Zamienię rodzinny telewizor na duży rodzinny stół...
Zamienię rodzinny telewizor na duży rodzinny stół...
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna zasady redagowania dialogu i notatki,
wie, co to jest sytuacja liryczna, podmiot liryczny, metafora,
zna zasady redagowania ogłoszenia,
wie, jakie są zasady pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń:
czyta ze zrozumieniem tekst poetycki,
analizuje i interpretuje wiersz,
redaguje dialog,
określa sytuację liryczną w wierszu,
redaguje notatkę,
współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Praca z tekstem, heureza, praca w grupie, ćwiczenia redakcyjne, dyskusja, drama.
3. Środki dydaktyczne
Teksty literackie (A. Warzecha, Zamienię... [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszowska,
Do Itaki. Z XX i XXI wieku. Kształcenie literacko‑kulturowe. Podręcznik dla ucznia. I klasa gimnazjum, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1999, s. 18.; E. Lipska, Stół rodzinny [w:] T. Garsztka, Z. Grabowska, G. Olszowska, Do Itaki. Z XX i XXI wieku. Kształcenie literacko‑kulturowe. Podręcznik dla ucznia. I klasa gimnazjum, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1999, s. 16.), karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel prosi o swobodne wypowiedzi uczniów, na temat tego, w jakim miejscu w ich domach wszyscy członkowie rodziny spędzają wolny czas.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi o odczytanie wiersza A. Warzechy Zamienię.
Na polecenie nauczyciela uczniowie podzieleni na grupy analizują tekst Warzechy, posługując się pytaniami i poleceniami. (załącznik 1)
Poszczególne grupy prezentują swoje prace.
Potem prowadzący proponuje zapoznanie się z tekstem E. Lipskiej Stół rodzinny.
Uczniowie podzieleni na grupy przygotowują prezentację wiersza z podziałem na rolę.
Uczniowie opisują sytuację liryczną przedstawioną w wierszu, następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat przyczyn samotności członków przedstawionej przez Lipską rodziny.
Kolejne zadanie to zredagowanie na podstawie treści wiersza dialogu, w którym członkowie rodziny porozumieliby się ze sobą i okazali sobie miłość oraz zainteresowanie. Uczniowie pracują w grupach. (załącznik 2)
c) Faza podsumowująca
Prezentacja prac poszczególnych grup kończy lekcję.
5. Bibliografia
Garsztka T., Grabowska Z., Olszowska G., Do Itaki. Z XX i XXI wieku. Kształcenie literacko‑kulturowe. Podręcznik dla ucznia. I klasa gimnazjum, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 1999.
Janus - Sitarz A., Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, Universitas, Kraków 2004.
Lipska E., Utwory wybrane, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986.
Madej J., Osewska J., Psuj K., Skrzypczeska I., Do Itaki. Scenariusze lekcji języka polskiego, Znak, Kraków 2001.
Taraszkiewicz M., Jak uczyć lepiej? czyli refleksyjny praktyk w działaniu, CODN, Warszawa 1999.
Warzecha A., Rodzinny telewizor - poezje, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1977.
6. Załączniki
Karta pracy ucznia
załącznik 1.
Odpowiedzcie na poniższe pytania i wykonajcie polecenia. Następnie na podstawie własnych refleksji i wniosków zredagujcie spójną notatkę.
Z jaką formą wypowiedzi kojarzy się początek wiersza?
Jak sądzicie, dlaczego podmiot liryczny chce zamienić telewizor na stół? Zastanówcie się, czym różni się wspólne spędzanie czasu przez członków rodziny przy stole od wspólnego oglądania telewizji?
Co symbolizują dwa serca, które podmiot liryczny chce wyryć na blacie.
W jakim celu osoba mówiąca podkreśla, że stół ma służyć aż dwunastu pokoleniom?
Zinterpretujcie metaforę zawartą w ostatniej strofie wiersza.
załącznik 2.
Dokończcie dialog tak, żeby pokazać, że ludzie siedzący przy rodzinnym stole potrafią zmienić swoje życie i zbliżyć się do siebie:
„Siedzimy przy stole rodzinnym. Coraz mniej jest takich stołów. Stół rodzinny jest dużo większy od normalnego stołu.
Rewolucja przerwała mi szycie sukienki. Niedokończona, została w walizce, którą ostrzelano. – mówi babcia, jak zwykle przy okazji rodzinnych spotkań.
...
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak