Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie monter stolarki budowlanej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej:

  • wykonywania przedmiaru robót montażowych,

  • dobierania metody montażu (okien, drzwi, schodów modułowych, osłon okiennych i drzwiowych oraz bram garażowych i przemysłowych) na podstawie norm, katalogów, instrukcji montażowych oraz dokumentacji technicznej,

  • kompletowania i transportu elementów i akcesoriów do montażu,

  • dobierania oraz przygotowania urządzeń, narzędzi i materiałów do montażu,

  • montowania elementów i podzespołów stolarki budowlanej,

  • obróbki i wykończenia montowanego wyrobu,

  • montowania i regulacji okuć metalowych,

  • montowania wewnętrznych i zewnętrznych osłon przeciwsłonecznych oraz osłon zabezpieczających okna i drzwi,

  • montowania schodów modułowych,

  • montowania bram garażowych i przemysłowych,

  • oceny poprawności i jakości wykonanych prac oraz sprawdzenie dokładności spasowania i domykania okien, drzwi, schodów modułowych, osłon okiennych i drzwiowych oraz bram garażowych i przemysłowych,

  • dokonywania obmiaru robót montażowych,

  • dokonywania wymiany starych wyrobów stolarki budowlanej na nowe (demontaż starych i montaż nowych elementów stolarki budowlanej),

  • naprawiania okien (zewnętrznych, dachowych), włazów stropowych, drzwi (zewnętrznych, wewnętrznych, balkonowych), systemów osłon okiennych i drzwiowych, bram (garażowych, przemysłowych segmentowych i rolowanych), schodów modułowych.

RmrukWuUwvmh31
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Monter stolarki budowlanej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na co dzień montuję, demontuję i naprawiam: okna, drzwi, bramy, systemy osłon oraz schody modułowe.

Wojciech, monter stolarki budowlanej

Ciekawostka

Od 2017 roku Polska jest największym eksporterem okien w Unii Europejskiej.

R15gE3nKqYArw
Źródło: Sindre Fs, Okno, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Kompletowanie i transport elementów i akcesoriów do montażu

Galeria zdjęć.

Pierwsze zdjęcie przedstawia pojazd transportowy jadący pustą drogą. Po bokach góry, w tle błękitne niebo.

Drugie zdjęcie przedstawia otwarte, puste pudło kartonowe, które można powiązać z procesem kompletowania zamówienia.

Trzecie zdjęcie przedstawia mężczyznę używającego wiertarki do obróbki kawałka drewna, co prawdopodobnie świadczy o przygotowaniu elementów do montażu.

Czwarte zdjęcie przedstawia ręce pakujące materiały do pudełka, co odpowiada pakowaniu elementów do montażu.

Wykonywanie przedmiaru robót montażowych

1,1,1
RPM5qArZBUWRS
Zawarcie porozumienia w sprawie wykonania przedmiaru robót montażowych
Źródło: Saiful Alam, Uścisk dłoni, dostępny w internecie: www.alamy.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RhQ38K8bp2Hpj
Podpisanie kontraktu na wykonanie przedmiaru robót montażowych
Źródło: RDNE Stock project, Kontrakt, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RJ1XyLvEtmYW0
Zaakceptowanie warunków umowy na wykonanie przedmiaru robót montażowych
Źródło: Karolina Grabowska, Podpisanie umowy, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć.

Pierwsze zdjęcie przedstawia dwie osoby podające sobie ręce, co może być uniwersalnym gestem oznaczającym zawarcie porozumienia w sprawie wykonania przedmiaru robót montażowych.

Drugie zdjęcie przedstawia dokument, kontrakt, leżący na stole obok długopisu, co może sugerować podpisanie kontraktu na wykonanie przedmiaru robót montażowych.

Trzecie zdjęcie przedstawia osobę podpisującą dokument, co wskazuje na zaakceptowanie warunków umowy na wykonanie przedmiaru robót montażowych.

Montaż elementów i podzespołów stolarki budowlanej

Prezentacja zadań zawodowych. Zdjęcie przedstawia narzędzia stolarskie, takie jak szlifierka, i drewniane wióry, co sugeruje, że zdjęcie zostało zrobione w warsztacie stolarskim lub podczas pracy z drewnem.

Krok pierwszy. Przyszykowanie narzędzi pracy. Zdjęcie przedstawia stół warsztatowy z różnym narzędziami i akcesoriami, w tym ochronnikami słuchu, okularami ochronnymi, młotkiem i linijką.

Krok drugi. Ubranie maseczki chroniącej przed pyłem. Zdjęcie przedstawia mężczyznę zakładającego maskę ochronną.

Krok trzeci. Nałożenie ochronników słuchu oraz okularów ochronnych. Zdjęcie przedstawia mężczyznę w okularach ochronnych i maseczce, zakładającego ochronniki słuchu.

Krok czwarty. Wykonywanie pomiaru materiału budulcowego. Zdjęcie przedstawia mężczyznę wykonującego dokładne pomiary na drewnianej desce za pomocą miarki i ołówka.

Krok piąty. Kreślenie planowanych miejsc wykonania cięcia. Zdjęcie przedstawia rękę kreślącą znaczniki na drewnie, które określają, gdzie mają być wykonane cięcia.

Krok szósty. Docinanie drewnianych desek według potrzeb projektu. Zdjęcie przedstawia mężczyznę używającego piły stołowej do docinania desek.

Krok siódmy. Tworzenie drewnianych elementów z wcześniej wyciętych desek. Zdjęcie przedstawia mężczyznę, który wbija młotkiem gwóźdź na desce.

Podsumowanie. W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Naprawa okien (zewnętrznych, dachowych), włazów stropowych, drzwi (zewnętrznych, wewnętrznych, balkonowych), systemów osłon okiennych i drzwiowych, bram (garażowych, przemysłowych segmentowych i rolowanych), schodów modułowych

1,1,1
RazI2MP4n3q1R
Naprawa systemu osłon okiennych
Źródło: Ksenia Chernaya, Sprawdzanie krzywizny ramy okiennej, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RetFZJdwZimU3
Naprawa ramy do okna
Źródło: Ksenia Chernaya, Sprawdzanie zawiasów okiennych, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RZWg7tjUnQLGP
Sprawdzenie stanu okna
Źródło: Ksenia Chernaya, Sprawdzanie stanu ram okiennych, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć.

Pierwsze zdjęcie przedstawia mężczyznę naprawiającego system osłon okiennych.

Drugie zdjęcie przedstawia mężczyznę pracującego przy ramie okiennej, może on naprawiać lub wymieniać ramę.

Trzecie zdjęcie przedstawia mężczyznę, który dokonuje inspekcji lub oceny stanu okna.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu monter stolarki budowlanej.

1
Ry5PGskzQI1BH
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Rozwiąż poniższe ćwiczenia. Określ, czy podane zdania są prawdziwe czy fałszywe.

R1dRvw4psNGhL1
Ćwiczenie 1
Na rynku pracy jest stałe zapotrzebowanie na pracowników w zawodzie monter stolarki budowlanej.
R1YatcDocGVMe1
Ćwiczenie 2
Dzięki ciągłemu doskonaleniu zawodowemu monter stolarki budowlanej poznaje nowe technologie i urządzenia pomiarowe.
RFTmz2Fk1mGnP1
Ćwiczenie 3
Praca w środowisku narażonym na hałas nie ma szkodliwego wpływu na zdrowie pracownika.
RF2DEAYSR9hND1
Ćwiczenie 4
Praca w otwartej przestrzeni, także na wysokości, jest realnym zagrożeniem dla zdrowia i życia montera stolarki budowlanej.
R1875Hytb8V7d1
Ćwiczenie 5
Konieczność pracy zmianowej w zawodzie monter stolarki budowlanej to dostosowanie się do wymogów klienta.
R1djvMXnVshRp1
Ćwiczenie 6
Praca wymagająca wysiłku fizycznego oraz praca w trudnym środowisku to plusy w zawodzie monter stolarki budowlanej.
RnfqSTDT6y0D21
Ćwiczenie 7
Możliwość udziału w branżowych szkoleniach, konferencjach, jak również warsztatach tematycznych dotyczących nowych rozwiązań technicznych w zakresie stolarki budowlanej pozwala nawiązywać nowe kontakty i pozyskać korzystne zlecenia.