Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie pracownik obsługi hotelowej powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:

HGT.03. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie:

  • utrzymywania czystości i porządku w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie,

  • przygotowywania i podawania śniadań,

  • organizowania usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie.

RTrt7YJEdNW3q1
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Pracownik obsługi hotelowej, licencja: CC BY-SA 3.0.

„Na co dzień wykonuję czynności związane z zakwaterowaniem gości oraz przygotowuję obiekt hotelarski do przyjęcia gości”.

Agnieszka, pracownik obsługi hotelowej

RvlpWgEsJLgeJ
Źródło: garten-gg, Hotel w górach, dostępny w internecie: www.pixabay.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Ciekawostka

Japoński hotel Hoshi Ryokan działa nieprzerwanie od 717 roku, czyli od ponad 1300 lat. Od dziesiątek pokoleń jest zarządzany przez tę samą rodzinę.

Przykładowe zadania zawodowe

Utrzymywanie czystości i porządku w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia zadań zawodowych związanych z utrzymywaniem czystości i porządku w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie.

Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę w białej koszuli i krawacie. Stoi w drzwiach pokoju hotelowego trzymając przed sobą białe ręczniki.

Zdjęcie drugie przedstawia ścielenie łóżka w pokoju hotelowym. Kobieta ubrana w eleganckie ubrania w czarno - białym kolorze poprawia poduszkę.

Zdjęcie trzecie przedstawia ścielenie łóżka przez pracownicę obsługi hotelowej. Kobieta wygładza prześcieradło na łóżku hotelowym.

Zdjęcie czwarte przedstawia mycie lustra Kobieta w gumowych rękawicach przeciera lustro ściągaczką do szyb.

Przygotowywanie i podawanie śniadań

1,1,1
R1HN0hScvYg6a
Przygotowanie posiłków, doprawianie potraw
Źródło: Louis Hansel, Doprawiane potraw, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RjjrrM0TCDQvv
Przygotowanie napoju, nalewanie kawy
Źródło: Cottonbro, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Rlr6cbSzHc0Tf
Ekspozycja przygotowanych potraw
Źródło: Pixabay, Serwowanie potraw, dostępny w internecie: www.pexels.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia zadań zawodowych związanych z przygotowywaniem i podawaniem śniadań.

Zdjęcie pierwsze przedstawia mężczyznę stojącego przy blacie kuchennym w kuchni hotelowej. Ma założony fartuch i rękawice ochronne. Mężczyzna soli przygotowane na tacy kawałki mięsa.

Zdjęcie drugie przedstawia przygotowywanie napoju. Kobieta w stroju obsługi hotelowej nalewa gorący napój do białej filiżanki. Na stoliku przykrytym obrusem znajduje się patera ze słodkimi przekąskami.

Zdjęcie trzecie przedstawia przyrządzone potrawy, które kelner niesie dla gości hotelowych. Mężczyzna jeden talerz trzyma w dłoni, drugi ma położony na przedramieniu.

Prezentacja przedstawia przykładowe zadania zawodowe pracownika obsługi hotelowej.

Zdjęcie pierwsze przedstawia wejście do hotelu. Po bokach od wejścia ustawione są rośliny doniczkowe, a na ścianie przymocowane są lampy. Nad drzwiami rozwinięta jest markiza z napisem hotel.

Krok pierwszy - Dbanie o wystrój i porządek lobby hotelowego. Przedstawiona jest kobieta, która ustawia na stoliku stojaki z broszurami i przewodnikami po mieście.

Krok drugi - Przyjmowanie rezerwacji internetowych. Pokazana jest osoba pracująca na komputerze. Na ekranie widoczny jest otwarty program do obsługi hotelu. Obok laptopa znajdują się telefon i terminal.

Krok trzeci - Udzielanie informacji turystycznej. Przedstawiona jest kobieta, wskazująca ołówkiem punkt na rozłożonej mapie. Przed ladą stoi mężczyzna i przygląda się mapie.

Krok czwarty - Udzielanie informacji on‑line. Przedstawiona jest osoba pracująca na komputerze. Trzyma dłonie nad klawiaturą.

Krok piąty - Porządkowanie oraz archiwizowanie dokumentów. Przedstawiona jest kobieta siedząca przy biurku. Przegląda dokumenty w segregatorze. Na biurku ustawiony jest włączony komputer.

Organizowanie usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie

1,1,1
RYzTnQ0v3szf5
Organizowanie wycieczek autobusowych
Źródło: Annie Spratt, Organizacja wycieczek, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R11CxAJ520tkD
Oprowadzanie wycieczek po interesujących miejscach w mieście
Źródło: James Lee, Oprowadzanie wycieczek, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
R1TBpSJOAqJb1
Organizowanie wesel, przygotowana sala na przyjęcie gości
Źródło: Thomas William, Organizowanie wesel, dostępny w internecie: www.unsplash.com, tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Galeria przedstawia przykładowe zdjęcia zadań zawodowych związanych z organizowaniem usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie.

Zdjęcie pierwsze przedstawia organizowanie wycieczek autobusowych. Widoczni są ludzie siedzący na siedzeniach w autobusie.

Zdjęcie drugie przedstawia oprowadzanie wycieczek po interesujących miejscach w mieście. Pokazany jest tłum ludzi zwiedzających zabytki. W oddali widoczny jest budynek katedry.

Zdjęcie trzecie przedstawia organizowanie wesel. Pokazane są okrągłe stoliki z zastawą stołową w sali weselnej.

Gra edukacyjna

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu pracownik obsługi hotelowej.

1
R1DsFaRje4KZy1
Gra edukacyjna
Źródło: GroMar Sp. z o.o., Gra edukacyjna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ćwiczenia

Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do ćwiczeń, które pozwolą Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu pracownik obsługi hotelowej.

R1elISuUhmoIx2
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Do głównych zadań zawodowych pracownika obsługi hotelowej należą:
R13LNWhwgs4Uo2
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Do przeciwwskazań wykonywania zawodu pracownik obsługi hotelowej należą: