Zakupy i usługi – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Zakupy i usługi – ćwiczenia utrwalające słownictwo
Cele lekcji
Ogólny cel lekcji:
Uczeń doskonali sprawności mówienia i słuchania pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego, powtarzając słownictwo dotyczące usług i zakupów.
a) Wiadomości
Uczeń zna:
schemat i kryteria oceny egzaminu maturalnego
słownictwo związane z zakupami i usługami
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wymawiać i poprawnie zapisać słowa związane z tematem
odpowiada na pytania związane z tematem
ćwiczy sprawność mówienia i słuchania
wykorzystuje posiadaną wiedzę w sytuacji powtórzenia wiadomości
potrafi posługiwać się słownictwem związanym z tematem
bierze udział w grach dydaktycznych
c) Postawy
Uczeń:
potrafi poprawnie zachować się podczas wypowiedzi, w kontaktach z kolegami i nauczycielem
współpracuje w parze
radzi sobie ze stresem w sytuacji odpowiedzi ustnej
nie przepisuje odpowiedzi z klucza
bierze udział w grach dydaktycznych
2. Metoda i forma pracy
Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, praca z podręcznikiem, pogadanka, gra dydaktyczna, audiolingwalna, ćwiczebna, drama, metoda frontalna
Forma: praca indywidualna i w parach
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, tablica, zdjęcia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel sprawdza listę obecności i pracę domową. Następnie podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie ćwiczyć mówienie i słuchanie o zakupach i usługach. Powtórzycie najważniejsze słowa związane z tą tematyką.”
b) Faza realizacyjna
Rozgrzewka językowa: gra dydaktyczna „kalambury”. Uczniowie kolejno podchodzą do tablicy i rysują słowa z poprzedniej lekcji (np. warzywa, owoce itp.). Kto zgadnie najwięcej wyrazów, dostaje plusa.
Nauczyciel zadaje pytania: Do you like shopping? Why? Why not? Where do you go shopping? What do you buy? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi.
Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 49 i wykonują ćwiczenie 1. Każdej parze nauczyciel przydziela jeden sklep, do którego uczniowie muszą dopasować przedmioty, które można tam kupić. Gotowi uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel pomaga w trudnych słowach. Można wykorzystać zdjęcia. Przydatne zwroty i wyrażenia znajdują się w załączniku (a).
Ćwiczenie 2. Uczniowie ustnie odpowiadają na pytania (What can you buy in these places?).
Każda para ma za zadanie przedstawić krótki dialog w jednym lub dwóch miejscach z ćwiczenia 3a. Pozostali uczniowie zgadują, co to za miejsce. Następnie para, która przedstawiała scenkę mówi, jakie usługi świadczy to miejsce. Przykładowa scenka znajduje się w załączniku (b).
Metoda frontalna. Uczniowie odpowiadają na pytania z ćwiczenia 3b i c.
Ćwiczenie 4a/49. Uczniowie w parach dopasowują pisemnie podane czynności do miejsc i instytucji. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i pomaga w razie trudności. Gotowi uczniowie czytają ćwiczenie na głos.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi każdego ucznia o przypomnienie jednego z poznanych dziś słów lub innego słowa, związanego tematycznie z dzisiejszą lekcją. Ocenia aktywność i wkład uczniów w lekcję plusami i minusami. Zadaje i wyjaśnia pracę domową.
5. Bibliografia
Anna Bogobowicz, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Testy, Warszawa, Longman 2004.
Hanna Komorowska, Metodyka nauczania Języków Obcych, Warszawa, WSIP 1999.
Wincenty Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Żak 2003.
Małgorzata Rutkowska‑Paszta, Uczyć lepiej i ciekawiej, Wrocław, Wersus 2002.
Anna Sikorzyńska, Hanna Mrozowska, Mariusz Misztal, Matura z języka angielskiego. Repetytorium, Warszawa, Longman 2004.
6. Załączniki
Przydatne zwroty i wyrażenia
chemist’s, grocer’s, teddy bear, wallpaper, market, corner shop, hairdresser’s, travel agency, get a discount, fill in a form, etc.
Przykładowa scenka
Hello. Can I borrow these books?
Yes but only for 2 weeks.
Zadanie domowe
Naucz się poznanych dziś słów. Wykonaj ćwiczenia 5/50 pisemnie. Przetłumacz nieznane zwroty, posługując się słownikiem. Staraj się nie przepisywać odpowiedzi z klucza. Do każdego pytania napisz odpowiedź.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Ponieważ ćwiczeń jest dosyć dużo, trzeba narzucić szybkie tempo pracy lub przesunąć jedno ćwiczenie do pracy domowej. Dobrze jest ustalić krótkie limity czasu dla każdego ćwiczenia.