Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie terapeuta zajęciowy powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej:
budowania relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym,
rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym,
planowania indywidualnego i grupowego programu lub planu działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej, uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki,
organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej,
ewaluacji procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.
„Na co dzień zajmuję się budowaniem relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym”.
Patryk, terapeuta zajęciowy
Pojęcie „terapia zajęciowa” powstało w Anglii po I wojnie światowej, co wiązało się bezpośrednio z koniecznością udzielenia pomocy z zakresu działań rehabilitacyjnych ludziom ciężko rannym i niesprawnym.
Przykładowe zadania zawodowe
Budowanie relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym
Galeria przedstawia proces budowania relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym.
Pierwsze zdjęcie przedstawia parę w dojrzałym wieku w trakcie ćwiczenia jogi.
Drugie zdjęcie przedstawia starszego mężczyznę malującego obraz.
Trzecie zdjęcie przedstawia dziewczynkę siedzącą na wózku inwalidzkim.
Czwarte zdjęcie przedstawia chłopca siedzącego na kanapie.
Rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym
Galeria zdjęć przedstawia proces rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym.
Pierwsze zdjęcie przedstawia uśmiechniętą dziewczynkę na wózku inwalidzkim.
Drugie zdjęcie przedstawia notującą kobietę.
Trzecie zdjęcie przedstawia dwie gestykulujące kobiety.
Galeria zdjęć przedstawia typowe zadania zawodowe. Pierwsze zdjęcie przedstawia kobietę trzymającą konia za lejce.
Krok 1: Diagnoza potrzeb psychospołecznych podopiecznego. Zdjęcie przedstawia zdjęcie dojrzałej kobiety siedzącej w fotelu.
Krok 2: Prowadzenie indywidualnych zajęć terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia dwie rozmawiające kobiety.
Krok 3: Prowadzenie indywidualnych zajęć terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia mężczyznę z protezą nogi w trakcie ćwiczeń.
Krok 4: Udzielanie konsultacji terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę siedzących z dziewczynką na kanapie.
Krok 5: Prowadzenie grupowych zajęć terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia grupkę dzieci siedzących przy biurku.
Organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej
Galeria przedstawia działania w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej.
Pierwsze zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę w pomarańczowej koszulce skaczącego na skakance.
Drugie zdjęcie przedstawia dojrzałą kobietę w kapeluszu przesadzającą rośliny.
Ewaluacja procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej
Galeria zdjęć przedstawia ewaluację procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.
Pierwsze zdjęcie przedstawia dwie przytulające się kobiety.
Drugie zdjęcie przedstawia notującą kobietę.
Trzecie zdjęcie przedstawia dojrzałą kobietę siedzącą na ziemi w trakcie malowania obrazu.