Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie ortoptystka powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

MED.04. Świadczenie usług medycznych w zakresie ortoptyki:

  • wykonywania badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych,

  • prowadzenia ćwiczeń ortoptycznych w niedowidzeniu, zezie i innych zaburzeniach mięśni gałkoruchowych oraz zaburzeniach widzenia obuocznego,

  • dobierania pomocy optycznych i nieoptycznych do wykonywania ćwiczeń ortoptycznych,

  • współpracy z pacjentem, lekarzem okulistą, ortometrystą i zespołem terapeutycznym,

  • prowadzenia profilaktyki dotyczącej narządu wzroku.

R3spLBUEVwh931
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Ortoptystka, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmuję się wykonywaniem badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych oraz prowadzeniem ćwiczeń ortoptycznych w niedowidzeniu, zezie i innych zaburzeniach”.

Anita, ortoptystka

Ciekawostka

Kształcenie ortoptystów w Polsce rozpoczęło się już w 1979 roku.

R2Xx1vl2kkcVZ
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Podświetlana tablica okulistyczna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowe zadania zawodowe

Wykonywanie badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych

Galeria przedstawia proces wykonywania badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych.

Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę badającą dziewczynkę za pomocą linijki aperturowej.

Zdjęcie drugie przedstawia kobietę badającą dziewczynkę za pomocą specjalistycznego sprzętu. Na stole stoi biały sprzęt z różnego rodzajami pokrętami.

Zdjęcie trzecie przedstawia dziewczynkę w trakcie ćwiczeń konwergencji. Dziewczynka opiera brodę na statywie, ręką przesuwa tarczę przymocowaną co metalowej rurki.

Zdjęcie czwarte przedstawia dziewczynkę w gabinecie ortoptycznym oraz mężczyznę ustawiającego parametry na specjalistycznym sprzęcie.

Prowadzenie ćwiczeń ortoptycznych w niedowidzeniu, zezie i innych zaburzeniach mięśni gałkoruchowych oraz zaburzeniach widzenia obuocznego

1,1,1
R190EGuckXJwa
Dobieranie rodzaju, metody i techniki ćwiczeń w niedowidzeniu, zezie i innych zaburzeniach widzenia
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Dobór metody pracy, licencja: CC BY-SA 3.0.
R12zJqThY2VlZ
Wykonywanie badania z wykorzystaniem testu widzenia przestrzennego
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Test widzenia stereoskopowego, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ZkTEZ0Lktit
Wykonywanie ćwiczenia konwergencji i sprawności konwergencji oczu za pomocą ślimaka konwergencyjnego
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Ćwiczenia konwergencji, licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe z prowadzenia ćwiczeń ortoptycznych.

Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę i dziewczynkę w gabinecie ortoptycznym. Kobieta jedną ręką zasłania oko dziewczynki, w drugiej ręce trzyma ołówek.

Zdjęcie drugie przedstawia narzędzie w kształcie książki służące do badania widzenia przestrzennego. Na stronach znajdują się różne kształty.

Zdjęcie trzecie przedstawia ślimaka konwergencyjnego czyli biało‑czarną tarczę z zaznaczonym środkiem.

Dobieranie pomocy optycznych i nieoptycznych do wykonywania ćwiczeń ortoptycznych

1,1
RzE2scjGfo23c
Wykonywanie badania ostrości wzroku za pomocą tablicy optometrycznej
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Tablica optometryczna dla dzieci, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rdlw9AE6uTfhe
Dobieranie pomocy optycznych i nieoptycznych niezbędnych do wykonywania ćwiczeń w niedowidzeniu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Przedmioty stosowane w terapii, licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe z dobierania pomocy optycznych i nieoptycznych do wykonywania ćwiczeń ortoptycznych.

Zdjęcie pierwsze przedstawia tablicę optometryczną na której znajdują się różne kształty przedstawiające kaczkę, koło, konia o różnych wielkościach.

Zdjęcie drugie przedstawia kolorowe foremki w których znajdują się kulki o tych samych kolorach.

Galeria przedstawia przykład procesu badania wzroku.

Zdjęcie pierwsze przedstawia tablicę okulistyczną z literami o różnej wielkości.

Krok pierwszy: Przygotowanie pacjenta do badań ortoptycznych i określonych badań okulistycznych. Zdjęcie przedstawia kobietę trzymającą ołówek i dziewczynkę siedzącą naprzeciwko niej.

Krok drugi: Wykonanie badania ruchomości gałek ocznych, kąta zeza, obuocznego widzenia, korespondencji, fiksacji, akomodacji, diplopii, koordynometrii. Zdjęcie przedstawia kobietę przysłaniającą oko dziewczynki, w drugiej trzyma ołówek.

Krok trzeci: Wykonanie badania i ćwiczenia widzenia obuocznego w problemach zezowych i niezezowych za pomocą bernelloskopu. Zdjęcie przedstawia kobietę i dziewczynkę patrzącą na obrazek przez specjalne szkła bernelloskopu.

Krok czwarty: Wykonanie badania ortoptycznego za pomocą linijki aperturowej. Zdjęcie przedstawia kobietę i dziewczynkę siedzącą przy biurku na którym stoi linijka aperturowa.

Krok piąty: Diagnozowanie wady wzroku za pomocą synoptofora. Zdjęcie przedstawia kobietę i dziewczynkę siedzącą przy stole na którym stai biały sprzęt do badania wzroku.

Krok szósty: Przeprowadzanie ćwiczeń konwergencji oraz sprawności konwergencji oczu. Zdjęcie przedstawia dziewczynkę piszącą markerem po szklanej, przezroczystej płytce.

Prowadzenie profilaktyki dotyczącej narządu wzroku

1,1,1
RL8qN0s1fFCMu
Przeprowadzanie badania kontrolnego za pomocą tablicy okulistycznej z pilotem
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RgkzLXMWM7KiC
Dobieranie pomocy optycznych wspomagających widzenie stosowane w leczeniu chorób oczu  
Źródło: Ksenia Chernaya, Okulary, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1btg8FsfVHC3
Dobieranie okularów korekcyjnych i soczewek wspomagających widzenie stosowane w leczeniu chorób oczu  
Źródło: limorcohen, Oprawy okularowe, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia prowadzenie profilaktyki dotyczącej narządu wzroku.

Zdjęcie pierwsze przedstawia czarnego pilota z przyciskami.

Zdjęcie drugie przedstawia dłonie w rękawiczkach trzymające okulary korekcyjne.

Zdjęcie trzecie przedstawia stojaki z okularami korekcyjnymi.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu ortoptystka.

1
R1QvTNSZl3hMY
Interaktywna gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia

R1RJ7Tf3y7ti21
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Do głównych zadań zawodowych ortoptystki należą:
R4Lzyi97zwu7S2
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Do przeciwskazań do pracy w zawodzie ortoptystki należą: