Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie terapeuta zajęciowy powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej:
budowania relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym,
rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym,
planowania indywidualnego i grupowego programu lub planu działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej, uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki,
organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej,
ewaluacji procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.
„Na co dzień zajmuję się budowaniem relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym”.
Patryk, terapeuta zajęciowy
Pojęcie „terapia zajęciowa” powstało w Anglii po I wojnie światowej, co wiązało się bezpośrednio z koniecznością udzielenia pomocy z zakresu działań rehabilitacyjnych ludziom ciężko rannym i niesprawnym.
Przykładowe zadania zawodowe
Budowanie relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym
Galeria zdjęć przedstawia sposoby dobieranie technik terapii zajęciowej oraz metod terapeutycznych do stanu psychofizycznego podopiecznego
Pierwsze zdjęcie przedstawia dwóch starszych mężczyzn grających w szachy.
Drugie zdjęcie przedstawia dolną część wózka inwalidzkiego.
Trzecie zdjęcie przedstawia dziewczynkę jeżdżącą na koniu.
Czwarte zdjęcie przedstawia dziewczynkę na wózku inwalidzkim.
Rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym
Galeria zdjęć przedstawia proces rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym.
Pierwsze zdjęcie przedstawia gestykulującego mężczyznę w białym fartuchu.
Drugie zdjęcie przedstawia dwóch rozmawiających mężczyzn.
Trzecie zdjęcie przedstawia mężczyznę w fartuchu trzymającego kartkę.
Galeria zdjęć przedstawia typowe zadania zawodowe terapeuty zajęciowego. Pierwsze zdjęcie przedstawia drewnianą budkę dla paków pomalowaną kolorowymi farbami.
Krok 1: Rozpoznanie potrzeb psychospołecznych podopiecznego. Zdjęcie przedstawia uśmiechniętą dziewczynkę na wózku inwalidzkim.
Krok 2: Planowanie działań terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia kobietę trzymającą za lejce konia.
Krok 3: Pomoc podopiecznym w podjęciu działań terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę przenoszącą dziewczynkę z wózka inwalidzkiego na siodło konia.
Krok 4: Pomoc podopiecznym w podjęciu działań terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia grupę kobiet trzymających dziewczynkę na koniu.
Krok 5: Prowadzenie zajęć w ramach zooterapii. Zdjęcie przedstawia dziewczynkę jadącą na koniu.
Krok 6: Prowadzenie zajęć w ramach zooterapii. Zdjęcie przedstawia dziewczynkę siedzącą na koniu.
Organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej
Galeria przedstawia działania w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej.
Pierwsze zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę w pomarańczowej koszulce trzymającego hantle.
Drugie zdjęcie przedstawia dwie osoby na rowerach jadących ścieżką w parku.
Ewaluacja procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej
Galeria zdjęć przedstawia ewaluację procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.
Pierwsze zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn siedzących na fotelach. Jeden z nich gestykuluje, drugi spogląda w ekran telefonu.
Drugie zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę siedzącego na kanapie.
Trzecie zdjęcie przedstawia notującą kobietę.
Gra edukacyjna
Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu terapeuta zajęciowy.