Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie terapeuta zajęciowy powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

MED.13. Świadczenie usług w zakresie terapii zajęciowej:

  • budowania relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym,

  • rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym,

  • planowania indywidualnego i grupowego programu lub planu działań terapeutycznych na podstawie diagnozy terapeutycznej, uwzględniającej możliwości, potrzeby, zainteresowania i sposób funkcjonowania podopiecznego, jego środowisko i specyfikę placówki,

  • organizowania działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej,

  • ewaluacji procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.

RlwQZjrQuUL0B1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Terapeuta zajęciowy, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień zajmuję się budowaniem relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym”.

Patryk, terapeuta zajęciowy

RCUI4hAcyh6yL
Źródło: Devils Apricot, Przybory plastyczne, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Ciekawostka

Pojęcie „terapia zajęciowa” powstało w Anglii po I wojnie światowej, co wiązało się bezpośrednio z koniecznością udzielenia pomocy z zakresu działań rehabilitacyjnych ludziom ciężko rannym i niesprawnym.

Przykładowe zadania zawodowe

Budowanie relacji terapeutycznych z podopiecznym, jego rodziną, środowiskiem i zespołem wielodyscyplinarnym

Galeria zdjęć przedstawia sposoby dobieranie technik terapii zajęciowej oraz metod terapeutycznych do stanu psychofizycznego podopiecznego

Pierwsze zdjęcie przedstawia dwóch starszych mężczyzn grających w szachy.

Drugie zdjęcie przedstawia dolną część wózka inwalidzkiego.

Trzecie zdjęcie przedstawia dziewczynkę jeżdżącą na koniu.

Czwarte zdjęcie przedstawia dziewczynkę na wózku inwalidzkim.

Rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym

1,1,1
RaOQWVYwlBeR8
Uzyskiwanie informacji o podopiecznym na podstawie wywiadu
Źródło: Max, Wywiad, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1OGkLhh9d1hN
Uzyskiwanie informacji o podopiecznym na podstawie dokumentacji medycznej, dokumentacji psychologiczno‑pedagogicznej, orzeczeń o niepełnosprawności
Źródło: Max, Analiza dokumentacji, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RDk5EmW63l74q
Sporządzanie diagnozy terapeutycznej podopiecznego
Źródło: Max, Sporządzanie diagnozy, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć przedstawia  proces rozpoznawania i diagnozowania potrzeb biopsychospołecznych, stanu funkcjonalnego podopiecznego przez terapeutę zajęciowego we współpracy z zespołem wielodyscyplinarnym.

Pierwsze zdjęcie przedstawia gestykulującego mężczyznę w białym fartuchu.

Drugie zdjęcie przedstawia dwóch rozmawiających mężczyzn.

Trzecie zdjęcie przedstawia mężczyznę w fartuchu trzymającego kartkę.

Galeria zdjęć przedstawia typowe zadania zawodowe terapeuty zajęciowego. Pierwsze zdjęcie przedstawia drewnianą budkę dla paków pomalowaną kolorowymi farbami.

Krok 1:  Rozpoznanie potrzeb psychospołecznych podopiecznego. Zdjęcie przedstawia uśmiechniętą dziewczynkę na wózku inwalidzkim.

Krok 2:  Planowanie działań terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia kobietę trzymającą za lejce konia.

Krok 3:  Pomoc podopiecznym w podjęciu działań terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia kobietę i mężczyznę przenoszącą dziewczynkę z wózka inwalidzkiego na siodło konia.

Krok 4:  Pomoc podopiecznym w podjęciu działań terapeutycznych. Zdjęcie przedstawia grupę kobiet trzymających dziewczynkę na koniu.

Krok 5:  Prowadzenie zajęć w ramach zooterapii. Zdjęcie przedstawia dziewczynkę jadącą na koniu.

Krok 6:  Prowadzenie zajęć w ramach zooterapii. Zdjęcie przedstawia dziewczynkę siedzącą na koniu.

Organizowanie działań w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej

1,1
R10lcoCflt02a
Prowadzenie terapii zajęciowej z zastosowaniem różnych metod i technik
Źródło: Anna Shvets, Ćwiczenia sportowe, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RmHo1wIr6FrzY
Planowanie terapii ruchem
Źródło: Manfred Antranias Zimmer, Jazda na rowerze, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia działania w zakresie terapii zajęciowej w celu poprawy funkcjonowania fizycznego, psychicznego i społecznego podopiecznego oraz jego integracji społecznej i zawodowej.

Pierwsze zdjęcie przedstawia dojrzałego mężczyznę w pomarańczowej koszulce trzymającego hantle.

Drugie zdjęcie przedstawia dwie osoby na rowerach jadących ścieżką w parku.

Ewaluacja procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej

1,1,1
RpQl9KAJGbczB
Ocenianie efektów pracy z podopiecznym na podstawie indywidualnych zajęć terapeutycznych  
Źródło: cottonbro studio, Ocena postępów, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1MqoMxWDZ6Aa
Ocenianie efektów prowadzonej działalności terapeutycznej z podopiecznym
Źródło: cottonbro studio, Rozmowa, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
ReJt6oXHqXmfq
Formułowanie wniosków wynikających z pracy z podopiecznym na podstawie zastosowanych narzędzi diagnostycznych
Źródło: Alex Green, Wypełnianie dokumentacji, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria zdjęć przedstawia ewaluację procesu terapeutycznego na podstawie dokumentacji i oceny prowadzonej terapii zajęciowej.

Pierwsze zdjęcie przedstawia dwóch mężczyzn siedzących na fotelach. Jeden z nich gestykuluje, drugi spogląda w ekran telefonu.

Drugie zdjęcie przedstawia młodego mężczyznę siedzącego na kanapie.

Trzecie zdjęcie przedstawia notującą kobietę.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu terapeuta zajęciowy.

RjsAM1cn51NfX
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.
ROFcTJTM7oYnY1
Ćwiczenie 1
Jaki jest pierwszy krok w typowych zadaniach zawodowych terapeuty zajęciowego?
RtXajJvX2uMhx2
Ćwiczenie 2
Jaki jest drugi krok w typowych zadaniach zawodowych terapeuty zajęciowego?
R15hIkvq1UTVM2
Ćwiczenie 3
Jaki jest trzeci krok w typowych zadaniach zawodowych terapeuty zajęciowego?
R1Q5uT6Xz8DVb3
Ćwiczenie 4
Jaki jest ostatni krok w typowych zadaniach zawodowych terapeuty zajęciowego?