Załoga „Wędrowca do Świtu” odkrywa tajemniczą wyspę...
Załoga „Wędrowca do Świtu” odkrywa tajemniczą wyspę...
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń dostrzega metaforyczne znaczenie tekstu literackiego.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
konstruować opowiadanie twórcze na określony temat,
wprowadzać do opowiadania elementy opisu.
2. Metoda i forma pracy
drzewko dramaturgiczne
3. Środki dydaktyczne
mapa podróży „Wędrowca do Świtu” wykonana na lekcji drugiej
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Analizujemy mapę podróży załogi Kaspiana. Przypominamy, jakie wyspy odkryli po drodze. Odczytujemy zadanie domowe – kartoteki poszczególnych wysp. Zastanawiamy się, jakie znaczenie miały te odkrycia dla załogi (czego dowiedzieli się o sobie i o świecie podczas kolejnych przygód?).
Określamy wspólne cechy opowiadań o kolejnych wyspach:
wyspy mają charakter fantastyczny, np. żyją na nich nierealne istoty, sny zmieniają się w rzeczywistość,
bohaterowie znajdują się w niebezpieczeństwie, muszą się zmierzyć z zewnętrznym zagrożeniem lub zwalczyć własną słabość (np. zaślepienie żądzą złota Kaspiana i Edmunda),
bohaterowie dowiadują się czegoś ważnego o świecie i o sobie.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel przedstawia zasady konstruowania opowiadania metodą drzewka dramaturgicznego. Ustalamy wydarzenie „wyjściowe” i wspólnie wymyślamy, w jakich różnych kierunkach mogłaby rozwinąć się akcja. Nasze pomysły zapisujemy przy pomocy drzewka.
Punktem wyjścia będzie dotarcie „Wędrowca do Świtu” do brzegów nieznanej wyspy. Naszym zadaniem będzie ustalenie, co dalej mogło przydarzyć się bohaterom, jakie tajemnicze wyspy odkryli. Trzeba pamiętać, by pomysły były zgodne z konwencją książki Lewisa.
Przykładowa notatka:
Jakie zmiany nastąpiły w członkach załogi pod wpływem tej przygody?
c) Faza podsumowująca
Praca w czterech grupach – tworzenie dalszych „odgałęzień” akcji, rozbudowywanie schematu drzewka dramaturgicznego. Prezentacja wyników pracy grup, uzupełnienie notatki.
5. Bibliografia
Lewis C. S., Podróż „Wędrowca do Świtu”, Poznań, Media Rodzina 2005 r.
6. Załączniki
Zadanie domowe
Napisz opowiadanie według wybranego „odgałęzienia drzewka”.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcja przewidziana dla klasy VI szkoły podstawowej.