Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie operator urządzeń przemysłu szklarskiego powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji

CES.02. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu szklarskiego:

  • obsługiwania maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych,

  • obsługiwania maszyn i urządzeń do formowania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła,

  • formowania wyrobów ze szkła.

R4qFf1eVOxEch1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Operator urządzeń przemysłu szklarskiego, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmuję się przede wszystkim obsługą maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych.”

Michał, operator urządzeń przemysłu szklarskiego

Ciekawostka

Naturalnym szkłem jest obsydian. Powstaje w wyniku szybkiego stygnięcia lawy i ma postać czarnej, błyszczącej skały.

R9YOqLaP9BS0H
Źródło: Hans, Obsydian, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Formowanie wyrobów ze szkła

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są cztery zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Walcowanie. Na zdjęciu widać mężczyznę w czarnej koszulce z krótkim rękawem i czapce z daszkiem, który zajmuje się walcowaniem szkła. Za mężczyzną znajduje się rozgrzany piec hutniczy oraz narzędzia potrzebne do produkcji szkła.

Zdjęcie drugie, podpisane Rozciąganie. Na zdjęciu widać mężczyznę w czarnej koszulce z krótkim rękawem i czapce z daszkiem, który zajmuje się rozciąganiem szkła. W jednym ręku trzyma przyrząd, do którego przyczepione jest rozgrzane szkło, a w drugiej metalowe szczypce, za pomocą których rozciąga szkło. W tle znajduje się duże czarno‑białe zdjęcie, leży niebieska koszula oraz narzędzia potrzebne do pracy. Przed mężczyzną widzimy fragment biało‑czerwonych słupków zabezpieczających przestrzeń.

Zdjęcie trzecie, podpisane Wytłaczanie. Na zdjęciu widać mężczyznę w białej koszulce z krótkim rękawem, który stoi przy szaro‑zielonej maszynie i zajmuje się wytłaczaniem szkła.

Zdjęcie czwarte, podpisane Dmuchanie. Na zdjęciu widać wnętrze warsztatu, w którym wytwarza się szkło. Widzimy trzech mężczyzn. Na środku znajduje się mężczyzna w kolorowej koszulce z krótkim rękawem, jasnych spodniach, długich włosach oraz okularach przeciwsłonecznych. Trzyma w jednym ręku metalowy drut, na końcu którego znajduje się rozgrzane szkło. W drugim ręku trzyma przyrząd służący do modyfikacji szkła. Przed mężczyzną stoi stół warsztatowy, na którym znajdują się narzędzia potrzebne do pracy. Obok stołu stoi drugi mężczyzna, w niebiesko‑czerwonej czapce, zielonej koszulce z krótkim rękawem, dżinsach oraz rękawicach ochronnych. Mężczyzna trzyma w ręku, blisko twarzy, cienki wężyk, który przyczepiony jest do wyżej wymienionego pręta. Mężczyzna dmucha w ten wężyk. W tle widzimy trzeciego mężczyznę w szerokich dżinsach, czarnej koszulce z krótkim rękawem, czapce z daszkiem. Mężczyzna ma długie włosy.

Obsługiwanie maszyn i urządzeń do formowania, zdobienia i przetwarzania wyrobów ze szkła

1,1,1
R1DpPjN3qhwus
Obsługa automatu formującego wyroby szklane
Źródło: Octopus VR Sp. z o.o., Szklane butelki w automacie formującym, dostępny w internecie: www.zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RDyBlnKAVwCUl
Smarowanie elementów formujących podczas obsługi automatu formującego
Źródło: Octopus VR Sp. z o.o., Smarowanie wewnętrzne elementów formujących, dostępny w internecie: www.zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
R6QJESqQdIFu5
Nakładanie smarówki na zewnętrzne części form
Źródło: Octopus VR Sp. z o.o., Smarowanie zewnętrzne elementów formujących, dostępny w internecie: www.zpe.gov.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawia przykładowe zadania zawodowe. W galerii są trzy zdjęcia.

Zdjęcie pierwsze, podpisane Obsługa automatu formującego wyroby szklane. Na zdjęciu widać szklane butelki na taśmociągu automatu formującego wyroby szklane.

Zdjęcie drugie, podpisane Smarowanie elementów formujących podczas obsługi automatu formującego. Na zdjęciu widać mężczyznę smarującego wewnętrzne części elementów formujących automatu formującego wyroby szklane. Wykorzystuje do tego pędzel na metalowym pręcie. Jego końcówka nasączona jest smarówką.

Zdjęcie trzecie, podpisane Nakładanie smarówki na zewnętrzne części form. Na zdjęciu częściowo widać mężczyznę smarującego zewnętrzne części elementów formujących automatu formującego wyroby szklane. Wykorzystuje do tego pędzel na metalowym pręcie. Jego końcówka nasączona jest smarówką.

Obsługiwanie maszyn i urządzeń do sporządzania zestawu szklarskiego i topienia mas szklanych

Galeria przedstawia przykład przebiegu procesu obsługi pieca szklarskiego w formie prezentacji krok po kroku.

Na zdjęciu widać mężczyznę ubranego w ochronny strój roboczy. Stoi w zakładzie szklarskim, przy jednym z pięciu dużych pieców szklarskich. Piec jest uruchomiony. Widoczne są w nim płomienie. Mężczyzna obsługuje piec. Jedną ręką trzyma metalową linę, drugą łopatę do pieca.

Krok pierwszy, podpisany Ocena stanu technicznego pieca przed jego uruchomieniem. Na zdjęciu częściowo widać mężczyznę w ochronnym stroju roboczym. Kuca przy piecu i zagląda do jego wnętrza.

Krok drugi, podpisany Obsługa aparatury do automatycznego sterowania urządzeniami zasypowymi. Na zdjęciu widać mężczyznę w ochronnym stroju roboczym. Siedzi przed monitorem, przy dużym panelu sterowania specjalistycznej aparatury. Za nim częściowo widać innego człowieka, który siedzi przy panelu sterowania. W tle widać cztery monitory.

Krok trzeci, podpisany Prowadzenie dokumentacji. Na zdjęciu widać mężczyznę w ochronnym stroju roboczym. Siedzi przy dużym panelu sterowania specjalistycznej aparatury. Przed nim leży kalkulator i teczka z dokumentacją, którą uzupełnia.

Krok czwarty, podpisany Obserwacje wnętrza pieca. Na zdjęciu widać mężczyznę ubranego w ochronny strój roboczy. Stoi w zakładzie szklarskim, przy dużym piecu szklarskim. Piec jest uruchomiony. Widoczne są w nim płomienie. Mężczyzna obsługuje piec. W dłoniach trzyma łopatę do pieca. Stoi naprzeciwko i obserwuje pracę urządzenia.

Podsumowanie. W prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.