Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie monter stolarki budowlanej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

BUD.10. Wykonywanie robót związanych z montażem stolarki budowlanej:

  • wykonywania przedmiaru robót montażowych,

  • dobierania metody montażu (okien, drzwi, schodów modułowych, osłon okiennych i drzwiowych oraz bram garażowych i przemysłowych) na podstawie norm, katalogów, instrukcji montażowych oraz dokumentacji technicznej,

  • kompletowania i transportu elementów i akcesoriów do montażu,

  • dobierania oraz przygotowania urządzeń, narzędzi i materiałów do montażu,

  • montowania elementów i podzespołów stolarki budowlanej,

  • obróbki i wykończenia montowanego wyrobu,

  • montowania i regulacji okuć metalowych,

  • montowania wewnętrznych i zewnętrznych osłon przeciwsłonecznych oraz osłon zabezpieczających okna i drzwi,

  • montowania schodów modułowych,

  • montowania bram garażowych i przemysłowych,

  • oceny poprawności i jakości wykonanych prac oraz sprawdzenie dokładności spasowania i domykania okien, drzwi, schodów modułowych, osłon okiennych i drzwiowych oraz bram garażowych i przemysłowych,

  • dokonywania obmiaru robót montażowych,

  • dokonywania wymiany starych wyrobów stolarki budowlanej na nowe (demontaż starych i montaż nowych elementów stolarki budowlanej),

  • naprawiania okien (zewnętrznych, dachowych), włazów stropowych, drzwi (zewnętrznych, wewnętrznych, balkonowych), systemów osłon okiennych i drzwiowych, bram (garażowych, przemysłowych segmentowych i rolowanych), schodów modułowych.

RmrukWuUwvmh31
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Monter stolarki budowlanej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na co dzień montuję, demontuję i naprawiam: okna, drzwi, bramy, systemy osłon oraz schody modułowe.

Wojciech, monter stolarki budowlanej

Ciekawostka

Od 2017 roku Polska jest największym eksporterem okien w Unii Europejskiej.

R15gE3nKqYArw
Źródło: Sindre Fs, Okno, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Kompletowanie i transport elementów i akcesoriów do montażu

Galeria zdjęć.

Pierwsze zdjęcie przedstawia wózek widłowy w magazynie, który jest pełen palet z zapakowanymi kartonami. To wskazuje na przygotowanie lub proces wybierania akcesoriów niezbędnych do montażu.

Drugie zdjęcie przedstawia ciężarówkę jadącą pustą drogą. W tle ośnieżone góry.

Trzecie zdjęcie przedstawia narzędzia stolarskie leżące na blacie. Są so między innymi pilniki, dłuta, cęgi.

Czwarte zdjęcie przedstawia pracownika w trakcie przecinania pnia drzewa piłą łańcuchową, co może być związane z przygotowaniem materiałów drewnianych niezbędnych do konstrukcji lub montażu.

Wykonywanie przedmiaru robót montażowych

1,1,1
RMUwv3nKFGhbR
Zaakceptowanie warunków umowy na wykonanie przedmiaru robót montażowych
Źródło: Andrea Piacquadio, Podpisanie umowy, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1SY9ANAHr5G6
Zawarcie porozumienia w sprawie wykonania przedmiaru robót montażowych
Źródło: Kampus Production, Uścisk dłoni, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R13sywIRgNSsx
Finalizowanie negocjacji w sprawie wykonania przedmiaru robót montażowych
Źródło: Mizuno K, Uścisk dłoni, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć.

Pierwsze zdjęcie przedstawia mężczyznę w garniturze i w kasku. Siedzi przy stole i podpisuje dokument.

Drugie zdjęcie przedstawia trzy osoby. Dwóch mężczyzn ściska sobie dłonie na tle ceglanego muru. Obok nich stoi kobieta.

Trzecie zdjęcie przedstawia uścisk dłoni dwóch osób w bardziej formalnym środowisku, być może biurowym. Ścisk dłoni może symbolizować finalizację negocjacji, co może odnosić się do negocjacji dotyczących wykonania przedmiaru robót montażowych.

Montaż elementów i podzespołów stolarki budowlanej

Prezentacja zadań zawodowych. Zdjęcie przedstawia projekt budowlany lub plan architektoniczny leżący na stole. Dwóch mężczyzn analizuje rysunek. Jeden z nic wskazuje coś na rysunku palcem.

Krok pierwszy. Wybór i przygotowanie narzędzi pracy. Zdjęcie przedstawia wiertarko‑wkrętarkę, rękawice ochronne i słuchawki nauszne.

Krok drugi. Zabezpieczenie dróg oddechowych, wzroku oraz słuchu przed czynnikami szkodliwymi. Zdjęcie przedstawia osobę w trakcie pracy z użyciem piły tarczowej, która przygotowuje się do pracy poprzez założenie ochrony słuchu oraz maski ochronnej na twarz.

Krok trzeci. Ubranie rękawic roboczych. Zdjęcie przedstawia rękę zakładającą rękawicę roboczą.

Krok czwarty. Konstruowanie elementów stolarki budowlanej. Zdjęcie przedstawia pracę z wykorzystaniem młotka.

Krok piąty. Wykonywanie przymiarów pod wykonane elementy. Zdjęcie przedstawia osobę wykonującą pomiary przy pomocy miary taśmowej.

Krok szósty. Montaż wykonanych elementów narożnych. Zdjęcie przedstawia montaż wykonanych elementów narożnych, gdzie wykorzystywana jest wiertarko‑wkrętarka.

Krok siódmy. Montaż drewnianych drzwi. Zdjęcie przedstawia montaż drewnianych drzwi wewnątrz budynku.

Podsumowanie: w prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Naprawa okien (zewnętrznych, dachowych), włazów stropowych, drzwi (zewnętrznych, wewnętrznych, balkonowych), systemów osłon okiennych i drzwiowych, bram (garażowych, przemysłowych segmentowych i rolowanych), schodów modułowych

1,1,1
RGEHTfzIqW1U1
Naprawa ramy okiennej
Źródło: Ksenia Chernaya, Wiertarko-wkrętarka, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R63IeHMciAHAC
Sprawdzenie stanu okna
Źródło: Ksenia Chernaya, Monter stolarki budowlanej oglądający okno, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1A3KVFFQHTFi
Naprawa systemu osłon okiennych
Źródło: Ksenia Chernaya, Wiercenie przy montażu okien, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć.

Pierwsze zdjęcie przedstawia osobę trzymającą wiertarko‑wkrętarkę i pracującą przy ramie okiennej, co sugeruje jej naprawę lub montaż.

Drugie zdjęcie przedstawia osobę, która dokładnie przygląda się oknu. Może to być kontrola stanu okna przed lub po wykonaniu prac.

Trzecie zdjęcie przedstawia osobę używającą wiertarko‑wkrętarki w górnej części okna, co może wskazywać na naprawę lub regulację systemu osłon okiennych.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu monter stolarki budowlanej.

1
RzmDCBag83inE
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wykonaj poniższe ćwiczenia. Zaznacz prawda albo fałsz.

R1dRvw4psNGhL1
Ćwiczenie 1
Na rynku pracy jest stałe zapotrzebowanie na pracowników w zawodzie monter stolarki budowlanej.
R1YatcDocGVMe1
Ćwiczenie 2
Dzięki ciągłemu doskonaleniu zawodowemu monter stolarki budowlanej poznaje nowe technologie i urządzenia pomiarowe.
RFTmz2Fk1mGnP1
Ćwiczenie 3
Praca w środowisku narażonym na hałas nie ma szkodliwego wpływu na zdrowie pracownika.
RF2DEAYSR9hND1
Ćwiczenie 4
Praca w otwartej przestrzeni, także na wysokości, jest realnym zagrożeniem dla zdrowia i życia montera stolarki budowlanej.
R1875Hytb8V7d1
Ćwiczenie 5
Konieczność pracy zmianowej w zawodzie monter stolarki budowlanej to dostosowanie się do wymogów klienta.
R1djvMXnVshRp1
Ćwiczenie 6
Praca wymagająca wysiłku fizycznego oraz praca w trudnym środowisku to plusy w zawodzie monter stolarki budowlanej.
RnfqSTDT6y0D21
Ćwiczenie 7
Możliwość udziału w branżowych szkoleniach, konferencjach, jak również warsztatach tematycznych dotyczących nowych rozwiązań technicznych w zakresie stolarki budowlanej pozwala nawiązywać nowe kontakty i pozyskać korzystne zlecenia.