Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik tyfloinformatyk powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
INF.10. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową:
tworzenia publikacji brajlowskich,
tworzenia publikacji dźwiękowych,
obsługi i konfiguracji systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,
projektowania stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,
prowadzenia szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową.
„Na co dzień zajmujemy się przede wszystkim dobieraniem sprzętu i oprogramowania wspomagającego do rodzaju i stopnia niepełnosprawności wzrokowej użytkownika komputera i uczymy efektywnego ich użytkowania”.
Piotr, technik tyfloinformatyk
Tyfloinformatyka jest to dziedzina informatyki zajmująca się sprzętem i oprogramowaniem przeznaczonym dla osób z dysfunkcją wzroku.
Przykładowe zadania zawodowe
Tworzenie publikacji dźwiękowych
Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia sprzętu.
Pierwsze zdjęcie przedstawia mikrofon stołowy umieszczony na okrągłej podstawie. Ma klasyczny design, z okrągłą, metalową osłoną siatkową. Pod osłoną siatkową znajduje się prawdopodobnie przetwornik mikrofonu. Część dolna mikrofonu, która jest połączona z podstawą, jest w kolorze czarnym i srebrnym. Jest wyposażony w regulowane pokrętła po obu stronach, wystaje z niego kabel.
Drugie zdjęcie przedstawia sprzęt do nagrywania dźwięku, który składa się z profesjonalnego mikrofonu na statywie oraz słuchawek. Mikrofon ma metalową konstrukcję. Umieszczony jest on w uchwycie. Nad mikrofonem znajduje się czarny filtr. Słuchawki wiszą na statywie mikrofonu.
Trzecie zdjęcie przedstawia mikrofon studyjny, służący do tworzenia publikacji dźwiękowych. Jest on umieszczony w specjalnym uchwycie elastycznym. Składa się z metalowej siatki.
Projektowanie stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową
Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia stanowisk i urządzeń.
Pierwsze zdjęcie przedstawia biurko z komputerem i różnymi przedmiotami. Na pierwszym planie znajduje się otwarty notes, w którym osoba wskazuje na ilustrację i tekst. Obok notesu leży pilot, który prawdopodobnie służy do sterowania urządzeniem multimedialnym. Za notesem stoi monitor komputerowy. Obok monitora umieszczony jest globus.
Drugie zdjęcie przedstawia rękę osoby dotykającą książki lub kartki z wypukłymi elementami 3D, które prawdopodobnie są przeznaczone dla użytkowników z niepełnosprawnością wzrokową. Książka zawiera ilustracje z wypukłymi liniami i kształtami. W tle widać laptop.
Trzecie zdjęcie przedstawia rękę trzymającą elektroniczną lupę. Urządzenie jest podłączone kablem, świeci się na nim zielona dioda. Jest ono używane przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową do powiększania tekstu i obrazów, co ułatwia czytanie i przeglądanie dokumentów. W tle widoczny jest globus.
Obsługa i konfiguracja systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową
Galeria przedstawia przykładowe stanowiska komputerowe.
Pierwsze zdjęcie przedstawia stanowisko pracy, które jest przygotowywane dla osoby z niepełnosprawnością wzrokową, z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi i technologii. Na pierwszym planie widać otwarty podręcznik z wypukłymi ilustracjami. Obok książki leży pilot z dużymi, kolorowymi przyciskami. W tle widoczny jest monitor komputera.
Drugie zdjęcie przedstawia monitor komputerowy z powiększonym tekstem. Tekst na ekranie wygląda na wyświetlany w wysokim kontraście, biały tekst na czarnym tle. Przed monitorem znajduje się otwarta książka. Obok ręki użytkownika widać pilot z dużymi przyciskami. W tle znajduje się globus.
Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. Pokazany jest proces tworzenia publikacji brajlowskich.
Zdjęcie przedstawia kartkę z alfabetem napisanym alfabetem Brajla. Każda litera jest reprezentowana przez unikalną kombinację kropek.
Krok pierwszy – tworzenie treści brajlowskich. Zdjęcie przedstawia stronę z książki lub podręcznika, na której znajduje się rysunek sowy z głową zwróconą w stronę oglądającego. Obok ilustracji sowy umieszczony jest tekst. Tekst w górnej części strony jest przetłumaczony na alfabet Brajla.
Krok drugi – tworzenie treści brajlowskich. Zdjęcie przedstawia globus z wypukłymi elementami, po którym osoba przesuwa swoją rękę. Te wypukłe elementy to kontury i granice poszczególnych krajów i kontynentów.
Krok trzeci – osoba z niepełnosprawnością wzrokową pracująca na stanowisku komputerowym. Zdjęcie przedstawia osobę pracującą przy laptopie. Ma słuchawki na uszach.
Krok czwarty – wyposażenie stanowiska komputerowego dla osób niewidomych. Zdjęcie przedstawia rękę trzymającą pilot z dużymi, kolorowymi przyciskami, który jest połączony z czarnym kablem. W tle częściowo widoczne są laptop i otwarta książka z dużym drukiem.
Podsumowanie: w prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.
Prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową
Galeria przedstawia zdjęcia z prowadzenia szkoleń.
Pierwsze zdjęcie przedstawia prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – praca z instruktorem. Znajdują się tam dwie kobiety pracujące przy biurku. Jedna przekazuje informacje drugiej, która robi notatki. Na biurku leżą książki i otwarty laptop.
Drugie zdjęcie przedstawia prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – konsultacja indywidualna. Znajduje się tam mężczyzna, który stoi przed grupą osób i coś wyjaśnia lub prezentuje, gestykulując w stronę nieuwidocznionego obiektu lub obszaru. Ma na sobie okulary i trzyma w ręce dokumenty. Słuchacze są zwróceni w jego stronę.
Trzecie zdjęcie przedstawia prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – wykład. Znajduje się tam kobieta stojąca przed audytorium, trzymająca mikrofon i kartkę. Publiczność jej słucha, siedząc na czerwonych krzesłach.