Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik administracji powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji:
wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji,
udzielanie informacji pracownikom oraz klientom,
kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji,
sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań,
udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym,
prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników,
sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami,
sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji,
przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.
„Na co dzień w mojej pracy wykonuję prace biurowe zawiązane z przygotowaniem i porządkowaniem dokumentacji, gromadzę i selekcjonuję informacje, porządkuję i archiwizuje akta prawne oraz dokumenty będące własnością przedsiębiorstwa”.
Aleksandra, technik administracji
Technik administracji może pracować zarówno w przedszkolach, jak i na uczelniach wyższych, a także w jednostkach samorządów terytorialnych.
Przykładowe zadania zawodowe
Wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji
Galeria zdjęć prezentuje wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji.
Wykonywanie czynności biurowo‑administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, na którym stoi laptop i leżą dokumenty. Kobieta przegląda te dokumenty.
Opracowywanie projektów aktów administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia rękę osoby piszącej w zeszycie długopisem.
Analiza budżetu jednostki organizacyjnej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która rozmawia przez telefon i robi notatki na kartce.
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie czwarte przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która pisze coś w notatniku. Na blacie leży laptop oraz stoją segregatory.
Udzielanie informacji pracownikom oraz klientom
Galeria zdjęć prezentuje udzielanie informacji pracownikom oraz klientom.
Sporządzanie dokumentów wynikających ze stosunku pracy. Zdjęcie pierwsze przedstawia uścisk rąk nad biurkiem. W tle na blacie leży laptop.
Stosowanie zasad dotyczących stosunku zobowiązaniowego. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która rozmawia przez telefon.
Stosowanie przepisów prawa dotyczących zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę stojącą przy biurku, która rozmawia przez telefon.
Kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji
Galeria zdjęć prezentuje kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji.
Gromadzenie informacji o badanej zbiorowości. Zdjęcie pierwsze przedstawia dłonie osoby przeglądającej dokumenty znajdujące się w teczce.
Przechowywanie dokumentów. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która trzyma w rękach otwartą teczkę z dokumentami, które czyta.
Prezentacja
Zdjęcie przedstawia biurko, na którym leżą: laptop, telefon, terminal płatniczy, notes. Przy biurku siedzi kobieta i przegląda segregator z dokumentami.
Krok pierwszy. Przygotowanie aktów prawnych.
Zdjęcie pierwsze przedstawia otwarty segregator. Nad nim osoba trzyma otwartą książkę.
Krok drugi. Weryfikacja aktualności wyszukiwanych aktów prawnych.
Zdjęcie drugie przedstawia otwarty segregator. Nad nim osoba trzyma otwartą książkę. Obok stoi laptop.
Krok trzeci. Wykonywanie kserokopii dokumentów.
Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę przy kserokopiarce, która kopiuje dokumenty.
Krok czwarty. Archiwizacja dokumentów.
Zdjęcie czwarte przedstawia dokumenty w szufladzie.
Krok piąty. Niszczenie nadmiarowych kopii dokumentów.
Zdjęcie piąte przedstawia osobę wkładającą dokumenty do niszczarki.
Podsumowanie
W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie i sprawnie.
Sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań
Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań.
Opracowanie i prezentacja danych statystycznych i wyników badań. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w garniturze, który prezentuje dane przy tablicy na zebraniu w biurze.
Korzystanie z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej. Zdjęcie drugie przedstawia mężczyznę przy biurku, który zapisuje coś w notatniku.
Korzystanie z programów komputerowych w pracy biurowej. Zdjęcie trzecie przedstawia tablet, na którym wyświetla się wykres słupkowy.
Udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym
Galeria zdjęć prezentuje udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym.
Wykonywanie prac związanych z przygotowaniem spotkań służbowych. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w garniturze, który trzyma duży stos dokumentów. Jest w biurze, w którym znajduje się wiele stanowisk z komputerami oraz roślin.
Informowanie stron postępowania o ich prawach i obowiązkach. Zdjęcie drugie przedstawia osoby podające sobie plik dokumentów.
Prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników
Galeria zdjęć prezentuje prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników.
Prowadzenie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie pierwsze przedstawia regały, na których stoi wiele segregatorów.
Przechowywanie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie drugie przedstawia osobę przeglądającą dokumenty. Na biurku leżą dokumenty, nożyczki, telefon i kubek. Widać ręce osoby, która w jednej z nich trzyma kartki.
Sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami
Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami.
Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego. Zdjęcie pierwsze przedstawia biurko, na którym leży wiele dokumentów. Osoba wypełnia je długopisem.
Korzystanie z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa. Zdjęcie drugie przedstawia stos posegregowanych dokumentów. Są pogrupowane za pomocą kolorowych spinaczy, którymi są spięte.
Sporządzanie sprawozdania finansowego w podstawowym zakresie. Zdjęcie trzecie przedstawia dokumenty leżące na biurku. Na jednym znajduje się tekst, na drugim wykresy słupkowe, kołowe i liniowe. Obok laptop.
Rozróżnianie, obliczanie i interpretowanie podstawowych miar statystycznych. Zdjęcie czwarte przedstawia kobietę liczącą coś na kalkulatorze. Siedzi przy biurku, na którym znajduje się otwarty segregator.
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji
Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji.
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę przy biurku, który coś liczy na kalkulatorze i zapisuje wyniki w notatniku.
Drukowanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę przeglądającą dokumenty przy biurku. Na blacie stoją: komputer, telefon, karteczki samoprzylepne, notatniki.
Gra edukacyjna
Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu technik administracji.