Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik tyfloinformatyk powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
INF.10. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową:
tworzenia publikacji brajlowskich,
tworzenia publikacji dźwiękowych,
obsługi i konfiguracji systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,
projektowania stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,
prowadzenia szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową.
„Na co dzień zajmujemy się przede wszystkim dobieraniem sprzętu i oprogramowania wspomagającego do rodzaju i stopnia niepełnosprawności wzrokowej użytkownika komputera i uczymy efektywnego ich użytkowania”.
Piotr, technik tyfloinformatyk
Tyfloinformatyka jest to dziedzina informatyki zajmująca się sprzętem i oprogramowaniem przeznaczonym dla osób z dysfunkcją wzroku.
Przykładowe zadania zawodowe
Tworzenie publikacji brajlowskich
Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia.
Pierwsze zdjęcie przedstawia tworzenie publikacji brajlowskich – ręce osoby pracującej przy laptopie. Na pierwszym planie, po lewej stronie, znajduje się fragment specjalistycznego urządzenia, które wygląda na klawiaturę brajlowską, z wypukłymi klawiszami w kolorze niebieskim.
Drugie zdjęcie przedstawia napis literowy alfabetem Brajla – fasada pałacu. Napis ten składa się z wypukłych kropek.
Projektowanie stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową
Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia zawodowe.
Pierwsze zdjęcie przedstawia rękę trzymającą elektroniczną lupę. Urządzenie jest podłączone kablem, świeci się na nim zielona dioda. Jest ono używane przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową do powiększania tekstu i obrazów, co ułatwia czytanie i przeglądanie dokumentów. W tle widoczny jest globus.
Drugie zdjęcie przedstawia mężczyznę dotykającego globus z wypukłymi elementami, po którym przesuwa swoją rękę. Te wypukłe elementy to kontury i granice poszczególnych krajów i kontynentów.
Trzecie zdjęcie przedstawia przygotowanie zestawu komputerowego z wykorzystaniem podręcznika – biurko z komputerem i różnymi przedmiotami. Na pierwszym planie znajduje się otwarty notes, w którym osoba wskazuje na ilustrację i tekst. Obok notesu leży pilot, który prawdopodobnie służy do sterowania urządzeniem multimedialnym. Za notesem stoi monitor komputerowy. Obok monitora umieszczony jest globus.
Tworzenie publikacji dźwiękowych
Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia sprzętu.
Pierwsze zdjęcie przedstawia mikrofon stołowy umieszczony na okrągłej podstawie. Ma klasyczny design, z okrągłą, metalową osłoną siatkową. Pod osłoną siatkową znajduje się prawdopodobnie przetwornik mikrofonu. Część dolna mikrofonu, która jest połączona z podstawą, jest w kolorze czarnym i srebrnym. Jest wyposażony w regulowane pokrętła po obu stronach, wystaje z niego kabel.
Drugie zdjęcie przedstawia sprzęt do nagrywania dźwięku, który składa się z profesjonalnego mikrofonu na statywie oraz słuchawek. Mikrofon ma metalową konstrukcję. Umieszczony jest on w uchwycie. Nad mikrofonem znajduje się czarny filtr. Słuchawki wiszą na statywie mikrofonu.
Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. Pokazany jest proces obsługi i konfiguracji systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową.
Zdjęcie przedstawia czarny, otwarty laptop.
Krok pierwszy – dodatkowe wyposażenie stanowiska komputerowego dla osoby niedowidzącej. Zdjęcie przedstawia ręce osoby pracującej przy laptopie. Na pierwszym planie, po lewej stronie, znajduje się fragment specjalistycznego urządzenia, które wygląda na klawiaturę brajlowską, z wypukłymi klawiszami w kolorze niebieskim.
Krok drugi – dodatkowy sprzęt, dotykowy tablet brajlowski, na stanowisku pracy osoby niedowidzącej. Zdjęcie przedstawia ręce osoby dotykającej dotykowego tableta brajlowskiego. Składa się on z wypukłych kropek oraz różnych przycisków. Jest podłączony kablem do laptopa.
Krok trzeci – oprogramowanie stanowiska komputerowego dla osoby słabowidzącej. Zdjęcie przedstawia monitor komputerowy z powiększonym tekstem. Tekst na ekranie wygląda na wyświetlany w wysokim kontraście, biały tekst na czarnym tle. Przed monitorem znajduje się otwarta książka. Obok ręki użytkownika widać pilot z dużymi przyciskami. W tle znajduje się globus.
Krok czwarty – funkcjonalność stanowiska komputerowego dla osoby słabowidzącej. Zdjęcie przedstawia stanowisko pracy, które jest przygotowywane dla osoby z niepełnosprawnością wzrokową, z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi i technologii. Na pierwszym planie widać otwarty podręcznik z wypukłymi ilustracjami. Obok książki leży pilot z dużymi, kolorowymi przyciskami. W tle widoczny jest monitor komputera.
Podsumowanie: w prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.
Prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową
Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia z prowadzenia szkoleń.
Pierwsze zdjęcie przedstawia szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – wykład. Znajduje się tam mężczyzna stojący i mówiący do grupy osób siedzących na krzesłach, które są zwrócone w jego stronę. Mężczyzna trzyma w rękach dokumenty.
Drugie zdjęcie przedstawia szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – praca z instruktorem. Znajdują się tam dwie osoby, mężczyzna i kobieta, siedzący przed biurkiem, na którym znajdują się monitor oraz laptop. Na ścianie przed nimi można zauważyć notatki lub schematy.
Trzecie zdjęcie przedstawia szkolenie z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – samodzielne wykonanie zadań. Znajduje się tam mężczyzna w niebieskiej koszuli. Siedzi on przy biurku, na którym umieszczono filiżankę z kawą, roślinę w doniczce, aparat fotograficzny oraz laptopa, na którego ekranie znajduje się osoba w słuchawkach.
Gra edukacyjna
Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu technik tyfloinformatyk.
Ćwiczenia
Wykonaj poniższe ćwiczenia. Wykorzystaj informacje nabyte w tym materiale.