Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik tyfloinformatyk powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

INF.10. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową:

  • tworzenia publikacji brajlowskich,

  • tworzenia publikacji dźwiękowych,

  • obsługi i konfiguracji systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,

  • projektowania stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,

  • prowadzenia szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową.

Rh9CnVLi7ZEbF1
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Technik tyfloinformatyk, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmujemy się przede wszystkim dobieraniem sprzętu i oprogramowania wspomagającego do rodzaju i stopnia niepełnosprawności wzrokowej użytkownika komputera i uczymy efektywnego ich użytkowania”.

Piotr, technik tyfloinformatyk

Ciekawostka

Tyfloinformatyka jest to dziedzina informatyki zajmująca się sprzętem i oprogramowaniem przeznaczonym dla osób z dysfunkcją wzroku.

R1Rjic73fzByu
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Makieta brajlowska, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przykładowe zadania zawodowe

Tworzenie publikacji brajlowskich

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia.

Pierwsze zdjęcie przedstawia tworzenie publikacji brajlowskich – ręce osoby pracującej przy laptopie. Na pierwszym planie, po lewej stronie, znajduje się fragment specjalistycznego urządzenia, które wygląda na klawiaturę brajlowską, z wypukłymi klawiszami w kolorze niebieskim.

Drugie zdjęcie przedstawia napis literowy alfabetem Brajla – fasada pałacu. Napis ten składa się z wypukłych kropek.

Projektowanie stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową

1,1,1
R1Vs3URvEE1gd
Obsługa lupy elektronicznej do czytania dokumentów przez osobę z niepełnosprawnością wzrokową
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Lupa elektroniczna, licencja: CC BY-SA 3.0.
RjBVn1YzWiROy
Globus z opisami alfabetem brajla wspomagający użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Globus z opisami alfabetem brajla, licencja: CC BY-SA 3.0.
RC94bJUXfmQLr
Przygotowanie zestawu komputerowego z wykorzystaniem podręcznika
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Zestaw komputerowy z czytnikiem, licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia zawodowe.

Pierwsze zdjęcie przedstawia rękę trzymającą elektroniczną lupę. Urządzenie jest podłączone kablem, świeci się na nim zielona dioda. Jest ono używane przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową do powiększania tekstu i obrazów, co ułatwia czytanie i przeglądanie dokumentów. W tle widoczny jest globus.

Drugie zdjęcie przedstawia mężczyznę dotykającego globus z wypukłymi elementami, po którym przesuwa swoją rękę. Te wypukłe elementy to kontury i granice poszczególnych krajów i kontynentów.

Trzecie zdjęcie przedstawia przygotowanie zestawu komputerowego z wykorzystaniem podręcznika – biurko z komputerem i różnymi przedmiotami. Na pierwszym planie znajduje się otwarty notes, w którym osoba wskazuje na ilustrację i tekst. Obok notesu leży pilot, który prawdopodobnie służy do sterowania urządzeniem multimedialnym. Za notesem stoi monitor komputerowy. Obok monitora umieszczony jest globus.

Tworzenie publikacji dźwiękowych

1,1
R10oAD7YUYuHO
Profesjonalny mikrofon stołowy
Źródło: ottlukas14, Mikrofon, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RaosBt78mfncW
Urządzenia peryferyjne do nagrywania i odsłuchiwania dźwięków – profesjonalny mikrofon na statywie i słuchawki
Źródło: Andrzej Nowak, Mikrofon i słuchawki, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia sprzętu.

Pierwsze zdjęcie przedstawia mikrofon stołowy umieszczony na okrągłej podstawie. Ma klasyczny design, z okrągłą, metalową osłoną siatkową. Pod osłoną siatkową znajduje się prawdopodobnie przetwornik mikrofonu. Część dolna mikrofonu, która jest połączona z podstawą, jest w kolorze czarnym i srebrnym. Jest wyposażony w regulowane pokrętła po obu stronach, wystaje z niego kabel.

Drugie zdjęcie przedstawia sprzęt do nagrywania dźwięku, który składa się z profesjonalnego mikrofonu na statywie oraz słuchawek. Mikrofon ma metalową konstrukcję. Umieszczony jest on w uchwycie. Nad mikrofonem znajduje się czarny filtr. Słuchawki wiszą na statywie mikrofonu.

Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. Pokazany jest proces obsługi i konfiguracji systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową.

Zdjęcie przedstawia czarny, otwarty laptop.

Krok pierwszy – dodatkowe wyposażenie stanowiska komputerowego dla osoby niedowidzącej. Zdjęcie przedstawia ręce osoby pracującej przy laptopie. Na pierwszym planie, po lewej stronie, znajduje się fragment specjalistycznego urządzenia, które wygląda na klawiaturę brajlowską, z wypukłymi klawiszami w kolorze niebieskim.

Krok drugi – dodatkowy sprzęt, dotykowy tablet brajlowski, na stanowisku pracy osoby niedowidzącej. Zdjęcie przedstawia ręce osoby dotykającej dotykowego tableta brajlowskiego. Składa się on z wypukłych kropek oraz różnych przycisków. Jest podłączony kablem do laptopa.

Krok trzeci – oprogramowanie stanowiska komputerowego dla osoby słabowidzącej. Zdjęcie przedstawia monitor komputerowy z powiększonym tekstem. Tekst na ekranie wygląda na wyświetlany w wysokim kontraście, biały tekst na czarnym tle. Przed monitorem znajduje się otwarta książka. Obok ręki użytkownika widać pilot z dużymi przyciskami. W tle znajduje się globus.

Krok czwarty – funkcjonalność stanowiska komputerowego dla osoby słabowidzącej. Zdjęcie przedstawia stanowisko pracy, które jest przygotowywane dla osoby z niepełnosprawnością wzrokową, z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi i technologii. Na pierwszym planie widać otwarty podręcznik z wypukłymi ilustracjami. Obok książki leży pilot z dużymi, kolorowymi przyciskami. W tle widoczny jest monitor komputera.

Podsumowanie: w prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową

1,1,1
Rf3wNOiOEPrNP
Szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – wykład
Źródło: fauxels, Mężczyzna prowadzący szkolenie, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
ROeSffxuTeCcC
Szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – praca z instruktorem
Źródło: Campaign Creators, Kobieta używająca laptopa, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RZBkMM5yLCqDT
Szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – samodzielne wykonanie zadań
Źródło: Tumisu, Webinar, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia z prowadzenia szkoleń.

Pierwsze zdjęcie przedstawia szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – wykład. Znajduje się tam mężczyzna stojący i mówiący do grupy osób siedzących na krzesłach, które są zwrócone w jego stronę. Mężczyzna trzyma w rękach dokumenty.

Drugie zdjęcie przedstawia szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – praca z instruktorem. Znajdują się tam dwie osoby, mężczyzna i kobieta, siedzący przed biurkiem, na którym znajdują się monitor oraz laptop. Na ścianie przed nimi można zauważyć notatki lub schematy.

Trzecie zdjęcie przedstawia szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – samodzielne wykonanie zadań. Znajduje się tam mężczyzna w niebieskiej koszuli. Siedzi on przy biurku, na którym umieszczono filiżankę z kawą, roślinę w doniczce, aparat fotograficzny oraz laptopa, na którego ekranie znajduje się osoba w słuchawkach.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu technik tyfloinformatyk.

R169jOCUIR9qr
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia

Wykonaj poniższe ćwiczenia. Wykorzystaj informacje nabyte w tym materiale.

R1aQdn609jnrI1
Ćwiczenie 1
Jakie zadania zawodowe stoją przed technikiem tyfloinformatykiem? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
R1TOElxmj8L652
Ćwiczenie 2
Które z poniższych czynności wykonuje w czasie pracy technik tyfloinformatyk? Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
REA8OVXmSLXZV3
Ćwiczenie 3
Połącz w pary nazwę narzędzia z jego opisem.