Scenariusz lekcji – Zamiana jednostek powierzchni.

Temat z punktu podstawy programowej: Obliczanie obwodów i pól prostokątów.

Cele lekcji

  • Rozwijanie pamięci.

  • Uzyskanie sprawności w stosowaniu algorytmów przeliczania jednostek pola powierzchni.

Przygotowanie uczniów – wiedza i umiejętności

  • Uczeń zna podstawowe jednostki powierzchni.

  • Potrafi obliczać pola poznanych wielokątów.

Osiągnięcia uczniów – wiedza i umiejętności

  • Uczeń sprawnie dokonuje zamiany jednostek powierzchni.

  • Uczeń przypomni sobie jednostki pola powierzchni.

  • Uczeń wykona ćwiczenia prowadzące do nabycia biegłości w zamienianiu jednostek powierzchni.

Metoda i forma pracy

Pokaz, ćwiczenia, praca w grupach.

Środki dydaktyczne

Plansza; karta pracy, która może być zastąpiona przez podręcznik lub zbiór zadań.

Czynności organizacyjno‑porządkowe i podanie tematu lekcji. (5 min)

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prezentuje i omawia PLANSZĘ. (5 min)

  2. Uczniowie rozwiązują indywidualnie przykłady z zadań 1–3 i uzupełniają tabelki. Wskazani uczniowie odczytują swoje wyniki. (5 min)

  3. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, rozdaje KARTY PRACY i poleca każdej z grup rozwiązanie wskazanego zadania spośród numerów 4–6. Uczniowie rozwiązują zadanie, a wybrany uczeń przedstawia rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie obserwują je, kontrolują jego poprawność i sporządzają notatkę w zeszytach. Nauczyciel ocenia rozwiązanie. (10 min)

Uwagi metodyczne

W trakcie rozwiązywania indywidualnie zadań 1–3 z KARTY PRACY nauczyciel może wyznaczyć „asystenta” – zdolnego ucznia, który będzie poruszał się po klasie i służył pomocą uczniom mającym trudności w nauce. Skorzystają na tym obie strony.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel przy pomocy pytań i odpowiedzi uczniów dokonuje rekapitulacji zajęć i zadaje pracę domową. (3 min)

  2. Praca domowa: W gazecie „Nowinki” znalazło się ogłoszenie: „Sprzedam tanio działkę rolniczą o powierzchni 1,39 ha po 2 zł za mIndeks górny 2. Ile kupujący zapłaci za działkę?

Możliwe rozszerzenia tematu

Uczniowie zainteresowani mogą poszukać w różnych źródłach, np. w internecie lub w encyklopedii, innych miar powierzchni (używanych dawniej lub obecnie w innych krajach). Znalezione miary wraz z przykładami zastosowania mogą opracować w formie planszy ściennej bądź albumu.

Bibliografia

  1. Matematyka 2001. Podręcznik dla klasy 6 szkoły podstawowej, praca zbiorowa, WSiP, Warszawa 2001.

  2. B. Grabowska, B. Zasada, Zbiór zadań z egzaminów wstępnych z matematyki do szkół średnich, WSiP, Warszawa 1991.

  3. W. Łęska, S. Łęski, I Ty zostaniesz Pitagorasem. Materiały pomocnicze do nauki matematyki dla klasy 4, Oficyna Wydawniczo‑Poligraficzna ‘ADAM’, Warszawa 1994.

  4. M. Dobrowolska, K. Zarzycka, Matematyka. Kalendarz ósmoklasisty, GWO, Gdańsk 1991.

  5. Białas, S. Straszewicz, Matematyka kl. 7, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1972.

WZÓR PLANSZY:

Podstawowymi jednostkami pola są: milimetr kwadratowy, centymetr kwadratowy, decymetr kwadratowy i metr kwadratowy.

1 cmIndeks górny 2 = 100 mmIndeks górny 2

1 dmIndeks górny 2 = 100 cmIndeks górny 2 = 10000 mmIndeks górny 2

1 mIndeks górny 2 = 100 dmIndeks górny 2 = 10000 cmIndeks górny 2 = 1000000 mmIndeks górny 2

Ogrody, działki rolne i większe obszary mierzy się w arach, hektarach lub w kilometrach kwadratowych.

1 a = 100 mIndeks górny 2

1 ha = 100 a = 10000 mIndeks górny 2

1 kmIndeks górny 2 = 100 ha = 10000 a = 1000000 mIndeks górny 2

Karta pracy ucznia

WZÓR KARTY PRACY:

  • Zad. 1.

Uzupełnij tabelkę:

mm Indeks górny 2

cm Indeks górny 2

dm Indeks górny 2

4 dmIndeks górny 2

16 cmIndeks górny 2

70 mmIndeks górny 2

450 cmIndeks górny 2

  • Zad. 2.

Uzupełnij tabelkę:

dm Indeks górny 2

Indeks górny 2

km Indeks górny 2

11,45 kmIndeks górny 2

338 mIndeks górny 2

3,4 dmIndeks górny 2

2500 mIndeks górny 2

  • Zad. 3.

Uzupełnij tabelkę:

Indeks górny 2

a

ha

70000 mIndeks górny 2

12,75 ha

4 ha

62 a

  • Zad. 4.

Działka ma kształt prostokąta o wymiarach 130 m i 80 m. Oblicz pole tej działki w arach.

  • Zad. 5.

Podłogę łazienki o wymiarach 2,2 m x 2,5 m wyłożono kafelkami o wymiarach 10 cm x 10 cm. Za wszystkie płytki zapłacono 352 zł. Jaka była cena jednej płytki?

  • Zad. 6.

W czasie ulewnego deszczu grunt pokryła warstwa wody grubości 10 mm. Ile litrów wody spadło na 4--hektarowe gospodarstwo? Ile to wiader? (wiadro = 12 litrów).

R1MOFzmvGFUjc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 63.55 KB w języku polskim