Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Załoga „Wędrowca do Świtu” odkrywa tajemniczą wyspę...

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń dostrzega metaforyczne znaczenie tekstu literackiego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • konstruować opowiadanie twórcze na określony temat,

  • wprowadzać do opowiadania elementy opisu.

2. Metoda i forma pracy

drzewko dramaturgiczne

3. Środki dydaktyczne

mapa podróży „Wędrowca do Świtu” wykonana na lekcji drugiej

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Analizujemy mapę podróży załogi Kaspiana. Przypominamy, jakie wyspy odkryli po drodze. Odczytujemy zadanie domowe – kartoteki poszczególnych wysp. Zastanawiamy się, jakie znaczenie miały te odkrycia dla załogi (czego dowiedzieli się o sobie i o świecie podczas kolejnych przygód?).

Określamy wspólne cechy opowiadań o kolejnych wyspach:

  • wyspy mają charakter fantastyczny, np. żyją na nich nierealne istoty, sny zmieniają się w rzeczywistość,

  • bohaterowie znajdują się w niebezpieczeństwie, muszą się zmierzyć z zewnętrznym zagrożeniem lub zwalczyć własną słabość (np. zaślepienie żądzą złota Kaspiana i Edmunda),

  • bohaterowie dowiadują się czegoś ważnego o świecie i o sobie.

b) Faza realizacyjna

Nauczyciel przedstawia zasady konstruowania opowiadania metodą drzewka dramaturgicznego. Ustalamy wydarzenie „wyjściowe” i wspólnie wymyślamy, w jakich różnych kierunkach mogłaby rozwinąć się akcja. Nasze pomysły zapisujemy przy pomocy drzewka.

Punktem wyjścia będzie dotarcie „Wędrowca do Świtu” do brzegów nieznanej wyspy. Naszym zadaniem będzie ustalenie, co dalej mogło przydarzyć się bohaterom, jakie tajemnicze wyspy odkryli. Trzeba pamiętać, by pomysły były zgodne z konwencją książki Lewisa.

Przykładowa notatka:

Jakie zmiany nastąpiły w członkach załogi pod wpływem tej przygody?

Rhcl19vd65EhB

c) Faza podsumowująca

Praca w czterech grupach – tworzenie dalszych „odgałęzień” akcji, rozbudowywanie schematu drzewka dramaturgicznego. Prezentacja wyników pracy grup, uzupełnienie notatki.

5. Bibliografia

Lewis C. S., Podróż „Wędrowca do Świtu”, Poznań, Media Rodzina 2005 r.

6. Załączniki

Zadanie domowe

Napisz opowiadanie według wybranego „odgałęzienia drzewka”.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Lekcja przewidziana dla klasy VI szkoły podstawowej.

RUqmz7IEu0ogM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 109.18 KB w języku polskim
RPhSc08TN9JR8

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 26.50 KB w języku polskim