę zakraplającą oczy mężczyźnie.
Pomoc w poruszaniu się. Czwarte zdjęcie przedstawia osobę pchającą starszą panią na wózku inwalidzkim.
Dobieranie odpowiednich metod i technik, zapewniających kompleksową opiekę osobie starszej
Galeria zdjęć przedstawia dobieranie odpowiednich metod i technik, zapewniających kompleksową opiekę osobie starszej.
Objaśnianie zasadności użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej. Pierwsze zdjęcie przedstawia dwie osoby które rozmawiają ze sobą.
Udzielanie pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej. Drugie zdjęcie przedstawia osobę w trakcie ćwiczeń na rowerku.
Ocenianie stopnia samodzielności osoby starszej w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego. Trzecie zdjęcie przedstawia starszą kobietę trzymającą dziewczynkę za ręce.
Ustalenie i klasyfikowanie problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej
Galeria przedstawia ustalenie i klasyfikowanie problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej.
Prowadzenie dokumentacji sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby starszej. Pierwsze zdjęcie przedstawia osobę trzymającą dokumenty.
Ustalanie planu działań opiekuńczo‑wspierających. Drugie zdjęcie przedstawia osoby analizujące dokumenty.
Galeria zdjęć przedstawia typowe zadania zawodowe. Ocena możliwości fizycznych osoby starszej. Pierwsze zdjęcie przedstawia kobietę leżącą w łóżku.
Krok pierwszy: Prowadzenie profilaktyki przeciwodleżynowej u osoby starszej. Drugie zdjęcie przedstawia opiekunki przygotowujące osobę do podniesienia.
Krok drugi: Wspieranie osoby starszej w usprawnieniu psychofizycznym. Trzecie zdjęcie przedstawia opiekunki zakładające specjalne pasy osobie starszej.
Krok trzeci: Stosowanie podnośników transportowych dla osoby starszej, niesamodzielnej. Czwarte zdjęcie przedstawia opiekunki uruchamiające podnośnik.
Krok czwarty: Stosowanie nosideł higieniczno- transportowych dla osoby starszej, niesamodzielnej. Piąte zdjęcie przedstawia osobę w trakcie podnoszenia za pomocą nosidła.
Krok piąty: Stosowanie działań opiekuńczo- wspierających dostosowanych do potrzeb i możliwości osoby starszej. Szóste zdjęcie przedstawia moment usadzania osoby starszej na wózku inwalidzkim.
Krok szósty: Wykonywanie zabiegu opiekuńczo- pielęgnacyjnego. Siódme zdjęcie przedstawia kobietę zapinającą sweter osobie siedzącej na wózku inwalidzkim.
W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.
Mobilizowanie osoby starszej do aktywności
Galeria zdjęć przedstawia mobilizowanie osoby starszej do aktywności.
Organizowanie czasu wolnego osobie starszej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego. Pierwsze zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę w kasku rowerowym na głowie.
Rozpoznanie możliwości psychofizyczne osoby starszej do aktywnego spędzania czasu wolnego. Drugie zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn na żaglówce.
Planowanie osobie starszej spędzania czasu wolnego. Trzecie zdjęcie przedstawia dwie osoby spacerujące w parku.
Gra edukacyjna
Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu opiekun osoby starszej.