Zamiana jednostek powierzchni
Scenariusz lekcji – Zamiana jednostek powierzchni.
Temat z punktu podstawy programowej: Obliczanie obwodów i pól prostokątów.
Cele lekcji
Rozwijanie pamięci.
Uzyskanie sprawności w stosowaniu algorytmów przeliczania jednostek pola powierzchni.
Przygotowanie uczniów – wiedza i umiejętności
Uczeń zna podstawowe jednostki powierzchni.
Potrafi obliczać pola poznanych wielokątów.
Osiągnięcia uczniów – wiedza i umiejętności
Uczeń sprawnie dokonuje zamiany jednostek powierzchni.
Uczeń przypomni sobie jednostki pola powierzchni.
Uczeń wykona ćwiczenia prowadzące do nabycia biegłości w zamienianiu jednostek powierzchni.
Metoda i forma pracy
Pokaz, ćwiczenia, praca w grupach.
Środki dydaktyczne
Plansza; karta pracy, która może być zastąpiona przez podręcznik lub zbiór zadań.
Czynności organizacyjno‑porządkowe i podanie tematu lekcji. (5 min)
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje i omawia PLANSZĘ. (5 min)
Uczniowie rozwiązują indywidualnie przykłady z zadań 1–3 i uzupełniają tabelki. Wskazani uczniowie odczytują swoje wyniki. (5 min)
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, rozdaje KARTY PRACY i poleca każdej z grup rozwiązanie wskazanego zadania spośród numerów 4–6. Uczniowie rozwiązują zadanie, a wybrany uczeń przedstawia rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie obserwują je, kontrolują jego poprawność i sporządzają notatkę w zeszytach. Nauczyciel ocenia rozwiązanie. (10 min)
Uwagi metodyczne
W trakcie rozwiązywania indywidualnie zadań 1–3 z KARTY PRACY nauczyciel może wyznaczyć „asystenta” – zdolnego ucznia, który będzie poruszał się po klasie i służył pomocą uczniom mającym trudności w nauce. Skorzystają na tym obie strony.
Faza podsumowująca
Nauczyciel przy pomocy pytań i odpowiedzi uczniów dokonuje rekapitulacji zajęć i zadaje pracę domową. (3 min)
Praca domowa: W gazecie „Nowinki” znalazło się ogłoszenie: „Sprzedam tanio działkę rolniczą o powierzchni 1,39 ha po 2 zł za mIndeks górny 22. Ile kupujący zapłaci za działkę?
Możliwe rozszerzenia tematu
Uczniowie zainteresowani mogą poszukać w różnych źródłach, np. w internecie lub w encyklopedii, innych miar powierzchni (używanych dawniej lub obecnie w innych krajach). Znalezione miary wraz z przykładami zastosowania mogą opracować w formie planszy ściennej bądź albumu.
Bibliografia
Matematyka 2001. Podręcznik dla klasy 6 szkoły podstawowej, praca zbiorowa, WSiP, Warszawa 2001.
B. Grabowska, B. Zasada, Zbiór zadań z egzaminów wstępnych z matematyki do szkół średnich, WSiP, Warszawa 1991.
W. Łęska, S. Łęski, I Ty zostaniesz Pitagorasem. Materiały pomocnicze do nauki matematyki dla klasy 4, Oficyna Wydawniczo‑Poligraficzna ‘ADAM’, Warszawa 1994.
M. Dobrowolska, K. Zarzycka, Matematyka. Kalendarz ósmoklasisty, GWO, Gdańsk 1991.
Białas, S. Straszewicz, Matematyka kl. 7, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1972.
WZÓR PLANSZY:
Podstawowymi jednostkami pola są: milimetr kwadratowy, centymetr kwadratowy, decymetr kwadratowy i metr kwadratowy.
1 cmIndeks górny 22 = 100 mmIndeks górny 22
1 dmIndeks górny 22 = 100 cmIndeks górny 22 = 10000 mmIndeks górny 22
1 mIndeks górny 22 = 100 dmIndeks górny 22 = 10000 cmIndeks górny 22 = 1000000 mmIndeks górny 22
Ogrody, działki rolne i większe obszary mierzy się w arach, hektarach lub w kilometrach kwadratowych.
1 a = 100 mIndeks górny 22
1 ha = 100 a = 10000 mIndeks górny 22
1 kmIndeks górny 22 = 100 ha = 10000 a = 1000000 mIndeks górny 22
Karta pracy ucznia
WZÓR KARTY PRACY:
Zad. 1.
Uzupełnij tabelkę:
mm Indeks górny 22 | cm Indeks górny 22 | dm Indeks górny 22 |
4 dmIndeks górny 22 | ||
16 cmIndeks górny 22 | ||
70 mmIndeks górny 22 | ||
450 cmIndeks górny 22 |
Zad. 2.
Uzupełnij tabelkę:
dm Indeks górny 22 | m Indeks górny 22 | km Indeks górny 22 |
11,45 kmIndeks górny 22 | ||
338 mIndeks górny 22 | ||
3,4 dmIndeks górny 22 | ||
2500 mIndeks górny 22 |
Zad. 3.
Uzupełnij tabelkę:
m Indeks górny 22 | a | ha |
70000 mIndeks górny 22 | ||
12,75 ha | ||
4 ha | ||
62 a |
Zad. 4.
Działka ma kształt prostokąta o wymiarach 130 m i 80 m. Oblicz pole tej działki w arach.
Zad. 5.
Podłogę łazienki o wymiarach 2,2 m x 2,5 m wyłożono kafelkami o wymiarach 10 cm x 10 cm. Za wszystkie płytki zapłacono 352 zł. Jaka była cena jednej płytki?
Zad. 6.
W czasie ulewnego deszczu grunt pokryła warstwa wody grubości 10 mm. Ile litrów wody spadło na 4--hektarowe gospodarstwo? Ile to wiader? (wiadro = 12 litrów).