E-materiały do kształcenia zawodowego

E‑book – Wademekum uprawy drzew i krzewów owocowych

OGR. 02. Zakładanie i prowadzenie upraw ogrodniczych – ogrodnik 611303, technik ogrodnik 314205

bg‑pink

Wybór terenu i przygotowanie gleby pod założenie szkółki drzewek owocowych

RvnEA86F0aJIb1
Rosnące w szkółce drzewka jabłoni odmiany Golden Delicious zaszczepione na wegetatywnej podkładce M9
Źródło: Glysiak, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Teren wybrany pod szkółkę drzewek owocowych powinien być płaski lub lekko pofałdowany, z niskim poziomem wód gruntowych. Im cieplejszy i bardziej wilgotny klimat, tym lepsze osiąga się efekty. Produkcji drzewek owocowych sprzyja również brak silnych wiatrów.

Gleba powinna być żyzna, średnio zwięzła, gliniasto‑piaszczysta.

Na rok przed założeniem szkółki najlepiej zastosować przedplon, który zwiększa warstwę próchnicy, poprawia strukturę gleby i sprzyja redukcji chwastów wieloletnich, takich jak perz. Zalecane nawozy zielone to rzepak i rośliny motylkowe, a także gryka, która nie tylko wzbogaca glebę w substancje odżywcze, ale i w naturalny sposób zwalcza pędraki. Nawozy zielone wysiewa się na oborniku w dawce 40 t/ha.

Jesienią roku poprzedzającego założenie szkółki należy użyć nawozów mineralnych, a następnie wykonać głęboką orkę, najlepiej z pogłębiaczem.  W ramach nawożenia podstawowego, służącego przygotowaniu gleby pod uprawę, wysiewa się nawozy fosforowe (30–70 kg/ha) i potasowe (80–140 kg/ha). Nawozów azotowych nie używa się przed posadzeniem podkładek.

Ważne!

Szkółkę opłaca się zakładać jedynie na terenie, na którym liczba dni ze średnią dobową temperaturą powyżej 5°C przekracza 200. Dzięki temu okres wegetacyjny drzewek będzie odpowiednio długi.

bg‑pink

Podział terenu i rozplanowanie kwater

Należy przyjąć zasadę, że każdy gatunek sadzi się w oddzielnej kwaterze. Podkładki powinny być posadzone co 30–35 cm w rzędach, a rzędy oddalone od siebie o 90 cm. Rzędy powinny przebiegać równolegle do kierunku, w którym wieje wiatr (przeważnie wschód–zachód). Należy również pozostawić pasy terenu na drogi przejazdowe o szerokości trzech międzyrzędzi w proporcji 9–13 rzędów na jedną drogę przejazdową. Takie odległości i proporcje są niezbędne, aby prace w szkółce można było zmechanizować. Jeśli szkółka dysponuje ciągnikiem szczudłowym, rzędów może być więcej.

bg‑pink

Sadzenie podkładek roślin sadowniczych

Jesienią sadzi się podkładki generatywne drzew ziarnkowych, a wiosną podkładki generatywne drzew pestkowych oraz wszystkie rodzaje podkładek wegetatywnych. Przed zasadzeniem podkładek skraca się ich korzenie o ok. 12 cm. Aby zapobiec porażeniu drzewek przez guzowatość korzeni, moczy się je w preparacie zawierającym szczep bakterii Agrobacterium radiobacter.

Rośliny sadzi się ręcznie lub za pomocą bruzdownika bądź sadzarki. Sadzenie ręczne wymaga użycia łańcucha sadowniczego, na którym zaznaczane są odległości, w jakich należy posadzić rośliny w rzędzie. W zaznaczonych miejscach jeden pracownik kopie i zasypuje dołki, drugi pracownik zaś wkłada do nich rośliny, a po zasadzeniu drzewek udeptuje ziemię wokół nich. Podkładki sadzi się tak, aby szyjka korzeniowa była przykryta ziemią.

RbOUr1UVTGYEA
Głębosz z sadzarką do drzew i krzewów
Źródło: Filmy rolnicze, youtube.com, licencja: CC BY-SA 4.0.
RH3aeRtTPBoYo
Czterorzędowa szkółkarska sadzarka do drzewek i krzewów
Źródło: Kobieta w Sadzie, Szkółkarstwo Sadownicze ARNO Anna i Ryszard Nowakowscy, licencja: CC BY-SA 3.0.

Na zimę rośliny posadzone jesienią kopczykuje się, aby uchronić je przed uszkodzeniami spowodowanymi niską temperaturą.

bg‑pink

Zabiegi wykonywane w pierwszym roku uprawy

W marcu przycina się zarówno podkładki posadzone wiosną, jak i te posadzone jesienią.

Podkładki posadzone jesienią z początkiem sezonu należy jak najszybciej nawieźć azotem (w dawce 40–80 kg/ha), zaś te posadzone wiosną nawozi się 3 tygodnie po zasadzeniu. Dawkę azotu można podzielić tak, aby 30% zapotrzebowania na ten składnik pokryć wiosną, a 70% – w drugiej połowie czerwca.

Na początku wegetacji stosuje się nawozy amonowe, a w pełni wegetacji - szybko działające formy saletrzane.

Przybliżone dawki nawozów azotowych zalecane dla drzew i krzewów owocowych w pierwszym roku po posadzeniu określają zalecenia Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach.

Okulizacja

Okulizacja to powszechnie stosowany rodzaj szczepienia. W tej metodzie przeszczepiane jest tzw. oczko (pączek), a ściślej tarczka okulizacyjna, składająca się z pączka, kory i cienkiej warstwy drewna. Oczko pobiera się ze zraza całkowicie wolnego od chorób, pochodzącego z kwalifikowanego matecznika. Zraz powinien być zeszłorocznym pędem.

Pierwszym, rutynowym terminem okulizacji jest tzw. okulizacja letnia, czyli szczepienie „śpiącym oczkiem”. Drugi termin przypada na kwiecień, czyli na okres, w którym zaczyna się wegetacja roślin. Okulizację wiosenną wykonuje się wówczas, gdy nie przyjęło się oczko założone w pierwszym terminie okulizacji.

Przygotowanie do okulizacji polega na podkrzesaniu podkładek do wysokości ok. 30 cm, wycięciu gałęzi bocznych tuż przy pniu, usunięciu gleby z szyjki korzeniowej i przetarciu suchym kawałkiem materiału miejsca okulizacji tuż przed tym zabiegiem. Oczko zakłada się 5–25 cm nad ziemią, od strony, z której wieje wiatr (przeważnie jest to zachód).

Najczęstszym rodzajem okulizacji jest metoda na przystawkę, czyli chip budding.  Najpierw wycina się oczko ze zraza: zraz nacina się okulizakiem prostopadle ok. 1 cm pod oczkiem i 1,5 cm nad nim. Zagłębia się nóż w górnym nacięciu i, cały czas trzymając go lekko zagłębionym, przesuwa się go w dół, zbierając oczko z warstwą kory – aż do dolnego nacięcia. Następnie w ten sam sposób postępuje się z podkładką. Po usunięciu z niej warstwy kory o takim samym lub nieco większym zarysie oczko przykłada się w odsłonięte miejsce, dociska i obwiązuje rafią lub paskiem foliowym. Obwiązując miejsce okulizacji, należy pominąć pąk, tak aby mógł z niego swobodnie wyrosnąć pęd.

Drzewka można okulizować podwójnie. Wówczas po 10 dniach od wykonania pierwszej okulizacji przeprowadza się drugą. Zwiększa to liczbę drzewek z przyjętymi oczkami.

Okulizację w literę T wykonuje się, gdy kora łatwo odchodzi od drewna, czyli latem. Odchodzenie kory świadczy o aktywności miazgi, która jest niezbędna, aby przeszczepione oczko się przyjęło. Okulizację najczęściej przeprowadza się w trzeciej dekadzie lipca (w przypadku jabłoni, czereśni, grusz), kończy się zaś w połowie sierpnia (u śliw). W metodzie tej nacina się korę na podkładce najpierw poziomo, a następnie prostopadle do pierwszego cięcia. Następnie piętką okulizaka odchyla się korę z obu stron pionowego nacięcia. Dopiero wówczas ścina się tarczkę okulizacyjną z przygotowanego wcześniej zraza. Trzymając tarczkę za ogonek liściowy, wkłada się ją za korę podkładki. Po nasunięciu na tarczkę kory z dwóch stron odcina się wystający ogonek równo z granicą poziomego nacięcia. Na koniec oczko obwiązuje się podobnie jak w metodzie na przystawkę.

Po wykonaniu okulizacji miejsce szczepienia należy spryskać środkiem owadobójczym. Przyjęcie oczka należy sprawdzić po 14 dniach dla drzew ziarnkowych lub po 21 dniach dla drzew pestkowych. Przyjęte oczko jest jędrne, a ogonek liściowy łatwo odpada przy lekkim naciśnięciu. 

Pensowanie

Aby uzyskać rozgałęzione drzewka z pniem o odpowiedniej wysokości, przeprowadza się pensowanie (pasynkowanie). Zabieg ten polega na wycinaniu pędów syleptycznych w miarę ich wyrastania, do momentu, w którym korona osiągnie zakładaną wysokość. Częste (9‑10‑krotne) pensowanie sprzyja prawidłowemu rozgałęzieniu się drzewek. Szczególnie istotna dla sadowników jest wysokość dolnych odgałęzień - zbyt nisko położone pierwsze gałęzie utrudniają stosowanie herbicydów i uniemożliwiają właściwe formowanie korony. Dlatego są one wycinane, ze szkodą dla plenności drzewek, ponieważ właśnie te pędy są najsilniejsze. Optymalna z punktu widzenia sadownika wysokość dolnych odgałęzień to 50‑60 cm, a w przypadku odmian o pokroju zwisłym 70‑60 cm.

Nawożenie pogłówne

Nawożenie pogłówne, czyli wykonywane po zasadzeniu roślin, obejmuje m.in.:

  • obornik – co kilka lat: w większej ilości (50–70 t/ha) i rzadziej na glebach cięższych i w mniejszych ilościach (40–50 t/ha), lecz częściej na glebach lżejszych,

  • wapnowanie (1‑2 t/ha) – co 3–4 lata,

  • nawozy magnezowe – w razie niedoboru tego składnika, zwłaszcza na glebach kwaśnych, co 3–4 lata; można stosować łącznie z nawozami wapniowymi (doraźnie, jeśli na podkładkach widoczne są objawy niedoboru magnezu, stosuje się nawozy magnezowe dolistnie – wysiane do gleby byłyby bowiem przyswajalne dopiero po roku),

  • nawozy azotowe – co roku jednorazowo wiosną lub w dwóch dawkach: wiosną i latem, w ilości ogółem 40–80 kg/ha.

Drzewka rosnące w szkółce można, podobnie jak podkładki, nawozić dolistnie.

Odchwaszczanie i spulchnianie gleby

W pierwszym roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych mechanicznie odchwaszcza się najczęściej w międzyrzędziach, a ręcznie w rzędach okulantów. Zastosowanie sprzętu zmechanizowanego jest wówczas łatwe i skuteczne. W wielkotowarowej uprawie gruntowej można wykorzystywać np. ciągnik szczudłowy z podpiętymi narzędziami, który jednocześnie odchwaszcza i spulchnia glebę. Może też służyć do rozsiewania nawozów i oprysków środkami ochrony roślin.

Drugą z podstawowych metod usuwania chwastów jest odchwaszczanie chemiczne. Aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia młodych roślin, używa się herbicydów o łagodnym działaniu i w niskich dawkach.

Najpełniejszym źródłem informacji o bezpiecznym użyciu i dawce herbicydu jest etykieta opakowania. Zalecane dawki mogą się jednak okazać zbyt wysokie po bardzo obfitych deszczach, przez które herbicydy są zmywane i kumulują się w ziemi. Skutkuje to uszkodzeniem roślin zwłaszcza w pierwszym roku uprawy.

Po spryskaniu gleby herbicydami nie spulchnia się jej przez pierwsze dwa miesiące, później należy to robić ostrożnie.

Rb4wjUx4KePMK
Czasami w szkółkach stosuje się nawadnianie za pomocą linii kroplujących
Źródło: Kobieta w Sadzie, Szkółkarstwo Sadownicze ARNO Anna i Ryszard Nowakowscy, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ochrona przed chorobami i szkodnikami

Należy regularnie sprawdzać, czy rośliny nie zostały porażone przez choroby lub szkodniki. Pojedyncze gąsienice najlepiej od razu zebrać, aby nie rozmnożyły się nadmiernie i nie ogołociły drzewek z liści. Jeśli szkodników jest dużo, stosuje się opryski.

RpdDBoEJvpLg1
Gąsienice piędzika przedzimka mogą doprowadzić do całkowitego ogołocenia drzew z liści
Źródło: freepik.com, domena publiczna.

Najbardziej wydajnym i oszczędzającym czas rozwiązaniem jest prowadzenie oprysków z użyciem tzw. belek do upraw pasowych. Belkę taką rozsuwa się na szerokość przerwy między rzędami drzewek, tak aby opryskiwać jedynie drzewka, a nie pas terenu między nimi. W szkółkach drzewek rozpylacze są montowane na wysokich lancach. O precyzji wykonania zabiegu decyduje strumień powietrza wytwarzany przez wentylator, który kieruje drobne kropelki cieczy w stronę roślin. Umożliwia on równomierne i wysokie pokrycie drzewek środkiem ochrony roślin i zmniejszenie jego dawki.

R1a1fEIydXnNr
Pestycydy można rozpylać za pomocą opryskiwacza plecakowego
Źródło: aleksandralittlewolf, freepik.com, domena publiczna.
bg‑pink

Zabiegi wykonywane w drugim roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych

Wczesną wiosną należy ponownie sprawdzić, czy oczka się przyjęły. Jeśli oczka się przyjęły, okulanty przycina się i prowadzi zgodnie z wybraną metodą.

Prowadzenie okulantów

Okulanty można prowadzić dwiema metodami:

  • Prowadzenie bezczopowe polega na ścięciu drzewek sekatorem ukośnie tuż nad przyjętym oczkiem;

  • Prowadzenie czopowe polega na pozostawieniu nad oczkiem ok. 15‑centymetrowej części pieńka. Następnie dwukrotnie przywiązuje się okulant do czopa, aby nadać mu pozycję pionową. Czop wycina się dopiero w sierpniu kolejnego roku.

W gospodarstwach wielkotowarowych stosuje się niemal rutynowo bezczopowe prowadzenie okulantów, ponieważ jest ono znacznie mniej pracochłonne. Nie wymaga ono dwukrotnego przywiązywania okulantów i wycinania grubych czopów. Z drugiej strony, tą metodą otrzymuje się więcej wyłamanych i krzywo rosnących okulantów.

Ważne!

Nie ścina się podkładek, na których oczka się nie przyjęły (nie przezimowały). Można wówczas przeprowadzić szczepienie np. przez stosowanie.

Szczepienie

Szczepienie przez stosowanie wykonuje się wówczas, gdy podkładka i zraz mają podobną średnicę. Gdy średnica jest jednakowa, szanse na zrośnięcie się obu elementów są największe. Przeważnie szczepienie przez stosowanie wykonuje się w produkcji drzewek ze wstawkami lub przewodnimi albo jako szczepienie uzupełniające. Zabieg ten najlepiej wykonać na początku marca lub wcześniej. Podkładkę i zraz ścina się ukośnie pod tym samym kątem, przy czym długość cięcia powinna wynosić co najmniej 3 cm. Następnie dokładnie dopasowuje się je do siebie. Miejsce szczepienia należy obwiązać rafią lub paskiem foliowym i posmarować maścią ogrodniczą.

R8VpkPpQVQesp
Szczepienie przez stosowanie
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Szczepienie w klin, inaczej szczepienie w sarnią nóżkę, stosuje się wówczas, gdy podkładka jest grubsza od zraza. Metodę tę można wykorzystywać jako szczepienie uzupełniające podkładek, na których oczka nie przezimowały. Podobnie jak szczepienie przez stosowanie, szczepienie w klin również najlepiej wykonać najpóźniej na początku marca. Podkładkę ścina się lekko ukośnie, a następnie wycina się w niej niewielki, trójkątny klin. Zraz przycina się - po obu stronach oczka - tak, aby pasował do wycięcia w podkładce. Zaletą szczepienia w klin jest to, że powstała rana jest znacznie mniejsza niż przy wyżej wymienionej metodzie, co nie wywołuje (szczególnie u drzew pestkowych) gumozy w miejscu zranienia. Wadą natomiast jest większy stopień trudności.

R1FF5HF9ihaMN
Szczepienie w klin
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Produkcja drzewek owocowych podwójnie szczepionych

Otrzymane opisanymi wyżej metodami okulanty i szczepy składają się z dwóch części. Części te nazywane są komponentami.

Drzewo składa się z dwóch komponentów wówczas, gdy na podkładce zostanie założony zraz lub tarczka okulizacyjna. Niekiedy jednak do produkcji drzew owocowych używa się również odmiany przewodniej, pośredniej lub wstawki skarlającej, które stanowią trzeci komponent.

Odmianę przewodnią stosuje się w celu zastąpienia pnia i nasady konarów odmiany szlachetnej, które łatwo przemarzają.

Na mrozoodpornej odmianie przewodniej powinny być szczepione:

  • wrażliwe na mróz odmiany jabłoni (Landsberska, Boscoop, koksa pomarańczowa, jonathan),

  • wrażliwe na mróz odmiany grusz (Bera Williamsa, lukasówka, Dobra Ludwika, lipcówka).

Przewodnią stosuje się również u odmian krzywo lub słabo rosnących. Najbardziej wartościowe przewodnie dla poszczególnych drzew to:

  • dla jabłoni: Hibernal,

  • dla  grusz: grusza kaukaska,

  • dla czereśni: bladoróżowa.

Przewodnie zwane pośrednimi stosuje się, gdy odmiana szlachetna nie zrasta się z  podkładką, np. Bera Hardego jest stosowana dla odmian grusz źle zrastających się z pigwą, takich jak Bonkrety Wiliamsa. Wówczas niższe połączenie komponentów powinno być szczepieniem, a wyższe może być okulizacją lub szczepieniem.

Z kolei zastosowanie wstawki skarlającej ma na celu osłabienie siły wzrostu drzewa, wczesne i obfite owocowanie drzew, bardzo dobre wybarwianie się owoców, a także zwiększenie podatności drzew do uprawy na glebach lekkich. Wstawka skarlająca powinna mieć 20–30 cm długości. Dużą wytrzymałość na mróz mają podkładka Rajka Czerwonolistna (B9) oraz P2. Okulanty ze wstawkami skarlającymi należy sadzić głębiej, tak aby dwie trzecie długości wstawki znajdowały się pod ziemią. Wystającą część wstawki z kolei najlepiej jest okryć ziemią, tworząc kopczyk wokół pnia.

W celu zwiększenia plenności drzewek owocowych często stosuje się metodę produkcji typu knip‑boom. Polega ona na po ścięciu pędu szlachetnego „na pieniek”. Po ścięciu pędu należy wyprowadzić nowy przewodnik, a gdy osiągnie on długość 25–30 cm, zastosować regulatory wzrostu stymulujące wyrastanie z przewodnika pędów syleptycznych. Pędy wyrastające z pieńka (niebędące nowym przewodnikiem) najlepiej od razu usuwać.

Odchwaszczanie

W drugim roku prowadzenia szkółki odchwaszczanie mechaniczne i ręczne staje się coraz trudniejsze i stwarza ryzyko uszkodzenia korzeni drzewek. Ponadto ręczne usuwanie chwastów byłoby największym kosztem prowadzenia szkółki. Dlatego podstawową metodą odchwaszczania jest użycie herbicydów. Ich dawki nieznacznie się zwiększa.

bg‑pink

Zabiegi wykonywane w trzecim roku prowadzenia szkółki drzewek owocowych

W trzecim roku prowadzenia szkółki pozostawia się przede wszystkim okulanty podkładek karłowych, do których będą wszczepiane wstawki skarlające, a także podkładki, na których oczka nie przezimowały. Wiosną wykonuje się na nich szczepienie uzupełniające. Niesprzedane w poprzednim roku okulanty można przyciąć na wysokość 60 cm. Otrzymuje się wówczas drzewka dwuletnie z jednoroczną koroną. W sierpniu pędy boczne wyrastające poniżej korony tnie się „na obrączkę”. Najbardziej pożądane są drzewka, kórych pędy w koronie odchodzą od przewodnika pod szerokim kątem.

Po ww. zabiegach drzewka opryskuje się przeciw zgorzeli kory.

Dwuletnie drzewka nawozi się wyłącznie azotem. Należy je również chronić przed zachwaszczeniem (za pomocą herbicydów), chorobami i szkodnikami, podobnie jak drzewka jednoroczne.

bg‑pink

Wykopywanie drzewek owocowych ze szkółki

Jesienią ostatniego (drugiego lub trzeciego) roku produkcji drzewek przygotowuje się je do transportu i sprzedaży. Jeśli liście nie opadną samoczynnie, pierwszym elementem tego przygotowania jest defoliacja. Polega ona na usunięciu z drzew liści, aby ograniczyć parowanie wody w czasie przechowywania, transportu i sprzedaży. Defoliację można przeprowadzić ręcznie lub chemicznie. Jeśli używane będą preparaty miedziowe, należy nimi opryskać drzewka na 2–3 tygodnie przed planowanym wykopaniem. Wynika to stąd, że drzewka w szkółce powinno się wykopywać w drugiej połowie października, a defoliantów można używać dopiero od ostatnich dni września. Wcześniejsze ich zastosowanie jest szkodliwe dla roślin.

Drzewka pozbawione liści można wykopać z kwater ręcznie lub za pomocą wyorywacza ciągnikowego, który podcina korzenie drzewek na głębokość ok. 25–30 cm i ułatwia ich wyciągnięcie z podłoża. W dużych szkółkach wykopywanie odbywa się za pomocą maszyny do wykopywania, która chwyta drzewka przez gumowe pasy. Po otrząśnięciu korzeni z gleby maszyna przenosi drzewka na tył, gdzie odbierają je pracownicy. Wykopane drzewka można odkładać bezpośrednio na paletę szkółkarską znajdującą się na jadącej równolegle przyczepie.

R1QdRyZ1KeNnJ
Mechaniczne wykopywanie drzewek ze szkółki
Źródło: Kobieta w Sadzie, Szkółkarstwo Sadownicze ARNO Anna i Ryszard Nowakowscy, licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑pink

Sortowanie i przechowywanie drzewek

Wykopane drzewka sortuje się, etykietuje i wiąże w pęczki po 10 sztuk. Tak przygotowane pęczki przechowuje się w dołowniku lub w chłodni szkółkarskiej.

R1AoqVpaLTOik
Sortowanie drzewek na wybory przed umieszczeniem ich w chłodni na zimę
Źródło: Kobieta w Sadzie, Szkółkarstwo Sadownicze ARNO Anna i Ryszard Nowakowscy, licencja: CC BY-SA 3.0.

Do gotowego dołownika drzewka wkłada się niemal pionowo, lekko pochylone w kierunku południowym. Takie ułożenie drzewek zmniejsza nagrzewanie się ich części nadziemnych, a przez to chroni pnie przed ranami zgorzelinowymi. Drzewka dokładnie przykrywa się ziemią do wysokości co najmniej 10 cm nad miejscem okulizacji. Na koniec drzewka polewa się wodą, aby podłoże ściśle przylgnęło do korzeni.

chłodni szkółkarskiej systemy sterowane komputerowo umożliwiają utrzymywanie kontrolowanej temperatury (ok. 0°C) i wilgotności względnej, która powinna wynosić co najmniej 95%. Drzewka posortowane, zaetykietowane i powiązane w pęczki zabezpiecza się przed chorobami, mocząc ich korzenie w roztworze fungicydów. Następnie okulanty układa się warstwowo na paletach sadowniczych, każdą z warstw przykrywając wilgotnymi trocinami.

Miejsce na notatki

R1RPpn2ZOoWWg