E-materiały do kształcenia zawodowego

Jak zamówić usługi turystyczne w agroturystyce?

HGT.09 Prowadzenie działalności turystycznej na obszarach wiejskich - Technik turystyki na obszarach wiejskich 515205

Zamówienie usług w agroturystyce

DOKUMENTACJA INTERAKTYWNA

1
RjJHzDTe3VKNv1
11
Zasady sporządzania zamówień

Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych należy w treści przede wszystkim uwzględnić: dane adresowe zamawiającego; dane adresowe usługodawcy; rodzaj zamawianych usług; miejsce realizacji zamawianych usług; termin realizacji zamawianych usług; informacje o osobach korzystających z zamawianych usług, w tym liczbie osób i ich cechach (np. strukturze płci, funkcji); wymagania dotyczące zamawianych usług; warunki płatności, w tym cenę, termin, rodzaj płatności; prośbę o potwierdzenie przyjęcia zamówienia; zwroty grzecznościowe; podpis zamawiającego.

Zamówienie usług można przesłać do gospodarstwa agroturystycznego np. pocztą elektroniczną lub tradycyjną.

Zamówienie z uwzględnieniem różnych rodzajów usługi

Wstęp – Druk zamówienia możesz zaprojektować sam, wystarczy, że uwzględnisz w nim najważniejsze punkty. Druk zamówienia powinien być dostosowany do oferty oraz możliwości gospodarstwa agroturystycznego. Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych w treści należy uwzględnić przede wszystkim: rodzaj zamawianych usług; miejsce realizacji zamawianych usług; termin realizacji zamawianych usług; informacje o osobach korzystających z zamawianych usług, w tym liczba osób i ich cechy; wymagania dotyczące zamawianych usług; warunki płatności, w tym cena, termin, rodzaj płatności, prośbę o potwierdzenie przyjęcia zamówienia. Na druku powinny znaleźć się także: dane zamawiającego; dane gospodarstwa agroturystycznego, do którego kierowane jest zamówienie; podpis zamawiającego. W druku zamówienia warto wymienić rodzaj zamawianych usług, np. uszczegółowić informacje dotyczące noclegu, wyżywienia, liczby osób, płci, wieku, zaznaczyć, że zamawia się miejsce parkingowe, planowany jest przyjazd ze zwierzętami, jednostka mieszkalna i węzeł sanitarno‑higieniczny mają być przystosowane dla osób z niepełnosprawnością. Jeśli zamówienie dotyczy usługi rekreacyjnej wówczas należy sprecyzować, które świadczenia zamawiamy, np. wędkowanie, jazdę konną, wypożyczenie rowerów czy kajaków, biesiadowanie przy muzyce ludowej, grzybobranie, organizację imprezy okolicznościowej, obcowanie ze zwierzętami gospodarskimi, domowymi, zakup produktów w gospodarstwie, uczestnictwo w pracach gospodarskich i polowych, zajęcia edukacyjne, wycieczki rowerowe itp. Zamówienie można stworzyć w formie formularza dostępnego online, dzięki czemu wszystkie dane otrzymamy w formie elektronicznej. Można wykorzystać również istniejące portale, na których rezerwowane są noclegi i usługi, np. booking.com, airbnb.pl.

Zamówienie usługi noclegowej – Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych w treści zamówienia usługi noclegowej należy uwzględnić przede wszystkim: rodzaj zamawianej usługi, np. usługa noclegowa; miejsce realizacji zamawianej usługi, np. gospodarstwo agroturystyczne „Koń”; termin realizacji zamawianej usługi, np. 12‑17.12.2023 r.; informacje o osobach korzystających z zamawianej usługi, w tym liczba osób i ich cechy, np. 10 osób, w tym 6 osób dorosłych (3 kobiety i 3 mężczyzn) oraz 4 dzieci w wieku 3‑6 lat; wymagania dotyczące zamawianej usługi, np. 3 pokoje dwuosobowe z dostawką dla dziecka; warunki płatności; prośbę o potwierdzenie przyjęcia zamówienia. W piśmie powinny znaleźć się także: dane zamawiającego, np. Blue Travel sp. z o.o., ul. Makowska 15, 87‑100 Toruń, tel. 123456789, e‑mail: bluetravel@poczta.pl, NIP 1234567890; dane gospodarstwa agroturystycznego, do którego kierowane jest zamówienie, np. Gospodarstwo agroturystyczne „Koń”, ul. Nowa 10, 89‑456 Buczyna, tel. 123456789, e‑mail: kon@poczta.pl, NIP 0987654321; podpis zamawiającego.

Zamówienie usługi żywieniowej – Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych w treści zamówienia usługi żywieniowej należy uwzględnić przede wszystkim: rodzaj zamawianej usługi, np. usługa żywieniowa; miejsce realizacji zamawianej usługi, np. gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las”; termin realizacji zamawianej usługi, np. 12‑17.12.2023 r.; informacje o osobach korzystających z zamawianej usługi, w tym liczba osób i ich cechy, np. 10 osób, w tym 6 osób dorosłych oraz 4 dzieci w wieku 3‑6 lat; wymagania dotyczące zamawianej usługi, np. 5 obiadokolacji o godz. 18:00, 1 obiad w dniu 17.12.2023 r., o godz. 12:00, w tym 2 posiłki wegetariańskie; warunki płatności; prośbę o potwierdzenie przyjęcia zamówienia. W piśmie powinny znaleźć się także: dane zamawiającego, np. Biuro Podróży „Słoneczne wyjazdy”, Al. Jerozolimskie 123, 00‑950 Warszawa, tel. 606707808, e‑mail: biuro@slonecznewyjazdy.com, NIP 878878878; dane gospodarstwa agroturystycznego, do którego kierowane jest zamówienie, np. Gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las” ul. Cicha 17, 00‑000 Cicha Dolina; podpis zamawiającego.

Zamówienie usługi rekreacyjnej – Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych w treści zamówienia usługi rekreacyjnej należy uwzględnić przede wszystkim: rodzaj zamawianej usługi, np. usługa rekreacyjna; miejsce realizacji zamawianej usługi, np. gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las”; termin realizacji zamawianej usługi, np. 29.12.2023 r.; informacje o osobach korzystających z zamawianej usługi, w tym liczba osób i ich cechy, np. 20 osób (rodziny z dziećmi), w tym 10 osób dorosłych oraz 10 dzieci w wieku 8‑12 lat; wymagania dotyczące zamawianej usługi, np. kulig oraz ognisko z pieczeniem kiełbasy w terminie 29.12.2023 r., godz. 15:00, dla 20 osób. W zamówieniu należy uwzględnić produkty spożywcze, koce i siedziska na ognisko; warunki płatności, np. cena usługi powinna uwzględniać wszystkie zamówione świadczenia i nie powinna przekroczyć kwoty 3000,00 zł za całą grupę; prośbę o potwierdzenie przyjęcia zamówienia. W piśmie powinny znaleźć się także: dane zamawiającego, np. Biuro Podróży „Słoneczne wyjazdy”, Al. Jerozolimskie 123, 00‑950 Warszawa, tel. 606707808, e‑mail: biuro@slonecznewyjazdy.com, NIP 878878878; dane gospodarstwa agroturystycznego, do którego kierowane jest zamówienie, np. Gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las” ul. Cicha 17, 00‑000 Cicha Dolina; podpis zamawiającego.

Zmiana zamówienia usługi

Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych w treści zmiany zamówienia usługi należy uwzględnić przede wszystkim: rodzaj zamówionej usługi, która jest zmieniana, np. usługa rekreacyjna; numer zamówienia usługi, np. 05/2023; miejsce, w którym usługa będzie zrealizowana, np. gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las”; termin, w którym usługa miała być zrealizowana, np. 29.12.2023 r.; podanie przyczyny zmiany zamówienia usługi, np. zmiana terminu realizacji zamówienia z 29.12.2023 r. na 27.12.2023 r.; prośbę o potwierdzenie przyjęcia zmiany zamówienia usługi. W piśmie powinny znaleźć się także: dane zamawiającego, np. Biuro Podróży „Słoneczne wyjazdy”, Al. Jerozolimskie 123, 00‑950 Warszawa, tel. 606707808, e‑mail: biuro@slonecznewyjazdy.com, NIP 878878878; dane gospodarstwa agroturystycznego, do którego kierowana jest zmiana zamówienia, np. Gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las” ul. Cicha 17, 00‑000 Cicha Dolina; podpis zamawiającego.

Anulowanie zamówienia usługi

Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych w treści anulowania zamówienia usługi należy uwzględnić przede wszystkim: rodzaj zamówionej usługi, która jest anulowana, np. usługa rekreacyjna; numer zamówienia usługi, np. 05/2023; miejsce, w którym anulowana usługa miała być zrealizowana, np. gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las”; termin, w którym anulowana usługa miała być zrealizowana, np. 29.12.2023 r.; podanie przyczyny anulowania zamówienia usługi, np. z powodu rezygnacji uczestników; warunki anulowania zamówienia usługi, np. zgodnie z zamówieniem zwracamy się z prośbą o zwrot wpłaconej zaliczki; prośbę o potwierdzenie przyjęcia anulowania zamówienia usługi. W piśmie powinny znaleźć się także: dane zamawiającego, np. Biuro Podróży „Słoneczne wyjazdy”, Al. Jerozolimskie 123, 00‑950 Warszawa, tel. 606707808, e‑mail: biuro@slonecznewyjazdy.com, NIP 878878878; dane gospodarstwa agroturystycznego, do którego kierowane jest anulowanie zamówienia, np. Gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las” ul. Cicha 17, 00‑000 Cicha Dolina; podpis zamawiającego.

Potwierdzenie przyjęcia zamówienia usługi

Zgodnie z zasadami sporządzania zamówień usług agroturystycznych w treści potwierdzenia przyjęcia zamówienia usługi należy uwzględnić przede wszystkim: rodzaj usługi, której przyjęcie jest potwierdzane, np. usługa noclegowa; numer zamówienia usługi, np. 05/2023; miejsce, w którym usługa będzie zrealizowana, np. gospodarstwo agroturystyczne „Cichy Las”; termin, w którym usługa będzie zrealizowana, np. 10‑17.12.2023 r.; warunki realizacji usługi, np. zgodnie z zamówieniem potwierdzamy realizację usługi noclegowej dla 10 osób, w tym 6 osób dorosłych (3 kobiety i 3 mężczyzn) oraz 4 dzieci w wieku 3‑6 lat, w 3 pokojach dwuosobowych z dostawką dla dziecka; informacje o szczegółach zamówienia, np. szczegóły dotyczące realizacji zamówienia zostaną przesłane w dniu 01.12.2023 r. drogą e‑mailową. W piśmie powinny znaleźć się także: dane gospodarstwa agroturystycznego, które potwierdza przyjęcie zamówienia usługi, np. Gospodarstwo agroturystyczne „Koń”, ul. Nowa 10, 89‑456 Buczyna, tel. 123456789, e‑mail: kon@poczta.pl, NIP 0987654321; dane zamawiającego, do którego kierowane jest potwierdzenie przyjęcia zamówionej usługi, np. Blue Travel sp. z o.o., ul. Makowska 15, 87‑100 Toruń, tel. 123456789, e‑mail: bluetravel@poczta.pl, NIP 1234567890; podpis osoby, która potwierdza zamówienie usługi ze strony gospodarstwa agroturystycznego.

Ćwiczenia
R158Pn0ss9r71
1. Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenie spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym zamówienia usługi noclegowej, żywieniowej i rekreacyjnej.
Rz77cykbN6EhU
2. Uzupełnij luki w zdaniach, wybierając poprawne wyrażenie spośród znajdujących się pod tekstem dotyczącym zmiany zamówienia usługi.
R10olvPa0SNVa
3. Połącz w pary słowa tak, aby stworzyły poprawne wyrażenie związane z anulowaniem i potwierdzeniem zamówienia usługi.
11
Dokumentacja interaktywna – instrukcja

Dokumentacja interaktywna Zamówienie usług w agroturystyce składa się z wybranych wzorów dokumentów wraz ze szczegółowymi wskazówkami dotyczącymi wypełniania; przykładów dokumentów poprawnie wypełnionych i uzupełnionych opisami oraz wybranych dokumentów do wypełnienia przez ucznia. Po lewej stronie dokumentacji znajduje się interaktywne menu ze strukturą całej dokumentacji (z podziałem na konkretne dokumenty). Kliknięcie wybranego wiersza spowoduje przekierowanie do odpowiedniego okna dokumentacji (np. do wzoru, do przykładów dokumentów wypełnionych lub do dokumentu do wypełnienia przez ucznia). Na górnym panelu, po naciśnięciu strzałki w prawo lub w lewo, można przeglądać poszczególne pozycje dokumentacji.

Skróty klawiszowe:

  • Tab - do przodu

  • Shift+ Tab - poprzednia

  • Enter lub spacja - zatwierdzenie

R1LvxilHGHgJC
Widok ekranu dokumentacji interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po najechaniu kursowem na dowolne interaktywne pole na wzorze dokumentu, wyświetla się wskazówka dotycząca prawidłowego wypełniania. Pozwala to na zapoznanie się z zasadami poprawnego wypełniania dokumentów. Widoczne jest to na poniższej grafice. Aktywne pole wraz z opisem na wzorze dokumentu można wyłączyć klawiszem Esc.

RjsBUFHuoQWmC
Widok włączenia wskazówek do dokumentacji interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Przykłady dokumentu poprawnie wypełnionego są uzupełnione opisami. Pozwala to na zapoznanie się z rzeczywistymi dokumentami finansowymi.

RAuD766ZL21b4
Widok uzupełnionych dokumentów do dokumentacji interaktywnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W dokumentach do wypełnienia znajdują się pola interaktywne, w których należy wprowadzić odpowiednie informacje zgodnie z załączonym poleceniem.

Slajdy interaktywnych dokumentów do wypełnienia składają się z polecenia oraz interaktywnego dokumentu z polami, po kliknięciu których wyświetla się albo rozwijana lista z odpowiedziami do wyboru, albo uczeń musi wprowadzić w pole dane tekstowe i liczbowe. Aby wybrać daną odpowiedź, należy w nią kliknąć lewym przyciskiem myszy. Po uzupełnieniu wszystkich pól, można sprawdzić poprawność wypełnienia poprzez kliknięcie w prawym dolnym rogu przycisku „Sprawdź”.

Po wypełnieniu dokumentu i kliknięciu przycisku „Sprawdź” pojawi się informacja zwrotna na temat poprawności lub niepoprawności wykonania zadania, wraz z informacjami dotyczącymi przyswojonej wiedzy lub ze wskazówkami, do jakich materiałów uczeń powinien sięgnąć, jeżeli niepoprawnie albo w niepełny sposób uzupełnił dany dokument. Obok przycisku „Sprawdź” znajduje się przycisk „Wyczyść”, który umożliwia usunięcie wszystkich wprowadzonych danych.

Rm1ArMVARq4RQ
Widok dokumentu do uzupełnienia
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku poprawnego rozwiązania zadania wyświetli się następujące okno.

RIX5ZMU70DSyN
Widok pozytywnej informacji zwrotnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W przypadku niepoprawnego rozwiązania zadania wyświetli się następujące okno.

R10MSPjyajr6b
Widok negatywnej informacji zwrotnej
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Dokumenty zamieszczone w dokumentacji interaktywnej - plik do pobrania:

RhIqoFHm4cU0K

Plik ZIP o rozmiarze 474.35 KB w języku polskim

Powiązane ćwiczenia