Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik administracji powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
EKA.01. Obsługa klienta w jednostkach administracji:
wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji,
udzielanie informacji pracownikom oraz klientom,
kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji,
sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań,
udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym,
prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników,
sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami,
sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji,
przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.
„Na co dzień w mojej pracy wykonuję prace biurowe zawiązane z przygotowaniem i porządkowaniem dokumentacji, gromadzę i selekcjonuję informacje, porządkuję i archiwizuje akta prawne oraz dokumenty będące własnością przedsiębiorstwa”.
Aleksandra, technik administracji
Technik administracji może pracować zarówno w przedszkolach, jak i na uczelniach wyższych, a także w jednostkach samorządów terytorialnych.
Przykładowe zadania zawodowe
Wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji
Galeria zdjęć prezentuje wykonywanie prac biurowych w jednostce administracji.
Wykonywanie czynności biurowo‑administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę wypełniającą długopisem papierowe dokumenty.
Opracowywanie projektów aktów administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia mężczyznę siedzącego przy biurku, który wypełnia długopisem papierowe dokumenty.
Analiza budżetu jednostki organizacyjnej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku, która liczy coś na kalkulatorze. Zapisuje wyniki w notesie. Obok na blacie leżą papierowe dokumenty.
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie czwarte przedstawia kobietę w okularach, która siedzi przy biurku, używa kalkulatora i coś notuje. Na meblu znajdują się: komputer, kalkulator, notes, pieczątka.
Udzielanie informacji pracownikom oraz klientom
Galeria zdjęć prezentuje udzielanie informacji pracownikom oraz klientom.
Sporządzanie dokumentów wynikających ze stosunku pracy. Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w słuchawkach, siedzącego przy biurku. Pracuje na laptopie, ma dodatkowy monitor.
Stosowanie zasad dotyczących stosunku zobowiązaniowego. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę ubraną w koszulę i marynarkę. Obok niej znajduje się podobnie ubrany mężczyzna.
Stosowanie przepisów prawa dotyczących zatrudnienia w państwach Unii Europejskiej. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę ubraną w koszulę. Siedzi przy biurku i rozmawia przez telefon. Na stole leżą dokumenty.
Kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji
Galeria zdjęć prezentuje kompletowanie i porządkowanie aktów prawnych w jednostce administracji.
Gromadzenie informacji o badanej zbiorowości. Zdjęcie pierwsze przedstawia stos dokumentów.
Przechowywanie dokumentów. Zdjęcie drugie przedstawia kilka stosów dokumentów i ksiąg.
Prezentacja zadań zawodowych. Kompletowanie aktów prawnych. Zdjęcie przedstawia podzieloną na części półkę. Na każdej z nich znajdują się teczki z dokumentami w tych samych kolorach: zielonym, niebieskim, żółtym, białym.
Krok pierwszy. Przygotowywanie raportu finansowego. Zdjęcie pierwsze przedstawia ekran z laptopa z wykresem kołowym. Laptop znajduje się na biurku, obok niego widać teczki i monitor komputera.
Krok drugi. Opracowywanie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie drugie przedstawia dwie kobiety siedzące przy biurku. Na meblu znajdują się segregatory, monitory komputera, lampki biurowe.
Krok trzeci. Drukowanie dokumentacji. Zdjęcie trzecie przedstawia laptopa, dokumenty i drukarkę znajdujące się na biurku. Kobieta siedząca przy stole naciska przycisk na urządzeniu.
Krok czwarty. Stemplowanie dokumentów. Zdjęcie czwarte przedstawia dokument znajdujący się na biurku. Pracownik podbija pieczątkę firmy na kartce.
Krok piąty. Kompletowanie dokumentacji finansowej. Zdjęcie piąte przedstawia ręce kobiety, która za pomocą długopisu podpisuje dokument znajdujący się na biurku.
Podsumowanie. W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie i sprawnie.
Sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań
Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie protokołów, analiz i sprawozdań.
Korzystanie z programów komputerowych w pracy biurowej. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę siedzącą przy biurku. Przegląda dokumenty. Przed nią leżą: laptop, a obok filiżanka z kawą.
Korzystanie z aktów prawnych oraz instrukcji i regulaminów wewnętrznych podczas wykonywania pracy w organach administracji publicznej. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę wypełniającą papierowe dokumenty przy biurku. Przed nią leżą laptop i okulary.
Opracowanie i prezentacja danych statystycznych i wyników badań. Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę siedzącą przy biurku. Liczy coś na kalkulatorze. Przed nią znajdują się wydrukowane wykresy słupkowe i kołowe oraz laptop.
Udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym
Galeria zdjęć prezentuje udostępnianie dokumentów klientom wewnętrznym i zewnętrznym.
Informowanie stron postępowania o ich prawach i obowiązkach. Zdjęcie pierwsze przedstawia uśmiechniętego mężczyznę w koszuli, który siedzi przy biurku i trzyma w ręku dokumenty. Po przeciwnej stronie biurka znajduje się uśmiechnięta kobieta ubrana w białą bluzkę i dżinsową kurtkę.
Wykonywanie prac związanych z przygotowaniem spotkań służbowych. Zdjęcie drugie, zrobione od góry, przedstawia biurko, przy którym siedzą kobieta i mężczyzna. Mężczyzna trzyma w ręku długopis i pokazuje coś na stronie otwartego notatnika.
Prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników
Galeria zdjęć prezentuje prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników.
Prowadzenie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie pierwsze przedstawia stos posegregowanych dokumentów. Są pogrupowane za pomocą kolorowych spinaczy, którymi są spięte. Obok znajdują się okulary.
Przechowywanie dokumentacji kadrowej. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę trzymającą w ręku plastikowe teczki z dokumentami.
Sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami
Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów finansowych zgodnie z procedurami.
Przygotowywanie dokumentów na podstawie przepisów prawa pracy i prawa cywilnego. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę używającą laptopa, siedzącą przy biurku, na którym znajdują się: laptop, okulary, telefon, notatnik, dokumenty. W tle widoczny jest ekran multimedialny.
Sporządzanie sprawozdania finansowego w podstawowym zakresie. Zdjęcie drugie przedstawia osobę trzymającą w rękach żółty segregator z dokumentami. W tle widoczny jest regał z segregatorami.
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji
Galeria zdjęć prezentuje sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych w jednostce administracji.
Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę, która wkłada papier do podajnika drukarki. Obok widoczne są stół i zdjęcie.
Drukowanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych. Zdjęcie drugie przedstawia kobietę, która kompletuje dokumenty znajdujące się na drukarce.
Przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego
Galeria zdjęć prezentuje przygotowanie i prowadzenie postępowania administracyjnego.
Wyjaśnianie okoliczności istotnych dla prowadzonego postępowania. Zdjęcie pierwsze przedstawia dwie osoby siedzące przy biurku. Jedna podaje drugiej dokument.
Wszczynanie postępowania administracyjnego. Zdjęcie drugie przedstawia regały, na których stoi wiele segregatorów.