Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik administracji powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji:

  • wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji,

  • udzielanie informacji pracownikom oraz klientom,

  • kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji,

  • sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań,

  • udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym,

  • prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników,

  • sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami,

  • sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji,

  • przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.

R1euYNtVuJquo1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Technik administracji, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień w mojej pracy wykonuję prace biurowe zawiązane z przygotowaniem i porządkowaniem dokumentacji, gromadzę i selekcjonuję informacje, porządkuję i archiwizuje akta prawne oraz dokumenty będące własnością przedsiębiorstwa”.

Aleksandra, technik administracji

Ciekawostka

Technik administracji może pracować zarówno w przedszkolach, jak i na uczelniach wyższych, a także w jednostkach samorządów terytorialnych.

R1NOGpUX99dPd
Źródło: ZaKaRia HZ, Spotkanie biznesowe, dostępny w internecie: www.shutterstock.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji

Galeria zdjęć prezentuje wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji.

Wykonywanie czynności biurowo‑administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę wypełniającą długopisem papierowe dokumenty.

Opracowywanie projektów aktów administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia mężczyznę siedzącego przy biurku, który wypełnia długopisem papierowe dokumenty.

Analiza budżetu jednostki organizacyjnej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która liczy coś na kalkulatorze. Zapisuje wyniki w notesie. Obok na blacie leżą papierowe dokumenty.

Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie czwarte przedstawia kobietę w okularach, która siedzi przy biurku, używa kalkulatora i coś notuje. Na meblu znajdują się: komputer, kalkulator, notes, pieczątka.

Udzielanie informacji pracownikom oraz klientom

1,1,1
R11PTc3a7nwuI
Sporządzanie dokumentów wynikających ze stosunku pracy
Źródło: Rian Tama, Mężczyzna pracujący przy komputerze, dostępny w internecie: www.shutterstock.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R5YfUY0x1UeLw
Stosowanie zasad dotyczących stosunku zobowiązaniowego
Źródło: Panther Media GmbH, Kobieta i mężczyzna w biurze, dostępny w internecie: www.alamy.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1WGOsx5TYrNz
Stosowanie przepisów prawa dotyczących zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej
Źródło: Antoni Shkraba, Kobieta rozmawiająca przez telefon, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje udzielanie informacji pracownikom oraz klientom.

Sporządzanie dokumentów wynikających ze stosunku pracy. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w słuchawkach, siedzącego przy biurku. Pracuje na laptopie, ma dodatkowy monitor.

Stosowanie zasad dotyczących stosunku zobowiązaniowego. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę ubraną w koszulę i marynarkę. Obok niej znajduje się podobnie ubrany mężczyzna.

Stosowanie przepisów prawa dotyczących zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę ubraną w koszulę. Siedzi przy biurku i rozmawia przez telefon. Na stole leżą dokumenty.

Kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji

1,1
RswASbOZwTuOa
Gromadzenie informacji o badanej zbiorowości
Źródło: Jerzy Górecki, Stos dokumentów, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RoYH3c40gvzQ5
Przechowywanie dokumentów
Źródło: Wesley Tingey, Stos teczek z dokumentami, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji.

Gromadzenie informacji o badanej zbiorowości. Zdjęcie pierwsze przedstawia stos dokumentów.

Przechowywanie dokumentów. Zdjęcie drugie przedstawia kilka stosów dokumentów i ksiąg.

Prezentacja zadań zawodowych. Kompletowanie aktów prawnych. Zdjęcie przedstawia podzieloną na części półkę. Na każdej z nich znajdują się teczki z dokumentami w tych samych kolorach: zielonym, niebieskim, żółtym, białym.

Krok pierwszy. Przygotowywanie raportu finansowego. Zdjęcie pierwsze przedstawia ekran z laptopa z wykresem kołowym. Laptop znajduje się na biurku, obok niego widać teczki i monitor komputera.

Krok drugi. Opracowywanie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie drugie przedstawia dwie kobiety siedzące przy biurku. Na meblu znajdują się segregatory, monitory komputera, lampki biurowe.

Krok trzeci. Drukowanie dokumentacji. Zdjęcie trzecie przedstawia laptopa, dokumenty i drukarkę znajdujące się na biurku. Kobieta siedząca przy stole naciska przycisk na urządzeniu.

Krok czwarty. Stemplowanie dokumentów. Zdjęcie czwarte przedstawia dokument znajdujący się na biurku. Pracownik podbija pieczątkę firmy na kartce.

Krok piąty. Kompletowanie dokumentacji finansowej. Zdjęcie piąte przedstawia ręce kobiety, która za pomocą długopisu podpisuje dokument znajdujący się na biurku.

Podsumowanie. W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie i sprawnie.

Sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań

1,1,1
RwhyntJFPEcq8
Korzystanie z programów komputerowych w pracy biurowej
Źródło: Autor nieznany, Kobieta przeglądająca dokumenty, dostępny w internecie: www.theamericangenius.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1CO0Pu7utkUf
Korzystanie z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej
Źródło: Dollar Visuals, Wypełnianie dokumentów, dostępny w internecie: www.stock.adobe.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RE5AkwwNmjH0b
Opracowanie i prezentacja danych statystycznych i wyników badań
Źródło: Tu Lenoo, Opracowanie i prezentacja danych statystycznych i wyników badań, dostępny w internecie: www.shutterstock.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań.

Korzystanie z programów komputerowych w pracy biurowej. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę siedzącą przy biurku. Przegląda dokumenty. Przed nią leżą: laptop, a obok filiżanka z kawą.

Korzystanie z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę wypełniającą papierowe dokumenty przy biurku. Przed nią leżą laptop i okulary.

Opracowanie i prezentacja danych statystycznych i wyników badań. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku. Liczy coś na kalkulatorze. Przed nią znajdują się wydrukowane wykresy słupkowe i kołowe oraz laptop.

Udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym

Galeria zdjęć prezentuje udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym.

Informowanie stron postępowania o ich prawach i obowiązkach. Zdjęcie pierwsze przedstawia uśmiechniętego mężczyznę w koszuli, który siedzi przy biurku i trzyma w ręku dokumenty. Po przeciwnej stronie biurka znajduje się uśmiechnięta kobieta ubrana w białą bluzkę i dżinsową kurtkę.

Wykonywanie prac związanych z przygotowaniem spotkań służbowych. Zdjęcie drugie, zrobione od góry, przedstawia biurko, przy którym siedzą kobieta i mężczyzna. Mężczyzna trzyma w ręku długopis i pokazuje coś na stronie otwartego notatnika.

Prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników

1,1
R1d96RcySijl3
Prowadzenie dokumentacji kadrowej
Źródło: Kindel Media, Stos dokumentów, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RpLLZ1wW1hl8z
Przechowywanie dokumentacji kadrowej
Źródło: cottonbro studio, Kobieta niosąca dokumenty, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników.

Prowadzenie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie pierwsze przedstawia stos posegregowanych dokumentów. Są pogrupowane za pomocą kolorowych spinaczy, którymi są spięte. Obok znajdują się okulary.

Przechowywanie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę trzymającą w ręku plastikowe teczki z dokumentami.

Sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami

Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami.

Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę używającą laptopa, siedzącą przy biurku, na którym znajdują się: laptop, okulary, telefon, notatnik, dokumenty. W tle widoczny jest ekran multimedialny.

Sporządzanie sprawozdania finansowego w podstawowym zakresie. Zdjęcie drugie przedstawia osobę trzymającą w rękach żółty segregator z dokumentami. W tle widoczny jest regał z segregatorami.

Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji

1,1
RFFROJYvo7nfk
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych
Źródło: George Milton, Uzupełnienie papieru w drukarce, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1A68BwwIC0qh
Drukowanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych
Źródło: George Milton, Drukowanie i kompletowanie dokumentów, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji.

Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę, która wkłada papier do podajnika drukarki. Obok widoczne są stół i zdjęcie.

Drukowanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę, która kompletuje dokumenty znajdujące się na drukarce.

Przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego

Galeria zdjęć prezentuje przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.

Wyjaśnianie okoliczności istotnych dla prowadzonego postępowania. Zdjęcie pierwsze przedstawia dwie osoby siedzące przy biurku. Jedna podaje drugiej dokument.

Wszczynanie postępowania administracyjnego. Zdjęcie drugie przedstawia regały, na których stoi wiele segregatorów.