Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik mechatronik powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji

ELM.03. Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych:

  • montowanie urządzeń i systemów mechatronicznych (np. montaż układów sterowania silnikami elektrycznymi, siłownikami pneumatycznymi itp., zgodnie ze schematem ideowym i montażowym układu),

  • wykonywanie rozruchu urządzeń i systemów mechatronicznych (np. rozruch urządzeń napędzanych silnikami elektrycznymi, siłownikami pneumatycznymi itp., zgodnie z dokumentacją techniczno‑rozruchową),

  • wykonywanie konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych (np. konserwacja układów zasilania urządzeń elektrycznych, pneumatycznych lub hydraulicznych zgodnie z instrukcją serwisową tych urządzeń).

ELM.06. Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych:

  • eksploatowanie urządzeń i systemów mechatronicznych (np. diagnostyka działania i wykonywanie napraw układu sterowania wykorzystującego sterownik PLC lub naprawa układu sterowania stykowo‑przekaźnikowego),

  • tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych (np. wykonanie prostego schematu ideowego dotyczącego sterowania stykowo‑przekaźnikowego lub sporządzanie raportu z badań i pomiarów układu elektropneumatycznego lub sporządzenie raportu po wykonaniu konserwacji stacji olejowej układu hydraulicznego),

  • programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych (np. testowanie programów napisanych dla sterowników PLC lub robota przemysłowego, modyfikacja i zmiana parametrów napisanych wcześniej programów, tworzenie list alokacji i prostych programów na sterowniki PLC itd.).

RVIa22DuKKUcx1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Technik mechatronik, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmujemy się przede wszystkim programowaniem urządzeń i systemów mechatronicznych”.

Krzysztof, technik mechatronik

Ciekawostka

Jednym z przykładów mechatronicznych urządzeń są drony. Niektóre firmy testują dostawy swoich produktów właśnie tą metodą.

R1J97Nz8hssFB
Źródło: JESHOOTS.COM, Dron, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Montowanie urządzeń i systemów mechatronicznych

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są cztery zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane  Montaż sterownika PLC. Na zdjęciu widać dwóch mężczyzn w średnim wieku. Ubrani są oni w ciemne ciuchy robocze. Stoją oni przy dużej skrzynce rozdzielczej. Jeden z nich przełącza dłonią bezpiecznik.

Zdjęcie drugie, podpisane  Wymiana filtra. Grafika przedstawia młodą kobietę, ubraną w koszulę w paski. Wkręca ona śrubkę do filtra. Filtr ma budowę walca z okrągłymi otworami po bokach.

Zdjęcie trzecie, podpisane Szlif korpusu. Grafika przedstawia mężczyznę ubranego w odzież ochronną - kombinezon, okulary oraz maska. Mężczyzna za pomocą szlifierki wykonuję szlif na dużej wielkości stalowej konstrukcji.

Zdjęcie czwarte, podpisane  Montaż urządzenia mechatronicznego. Grafika przedstawia trzy dłonie w trakcie składania urządzenia. Urządzenie ma budowę walcową z wiatraczkiem w środku. Do urządzenia przypięte są kable. Na ekranie możemy również zauważyć laptopa oraz prostokątne urządzenie do podłączania wielu kabli.

Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych

1,1,1
R1FmmfR2qJBdQ
Wykonywanie rysunków technicznych
Źródło: Autor nieznany, Przekrój techniczny, dostępny w internecie: www.pickpik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RvdnyTeHqUzg4
Kontrola dokumentacji technicznej
Źródło: Thirdman, Dokumentacja techniczna, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RN0x4NtwwMBdH
Odczytywanie dokumentacji technicznej
Źródło: RF._.studio, Dokumentacja, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Wykonywanie rysunków technicznych, przedstawia przekrój elementu technicznego, narysowanego w dokumentacji technicznej.

Zdjęcie drugie, podpisane Kontrola dokumentacji technicznej, przedstawia dłonie rysujące dokumentację techniczną na dużym formacie kartki.

Zdjęcie trzecie, podpisane Odczytywanie dokumentacji technicznej, przedstawia dokumentacje techniczną wraz ze szkłem powiększającym.

Wykonywanie konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych

1,1
R1Tj5RJlRgRLY
Naprawa urządzenia mechatronicznego
Źródło: Kumpan Electric, Lutowanie, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RWZniHjfJ2egj
Przegląd techniczny urządzenia mechatronicznego
Źródło: Abasiakan, Naprawa, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są dwa zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w okularach, siedzącego przy biurku roboczym i lutującego kable na płycie elektronicznej.

Zdjęcie drugie przedstawia dwie, ubrudzone smarem dłonie, naprawiające stary rurociąg.

Galeria przedstawia przykład przebiegu procesów mechatronicznych w formie prezentacji krok po kroku.

Na zdjęciu pierwszym, podpisanym  Konserwacja maszyny, widać kobietę ubraną w odzież ochronną - kask, okulary oraz rękawice. Kobieta jest w trakcie konserwacji silnika. W tle znajdują się części mechaniczne.

Krok pierwszy, podpisany  Wykonanie testu sprawności produkcyjnych maszyn przemysłowych. Ilustracja przedstawia mężczyznę, wsypującego sypki materiał do kotła. Dookoła mężczyzny znajdują się różnego rodzaju maszyny.

Krok drugi przedstawia  mężczyznę średnim wieku, ubranego w odzież roboczą oraz okulary ochronne. Mężczyzna czeka, aż wiaderko podstawione pod maszynę, napełni się surowcem.

Krok trzeci, podpisany  Rekonfiguracja parametrów pracy maszyny. Grafika przedstawia skrzynię z przyciskami. Jest to prawdopodobnie jeden z elementów maszyny. Widoczna jest również dłoń mężczyzny, wciskająca jeden z przycisków.

Krok czwarty, podpisany  Wykonanie oględzin stanu elementów mechatronicznych maszyny. Grafika przedstawia  mężczyznę średnim wieku, ubranego w odzież roboczą oraz okulary ochronne. Mężczyzna kontroluje element maszyny. Element ten ma stalowy, sześcienny korpus wraz z wpustami na kable.

Krok piąty, podpisany  Wymiana zużytych części maszyny. Grafika przedstawia dłonie trzymające element mechaniczny w kształcie walca.

Krok szósty, podpisany  Zmiana ustawień w panelu sterującym układu maszyn. Grafika przedstawia  mężczyznę średnim wieku, ubranego w odzież roboczą oraz okulary ochronne. Mężczyzna ustawia palcem coś na dotykowym ekranie sterującym maszyny.

Krok siódmy, podpisany  Wznowienie pracy maszyny. Grafika przedstawia palec wciskający jeden z okrągłych przycisków.

Podsumowanie. W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych

1,1,1
R9g8V7U0HDHnQ
Programowanie systemów mechatronicznych
Źródło: Midjourney, Programowanie systemów mechatronicznych, dostępny w internecie: www.freepik.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1BGaNvbY329c
Programowanie maszyn
Źródło: Ging, Programowanie maszyn, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Rc6AGmLJNnLM6
Kontrola działania programu sterowania
Źródło: Arie, Kontrola działania programu sterowania, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Programowanie systemów mechatronicznych, przedstawia ekran monitora na którym widoczny jest program do projektowania technicznego.

Zdjęcie drugie, podpisane Programowanie maszyn, przedstawia kobietę siedzącą przy dwóch ekranach, jednocześnie programującą.

Zdjęcie trzecie, podpisane Kontrola działania programu sterowania, przedstawia ekran z kodem do programowania.