Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zamek w zamku – czym jest homonim?

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcie homonimu.

Umiejętności

Uczeń:

  • rozpoznaje homonimy,

  • podaje przykłady homonimów.

Metoda i forma pracy

Problemowa, zajęć praktycznych, indywidualna i grupowa.

Środki dydaktyczne

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Nauczyciel informuje uczniów o temacie zajęć.

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel dyktuje uczniom kilka wyrazów i prosi o wyjaśnienie co one oznaczają. Wyrazy te to np.: zamek, gra, pióro, piec, koło.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie zadania, prosi, aby zgłosił się ten, kto ma inne wyjaśnienia niż koledzy lub więcej niż jedno wyjaśnienie.

  3. Nauczyciel objaśnia pojęcie homonimu i podaje kilka przykładów.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup i prosi każdą z nich o podanie jak największej ilości homonimów.

  5. Grupy prezentują wykonanie zadania.

  6. Uczniowie robią ćwiczenie polegające na tym że członkowie jednej grupy podają homonimy, ale nie dosłownie lecz w formie opisowej.

Faza podsumowująca

Uczniowie podsumowują zajęcia mówiąc czym jest homonim i podając odpowiednie przykłady.

5. Bibliografia

6. Załączniki

a) Zadanie domowe

Zadaniem uczniów jest wypisanie ze słownika homonimów wszystkich objaśnień hasła: granat, róg, ale.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Brak

R1RgDIigyFFfU

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 72.16 KB w języku polskim
R2HlnWoUWjW7X

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 16.00 KB w języku polskim