Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik realizacji nagrań powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

AUD.08. Montaż dźwięku:

  • wykonywania montażu materiału dźwiękowego,

  • przetwarzania i archiwizacji materiału dźwiękowego.

AUD.09. Realizacja nagrań dźwiękowych:

  • realizacji nagrań dźwiękowych,

  • wykonywania postprodukcji materiału dźwiękowego,

  • wykorzystania systemu MIDI.

R9HQ7woXtUqVP1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Technik realizacji nagrań, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmuję się przede wszystkim usuwaniem wszystkich usterek technicznych, wprowadzaniem bieżących korekt ustawień mikrofonów, poziomów odsłuchów słuchawkowych oraz przygotowaniem studio do nagrań”.

Grzegorz, technik realizacji nagrań

Ciekawostka

Fala dźwiękowa o natężeniu 1100 decybeli wytworzyłaby czarną dziurę.

R1A59ULKZsvRS
Źródło: 6451753, Mikrofon z filtrem dźwięku z gąbką, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Wykonywanie montażu materiału dźwiękowego

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Stanowisko do montażu materiału dźwiękowego. Na zdjęciu widać osobę w słuchawkach siedzącą przy biurku. Na biurku widoczny jest tablet, dwa mikrofony, mikser dźwięku oraz ekran komputera, na którym widać program do edycji dźwięku.

Zdjęcie drugie, podpisane Ułożenie jednego lub kilku wydarzeń dźwiękowych. Na zdjęciu widać ekran komputera z otwartym programem do edycji dźwięku. W programie widoczne są kolorowe paski ścieżek dźwiękowych.

Zdjęcie trzecie, podpisane Redakcja dźwięku oraz oczyszczenie z ewentualnych zakłóceń lub błędów. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy biurku. Na biurku widoczny jest głośnik oraz dwa ekrany komputerów, na których otwarte są programy do edycji dźwięku.

Przetwarzanie i archiwizacja materiału dźwiękowego

1,1,11
Ruk3hsz10hpEv
Opisanie pliku dźwiękowego za pomocą metadanych
Źródło: Adobe Audition, Screen z programu Adobe Audition, dostępny w internecie: www.adobe.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
RRyuAPnDFGoJD
Sporządzanie kopii materiałów dźwiękowych na nośnikach dźwięku
Źródło: PhotoMIX-Company, Dyski i karty pamięci, dostępny w internecie: www.pixabay.com, licencja: CC BY-SA 3.0.
RdVrSoq8C6pNG
Sporządzanie dokumentacji procesu archiwizacji plików dźwiękowych 
Źródło: KATRIN BOLOVTSOVA, Praca przy laptopie, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Opisanie pliku dźwiękowego za pomocą metadanych. Na zdjęciu widać okno programu do edycji dźwięku. Widoczne są pola do wpisania metadanych pliku dźwiękowego.

Zdjęcie drugie, podpisane Sporządzanie kopii materiałów dźwiękowych na nośnikach dźwięku. Na zdjęciu widać niewielką pamięć przenośną U S B, jedną dużą kartę pamięci i jedną małą kartę pamięci wraz z jej adapterem do większego rozmiaru.

Zdjęcie trzecie, podpisane Sporządzanie dokumentacji procesu archiwizacji plików dźwiękowych. Na zdjęciu widać osobę pracującą na laptopie.

Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. Pokazany jest proces realizacji nagrań dźwiękowych.

Zdjęcie pokazuje panel miksera dźwięku z kilkoma wychodzącymi z niego kablami oraz dwoma mikrofonami leżącymi obok niego.

Krok pierwszy, Przygotowanie statywu mikrofonowego. Na zdjęciu widać osobę ustawiającą mikrofon zamontowany na statywie.

Krok drugi, Przygotowanie sprzętu audio. Na zdjęciu widać dwóch mężczyzn w pomieszczeniu nagraniowym. Stoją oni przy panelu dużego miksera dźwięku. Jeden mężczyzna ma brodę i długie włosy, zmienia on ustawienia na panelu. Drugi mężczyzna ma na głowie czapkę i patrzy na to co robi pierwszy.

Krok trzeci, Konfiguracja ustawień mikrofonu. Na zdjęciu widać konsolę miksera dźwięku z pokrętłami i suwakami oraz wbudowanym ekranem. Przy konsoli ktoś stoi.

Krok czwarty, Prowadzenie nagrań wokalnych. Na zdjęciu widać pomieszczenie nagraniowe, widoczne ponad rozmytym ekranem komputera i głośnikiem. W pomieszczeniu stoi kobieta ze słuchawkami. Przed nią jest mikrofon na statywie.

Krok piąty, Modulacja dźwięku przy wykorzystaniu oprogramowania komputerowego. Na zdjęciu widać osobę przy konsoli miksera dźwięku z wieloma przyciskami i pokrętłami. Za konsolą są dwa ekrany komputera na których widać programy do edycji i sterowania dźwiękiem.

Podsumowanie. W prezentacji ukazano typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę w trakcie wykonywania poszczególnych czynności, aby cały proces przebiegł poprawnie. 

Wykonywanie postprodukcji materiału dźwiękowego

1,1
RSJZRvB18adRp
Mastering dźwięku
Źródło: Nunzio La Rosa, Postprodukcja materiału dźwiękowego, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RhJ7zgUDHlvkn
Korekcja dźwięku
Źródło: cottonbro studio, Korekcja materiału dźwiękowego, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są dwa zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisanie Mastering dźwięku. Na zdjęciu widać mężczyznę siedzącego przy biurku. Na biurku widać dwa ekrany komputera oraz głośnik.

Zdjęcie drugie, podpisane Korekcja dźwięku. Na zdjęciu widać kobietę w studiu nagraniowym. Siedzi ona przy biurku, na którym jest panel miksera dźwięku, mikrofon oraz komputery i głośniki.

Wykorzystanie systemu MIDI

1,1,1,11
RLF5t29ZXwmeC
Modulowanie dźwięku za pomocą syntezatora
Źródło: Torsten Dettlaff, Syntezator, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RR2FWwFqa46Wc
Pad perkusyjny do ćwiczeń
Źródło: kpr2, Pad perkusyjny, dostępny w internecie: www.wikipedia.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Re8sPjMUDFYBG
Miksowanie dźwięku za pomocą miksera cyfrowego
Źródło: Los Muertos Crew, Mikser cyfrowy, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R9hi4PiUaBcmr
Gra na gitarze elektrycznej
Źródło: MATO WAYHA, Gitara elektryczna, dostępny w internecie: www.pxhere.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. W galerii są cztery zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Modulowanie dźwięku za pomocą syntezatora. Na zdjęciu widać syntezator dźwięku. Ma on postać klawiatury fortepianu z przyciskami, pokrętłami i dwoma małymi ekranami.

Zdjęcie drugie, podpisane Pad perkusyjny do ćwiczeń. Na zdjęciu widać urządzenie leżące na stole. Na urządzeniu jest panel z szesnastoma kolorowymi kwadratowymi przyciskami.

Zdjęcie trzecie, podpisane Miksowanie dźwięku za pomocą miksera cyfrowego. Na zdjęciu widać osobę siedzącą przy konsoli. Na stole znajduje się mikser dźwięku. Urządzenie posiada mały ekran i pokrętła oraz suwaki. Osoba pisze coś na małej klawiaturze przed nią.

Zdjęcie czwarte, podpisane Gra na gitarze elektrycznej. Na zdjęciu widać osobę trzymającą gitarę elektryczną. Osoba gra na gitarze.