Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik tyfloinformatyk powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

INF.10. Obsługa oprogramowania i sprzętu informatycznego wspomagających użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową:

  • tworzenia publikacji brajlowskich,

  • tworzenia publikacji dźwiękowych,

  • obsługi i konfiguracji systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,

  • projektowania stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową,

  • prowadzenia szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową.

R1dO69i8yPSxT1
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Technik tyfloinformatyk, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmujemy się przede wszystkim dobieraniem sprzętu i oprogramowania wspomagającego do rodzaju i stopnia niepełnosprawności wzrokowej użytkownika komputera i uczymy efektywnego ich użytkowania”.

Piotr, technik tyfloinformatyk

Ciekawostka

Tyfloinformatyka jest to dziedzina informatyki zajmująca się sprzętem i oprogramowaniem przeznaczonym dla osób z dysfunkcją wzroku.

R11pycRL1XFTY
Źródło: Sigmund, Mężczyzna używający czytnika brajlowskiego, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Przykładowe zadania zawodowe

Tworzenie publikacji dźwiękowych

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia sprzętu.

Pierwsze zdjęcie przedstawia mikrofon stołowy umieszczony na okrągłej podstawie. Ma klasyczny design, z okrągłą, metalową osłoną siatkową. Pod osłoną siatkową znajduje się prawdopodobnie przetwornik mikrofonu. Część dolna mikrofonu, która jest połączona z podstawą, jest w kolorze czarnym i srebrnym. Jest wyposażony w regulowane pokrętła po obu stronach, wystaje z niego kabel.

Drugie zdjęcie przedstawia sprzęt do nagrywania dźwięku, który składa się z profesjonalnego mikrofonu na statywie oraz słuchawek. Mikrofon ma metalową konstrukcję. Umieszczony jest on w uchwycie. Nad mikrofonem znajduje się czarny filtr. Słuchawki wiszą na statywie mikrofonu.

Trzecie zdjęcie przedstawia mikrofon studyjny, służący do tworzenia publikacji dźwiękowych. Jest on umieszczony w specjalnym uchwycie elastycznym. Składa się z metalowej siatki.

Projektowanie stanowiska komputerowego dla użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową

1,1,1
R1MAEFGU897gT
Przygotowanie zestawu komputerowego z wykorzystaniem podręcznika
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Zestaw komputerowy z czytnikiem, licencja: CC BY-SA 3.0.
R12uchkvF43ZY
Wykorzystanie przez użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową elementów 3D
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Plansza z wypukłymi elementami graficznymi, licencja: CC BY-SA 3.0.
R10Jyo23vuQVH
Obsługa lupy elektronicznej do czytania dokumentów przez osobę z niepełnosprawnością wzrokową
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Lupa elektroniczna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia stanowisk i urządzeń.

Pierwsze zdjęcie przedstawia biurko z komputerem i różnymi przedmiotami. Na pierwszym planie znajduje się otwarty notes, w którym osoba wskazuje na ilustrację i tekst. Obok notesu leży pilot, który prawdopodobnie służy do sterowania urządzeniem multimedialnym. Za notesem stoi monitor komputerowy. Obok monitora umieszczony jest globus.

Drugie zdjęcie przedstawia rękę osoby dotykającą książki lub kartki z wypukłymi elementami 3D, które prawdopodobnie są przeznaczone dla użytkowników z niepełnosprawnością wzrokową. Książka zawiera ilustracje z wypukłymi liniami i kształtami. W tle widać laptop.

Trzecie zdjęcie przedstawia rękę trzymającą elektroniczną lupę. Urządzenie jest podłączone kablem, świeci się na nim zielona dioda. Jest ono używane przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową do powiększania tekstu i obrazów, co ułatwia czytanie i przeglądanie dokumentów. W tle widoczny jest globus.

Obsługa i konfiguracja systemów komputerowych z wykorzystaniem technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową

1,1
R1MDbWn9pYhA2
Technik tyfloinformatyk przygotowujący stanowisko komputerowe dla osoby z niepełnosprawnością wzrokową z wykorzystaniem podręcznika
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Zestaw komputerowy z czytnikiem, licencja: CC BY-SA 3.0.
RKXjm5dg2lhe3
Oprogramowanie stanowiska komputerowego dla osoby słabowidzącej
Źródło: GroMar Sp. z o. o., Obsługa lupy cyfrowej, licencja: CC BY-SA 3.0.

Galeria przedstawia przykładowe stanowiska komputerowe.

Pierwsze zdjęcie przedstawia stanowisko pracy, które jest przygotowywane dla osoby z niepełnosprawnością wzrokową, z wykorzystaniem specjalistycznych narzędzi i technologii. Na pierwszym planie widać otwarty podręcznik z wypukłymi ilustracjami. Obok książki leży pilot z dużymi, kolorowymi przyciskami. W tle widoczny jest monitor komputera.

Drugie zdjęcie przedstawia monitor komputerowy z powiększonym tekstem. Tekst na ekranie wygląda na wyświetlany w wysokim kontraście, biały tekst na czarnym tle. Przed monitorem znajduje się otwarta książka. Obok ręki użytkownika widać pilot z dużymi przyciskami. W tle znajduje się globus.

Galeria przedstawia przykładowe zajęcia zawodowe. Pokazany jest proces tworzenia publikacji brajlowskich.

Zdjęcie przedstawia kartkę z alfabetem napisanym alfabetem Brajla. Każda litera jest reprezentowana przez unikalną kombinację kropek.

Krok pierwszy – tworzenie treści brajlowskich. Zdjęcie przedstawia stronę z książki lub podręcznika, na której znajduje się rysunek sowy z głową zwróconą w stronę oglądającego. Obok ilustracji sowy umieszczony jest tekst. Tekst w górnej części strony jest przetłumaczony na alfabet Brajla.

Krok drugi – tworzenie treści brajlowskich. Zdjęcie przedstawia globus z wypukłymi elementami, po którym osoba przesuwa swoją rękę. Te wypukłe elementy to kontury i granice poszczególnych krajów i kontynentów.

Krok trzeci – osoba z niepełnosprawnością wzrokową pracująca na stanowisku komputerowym. Zdjęcie przedstawia osobę pracującą przy laptopie. Ma słuchawki na uszach.

Krok czwarty – wyposażenie stanowiska komputerowego dla osób niewidomych. Zdjęcie przedstawia rękę trzymającą pilot z dużymi, kolorowymi przyciskami, który jest połączony z czarnym kablem. W tle częściowo widoczne są laptop i otwarta książka z dużym drukiem.

Podsumowanie: w prezentacji ukazane zostało typowe zadanie zawodowe. Zastanów się, na co warto zwrócić uwagę, wykonując poszczególne czynności, aby cały proces przebiegł bezpiecznie.

Prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową

1,1,1
R1dtbWLvkSbIW
Prowadzenia szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – praca z instruktorem
Źródło: Polina Tankilevitch, Nauczycielka omawiająca lekcję z uczennicą, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1K0NFGroHMQO
Prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – konsultacja indywidualna
Źródło: fauxels, Mężczyzna prowadzący lekcję, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R18djGyMQHKpT
Prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – wykład
Źródło: ICSA, Kobieta prowadząca wykład, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia zdjęcia z prowadzenia szkoleń.

Pierwsze zdjęcie przedstawia prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – praca z instruktorem. Znajdują się tam dwie kobiety pracujące przy biurku. Jedna przekazuje informacje drugiej, która robi notatki. Na biurku leżą książki i otwarty laptop.

Drugie zdjęcie przedstawia prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – konsultacja indywidualna. Znajduje się tam mężczyzna, który stoi przed grupą osób i coś wyjaśnia lub prezentuje, gestykulując w stronę nieuwidocznionego obiektu lub obszaru. Ma na sobie okulary i trzyma w ręce dokumenty. Słuchacze są zwróceni w jego stronę.

Trzecie zdjęcie przedstawia prowadzenie szkoleń z zakresu efektywnego wykorzystania technologii wspomagającej użytkownika z niepełnosprawnością wzrokową – wykład. Znajduje się tam kobieta stojąca przed audytorium, trzymająca mikrofon i kartkę. Publiczność jej słucha, siedząc na czerwonych krzesłach.