Zamek w zamku – czym jest homonim?
Zamek w zamku – czym jest homonim?
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna pojęcie homonimu.
Umiejętności
Uczeń:
rozpoznaje homonimy,
podaje przykłady homonimów.
Metoda i forma pracy
Problemowa, zajęć praktycznych, indywidualna i grupowa.
Środki dydaktyczne
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel informuje uczniów o temacie zajęć.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dyktuje uczniom kilka wyrazów i prosi o wyjaśnienie co one oznaczają. Wyrazy te to np.: zamek, gra, pióro, piec, koło.
Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie zadania, prosi, aby zgłosił się ten, kto ma inne wyjaśnienia niż koledzy lub więcej niż jedno wyjaśnienie.
Nauczyciel objaśnia pojęcie homonimu i podaje kilka przykładów.
Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup i prosi każdą z nich o podanie jak największej ilości homonimów.
Grupy prezentują wykonanie zadania.
Uczniowie robią ćwiczenie polegające na tym że członkowie jednej grupy podają homonimy, ale nie dosłownie lecz w formie opisowej.
Faza podsumowująca
Uczniowie podsumowują zajęcia mówiąc czym jest homonim i podając odpowiednie przykłady.
5. Bibliografia
6. Załączniki
a) Zadanie domowe
Zadaniem uczniów jest wypisanie ze słownika homonimów wszystkich objaśnień hasła: granat, róg, ale.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Brak