Zajęcia muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem instrumentów
Zajęcia muzyczno‑ruchowe z wykorzystaniem instrumentów
1. Cele zajęć
integracja, podniesienie nastroju, koncentracja, selektywne słyszenie, zapoznanie z różnorodnymi dźwiękami wydawanymi przez instrumenty ( wykorzystanie do zabaw), relaksacja;
2. Metody i formy pracy
zabawowa
3. Środki dydaktyczne
instrumenty, brystol z rysunkiem wyspy Fantazji, płyta z muzyką relaksacyjną;
4. Przebieg zajęć
I. Nauka „Wesołej piosenki”
Rączkę mam, rączkę mam, rączkę prawą mam – pokazanie prawej ręki
Rączkę mam, rączkę mam, rączkę lewą mam – pokazanie lewej ręki
Rączki mam, rączki mam, obie rączki mam – pokazanie obu rąk
A jak rączki klaszczą pokaże wam – klaskanie x 2 (obrót 6 krokami, 3xklask)
Nóżkę mam....nóżkę prawą mam – wystawianie prawej nogi
Nóżkę mam..nóżkę lewą mam – wystawianie lewej nogi
Nóżki mam....nóżki obie mam - obie ręce wskazują na kolana
A jak nóżki tupią pokaże wam – tupanie (obrót i tupanie)
Główkę mam..główkę tutaj mam – wskazywanie dłońmi głowy
Brzuszek mam...brzuszek tutaj mam - wskazywanie na brzuch
Główkę mam...główkę tutaj mam – wskazywanie znów na głowę
A jak główką kiwam, pokaże wam – kiwanie (obrót i kiwanie)
II. Zabawy z instrumentami:
1. NASTRÓJ - Każde dziecko dostaje instrument i próbuje na nim wygrać swój obecny nastrój. (ok.2 min)
2. DYRYGENT - Każde dziecko ma instrument. Dzieci stają w szeregu. Prowadzący jest dyrygentem. Umawia się z dziećmi na znaki muzyczne – dyrygowanie:
ręce wysoko w górze – instrumenty grają najgłośniej
im niżej ręce dyrygenta, tym ciszej grają instrumenty
ręce opuszczone – cisza
Należy uważnie obserwować dyrygenta! Orkiestra musi grać jednakowo! Nikt nie może fałszować i nie stosować się do ruchów dyrygenta. (ok. 5 min)
3. ISKIERKA – Ustawiamy się w kole, każde dziecko ma instrument. Prowadzący wygrywa na swoim instrumencie pojedynczy dźwięk – iskierkę, która musi przejść przez całe koło, czyli każde dziecko musi zagrać ją na swoim instrumencie. Prowadzący podaje iskierkę w różnym tempie – nie można się pomylić ani zaspać. (ok. 5 min )
4. GRA W POGODĘ - Na brystolu narysowana jest wymyślona wyspa Fantazja z sześcioma różnymi rodzajami pogody, oznaczonymi w sposób symboliczny. Pod ilustracją znajduje się klucz do użytych oznaczeń. Na wyspie występują jednocześnie wszystkie rodzaje pogody: w jednym miejscu świeci słońce, w innym pada deszcz, grad lub śnieg. Dzieci próbują opisać dźwiękowo różne rodzaje pogody. Prowadzący rozpoczyna podróż po wyspie Fantazja poprzez pokazywanie wskaźnikiem różnych rodzajów pogody, które są następnie opisywane przez uczestników na instrumentach. Należy pamiętać, że nie każdy instrument może wygrać każdą pogodę, np.: słońce – ciężko przedstawić na bębenku. Dziecko, które uzna, że jego instrument nie obrazuje pokazywanej pogody nie gra w tym momencie. (ok.10 min)
- deszcz - burza - grad - śnieg - słońce - wiatr
5. RELAKSACJA – WIOSENNY SPACER – Dzieci siadają na krzesełkach, mogą położyć głowy i ręce na ławkach. Zamykają oczy....(podkład na płycie- dopasowana muzyka relaksacyjna)
Prowadzący wypowiada tekst:
„Wyobraź sobie, że powoli wychodzisz na dwór...ale gdy znalazłeś się na zewnątrz zauważyłeś, że wszystko się zmieniło. Widzisz przed sobą ogród. Idziesz ogrodową aleją. Aleja otwiera się na bezkres zieleni, bieli i błękitu. Słońce i wigor natury dają ci energię. ....
Podążasz ścieżką wśród traw i kwiatów, wzdłuż strumienia..... Bieli się rumianek, bielą się skrzydła motyli....
Tymczasem strumień doprowadza cię na skraj lasu. Cień drzew przynosi ulgę i spokój w środku upalnego dnia.
Las rzednie, a ty wychodzisz na ubielony liliami brzeg mieniącego się światłem jeziora. W wodnym krysztale przegląda się niebo usiane białymi obłokami.
Ścieżka prowadzi dalej wzdłuż brzegu w znajome rejony. Nad jeziorem błyszczy tarcza zachodzącego słońca. W oddali migocze białe światło w oknach domów. A ty słyszysz pszczoły i muchy przygotowujące się do snu.
Niebo chmurzy się. Błyskawice sięgają za horyzont, rozpalając pociemniały nieboskłon do białości. Deszcz zmywa upał. Ty dostrzegasz budynek szkoły...wchodzisz po cichu do środka, powracasz na swoje miejsce i otwierasz oczy....” (ok. 5min.)