Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zagrożenia i ochrona systemu komputerowego

  1. Poznanie warunków sprawnego funkcjonowania systemu.

  2. Poznanie typów wirusów komputerowych:

    1. Wirusy dyskowe.

    2. Wirusy plików wykonywalnych.

    3. Makrowirusy.

    4. Robaki.

    5. Konie trojańskie.

    6. Bomby logiczne.

  3. Poznanie skutków infekcji oraz sposobów zabezpieczeń.

  4. Poznanie firmowych stron zabezpieczających systemu.

      1. Kształcenie umiejętności sprawdzenia stanu urządzeń systemu komputerowego.

      2. Kształcenie umiejętności wyszukiwania informacji o programach antywirusowych.

      3. Kształcenie umiejętności ściągania programów antywirusowych z sieci oraz ich instalacji.

      4. Kształcenie umiejętności instalowania zabezpieczającego oprogramowania firmowego.

Metoda i forma pracy

  1. Dyskusja problemowa.

  2. Wykład.

  3. Prezentacja.

  4. Praca z tekstem przewodnim.

  5. Praca indywidualna przy komputerze.

Środki dydaktyczne

  1. Prezentacja multimedialna: „Zagrożenia i ochrona systemu komputerowego”.

  2. Karta pracy ucznia: test komputerowy „Ochrona danych”.

Odczytanie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

    1. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję pytaniem: Na jakie niebezpieczeństwa narażone są systemy komputerowe podłączone do Internetu?

Uczniowie wskazują na zagrożenia związane z używaniem poczty elektronicznej, programów nieznanego pochodzenia. (3 min)

  1. Kolejne pytanie nauczyciela: Jakie zabezpieczenia należy zastosować, aby maksymalnie zabezpieczyć system i programy, które na nim się znajdują?

Uczniowie proponują swoje rozwiązania: wymieniają znane im programy antywirusowe, zapory ogniowe itp. (2 min)

  1. Nauczyciel podsumowuje dyskusję, podając definicję wirusa oraz zasady ochrony i rozpoznawania infekcji. Dyktuje notatkę do zeszytu:

Wirus komputerowy to program, który - tak jak prawdziwy wirus - przyłącza się do innych programów i jest wraz z nimi przenoszony pomiędzy komputerami. Może uszkodzić sprzęt, oprogramowanie oraz zapisane informacje**. (5 min)**

  1. Prezentacja pokazu multimedialnego „Zagrożenia i ochrona systemu komputerowego” z poleceniem zanotowania rodzajów wirusów komputerowych.

Uczniowie oglądają pokaz. Zgodnie z poleceniem zapisują typy wirusów: dyskowe, wirusy plików wykonywalnych, makrowirusy, robaki, konie trojańskie, bomby logiczne. (15 min)

  1. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie zwiększania wydajności sprzętu i zachowania bezpieczeństwa danych, w szczególności wsparcie ze strony producenta.

Uczniowie wchodzą na stronę: http://www.microsoft.com/poland/athome/security/viruses/default.mspx, zapoznają się z pojęciem zapory firewall. Proponowana definicja zapory: „jest ona granicą ochronną, która monitoruje i ogranicza informacje przesyłane między komputerem a siecią lokalną lub Internetem”. (8 min)

  1. Nauczyciel rozdaje test komputerowy. Uczniowie rozwiązują test (10 min)

Faza podsumowująca

Zebranie kartek z wypełnionymi odpowiedziami testowymi, wylogowanie.

    1. Witold Wrotek, Technologia informacyjna, Informatyka Europejczyka.

    2. strony internetowe:

http://pl.wikipedia.org/wiki/informatyka

http://www.microsoft.com/poland/athome/security/

Załączniki

Prezentacja

„Zagrożenia i ochrona systemu komputerowego”.

Test wiadomości

„Ochrona danych”

Zadanie domowe

Wyszukaj strony internetowe oferujące programy antywirusowe, wybierz trzy i zanotuj: nazwę programu, nazwę producenta, cenę za roczne użytkowanie, cenę odnowienia licencji.

R1Vkjw1pZ10yV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.00 KB w języku polskim