Zadania związane z wiekiem i podstawowymi działaniami arytmetycznymi.
Ten materiał poświęcony jest zadaniom praktycznym związanym z podstawowymi działaniami arytmetycznymi. Jeżeli chcesz sobie przypomnieć podstawowe wiadomości na temat tych działań, zajrzyj do materiału Obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznychObliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych.
Jeżeli w zadaniu występuje zwrot, „ile razy więcej” lub „ile razy mniej”, to w rozwiązaniu zadania wykonujemy mnożenie lub dzielenie.
Przykład. Ile razy liczba jest większa od liczby ?
Rozwiązanie. . Liczba jest razy większa od liczby .
Odpowiedź: Janek jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. młodszy, 10. , 11. , 12. , 13. , 14. młodszy, 15. , 16. starszy, 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. , 34. , 35. , 36. , 37. , 38. , 39. , 40. , 41. , 42. , 43. starszy, 44. razy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. młodszy, 10. , 11. , 12. , 13. , 14. młodszy, 15. , 16. starszy, 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. , 34. , 35. , 36. , 37. , 38. , 39. , 40. , 41. , 42. , 43. starszy, 44. od swojego brata.
Krysia ma lat, a jej siostra ma lata. Ile razy siostra Krysi jest młodsza od Krysi?
Odpowiedź: Siostra Krysi jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. młodszy, 10. , 11. , 12. , 13. , 14. młodszy, 15. , 16. starszy, 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. , 34. , 35. , 36. , 37. , 38. , 39. , 40. , 41. , 42. , 43. starszy, 44. razy młodsza od Krysi.
Mama Tomka ma lata, a Tomek ma lata. O ile lat Tomek jest młodszy od mamy? Ile razy Tomek jest młodszy od mamy?
Odpowiedź: Tomek jest o 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. młodszy, 10. , 11. , 12. , 13. , 14. młodszy, 15. , 16. starszy, 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. , 34. , 35. , 36. , 37. , 38. , 39. , 40. , 41. , 42. , 43. starszy, 44. lat(a) młodszy od mamy. Tomek jest 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. młodszy, 10. , 11. , 12. , 13. , 14. młodszy, 15. , 16. starszy, 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. , 34. , 35. , 36. , 37. , 38. , 39. , 40. , 41. , 42. , 43. starszy, 44. razy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. , 9. młodszy, 10. , 11. , 12. , 13. , 14. młodszy, 15. , 16. starszy, 17. , 18. , 19. , 20. , 21. , 22. , 23. , 24. , 25. , 26. , 27. , 28. , 29. , 30. , 31. , 32. , 33. , 34. , 35. , 36. , 37. , 38. , 39. , 40. , 41. , 42. , 43. starszy, 44. od mamy.
Zapoznaj się z poniższą animacją, która jest informacją do ćwiczeń , , .

Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1Iv6uY7fSLS2
Animacja przedstawia cztery pierwsze trójkąty, budowane według pewnego schematu.
Narysuj wieżę numer .
Opisz, jak będzie wyglądał rysunek wieży numer .
