Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie opiekun osoby starszej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej:

  • ustalenia i klasyfikowania problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej,

  • diagnozowania zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej,

  • dobierania odpowiednich metod i technik, zapewniających kompleksową opiekę osobie starszej,

  • mobilizowania osoby starszej do aktywności.

R2piAU3xyKhMi1
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Opiekunka osoby starszej, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Mój standardowy dzień pracy to ustalenia i klasyfikowania problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej”.

Beata, opiekun osoby starszej

RWBogEXRYAaxd
Źródło: Andrea Piacquadio, Starsza kobieta przy oknie, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Ciekawostka

Liczba prywatnych domów opieki dla seniora stale wzrasta.

Przykładowe zadania zawodowe

Diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej

Galeria zdjęć przedstawia diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej.

Organizowanie aktywności fizycznych osobom starszym. Zdjęcie przedstawia trzy kobiety na wózkach inwalidzkich w trakcie ćwiczeń.

Ułatwienie osobie starszej kontaktu z bliskimi. Drugie zdjęcie przedstawia młodą kobietę pokazująca smartfona starszemu mężczyźnie.

Aplikowanie wymaganych leków. Trzecie zdjęcie przedstawia kobietę zakraplającą oczy mężczyźnie.

Pomoc w poruszaniu się. Czwarte zdjęcie przedstawia osobę pchającą starszą panią na wózku inwalidzkim.

Dobieranie odpowiednich metod i technik, zapewniających kompleksową opiekę osobie starszej

1,1,1
Rdc3PvCQbsY1H
Objaśnianie zasadności użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej
Źródło: cottonbro studio, Objaśnianie zasadności użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RPAPqeAS2Jlb5
Udzielanie pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Udzielanie pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej, licencja: CC BY 3.0.
R1R2qhdNh06Bq
Ocenianie stopnia samodzielności osoby starszej w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego
Źródło: cottonbro studio, Ocenianie stopnia samodzielności osoby starszej w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć przedstawia dobieranie odpowiednich metod i technik, zapewniających kompleksową opiekę osobie starszej.

Objaśnianie zasadności użytkowania przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej. Pierwsze zdjęcie przedstawia dwie osoby które rozmawiają ze sobą.

Udzielanie pomocy w użytkowaniu przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych osobie starszej. Drugie zdjęcie przedstawia osobę w trakcie ćwiczeń na rowerku.

Ocenianie stopnia samodzielności osoby starszej w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego. Trzecie zdjęcie przedstawia starszą kobietę trzymającą dziewczynkę za ręce.

Ustalenie i klasyfikowanie problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej

1,1
R1CVXQP0tD1Ao
Prowadzenie dokumentacji sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby starszej
Źródło: cottonbro studio, Prowadzenie dokumentacji sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby starszej, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RDy2FE25VgMvk
Ustalanie planu działań opiekuńczo‑wspierających
Źródło: cottonbro studio, Ustalanie planu działań opiekuńczo-wspierających, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia ustalenie i klasyfikowanie problemów opiekuńczych i potrzeb osoby starszej.

Prowadzenie dokumentacji sytuacji zdrowotnej i społecznej osoby starszej. Pierwsze zdjęcie przedstawia osobę trzymającą dokumenty.

Ustalanie planu działań opiekuńczo‑wspierających. Drugie zdjęcie przedstawia osoby analizujące dokumenty.

Galeria zdjęć przedstawia typowe zadania zawodowe. Ocena możliwości fizycznych osoby starszej. Pierwsze zdjęcie przedstawia kobietę leżącą w łóżku.

Krok pierwszy: Prowadzenie profilaktyki przeciwodleżynowej u osoby starszej. Drugie zdjęcie przedstawia opiekunki przygotowujące osobę do podniesienia.

Krok drugi: Wspieranie osoby starszej w usprawnieniu psychofizycznym. Trzecie zdjęcie przedstawia opiekunki zakładające specjalne pasy osobie starszej.

Krok trzeci: Stosowanie podnośników transportowych dla osoby starszej, niesamodzielnej. Czwarte zdjęcie przedstawia opiekunki uruchamiające podnośnik.

Krok czwarty: Stosowanie nosideł higieniczno- transportowych dla osoby starszej, niesamodzielnej. Piąte zdjęcie przedstawia osobę w trakcie podnoszenia za pomocą nosidła.

Krok piąty: Stosowanie działań opiekuńczo- wspierających dostosowanych do potrzeb i możliwości osoby starszej. Szóste zdjęcie przedstawia moment usadzania osoby starszej na wózku inwalidzkim.

Krok szósty: Wykonywanie zabiegu opiekuńczo- pielęgnacyjnego. Siódme zdjęcie przedstawia kobietę zapinającą sweter osobie siedzącej na wózku inwalidzkim.

W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Mobilizowanie osoby starszej do aktywności

1,1,1
RXjlfL6NO1625
Organizowanie czasu wolnego osobie starszej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego
Źródło: emkanicepic, Starszy mężczyzna w stroju sportowym, dostępny w internecie: pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1Aoww8UlRQKM
Rozpoznanie możliwości psychofizyczne osoby starszej do aktywnego spędzania czasu wolnego
Źródło: pasja1000, Mężczyzna na łódce, dostępny w internecie: pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1LUzDFK3qICi
Planowanie osobie starszej spędzania czasu wolnego
Źródło: 5598375, Spacer w parku, dostępny w internecie: pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć przedstawia mobilizowanie osoby starszej do aktywności.

Organizowanie czasu wolnego osobie starszej z wykorzystaniem zasobów środowiska lokalnego. Pierwsze zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę w kasku rowerowym na głowie.

Rozpoznanie możliwości psychofizyczne osoby starszej do aktywnego spędzania czasu wolnego. Drugie zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn na żaglówce.

Planowanie osobie starszej spędzania czasu wolnego. Trzecie zdjęcie przedstawia dwie osoby spacerujące w parku.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu opiekun osoby starszej.

RJSQUXRPI0QmF3
Ćwiczenie 1
Jaka kwalifikacja jest wyodrębniona w zawodzie opiekun osoby starszej?
RlspcrOh3yUjY2
Ćwiczenie 2
Czym zajmuje się opiekun osoby starszej?
R1S3SroVLwh2h1
Ćwiczenie 3
Opieka nad osobą starszą realizowana jest:
R1bcIqqkwH5a82
Ćwiczenie 4
Co zaliczamy do środków ochrony indywidualnej na stanowisku pracy opiekuna osoby starszej?
1
RD6GfPbtPRDJ9
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.