Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik leśnik powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

LES.02. Gospodarowanie zasobami leśnymi:

  • organizowania i nadzorowania prac związanych z hodowlą lasu,

  • organizowania i nadzorowania prac związanych z ochroną lasu,

  • organizowania i nadzorowania prac związanych z gospodarką łowiecką i rekreacyjnym zagospodarowaniem lasu,

  • wykonywania prac pomiarowych i inwentaryzacyjnych w drzewostanach,

  • organizowania i nadzorowania prac związanych z pozyskiwaniem surowca drzewnego oraz użytków ubocznych.

R63sKBVN1BbDi1
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Technik leśnik, dostępny w internecie: www.pexels.com, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmujemy się przede wszystkim organizowaniem i nadzorowaniem prac związanych z hodowlą lasu”.

Karol, technik leśnik

RyuyiT6xXjz0M
Źródło: Thomas_G, Żubr, dostępny w internecie: pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Ciekawostka

W polskich lasach żyje ponad dwa tysiące żubrów. Najwięcej mieszka w Puszczy Białowieskiej.

Przykładowe zadania zawodowe

Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z hodowlą lasu

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe w zakresie organizowania i nadzorowania prac związanych z hodowlą lasu.

Zdjęcie pierwsze. Sadzonka drzewa. Przedstawia zbliżenie na sadzonkę drzewa, którą w rękach trzyma mężczyzna. Mężczyzna ma założone rękawiczki ochronne.

Zdjęcie drugie. Pracownik z sadzonkami. Zdjęcie przedstawia kobietę przy doniczkach z sadzonkami zielonych roślin.

Zdjęcie trzecie. Sadzenie drzewa. Przedstawia pięć osób w różnym wieku, które sadzą drzewo. Jeden z mężczyzn trzyma w ręku łopatę.

Zdjęcie czwarte. Rozsada bukszpanu. Przedstawia zbliżenie na dłonie osoby, która wybiera za pomocą łopatki ziemię z doniczki z sadzonką bukszpanu. W drugiej ręce trzyma tekturową doniczkę.

Organizowanie i nadzorowanie prac związanych z ochroną lasu

1,1,1
R15IC6PHouCNc
Ochrona przeciwpożarowa lasu
Źródło: 12019, Strażacy w lesie, dostępny w internecie: pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RvQvlh3X0V9gw
Ochrona różnorodności biologicznej
Źródło: Yarek shalom, Kampinoski Park Narodowy, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
RzvHwLE2evcbF
Sprzątanie terenów leśnych
Źródło: Ron Lach, Sprzątanie terenów leśnych, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe w zakresie organizowania i nadzorowania prac związanych z ochroną lasu.

Zdjęcie pierwsze. Ochrona przeciwpożarowa lasu. Przedstawia dwóch strażaków w strojach i kaskach ochronnych, którzy gaszą pożar w lesie.

Zdjęcie drugie. Ochrona różnorodności biologicznej. Przedstawia las. Przy ścieżce jest drogowskaz z napisem Kampinoski Park Narodowy.

Zdjęcie trzecie. Sprzątanie terenów leśnych. Przedstawia zbliżenie na osobę, która sprząta las. W jednym ręku trzyma worek na śmieci, a w drugim plastikową folię.

Prowadzenie prac związanych z pozyskaniem surowca drzewnego oraz użytków ubocznych lasu

1,1
R14I0uamni0uN
Przygotowanie drewna opałowego
Źródło: wirestock, Drewno opałowe, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RBTYOPivHNwQF
Pozyskiwanie surowca drzewnego
Źródło: LaRon Rosser, Ścinanie drzewa, dostępny w internecie: unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe w zakresie prowadzenia prac związanych z pozyskaniem surowca drzewnego oraz użytków ubocznych lasu.

Zdjęcie pierwsze. Przygotowanie drewna opałowego. Przedstawia zbliżenie na mężczyznę tnącego pień drzewa za pomocą piły łańcuchowej.

Zdjęcie drugie. Pozyskiwanie surowca drzewnego. Przedstawia mężczyznę na drzewie z piłą łańcuchową. Mężczyzna przyczepiony jest do drzewa za pomocą lin. Odcina fragment pnia.

Prezentacja przedstawia przykładowe zadania zawodowe w zakresie prowadzenia prac związanych z pozyskaniem surowca drzewnego oraz użytków ubocznych lasu.

Zdjęcie przedstawia ścięte pnie drzew ułożone na stosie. 

Krok pierwszy. Prowadzenie prac związanych z hodowlą lasu. Grafika przedstawia dwójkę leśników, ubranych w kamizelki odblaskowe. Leśnicy idą przez las.

Krok drugi. Wykonanie pomiarów kontrolnych wycinki drzewnej. Zdjęcie przedstawia dwójkę leśników stojących po obu stronach ściętego pnia. Mierzą długość pnia za pomocą miary. 

Krok trzeci. Kontrolowanie prawidłowego przebiegu wycinki drzewnej. Zdjęcie przedstawia dwoje leśników idących przez las. W rękach trzymają narzędzia służące do pomiaru drzew. W tle widać drzewa i ścięte pnie. 

Krok czwarty. Ocena gatunku surowca drzewnego. Zdjęcie przedstawia zbliżenie na dwoje leśników, którzy stoją przy stosie ściętych pni. Leśnik sprawdza jeden z pni. 

Krok piąty. Ewidencja ilości wyciętych drzew i zagospodarowania surowca drzewnego. Zdjęcie przedstawia dwójkę leśników przy stercie ściętych pni. Kobieta mierzy za pomocą miarki średnicę jednego z pni. 

W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Organizowanie prac związanych z gospodarką łowiecką i rekreacyjnym zagospodarowaniem lasu

1,1,1
R1cfJw81QGAhG
Tworzenie przyrodniczych ścieżek edukacyjnych
Źródło: Dorotamozdzer85, Leśna ścieżka, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1cfGqovWjQo9
Organizowanie polowań
Źródło: mtorben, Myśliwy, dostępny w internecie: pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1DYP5bAdk6Sq
Edukowanie na temat gatunków objętych ochroną
Źródło: PublicDomainPictures, Ryś, dostępny w internecie: pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe w zakresie organizowania prac związanych z gospodarką łowiecką i rekreacyjnym zagospodarowaniem lasu.

Zdjęcie pierwsze. Tworzenie przyrodniczych ścieżek edukacyjnych. Przedstawia ścieżkę w lecie, która rozpoczyna się drewnianą bramą z zadaszeniem.

Zdjęcie drugie. Organizowanie polowań. Przedstawia mężczyznę w stroju maskującym z karabinem. Patrzy przez lunetę karabinu i kieruję lufę pomiędzy drzewa. 

Zdjęcie trzecie. Edukowanie na temat gatunków objętych ochroną. Przedstawia zbliżenie na głowę rysia. Widoczne są charakterystyczne pędzle z sierści na końcach uszu.