Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik administracji powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji:

  • wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji,

  • udzielanie informacji pracownikom oraz klientom,

  • kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji,

  • sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań,

  • udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym,

  • prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników,

  • sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami,

  • sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji,

  • przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.

R1euYNtVuJquo1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Technik administracji, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień w mojej pracy wykonuję prace biurowe zawiązane z przygotowaniem i porządkowaniem dokumentacji, gromadzę i selekcjonuję informacje, porządkuję i archiwizuje akta prawne oraz dokumenty będące własnością przedsiębiorstwa”.

Aleksandra, technik administracji

Ciekawostka

Technik administracji może pracować zarówno w przedszkolach, jak i na uczelniach wyższych, a także w jednostkach samorządów terytorialnych.

R1oXBmvIJtvih
Źródło: Mikhail Nilov, Praca biurowa, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji

Galeria zdjęć prezentuje wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji.

Wykonywanie czynności biurowo‑administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, na którym stoi laptop i leżą dokumenty. Kobieta przegląda te dokumenty.

Opracowywanie projektów aktów administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia rękę osoby piszącej w zeszycie długopisem.

Analiza budżetu jednostki organizacyjnej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która rozmawia przez telefon i robi notatki na kartce.

Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie czwarte przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która pisze coś w notatniku. Na blacie leży laptop oraz stoją segregatory.

Udzielanie informacji pracownikom oraz klientom

1,1,1
RroP5WcJaQVWF
Sporządzanie dokumentów wynikających ze stosunku pracy
Źródło: Kurtis, Współpraca, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R15LGrxnjpLZj
Stosowanie zasad dotyczących stosunku zobowiązaniowego
Źródło: Autor nieznany, Praca przy komputerze, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RY8Ty7iHhtMzb
Stosowanie przepisów prawa dotyczących zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej
Źródło: Ivan Samkov, Kobieta rozmawiająca przez telefon w biurze, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje udzielanie informacji pracownikom oraz klientom.

Sporządzanie dokumentów wynikających ze stosunku pracy. Zdjęcie pierwsze przedstawia uścisk rąk nad biurkiem. W tle na blacie leży laptop.

Stosowanie zasad dotyczących stosunku zobowiązaniowego. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która rozmawia przez telefon.

Stosowanie przepisów prawa dotyczących zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę stojącą przy biurku, która rozmawia przez telefon.

Kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji

1,1
R9PZYCMufBy9t
Gromadzenie informacji o badanej zbiorowości
Źródło: Anete Lusina, Osoba wybierająca dokument w teczce, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1TmjLrIFMwIF
Przechowywanie dokumentów
Źródło: freepik, Przechowywanie dokumentów, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji.

Gromadzenie informacji o badanej zbiorowości. Zdjęcie pierwsze przedstawia dłonie osoby przeglądającej dokumenty znajdujące się w teczce.

Przechowywanie dokumentów. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która trzyma w rękach otwartą teczkę z dokumentami, które czyta.

Prezentacja

Zdjęcie przedstawia biurko, na którym leżą: laptop, telefon, terminal płatniczy, notes. Przy biurku siedzi kobieta i przegląda segregator z dokumentami.

Krok pierwszy. Przygotowanie aktów prawnych.
Zdjęcie pierwsze przedstawia otwarty segregator. Nad nim osoba trzyma otwartą książkę.

Krok drugi. Weryfikacja aktualności wyszukiwanych aktów prawnych.
Zdjęcie drugie przedstawia otwarty segregator. Nad nim osoba trzyma otwartą książkę. Obok stoi laptop.

Krok trzeci. Wykonywanie kserokopii dokumentów.
Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę przy kserokopiarce, która kopiuje dokumenty.

Krok czwarty. Archiwizacja dokumentów.
Zdjęcie czwarte przedstawia dokumenty w szufladzie.

Krok piąty. Niszczenie nadmiarowych kopii dokumentów.
Zdjęcie piąte przedstawia osobę wkładającą dokumenty do niszczarki.

Podsumowanie

W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie i sprawnie.

Sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań

1,1,1
R1dPOCVugEGyX
Opracowanie i prezentacja danych statystycznych i wyników badań
Źródło: Yan Krukau, Mężczyzna prowadzący prezentację, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RWPZdb4b2gERw
Korzystanie z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej
Źródło: Ivan Samkov, Mężczyzna robiący notatki przy komputerze, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RfRt3esv81cvI
Korzystanie z programów komputerowych w pracy biurowej
Źródło: Autor nieznany, Wykres słupkowy, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań.

Opracowanie i prezentacja danych statystycznych i wyników badań. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w garniturze, który prezentuje dane przy tablicy na zebraniu w biurze.

Korzystanie z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej. Zdjęcie drugie przedstawia mężczyznę przy biurku, który zapisuje coś w notatniku.

Korzystanie z programów komputerowych w pracy biurowej. Zdjęcie trzecie przedstawia tablet, na którym wyświetla się wykres słupkowy.

Udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym

Galeria zdjęć prezentuje udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym.

Wykonywanie prac związanych z przygotowaniem spotkań służbowych. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w garniturze, który trzyma duży stos dokumentów. Jest w biurze, w którym znajduje się wiele stanowisk z komputerami oraz roślin.

Informowanie stron postępowania o ich prawach i obowiązkach. Zdjęcie drugie przedstawia osoby podające sobie plik dokumentów.

Prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników

1,1
RMnLoQSRq0Upa
Prowadzenie dokumentacji kadrowej
Źródło: Viktor Talashuk, Segregatory na półkach, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RFnaleWacnu7g
Przechowywanie dokumentacji kadrowej
Źródło: freepik, Kobieta przeglądająca dokumenty, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników.

Prowadzenie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie pierwsze przedstawia regały, na których stoi wiele segregatorów.

Przechowywanie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie drugie przedstawia osobę przeglądającą dokumenty. Na biurku leżą dokumenty, nożyczki, telefon i kubek. Widać ręce osoby, która w jednej z nich trzyma kartki.

Sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami

Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami.

Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego. Zdjęcie pierwsze przedstawia biurko, na którym leży wiele dokumentów. Osoba wypełnia je długopisem.

Korzystanie z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa. Zdjęcie drugie przedstawia stos posegregowanych dokumentów. Są pogrupowane za pomocą kolorowych spinaczy, którymi są spięte.

Sporządzanie sprawozdania finansowego w podstawowym zakresie. Zdjęcie trzecie przedstawia dokumenty leżące na biurku. Na jednym znajduje się tekst, na drugim wykresy słupkowe, kołowe i liniowe. Obok laptop.

Rozróżnianie, obliczanie i interpretowanie podstawowych miar statystycznych. Zdjęcie czwarte przedstawia kobietę liczącą coś na kalkulatorze. Siedzi przy biurku, na którym znajduje się otwarty segregator.

Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji

1,1
R1FYoNHOf3FBC
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych
Źródło: Racool_studio, Mężczyzna odnoszący sukces, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RdH70V6aDC0Bp
Drukowanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych
Źródło: KamranAydinov, Kobieta pracująca przy komputerze, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji.

Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę przy biurku, który coś liczy na kalkulatorze i zapisuje wyniki w notatniku.

Drukowanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę przeglądającą dokumenty przy biurku. Na blacie stoją: komputer, telefon, karteczki samoprzylepne, notatniki.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu technik administracji.

R1TrAJAhD4XBP
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia

R16g88DWPnxEO1
Ćwiczenie 1
Jakie zadania zawodowe stoją przed technikiem administracji? Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.
RCMjCKdPirqEF2
Ćwiczenie 2
Podziel zadania zawodowe technika administracji na takie, które może wykonywać zdalnie i stacjonarnie oraz na takie, które musi wykonywać stacjonarnie. Kliknij w pole i wybierz element z listy wyboru.