Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W większości są niewidoczne dla ludzkiego oka, ale mimo to wpływają na życie na Ziemi. Mowa tu o zanieczyszczeniach powietrza. Nawet niewielka zmiana ich stężenia w atmosferze może powodować tragiczne skutki. Z raportu Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu wynika, że w latach 20112020 średnia temperatura Ziemi była o 1,09°C wyższa od tej z lat 18501900, przy czym należy uwzględnić, że temperatura lądów wzrosła o 1,59°C. Czy to możliwe, że za ten obserwowany w ostatnich dziesięcioleciach fakt odpowiedzialne są gazy zanieczyszczające powietrze? A jeśli tak, to jakie?

RDjVvkKJz9hYr
Zanieczyszczenie powietrza to jeden z największych problemów całego świata – na zdjęciu smog nad Kairem
Źródło: UN Photo/B Wolff, dostępny w internecie: Flickr.com, licencja: CC BY-NC-ND 2.0.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • procentowy skład objętościowy powietrza;

  • metody otrzymywania tlenków oraz ich odpowiednie równania;

  • właściwości fizykochemiczne i zastosowanie gazów będących składnikami powietrza;

  • cykl obiegu tlenu w przyrodzie i zachodzące w nim procesy.

Nauczysz się
  • wskazywać najważniejsze źródła zanieczyszczeń powietrza;

  • wyjaśniać, dlaczego wzrost stężenia tlenku węglaIV w atmosferze jest zjawiskiem niekorzystnym;

  • projektować i przeprowadzać doświadczenie, które pozwoli na zbadanie wpływu efektu cieplarnianego na temperaturę powietrza;

  • omawiać skutki zanieczyszczeń powietrza dla człowieka i przyrody;

  • proponować działania, mające na celu ochronę powietrza przed zanieczyszczeniami.

ifc3Qv6OxA_d5e196

1. Źródła zanieczyszczeń powietrza

Zanieczyszczenia powietrza to wszystkie substancje w postaci gazów, cieczy lub ciał stałych (tak zwane pyły), które nie są jego naturalnymi składnikami lub występują w powietrzu w stężeniu wyższym niż naturalnie.

Dawniej, przed znaczącym rozwojem cywilizacji, jedynym źródłem zanieczyszczeń powietrza były procesy naturalne, takie jak: wybuchy wulkanów, pożary lasów, wyładowania atmosferyczne oraz rozkład substancji organicznych. W wyniku wymienionych przemian, powstają głównie tlenek węglaII, tlenki azotu, metan, pyły i gazy wulkaniczne, w tym między innymi tlenek węglaIV.

Jednak rozwój motoryzacji i przemysłu spowodował zwiększenie zapotrzebowania na energię wytwarzaną z surowców, takich jak ropa naftowa, gaz ziemny i węgiel kamienny. Podczas ich spalania tworzą się odpowiednie tlenki węgla, siarki i azotu.

Polecenie 1

W poniższym materiale filmowym wymieniono tlenki, które przyczyniają się do zanieczyszczania powietrza, oraz ich źródła. Zapoznaj się z tym materiałem, a następnie zaznacz nazwy wszystkich omówionych w nim tlenków, powstających bezpośrednio w wyniku odpowiednich procesów spalania.

RzJlws95R9Lcw
Animacja przedstawia podział źródeł zanieczyszczeń powietrza. Wskazuje jakie związki chemiczne odpowiedzialne są za zanieczyszczenie powietrza i w jaki sposób dostają się do atmosfery.
R1MgDAGj0E9IF
Możliwe odpowiedzi: 1. tlenek siarkiIV, 2. tlenek węglaIV, 3. tlenek krzemuIV, 4. tlenek fosforuV, 5. tlenek węglaII, 6. tlenek azotuIV, 7. tlenek azotuII, 8. tlenek azotuV
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ifc3Qv6OxA_d5e236

2. Skutki zanieczyszczenia powietrza

Substancje chemiczne, które stanowią zanieczyszczenie powietrza, wpływają negatywnie zarówno na zdrowie człowieka, jak i na środowisko przyrodnicze.

Na poniższej mapie myśli wymieniono niektóre z negatywnych skutków obecności w powietrzu szkodliwych tlenków oraz pyłów. Substancje te (wyłączając ich naturalne źródła), powstają głównie w wyniku spalania (często zanieczyszczonych) paliw kopalnych, zarówno w gospodarstwach domowych i w środkach transportu spalinowego, jak i w wielkich elektrowniach i elektrociepłowniach.

1
R1XnITPO5NG0O1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Zanieczyszczenia powietrza
    • Elementy należące do kategorii Zanieczyszczenia powietrza
    • Nazwa kategorii: tlenek siarki(IV) (SO[baseline-shift: sub; font-size: smaller;]2[/])
      • Elementy należące do kategorii tlenek siarki(IV) (SO[baseline-shift: sub; font-size: smaller;]2[/])
      • Nazwa kategorii: zdrowie
        • Elementy należące do kategorii zdrowie
        • Nazwa kategorii: podrażnienie oczu, nosa, gardła
        • Nazwa kategorii: schorzenia górnych dróg oddechowych
        • Nazwa kategorii: zaburzenia w układzie krążenia
        • Koniec elementów należących do kategorii zdrowie
      • Nazwa kategorii: środowisko przyrodnicze
        • Elementy należące do kategorii środowisko przyrodnicze
        • Nazwa kategorii: niszczenie barwników roślinnych
          • Elementy należące do kategorii niszczenie barwników roślinnych
          • Nazwa kategorii: w tym chlorofilu odpowiedzialnego za fotosyntezę
          • Koniec elementów należących do kategorii niszczenie barwników roślinnych
          Koniec elementów należących do kategorii środowisko przyrodnicze
      • Nazwa kategorii: przemysł
        • Elementy należące do kategorii przemysł
        • Nazwa kategorii: przyspieszenie korozji metali
        • Koniec elementów należących do kategorii przemysł
        Koniec elementów należących do kategorii tlenek siarki(IV) (SO[baseline-shift: sub; font-size: smaller;]2[/])
    • Nazwa kategorii: tlenki azotu (NO[baseline-shift: sub; font-size: smaller;]x[/])
      • Elementy należące do kategorii tlenki azotu (NO[baseline-shift: sub; font-size: smaller;]x[/])
      • Nazwa kategorii: zdrowie
        • Elementy należące do kategorii zdrowie
        • Nazwa kategorii: podrażnienie oczu, nosa, gardła
        • Nazwa kategorii: choroby płuc
        • Nazwa kategorii: zawroty i bóle głowy
        • Koniec elementów należących do kategorii zdrowie
      • Nazwa kategorii: przemysł
        • Elementy należące do kategorii przemysł
        • Nazwa kategorii: niszczenie wielu materiałów, głównie metali i ich stopów
        • Koniec elementów należących do kategorii przemysł
        Koniec elementów należących do kategorii tlenki azotu (NO[baseline-shift: sub; font-size: smaller;]x[/])
    • Nazwa kategorii: tlenek węgla(II) (CO)
      • Elementy należące do kategorii tlenek węgla(II) (CO)
      • Nazwa kategorii: zdrowie
        • Elementy należące do kategorii zdrowie
        • Nazwa kategorii: działa silnie toksycznie
          • Elementy należące do kategorii działa silnie toksycznie
          • Nazwa kategorii: trwale wiąże się z hemoglobiną w miejsce tlenu
          • Nazwa kategorii: nawet krótkotrwałe wdychanie może spowodować śmierć
          • Koniec elementów należących do kategorii działa silnie toksycznie
          Koniec elementów należących do kategorii zdrowie
        Koniec elementów należących do kategorii tlenek węgla(II) (CO)
    • Nazwa kategorii: pyły zawieszone
      • Elementy należące do kategorii pyły zawieszone
      • Nazwa kategorii: w tym również związki chemiczne metali ciężkich (m.in. ołowiu, kadmu i rtęci)
        • Elementy należące do kategorii w tym również związki chemiczne metali ciężkich (m.in. ołowiu, kadmu i rtęci)
        • Nazwa kategorii: zdrowie
          • Elementy należące do kategorii zdrowie
          • Nazwa kategorii: alergie
          • Nazwa kategorii: choroby dróg oddechowych
          • Nazwa kategorii: działanie rakotwórcze
          • Koniec elementów należących do kategorii zdrowie
        • Nazwa kategorii: środowisko przyrodnicze
          • Elementy należące do kategorii środowisko przyrodnicze
          • Nazwa kategorii: obumieranie roślin - zaburzony proces fotosyntezy poprzez
            • Elementy należące do kategorii obumieranie roślin - zaburzony proces fotosyntezy poprzez
            • Nazwa kategorii: blokowanie dostępu do światła
            • Nazwa kategorii: zatykanie aparatów szparkowych roślin i wnikanie do ich wnętrza
              • Elementy należące do kategorii zatykanie aparatów szparkowych roślin i wnikanie do ich wnętrza
              • Nazwa kategorii: niszczenie chlorofilu
              • Koniec elementów należących do kategorii zatykanie aparatów szparkowych roślin i wnikanie do ich wnętrza
              Koniec elementów należących do kategorii obumieranie roślin - zaburzony proces fotosyntezy poprzez
            Koniec elementów należących do kategorii środowisko przyrodnicze
          Koniec elementów należących do kategorii w tym również związki chemiczne metali ciężkich (m.in. ołowiu, kadmu i rtęci)
        Koniec elementów należących do kategorii pyły zawieszone
      Koniec elementów należących do kategorii Zanieczyszczenia powietrza
Wybrane negatywne oddziaływania niektórych zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka, środowisko przyrodnicze oraz przemysł
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Na mapie myśli ukazano wybrane negatywne oddziaływania niektórych zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka, środowisko przyrodnicze oraz przemysł. Zanieczyszczenia powietrza podzielono na: pyły zawieszone, tlenek węgla(II) CO, tlenki azotu NOx, tlenek siarki(IV) SO2. Pyły zawieszone, w tym również związki chemiczne metali ciężkich (między innymi ołowiu, kadmu i rtęci) wpływają negatywnie na zdrowie, powodując alergie i choroby dróg oddechowych, a także mają działanie rakotwórcze. Mają również wpływ na środowisko przyrodnicze – powodują obumieranie roślin, zaburzając proces fotosyntezy poprzez: blokowanie dostępu do światła i zatykanie aparatów szparkowych roślin i wnikanie do ich wnętrza, niszcząc chlorofil.

Tlenek węgla(II) ma negatywny wpływ na zdrowie, działa silnie toksycznie. Trwale wiąże się on z hemoglobiną w miejsce tlenu, a nawet krótkotrwałe wdychanie może spowodować śmierć.

Tlenki azotu wpływają na przemysł, niszcząc wiele materiałów, głównie metale i ich stopy. Mają również negatywny wpływ na zdrowie – powodują zawroty i bóle głowy oraz choroby płuc, a także podrażniają oczy, nos i gardło.

Tlenek siarki(IV) wpływa negatywnie na przemysł, przyspieszając korozję metali. Wpływają na środowisko niszcząc barwniki roślinne, w tym chlorofil odpowiedzialny za fotosyntezę. Wpływają również negatywnie na zdrowie – powodują podrażnienia oczu, nosa i gardła, powodują zaburzenia układu krążenia i schorzenia górnych dróg oddechowych.

Pyły zawieszone to drobne cząstki, które swobodnie unoszą się w powietrzu. Im mniejsza jest średnica tych cząstek, tym są one groźniejsze dla zdrowia, a nawet życia człowieka, ponieważ mogą wnikać w głębsze partie układu oddechowego, a następnie do układu krwionośnego.

Źródła powstawania pyłów zawieszonych można podzielić na naturalne (między innymi pylenie roślin, wybuchy wulkanów i wietrzenie skał), antropogeniczne (między innymi różnorodne procesy spalania paliw) oraz wtórne, w których pyły są produktami przemian chemicznych odpowiednich zanieczyszczeń powietrza.

Ze względu na wielkość cząstek zawieszonych w powietrzu, wyróżnia się tak zwany pył PM10 (o średnicy cząstek (ziaren) poniżej 10 μm oraz, wchodzący w jego skład, pył PM2,5 (o średnicy cząstek (ziaren) poniżej 2,5 μm).

Często słyszy się stwierdzenie, że zanieczyszczenie powietrza utrudnia oddychanie. Można zatem błędnie wnioskować, że taka sytuacja wpływa wyłącznie na nasz układ oddechowy. W rzeczywistości nawet najmniejsza ilość zanieczyszczeń może mieć znaczący wpływ na kondycję całego ludzkiego organizmu.

Na poniższej grafice wymieniono tylko niektóre możliwe zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu człowieka, które wynikające ze złego stanu powietrza.

R5Znqvf46nTVY
Na ilustracji interaktywnej ukazano betonowy plac, znajdujący się pośrodku dużego miasta, w tle znajdują się wieżowce przysłonięte przez smog. W górnej części ilustracji znajduje się sześć przycisków, po naciśnięciu na każdy z nich pojawia się ramka z informacją. Numer jeden: wpływ zanieczyszczeń powietrza na układ nerwowy: bóle głowy; niepokój; stany depresyjne; problemy z pamięcią i koncentracją; uszkodzenie układu nerwowego; udar mózgu; Alzheimer. Numer dwa: wpływ zanieczyszczeń powietrza na układ oddechowy i odporność: zapalenie oczu, nosa, gardła; podrażnienie spojówek; łzawienie oczu; kaszel; katar; zapalenie zatok; trudności w oddychaniu. Numer trzy: wpływ zanieczyszczeń powietrza na układ krwionośny: choroby układu krążenia; nadciśnienie tętnicze; zawał serca; zaburzenia rytmu serca. Numer cztery: wpływ zanieczyszczeń powietrza na układ oddechowy: astma; rak płuc; częste zapalenia i infekcje dróg oddechowych. Numer pięć: wpływ zanieczyszczeń powietrza na układ rozrodczy i rozwój płodu: bezpłodność; obumarcie płodu; przedwczesny poród; niska masa urodzeniowa dziecka. Numer sześć: wpływ zanieczyszczeń powietrza na skórę i odporność: podrażnienia skóry; alergie.
Możliwy wpływ zanieczyszczeń powietrza na zdrowie człowieka
Źródło: dostępny w internecie: pxhere.com, domena publiczna.

Najbardziej narażone na zanieczyszczenia powietrza są osoby w podeszłym wieku, małe dzieci oraz kobiety w ciąży, a także osoby chore – zwłaszcza te z chorobami układu krążenia i układu oddechowego.

Jak już wspomniano, obecność zanieczyszczeń w powietrzu wpływa negatywnie nie tylko na organizm ludzki.

Aby określić wpływ tlenku siarkiIV na rośliny, przeprowadź doświadczenie 1. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego wykonania doświadczenia, zapoznaj się z materiałem filmowym obrazującym jego przebieg. Znajduje się pod instrukcją.

Doświadczenie 1

Doświadczenie wykonaj w asyście osoby dorosłej, z zachowaniem wszelkich środków ostrożności, pod sprawnie działającym wyciągiem.

Rs6kWam4o9tPF
Problem badawczy: Czy duże stężenie tlenku siarkiIV w powietrzu wpływa na rośliny?. Wybierz hipotezę, aby przeprowadzając doświadczenie, móc ją zweryfikować. Hipoteza 1: Duże stężenie tlenku siarkiIV nie wpływa znacząco na wzrost i rozwój roślin. Hipoteza 2: Duże stężenie tlenku siarkiIV ma niekorzystny wpływ na wzrost i rozwój roślin. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: siarka; dwie świeżo ścięte (najlepiej czerwone) róże; dwie jednakowe kolby stożkowe; łyżka do spalań z kołnierzem ochronnym; palnik; zapałki. Instrukcja: 1. Do jednej z kolb stożkowych wprowadź różę. Kolbę odwróć do góry dnem, “zamykając” w niej kwiat. 2. Na łyżce do spalań umieść niewielką ilość siarki i wprowadź ją do płomienia palnika. Łyżkę z palącą się siarką umieść w drugiej z kolb (zatykając kołnierzem ochronnym wylot kolby tak, aby mogła się ona wypełnić tlenkiem siarkiIV). 3. Po zakończeniu spalania siarki, wyjmij łyżkę do spalań z kolby i wprowadź do niej drugą z róż. Kolbę odwróć do góry dnem „zamykając” w niej kwiat. 4. Obserwuj zachodzące zmiany. Kolby z „zamkniętymi” w nich kwiatami pozostaw pod wyciągiem na ok. dwie godziny.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Czy duże stężenie tlenku siarkiIV w powietrzu wpływa na rośliny?

Hipoteza:

Duże stężenie tlenku siarkiIV ma niekorzystny wpływ na wzrost i rozwój roślin.

Co było potrzebne:

  • siarka;

  • dwie świeżo ścięte (najlepiej czerwone) róże;

  • dwie jednakowe kolby stożkowe;

  • łyżka do spalań z kołnierzem ochronnym;

  • palnik;

  • zapałki.

Przebieg doświadczenia:

Do jednej z kolb stożkowych wprowadzono różę. Kolbę odwrócono do góry dnem, „zamykając” w niej kwiat. Na łyżce do spalań umieszczono niewielką ilość siarki i wprowadzono ją do płomienia palnika. Łyżkę z palącą się siarką umieszczono w drugiej z kolb (zatykając kołnierzem ochronnym wylot kolby tak, aby mogła się wypełnić tlenkiem siarkiIV). Po zakończeniu spalania siarki, wyjęto łyżkę do spalań z kolby i wprowadzono do niej drugą z róż. Kolbę odwrócono do góry dnem „zamykając” w niej kwiat. Obserwowano zachodzące zmiany. Kolby z „zamkniętymi” w nich kwiatami pozostawiono pod wyciągiem na dwie godziny.

Obserwacje: W próbie kontrolnej nie zaobserwowano zmian w wyglądzie kwiatu. W kolbie wypełnionej gazem, powstałym w wyniku spalania siarki, barwa płatków róży straciła na intensywności, a na liściach i łodydze pojawiły się brązowe plamy.

Wnioski: Produktem spalania siarki jest tlenek siarkiIV. Zmiany zaobserwowane dla kwiatu umieszczonego w kolbie z tlenkiem siarkiIV świadczą o tym, że tlenek ten zniszczył zawarte w roślinie barwniki. Jednym z nich jest barwnik zielony – chlorofil, odpowiedzialny za proces fotosyntezy. Ponieważ zniszczenie chlorofilu zaburza zdolność rośliny do przeprowadzania fotosyntezy, można wnioskować, że duże stężenie tlenku siarkiIV ma niekorzystny wpływ na wzrost i rozwój roślin.

RiwGScSszQD2L
Film ukazuje, jak tlenek siarki(<math aria‑label="cztery">IV) wpływa na różę zamkniętą w kolbie stożkowej.
1
Polecenie 2
R1SiVXpExMr5j
Obserwacje: (Uzupełnij) Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 2
Rpo8OCUKPqSxu
Wybierz i zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Po przeprowadzeniu doświadczenia, wygląd obu kwiatów nie zmienił się., 2. Kwiat w kolbie wypełnionej powietrzem zmienił barwę na różową., 3. Kwiat w kolbie wypełnionej gazem, powstałym po spaleniu siarki, zmienił barwę na różową., 4. Po przeprowadzeniu doświadczenia, kwiaty w obu kolbach zmieniły barwę.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Występowanie w powietrzu wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń może prowadzić do występowania na danym obszarze (lub nawet na całej kuli ziemskiej) niekorzystnych zjawisk. Do najgroźniejszych z nich należą między innymi: kwaśne opadykwaśne opadykwaśne opady, nasilenie efektu cieplarnianego, dziura ozonowa, smog, pyły, a także zanieczyszczenie gleby i wody.

ifc3Qv6OxA_d5e344

2.1. Kwaśne opady

Kwaśne opady powstają, gdy zanieczyszczenia z powietrza między innymi tlenki siarki (głównie tlenki siarkiIV) i azotu, łączą się z zawartą w nim wodą lub parą wodną, a następnie opadają z deszczem albo śniegiem na ziemię.

Dla zainteresowanych

Tlenek siarkiIV, znajdując się w zanieczyszczonym powietrzu, ulega reakcji chemicznej z zawartą w nim wodą. Równanie tej reakcji ma postać:

SO2+H2OH2SO3
tlenek siarkiIV+wodakwas siarkowyIV

Obecne w powietrzu pyły, które są związkami metali ciężkich, sprzyjają również reakcji tlenku siarkiIV z tlenem oraz tlenku azotuII z tlenem. Równania tych reakcji można zapisać jako:

2 SO2+O22 SO3
tlenek siarkiIV+tlentlenek siarkiVI

Powstające w wyniku tych reakcji chemicznych tlenki, również mogą reagować z wodą zawartą w powietrzu:

SO3+H2OH2SO4
tlenek siarkiVI+wodakwas siarkowyVI
2 NO2+H2OHNO3+HNO2
tlenek azotuIV+wodakwas azotowyV+kwas azotowyIII

Zwróć uwagę, że w reakcjach chemicznych analizowanych tlenków z wodą powstają odpowiednie kwasy. Opadają na powierzchnię ziemi wraz ze śniegiem lub deszczem (a czasem unoszą się w kroplach wody podczas mgły). Stąd nazwa – kwaśne opady.

Na poniższej mapie opisano pokrótce niektóre ze skutków występowania kwaśnych opadów.

1
R1ZlR40fG8xCX1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: Kwaśne opady
    • Elementy należące do kategorii Kwaśne opady
    • Nazwa kategorii: przemysł/gospodarka
      • Elementy należące do kategorii przemysł/gospodarka
      • Nazwa kategorii: przyspieszają korozję metali i ich stopów
      • Nazwa kategorii: powodują niszczenie
        • Elementy należące do kategorii powodują niszczenie
        • Nazwa kategorii: materiałów budowlanych zawierających węglany
        • Nazwa kategorii: rzeźb i zabytków wykonanych z marmuru
        • Koniec elementów należących do kategorii powodują niszczenie
        Koniec elementów należących do kategorii przemysł/gospodarka
    • Nazwa kategorii: ekosystem
      • Elementy należące do kategorii ekosystem
      • Nazwa kategorii: nadmiernie zakwaszają glebę
        • Elementy należące do kategorii nadmiernie zakwaszają glebę
        • Nazwa kategorii: nadmierny rozwój grzybów i bakterii siarkowych
          • Elementy należące do kategorii nadmierny rozwój grzybów i bakterii siarkowych
          • Nazwa kategorii: uszkodzenie korzeni roślin/drzew
            • Elementy należące do kategorii uszkodzenie korzeni roślin/drzew
            • Nazwa kategorii: mniejsza odporność roślin na czynniki atmosferyczne
            • Nazwa kategorii: obumieranie roślin/drzew
              • Elementy należące do kategorii obumieranie roślin/drzew
              • Nazwa kategorii: obumieranie miejsc bytowania wielu zwierząt
              • Koniec elementów należących do kategorii obumieranie roślin/drzew
              Koniec elementów należących do kategorii uszkodzenie korzeni roślin/drzew
            Koniec elementów należących do kategorii nadmierny rozwój grzybów i bakterii siarkowych
        • Nazwa kategorii: wypłukiwanie metali ciężkich z gleb
          • Elementy należące do kategorii wypłukiwanie metali ciężkich z gleb
          • Nazwa kategorii: metale ciężkie (głównie w postaci odpowiednich związków chemicznych) trafiają m.in. do zbiorników wodnych
            • Elementy należące do kategorii metale ciężkie (głównie w postaci odpowiednich związków chemicznych) trafiają m.in. do zbiorników wodnych
            • Nazwa kategorii: obumieranie organizmów wodnych
            • Koniec elementów należących do kategorii metale ciężkie (głównie w postaci odpowiednich związków chemicznych) trafiają m.in. do zbiorników wodnych
            Koniec elementów należących do kategorii wypłukiwanie metali ciężkich z gleb
          Koniec elementów należących do kategorii nadmiernie zakwaszają glebę
        Koniec elementów należących do kategorii ekosystem
    • Nazwa kategorii: zdrowie człowieka
      • Elementy należące do kategorii zdrowie człowieka
      • Nazwa kategorii: pogorszenie stanu zdrowia
        • Elementy należące do kategorii pogorszenie stanu zdrowia
        • Nazwa kategorii: problemy z układem oddechowym
          • Elementy należące do kategorii problemy z układem oddechowym
          • Nazwa kategorii: częste infekcje
          • Nazwa kategorii: ryzyko wystąpienia astmy
          • Koniec elementów należących do kategorii problemy z układem oddechowym
        • Nazwa kategorii: choroby serca
        • Koniec elementów należących do kategorii pogorszenie stanu zdrowia
        Koniec elementów należących do kategorii zdrowie człowieka
      Koniec elementów należących do kategorii Kwaśne opady
Wybrane skutki występowania kwaśnych opadów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Na mapie myśli ukazano wybrane skutki występowania kwaśnych opadów: dla przemysłu/gospodarki, ekosystemu i zdrowia człowieka. Do negatywnych skutków dla przemysłu zalicza się: powodowanie niszczenia rzeźb i zabytków wykonanych z marmuru oraz niszczenie materiałów budowlanych zawierających węglany, a także przyspieszanie korozji metali i ich stopów.

Do negatywnych skutków dla zdrowia człowieka należy pogorszenie stanu zdrowia – kwaśne opady powodują choroby serca i problemy z układem oddechowym: częste infekcje oraz ryzyko wystąpienia astmy.

Do negatywnych skutków kwaśnych opadów dla ekosystemu należy nadmierne zakwaszanie gleby. Wiąże się to z wypłukiwaniem metali ciężkich z gleb, które to (głównie w postaci odpowiednich związków chemicznych) następnie trafiają do zbiorników wodnych i powodują obumieranie organizmów wodnych. Zakwaszenie gleb powoduje również nadmierny rozwój grzybów i bakterii siarkowych –uszkadzają one korzenie drzew, przez co tracą one odporność na czynniki atmosferyczne i obumierają, w związku z czym wiele zwierząt traci miejsce bytowania.

ifc3Qv6OxA_d5e344

2.2. Efekt cieplarniany

Efekt cieplarnianyefekt cieplarnianyEfekt cieplarniany występuje w wyniku nagromadzenia się w atmosferze tlenku węglaIV i pary wodnej, a także metanu, tlenków azotu, freonów i ozonuozonozonu. Wszystkie wymienione substancje są tak zwanym gazami cieplarnianymi, zatrzymującymi ciepło w atmosferze.

Sprawdź, jakie mogą być skutki zwiększenia stężenia tlenku węglaIV w powietrzu, a więc występowania efektu cieplarnianego. W tym celu wykonaj doświadczenie 2. Jeśli nie masz możliwości samodzielnego przeprowadzenia doświadczenia, zapoznaj się ze zdjęciami obrazującymi jego przebieg. Wspomniane zdjęcia znajdują się bezpośrednio pod instrukcją.

Efekt cieplarniany
Doświadczenie 2

Uwaga: Przed przystąpieniem do wykonywania doświadczenia, zbierz tlenek węglaIV. Gaz ten możesz uzyskać np. w wyniku reakcji chemicznej pomiędzy składnikami sody oczyszczonej (wodorowęglanem sodu) oraz octu (kwasem octowym).

RmbdTrXhpYx4H
Problem badawczy: Czy duże stężenie tlenku siarki(IV) w powietrzu wpływa na rośliny?. Wybierz hipotezę, aby przeprowadzając doświadczenie móc ją zweryfikować. Hipoteza 1: Duże stężenie tlenku siarki(IV) nie wpływa znacząco na wzrost i rozwój roślin. Hipoteza 2: Duże stężenie tlenku siarki(IV) ma niekorzystny wpływ na wzrost i rozwój roślin. Twój wybór: (Wybierz: Hipoteza 1., Hipoteza 2.). Co będzie potrzebne: siarka; dwie świeżo ścięte (najlepiej czerwone) róże; dwie jednakowe kolby stożkowe; łyżka do spalań z kołnierzem ochronnym; palnik; zapałki. Instrukcja: 1. Do jednej z kolb stożkowych wprowadź różę. Kolbę odwróć do góry dnem “zamykając” w niej kwiat. 2. Na łyżce do spalań umieść niewielką ilość siarki i wprowadź ją do płomienia palnika. Łyżkę z palącą się siarką umieść w drugiej z kolb (zatykając kołnierzem ochronnym wylot kolby, tak aby mogła się ona wypełnić tlenkiem siarki(IV)). 3. Po zakończeniu spalania siarki, wyjmij łyżkę do spalań z kolby i wprowadź do niej drugą z róż. Kolbę odwróć do góry dnem “zamykając” w niej kwiat. 4. Obserwuj zachodzące zmiany. Kolby z “zamkniętymi” w nich kwiatami pozostaw pod wyciągiem na około dwie godziny.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Problem badawczy:

Jakie są skutki dużego stężenia tlenku węglaIV (dwutlenku węgla) w powietrzu?

Hipoteza:

Podwyższone stężenie tlenku węglaIV w powietrzu powoduje podwyższenie temperatury otoczenia.

Co było potrzebe:

  • dwie jednakowe kolby stożkowe;

  • dwa gumowe korki do przygotowanych kolb z osadzonymi w nich termometrami;

  • dwie lampy (lub inne źródła ciepła);

  • zebrany wcześniej tlenek węglaIV.

Przebieg doświadczenia:

Pierwszą kolbę (z powietrzem) pozostawiono jako próbę kontrolną. Drugą kolbę napełniono zebranym uprzednio tlenkiem węglaIV. Obie kolby zamknięto gumowymi korkami z osadzonymi wewnątrz nich termometrami. Każdą z nich postawiono pod lampą lub innym źródłem ciepła – obydwie lampy (lub wykorzystane inne źródła ciepła) włączono jednocześnie. Obserwowano zachodzące zmiany, notowano wskazania termometru.

Obserwacje: Termometry w obydwu kolbach, przed włączeniem lamp, wskazywały tę samą temperaturę – około 20,5°C. Po pewnym czasie od włączenia obydwu lamp, termometr zamontowany w kolbie z powietrzem wskazywał temperaturę około 24,5°C, a ten umieszczony w kolbie z tlenkiem węglaIV – temperaturę około 27,0°C.

Wnioski: Podczas ogrzewania zawartości obu kolb, szybszy wzrost temperatury można było zaobserwować w kolbie zawierającej tlenek węglaIV, ponieważ szybciej się nagrzewa i wolniej oddaje energię cieplną. W związku z powyższym można wnioskować, że zwiększenie stężenia tlenku węglaIV w powietrzu będzie skutkowało zwiększeniem się temperatury otoczenia.

R1dHU7zGRTA0q
Efekt cieplarniany – wskazania termometrów przed doświadczeniem (<math aria‑label="jeden">1), w trakcie doświadczenia (<math aria‑label="dwa">2)
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Polecenie 3
R1Inwj3L1Oxfw
Obserwacje: (Uzupełnij). Wnioski: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 3
RdBCqyhQDikDM
Wybierz i zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Temperatura w obu kolbach spadła poniżej 20°C., 2. Termometr, umieszczony w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV wskazywał wyższą temperaturę, niż termometr w kolbie z powietrzem., 3. Termometr, umieszczony w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV wskazywał niższą temperaturę, niż termometr w kolbie z powietrzem., 4. Po przeprowadzeniu doświadczenia, oba termometry wskazywały taką samą temperaturę.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W czasie wykonywania doświadczenia, prawdopodobnie udało Ci się zauważyć, że temperatura w kolbie z tlenkiem węglaIV wzrastała szybciej, niż temperatura w kolbie wypełnionej powietrzem.

Gazy cieplarniane, wśród których prym wiodą tlenek węglaIV oraz para wodna, zapobiegają nadmiernej utracie ciepła przez Ziemię. Jednak zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża zawartość tych gazów w powietrzu nie jest pożądana.

Brak gazów cieplarnianych skutkowałby prawdopodobnie występowaniem na Ziemi wyłącznie ujemnych temperatur. Z kolei zbyt duże stężenie tych gazów w dolnych partiach atmosfery przyczynia się do wzrostu temperatury powietrza na Ziemi.

Gwałtowny rozwój przemysłu, korzystanie z nieodnawialnych źródeł energii (często w nieodpowiedni sposób) oraz nieprzemyślana gospodarka leśna (nadmierna wycinka drzew) sprawiają, że z roku na rok wzrasta średnia światowa temperatura powietrza.

Polecenie 4

Na poniższej symulacji zaprezentowano zależność pomiędzy stężeniem tlenku węglaIV w powietrzu a średnią światową temperaturą powietrza na przestrzeni lat. Zapoznaj się z poniższą symulacją i oceń poprawność znajdujących się pod nią stwierdzeń.

Uwaga: Stężenie tlenku węglaIV podano w liczbach części na milion ppmv; 1 ppmv=0,0001% objętości.

RqrK09i2ykb6e
Aplikacja interaktywna pozwalająca prześledzić zależność średniej temperatury od stężenia dwutlenku węgla w atmosferze podawanego w liczbie cząstek CO2 na każdy milion cząstek. W górnej części okna znajduje się polecenie: Przesuń suwak, aby zwiększyć lub obniżyć stężenie dwutlenku węgla. Określ zależność stężenia CO2 od temperatury. Poniżej znajduje się pozioma skala z czerwonym suwakiem, którego położenie można zmieniać. Napis na suwaku informuje o ustawionym stężeniu CO2, które może wynosić od stu osiemdziesięciu do ośmiuset cząstek na milion. Poniżej znajduje się termometr podający średnią światową temperaturę. Wartość wyświetlana zmienia się automatycznie wraz z ustawionym stężeniem CO2 i wynosi od dwunastu i czterech dziesiątych stopnia Celsjusza dla stężenia najniższego do szesnastu i siedmiu dziesiątych stopnia Celsjusza przy stężeniu najwyższym. Na dole okna aplikacji znajduje się tabela z przykładowymi stężeniami CO2 w tysiąc osiemset dwudziestym, dwutysięcznym, dwa tysiące dziesiątym i dwa tysiące dwunastym roku. Wynoszą one odpowiednio dwieście osiemdziesiąt, trzysta siedemdziesiąt, trzysta dziewięćdziesiąt i powyżej czterystu cząstek na milion.
Zależność stężenia tlenku węgla(<math aria‑label="cztery">IV) do temperatury
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RVVXwISsqz7L1
Łączenie par. . W 1820 r. średnia światowa temperatura powietrza wynosiła 13,1°C.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W miarę upływu lat (w latach 1820-2012), stężenie tlenku węglaIV w powietrzu malało.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Średnia światowa temperatura powietrza w 2010 r. była o 0,2 °C większa niż w roku 2000.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stężenie tlenku węglaIV w powietrzu po 2012 r. wyniosło około 4%.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 4

Poniższej zaprezentowano zależność pomiędzy stężeniem tlenku węglaIV w powietrzu a średnią światową temperaturą powietrza na przestrzeni lat. Zapoznaj się z przedstawionymi danymi i oceń poprawność znajdujących się pod nimi stwierdzeń.

Uwaga: Stężenie tlenku węglaIV podano w liczbach części na milion ppmv; 1 ppmv=0,0001% objętości.

rok

stężenie tlenku węglaIV ppm

średnia światowa temperatura °C

1820

280

13,1

2000

370

13,7

2010

390

13,9

2012

powyżej 400

powyżej 14

R1ajaQqWUNozp
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe.. W 1820 r. średnia światowa temperatura powietrza wynosiła 13,1°C.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W miarę upływu lat (w latach 1820-2012), stężenie tlenku węglaIV w powietrzu malało.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Średnia światowa temperatura powietrza w 2010 r. była o 0,2 °C większa niż w roku 2000.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stężenie tlenku węglaIV w powietrzu po 2012 r. wyniosło około 4%.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wynikiem wzrostu temperatury na Ziemi jest zjawisko nazywane globalnym ociepleniem klimatu. Może ono prowadzić do topnienia lodowców, podnoszenia się poziomu mórz i oceanów oraz zmian klimatycznych związanych między innymi z występowaniem niepożądanych zjawisk pogodowych (np. trąb powietrznych).

ifc3Qv6OxA_d5e344

2.3. Dziura ozonowa

W górnych warstwach atmosfery, na wysokości pomiędzy 1550 km, naszą planetę otacza powłoka ozonu (O3). Stanowi ona naturalny filtr przeciwsłoneczny, który chroni Ziemię przed nadmiernym promieniowaniem ultrafioletowym (UV), które jest niezbędne do wytwarzania witaminy D w naszym organizmie. Jednak jego nadmiar może przyczyniać się do zmniejszenia odporności organizmu oraz powodować choroby skóry i wzrost zachorowań na nowotwory. Zbyt duża ilość promieniowania UV, docierająca do powierzchni Ziemi, może również prowadzić do podwyższenia temperatury powietrza i związanych z tym niepożądanych zmian klimatycznych.

W wyniku zanieczyszczenia środowiska, szczególnie wiosną nad Antarktydą i w mniejszym stopniu nad Arktyką, warstwa ozonu staje się cieńsza i powstaje tak zwana dziura ozonowadziura ozonowadziura ozonowa.

Rt6mDEJk1pbGA
Zmiany w wielkości dziury ozonowej odnotowane w latach <math aria‑label="tysiąc dziewięćset siedemdziesiąt dziewięć">1979 – <math aria‑label="dwa tysiące dziesięć">2010.
Źródło: dostępny w internecie: www.pngegg.com, domena publiczna.

Mniejsza grubość warstwy ozonowej sprawia, że do powierzchni naszej planety zostaje przepuszczona większa dawka promieniowania ultrafioletowego.

Bez odpowiednich badań nie jesteśmy w stanie stwierdzić, jak wiele promieniowania ultrafioletowego dociera w danym momencie do powierzchni Ziemi, bowiem jest ono dla nas niewidzialne i nieodczuwalne. Na jego niekorzystny wpływ jesteśmy najbardziej narażeni w sezonie letnim. Wywołane nadmiarem promieniowania UV pieczenie i ból to reakcja organizmu na uszkodzenie skóry.

Aby uchronić się przed nadmiarem promieniowania ultrafioletowego, należy między innymi:

  • ograniczyć czas przebywania na słońcu w miesiącach letnich w godzinach okołopołudniowych;

  • ubierać się w odzież z grubszych, gęstych tkanin, z długimi rękawami i nogawkami (przeciętna tkanina bawełniana zatrzymuje zaledwie 20-30 promieniowania UV);

  • zakładać czapkę z daszkiem lub kapelusz z szerokim rondem;

  • nosić okulary przeciwsłoneczne z filtrami UV;

  • używać kremów z filtrami UV.

Ciekawostka

Dziurę ozonową zaobserwowano po raz pierwszy nad Antarktydą w latach 80XX w. Obecnie jej wielkość nad tym obszarem jest stale monitorowana przez NASA (Narodową Agencję Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej), a jej rekordowy rozmiar (30 mln km2) odnotowano w 2000 r.

W poniższym materiale filmowym zaprezentowano między innymi zmiany w wielkości dziury ozonowej nad Antarktydą, jakie miały miejsce w latach 20012015.

R1ETYYAbsg1FG
Na filmie ukazano zmiany wielkości dziury ozonowej na przestrzeni lat <math aria‑label="dwa tysiące jeden">2001–<math aria‑label="dwa tysiące piętnaście">2015 oraz przedstawiono przyczyny tych zmian.

Głównym czynnikiem, który powoduje zwiększanie się dziury ozonowej, jest stosowanie związków chemicznych należących do grupy tak zwanych freonówfreonyfreonów.

RWz9YiJgR1NHt
Wzory strukturalne i nazwy wybranych freonów
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby ograniczyć ilość freonów w środowisku, zwracaj uwagę na to, jakie produkty (w szczególności kosmetyki i środki czystości) kupujesz. Jeśli masz taką możliwość, wybieraj produkty oznaczone poniższym znakiem.

R1IsaGWmFIdhM
Piktogram informujący konsumenta, że dany produkt nie zawiera freonów.
Źródło: dostępny w internecie: wlaczoszczedzanie.pl, domena publiczna.

Optymistyczny jest fakt, że w ostatnich latach obserwuje się zmniejszenie obszaru występowania dziury ozonowej, na co wpływ ma niewątpliwie ograniczenie produkcji i wykorzystywania freonów.

ifc3Qv6OxA_d5e471

2.4. Smog

Zanieczyszczenia, których głównym źródłem są spaliny samochodowe, przemysł ciężki i gospodarstwa domowe (systemy grzewcze), w połączeniu z bezwietrzną pogodą i dużą wilgotnością powietrza – mgłą, tworzą smogsmogsmog . Nazwa smog pochodzi od dwóch angielskich słów: smoke (dym) oraz fog (mgła).

Unoszący się nad miastem, jest szczególnie niebezpieczny dla niemowląt, osób starszych, astmatyków, ludzi z chorobami układu oddechowego i krążenia.

Ze względu na sposób tworzenia, miejsce powstawania oraz skład chemiczny wyróżnia się smog londyński (występujący głównie w miesiącach zimowych) i smog typu Los Angeles (spotykany głównie w miesiącach letnich).

Smog londyński nazywany jest często smogiem kwaśnym. Zjawisko to spowodowane jest głównie przez tak zwaną niską emisję pyłów i gazów ze źródeł znajdujących się na wysokości nie większej niż 40 m. Do źródeł niskiej emisji zaliczane są spalinowe środki komunikacji (między innymi samochody, autobusy itp.), domowe piece grzewcze, kotłownie węglowe oraz przemysł. Do szkodliwych produktów spalania, które składają się na występowanie smogu londyńskiego, należą między innymi tlenek węglaIV, tlenek węglaII, tlenek siarkiIV, tlenki azotu, węglowodory aromatyczne (między innymi rakotwórczy benzo(a)piren), metale ciężkie (głównie PbCd) i ich związki chemiczne oraz – wspomniane już w tym materiale – pyły zawieszone (PM10PM2,5).

RTptUWSUyrgn1
Smog londyński w Krakowie
Źródło: by Andrzej Kamiński, Own work, CC BY-SA 4.0, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Smog typu Los Angeles nazywany jest z kolei smogiem fotochemicznym. Występuje w słoneczne, ciepłe i bezwietrzne dni. W jego skład wchodzą związki chemiczne, które powstały na skutek odpowiednich przemian (chemicznych i fotochemicznych) gazów, powstających w wyniku spalania paliw. W skład smogu typu Los Angeles, oprócz związków chemicznych wymienionych dla smogu londyńskiego, wchodzą również między innymi ozon oraz odpowiednie aldehydy.

1
Dla zainteresowanych

Tak zwany ślad węglowy jest jedną z metod, które pozwalają na obliczenie emisji gazów cieplarnianych (w tym głównie tlenku węglaIV) do atmosfery. Ślad węglowy można obliczać zarówno dla pojedynczych osób, przedsiębiorstw, jak i konkretnych wydarzeń czy aktywności (np. dla jazdy samochodem). Jego „wielkość” dla samego tlenku węglaIV podaje się najczęściej w odpowiednich jednostkach masy. Z kolei ślad węglowy, uwzględniający również emisję innych gazów cieplarnianych, określa się w postaci tak zwanego równoważnika tlenku węglaIV (CO2e).

Na poniższym wykresie przedstawiono emisje gazów cieplarnianych w 2007 r. w wybranych krajach, związane ze stylami życia ich mieszkańców, oraz docelowe poziomy do osiągnięcia w 20302050 r.

Roq5aLain9jQp
Średni ślad węglowy „pozostawiany” przez jednego mieszkańca w ciągu roku w wybranych krajach w <math aria‑label="dwa tysiące siódmym roku">2007 r. oraz docelowe emisje gazów cieplarnianych, do których należy ten ślad zmniejszyć.
Źródło: GroMar Sp. z o.o. opracowano na podstawie: Czepkiewicz M., Co to jest ślad węglowy i jak można go zmniejszać w życiu codziennym i uniwersyteckim?, 2021, dostępny w internecie: www.klimatyczneabc.uw.edu.pl, licencja: CC BY-SA 4.0.

Zwróć uwagę, że do 2050 r., emisja gazów cieplarnianych w Polsce (wyliczona na osobę na rok) powinna zostać obniżona o około 45.

Odszukaj w internecie odpowiednie darmowe aplikacje lub kalkulatory online i oblicz swój ślad węglowy. Zaproponuj metody jego zmniejszenia. Swoje propozycje przedstaw na forum klasy.

Ciekawostka

Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi smogu, jaki można było zaobserwować w poszczególnych miejscach świata, w latach 1952, 2013 oraz 2014.

RvwKYWEccsNsE
Rok 1952

4 grudnia 1952 r. nad Londynem zaczęła się osadzać gęsta mgła. Ustała bryza, a powietrze było nieruchome. Spalanie węgla uwalniało duże ilości tlenków siarki, przez co mgła nabrała żółtego odcienia.

Szpitale wkrótce zapełniły się osobami cierpiącymi na choroby układu oddechowego. W najgorszym momencie widoczność była w wielu miejscach tak ograniczona, że ludzie nie widzieli własnych stóp. Szacuje się, że podczas wielkiego smogu londyńskiego przeciętna śmiertelność zwiększyła się o dodatkowe 4000-8000 osób – były to głównie niemowlęta i osoby starsze.

Zanieczyszczenie powietrza w dużych miastach przemysłowych w Europie było powszechne w XX w. Paliwa stałe, w szczególności węgiel, często wykorzystywano do opalania fabryk i ogrzewania domów. W połączeniu z warunkami zimowymi i czynnikami meteorologicznymi zdarzało się, że bardzo wysokie poziomy zanieczyszczenia powietrza utrzymywały się nad obszarami miejskimi przez wiele dni, tygodni, a nawet miesięcy bez przerwy.

Od XVII w. Londyn był znany z powtarzających się epizodów zanieczyszczenia powietrza. Zanim nadszedł XX w., smog londyński stał się jedną z cech charakterystycznych miasta, a nawet zyskał swoje miejsce w literaturze. opis WCAG

Londyn we mgle, Rok 2013 W <math aria-label="jedenasto>11–milionowym mieście Harbin, w północno–wschodnich Chinach, widoczność spadła do 10 m, zamknięte zostały szkoły, odwołano setki lotów i kursy autobusów miejskich, zamknięto odcinki autostrady – wszystko z powodu największego w historii smogu., Rok 2014 W rejonie Paryża oraz na północy i wschodzie Francji odnotowano maks. poziom zanieczyszczenia powietrza, porównywalny z tym z Pekinu i o 80% wyższy niż w Londynie i Berlinie. Smog zagrażał zdrowiu mieszkańców Paryża. Spowodowała go pogoda – bezwietrzna, z zimnymi nocami i nietypowo, jak na tę porę roku, ciepłymi dniami. Władze Paryża nie tylko apelowały o pozostawienie samochodów w garażach, ale zalecały również, aby seniorzy, dzieci i astmatycy nie wychodzili z domów.
Źródło: Willem van de Poll, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC 0 1.0.
ifc3Qv6OxA_d5e527

3. Ochrona powietrza

Głównymi źródłami zanieczyszczenia powietrza są przemysł oraz transport. Gazy przenoszone na duże odległości powodują, że skażone mogą zostać obszary znacznie oddalone od źródła ich emisji. Dlatego ochrona powietrza jest sprawą globalną i regulują ją przepisy prawne.

R1MLbQzVOGTdR
Smog w Nowej Hucie, jednej z dzielnic Krakowa – około <math aria‑label="jednej piątej">15 stężenia średniorocznych zanieczyszczeń powietrza pochodzi spoza województwa małopolskiego. Na wynik ten składają się między innymi pył PM10 (<math aria‑label="dwadzieścia cztery i dziewięć dziesiątych procenta">24,9%), pył PM2,5 (<math aria‑label="dwadzieścia osiem procent">28,0%) oraz tlenek azotu(<math aria‑label="cztery">IV) (<math aria‑label="dwadzieścia jeden i jedna dziesiąta procenta">21,1%).
Źródło: Mrok98, źródło danych liczbowych: www.krakowskialarmsmogowy.pl/02-przyczyny/, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

W Polsce jakość powietrza monitorowana jest w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska.

Na poniższej grafice wymieniono wybrane działania, które podejmuje się w celu ograniczenia zanieczyszczeń powietrza.

RVhp12HNSuPMI
Wybrane działania, prowadzące do ograniczenia emisji zanieczyszczeń
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do działań na rzecz ograniczenia emisji szkodliwych pyłów i gazów do atmosfery należą między innymi:

  • Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z górnictwa, hutnictwa oraz elektrowni.

  • Zmniejszenie eksploatowania zasobów naturalnych, ograniczenie zużycia energii elektrycznej oraz stosowania alternatywnych źródeł energii.

  • Zmniejszenie emisji szkodliwych spalin przez ograniczenie transportu, poprzez zakup samochodów emitujących mniej spalin albo korzystanie z komunikacji miejskiej czy roweru.

  • Stosowanie w przemyśle nowoczesnych technologii ograniczających emisję pyłów.

  • Sadzenie pasów zieleni w celach ochronnych.

ifc3Qv6OxA_d5e627

Podsumowanie

  • Zanieczyszczenie powietrza ma charakter globalny. Może pochodzić ze źródeł naturalnych albo być wynikiem działalności człowieka.

  • Substancjami zanieczyszczającymi powietrze są między innymi odpowiednie tlenki węgla, siarki, azotu, pyły oraz tak zwane freony.

  • Niekorzystnymi zjawiskami, spowodowanymi przez zanieczyszczenia atmosfery, są między innymi efekt cieplarniany, dziura ozonowa, kwaśne deszcze i smog.

Praca domowa
Polecenie 5.1

Korzystając z wiadomości zawartych w tym materiale oraz z dostępnych źródeł informacji (np. Internetu, czasopism naukowych itp.), przygotuj ulotkę dotyczącą ochrony środowiska. Wybierz jeden z tematów:

  • przyczyny zanieczyszczenia powietrza;

  • skutki zanieczyszczeń powietrza;

  • sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza.

Jeśli masz taką możliwość, swój projekt ulotki zaprezentuj na forum klasy.

Korzystając z wiadomości zawartych w tym materiale oraz z dostępnych źródeł informacji (np. Internetu, czasopism naukowych itp.), przygotuj ustną prezentację dotyczącą ochrony środowiska. Wybierz jeden z tematów:

  • przyczyny zanieczyszczenia powietrza;

  • skutki zanieczyszczeń powietrza;

  • sposoby przeciwdziałania zanieczyszczeniom powietrza.

1
Polecenie 5.2

Zastanów się, w jaki sposób możesz przyczynić się do zmniejszenia emisji substancji szkodliwych do atmosfery. Wymień przynajmniej cztery propozycje.

R1TBWQ6vtRwLb
Odpowiedź: (Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ifc3Qv6OxA_d5e699

Słownik

kwaśne opady
kwaśne opady

opady atmosferyczne (między innymi deszcz lub śnieg) zawierające rozpuszczone w wodzie substancje (tak zwane kwasy), powstałe w atmosferze na skutek reakcji tlenków siarki SO2 i SO3 i azotu między innymi NO i NO2 z wodą; kwaśne opady są zjawiskiem niekorzystnym zarówno dla człowieka, jak i dla przyrody

efekt cieplarniany
efekt cieplarniany

zjawisko polegające na zwiększaniu się temperatury na Ziemi przez obecne w atmosferze gazy cieplarniane, takie jak między innymi tlenek węglaIV (CO2) i para wodna (H2O); gazy te tworzą niejako wokół powierzchni Ziemi (w dolnych partiach atmosfery) „powłokę” zabezpieczającą przed nadmierną utratą ciepła przez naszą planetę; jednak zbyt duża ilość gazów cieplarnianych skutkuje nadmiernym nagrzewaniem się powietrza

freony
freony

związki chemiczne węgla z fluorem i chlorem; lotne ciecze lub gazy, bierne (mało aktywne) chemicznie, niepalne, niezwykle trwałe; znalazły zastosowanie w chłodnictwie, jako środki spieniające używane do produkcji tworzyw sztucznych oraz gaz nośny w aerozolach; są uważane za główną przyczynę powstawania dziury ozonowej

ozon
ozon

(stgr. zetaomicronnu [ódzōn] = pachnący) odmiana tlenu, której cząsteczki zbudowane są z trzech atomów tego pierwiastka O3; w warunkach normalnych jest to bladoniebieski gaz o charakterystycznym, przyjemnym zapachu; powstaje między innymi w wyniku wyładowań atmosferycznych w czasie burzy (jest odpowiedzialny za przyjemny, świeży zapach powietrza, wyczuwalny bezpośrednio po burzy); ozon, gromadząc się w atmosferze (konkretnie w stratosferze), stanowi naturalną powłokę chroniącą powierzchnię Ziemi przed nadmiernym promieniowaniem ultrafioletowym (UV)

dziura ozonowa
dziura ozonowa

potoczne określenie zjawiska „zubożenia warstwy ozonowej” w atmosferze ziemskiej (na wysokości około 10-50 km), głównie wokół biegunów

smog
smog

niebezpieczna między innymi dla zdrowia mieszanina zanieczyszczeń powietrza, powstająca głównie w dużych miastach przez osadzenie się tlenku węglaIV, tlenku siarkiIV i pary wodnej na cząstkach pyłów i sadzy; w uproszczeniu możemy zdefiniować smog jako mgłę zawierającą duże ilości zanieczyszczeń

ifc3Qv6OxA_d5e933

Ćwiczenia

1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Na poniższym wykresie przedstawiono zależność pomiędzy zasięgiem dziury ozonowej nad Antarktydą a średnią zawartością ozonu w powietrzu, na przestrzeni lat.

RfZjBaJPmefJ1
Wykres kolumnowy. Lista elementów: 1. zestaw danych:Rok: 1979zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 0.1zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 2. zestaw danych:Rok: 1980zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 1.4zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 3. zestaw danych:Rok: 1981zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 0.6zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 4. zestaw danych:Rok: 1982zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 4.8zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 5. zestaw danych:Rok: 1983zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 7.9zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 6. zestaw danych:Rok: 1984zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 10.1zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 7. zestaw danych:Rok: 1985zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 14.2zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 8. zestaw danych:Rok: 1986zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 11.3zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 9. zestaw danych:Rok: 1987zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 19.3zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 10. zestaw danych:Rok: 1988zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 10.0zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 11. zestaw danych:Rok: 1989zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 18.7zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 12. zestaw danych:Rok: 1990zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 19.2zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 13. zestaw danych:Rok: 1991zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 18.8zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 14. zestaw danych:Rok: 1992zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 22.3zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 15. zestaw danych:Rok: 1993zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 24.2zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 16. zestaw danych:Rok: 1994zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 23.6zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 17. zestaw danych:Rok: 1996zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 22.8zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 18. zestaw danych:Rok: 1997zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 22.1zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 19. zestaw danych:Rok: 1998zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 25.9zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 20. zestaw danych:Rok: 1999zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 23.3zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 21. zestaw danych:Rok: 2000zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 24.8zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 22. zestaw danych:Rok: 2001zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 25.0zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 23. zestaw danych:Rok: 2002zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 12.0zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 24. zestaw danych:Rok: 2003zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 25.8zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 25. zestaw danych:Rok: 2004zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 19.5zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 26. zestaw danych:Rok: 2005zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 24.4zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 27. zestaw danych:Rok: 2006zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 26.6zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 28. zestaw danych:Rok: 2007zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 22.0zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 29. zestaw danych:Rok: 2008zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 25.2zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 30. zestaw danych:Rok: 2009zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 22.0zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 31. zestaw danych:Rok: 2010zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 19.4zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 32. zestaw danych:Rok: 2011zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 24.7zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 33. zestaw danych:Rok: 2012zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 17.8zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 34. zestaw danych:Rok: 2013zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 21.0zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 35. zestaw danych:Rok: 2014zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 20.9zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 36. zestaw danych:Rok: 2015zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 25.6zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 37. zestaw danych:Rok: 2016zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 20.7zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 38. zestaw danych:Rok: 2017zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 17.4zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 39. zestaw danych:Rok: 2018zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 22.9zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 40. zestaw danych:Rok: 2019zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 9.3zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 41. zestaw danych:Rok: 2020zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 23.5zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU): 42. zestaw danych:Rok: 2021zasięg dziury ozonowej [[mln km[baseline-shift: super; font-size: smaller;]2[/]]]: 23.3zawartość ozonu w kolumnie powietrza (DU):
Źródło: GroMar Sp. z o.o. opracowano na podstawie: www.ozonewatch.gsfc.nasa.gov/meteorology/annual_data.html, licencja: CC BY-SA 3.0.
R134wOuOsEwik
Przeanalizuj zawarte na wykresie dane, a następnie uzupełnij poniższy tekst. Analiza danych zawartych na wykresie pozwala na stwierdzenie, że na ogół im większe stężenie ozonu odnotowano w danym roku, tym mniejszywiększy był zasięg dziury ozonowej. W latach 1980-1985 zasięg dziury ozonowej stopniowo malałwzrastał. Było to prawdopodobnie spowodowane zwiększonym światowym wykorzystywaniem produktów zawierających ozonfreony.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 1

W tabeli przedstawiono zależność pomiędzy zasięgiem dziury ozonowej nad Antarktydą a średnią zawartością ozonu w powietrzu, na przestrzeni lat.

rok

zasięg dziury ozonowej mln km2

zawartośc ozonu w kolumnie powietrza DU

1979

0,1

225

1980

1,4

203

1981

0,6

209,5

1982

4,8

185

1983

7,9

172,9

1984

10,1

163,6

1985

14,2

146,5

1986

11,3

157,8

1987

19,3

123

1988

10

171

1989

18,7

127

1990

19,2

124,2

1991

18,8

119

1992

22,3

114,3

1993

24,2

112,6

1994

23,6

92,3

1996

22,8

108,8

1997

22,1

208,8

1998

25,9

98,8

1999

23,3

102,9

2000

24,8

98,7

2001

25

100,9

2002

12

157,4

2003

25,8

108,7

2004

19,5

123,5

2005

24,4

113,8

2006

26,6

98,4

2007

22

116,2

2008

25,2

114

2009

22

107,9

2010

19,4

128,5

2011

24,7

106,5

2012

17,8

139,3

2013

21

132,7

2014

20,9

128,6

2015

25,6

117,2

2016

20,7

123,2

2017

17,4

141,8

2018

22,9

111,8

2019

9,3

167

2020

23,5

102,6

2021

23,3

103,3

RA2lV9iOvfkeU
Przeanalizuj zawarte w tabeli dane, a następnie uzupełnij poniższy tekst. Analiza danych zawartych na wykresie pozwala na stwierdzenie, że na ogół im większe stężenie ozonu odnotowano w danym roku, tym mniejszywiększy był zasięg dziury ozonowej. Z kolei im mniejszewiększe było średnie stężenie ozony, tym mniejszywiększy zasięg dziury ozonowej. W latach 1980-1985 zasięg dziury ozonowej stopniowo malałwzrastał. Było to prawdopodobnie spowodowane zwiększonym światowym wykorzystywaniem produktów zawierających ozonfreony.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
Ćwiczenie 2
R1W74SGr13ZWx
Wymienione poniżej źródła zanieczyszczeń powietrza podziel na źródła naturalne i antropogeniczne. W tym celu przeciągnij każdą z nazw w odpowiednie miejsce. Naturalne źródła zanieczyszczeń powietrza Możliwe odpowiedzi: 1. wyładowania atmosferyczne, 2. wybuchy wulkanów, 3. rolnictwo, 4. działalność elektrowni, 5. transport spalinowy, 6. przemysł Antropogeniczne źródła zanieczyszczeń powietrza Możliwe odpowiedzi: 1. wyładowania atmosferyczne, 2. wybuchy wulkanów, 3. rolnictwo, 4. działalność elektrowni, 5. transport spalinowy, 6. przemysł
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 3
R1IFfrd7g9moK1
Łączenie par. Ocen prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz "Prawda", jeśli zdanie jest prawdziwe albo "Fałsz", jeśli jest fałszywe.. Freony (wykorzystywane dawniej między innymi do produkcji dezodorantów) to związki chemiczne, które przyczyniły się do powstania dziury ozonowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wybuchy wulkanów to źródła zanieczyszczeń powstałych w wyniku działalności człowieka.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zanieczyszczenia powietrza mają charakter lokalny i dotyczą wyłącznie obszarów, na których powstają.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zanieczyszczenia, których głównymi źródłami są transport i przemysł, w połączeniu z parą wodną i mgłą, tworzą smog.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Do zanieczyszczeń powietrza zaliczane są między innymi odpowiednie tlenki azotu, siarki oraz węgla. Ustal, o jakim tlenku mowa w poniższych notatkach. Do każdej z notatek dopasuj nazwę systematyczną odpowiedniego tlenku.

RFDPMkJiHi4Dy
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R1X0nxEAAwPn61
Uzupełnij poniższy tekst, przeciągając w puste miejsca odpowiednie sformułowania. W górnych warstwach atmosfery (w stratosferze) znajduje się powłoka utworzona głównie z 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV. Stanowi ona naturalny filtr, który chroni Ziemię przed nadmiernym promieniowaniem 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV. Promieniowanie to w odpowiedniej ilości jest korzystne dla zdrowia, ponieważ przyczynia się do wytwarzania w organizmie 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV. Jednak w dużej ilości przyczynia się do występowania chorób skóry i wzrostu zachorowań na nowotwory. Może nawet stanowić zagrożenie życia. Jedną z głównych przyczyn zmniejszania się grubości opisywanej powłoki są tak zwane 1. witaminy D, 2. freony, 3. witaminy C, 4. jądrowym, 5. azotu, 6. witaminy B, 7. ozonu, 8. gazy szlachetne, 9. gazy cieplarniane, 10. radiowym, 11. ultrafioletowym, 12. tlenku węglaIV – związki chemiczne, które były do pewnego czasu stosowane jako chłodziwo w lodówkach i zamrażarkach, a także jako gazy nośne np. w dezodorantach.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził doświadczenie, zilustrowane na poniższym rysunku.

R1OnSZ3ru4APP
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do dwóch cylindrów miarowych wlał niewielką ilość wody, a następnie umieścił w nich po jednej gałązce drzewa iglastego. Jeden z cylindrów przykrył szkiełkiem zegarkowym. Drugi napełnił tlenkiem siarkiIV i również przykrył szkiełkiem zegarkowym. Tak przygotowany zestaw doświadczalny pozostawił na 24 godziny.

R1Bo3dHbI9kSs
Na podstawie analizy wykonanego przez ucznia doświadczenia, oceń, które z poniższych informacji mogą stanowić jego obserwacje i wnioski. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Uczeń nie zaobserwował zmian w żadnym z cylindrów., 2. Igły w cylindrze z tlenkiem siarkiIV straciły swój zielony kolor, część z nich opadła., 3. Igły w cylindrze z powietrzem straciły swój zielony kolor, część z nich opadła., 4. Uczeń zaobserwował, że igły w obydwu cylindrach straciły swój zielony kolor., 5. Igły w cylindrze z tlenkiem siarkiIV miały intensywniejszy zielony kolor., 6. Tlenek siarkiIV wpływa niekorzystnie na rośliny iglaste., 7. Tlenek siarkiIV nie ma znaczącego wpływu na rośliny iglaste., 8. Tlenek siarkiIV powoduje niszczenie zielonego barwnika w komórkach roślinnych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 6

Uczeń przeprowadził poniżej opisane doświadczenie.

Do dwóch cylindrów miarowych wlał niewielką ilość wody, a następnie umieścił w nich po jednej gałązce drzewa iglastego. Jeden z cylindrów przykrył szkiełkiem zegarkowym. Drugi napełnił tlenkiem siarkiIV i również przykrył szkiełkiem zegarkowym. Tak przygotowany zestaw doświadczalny pozostawił na 24 godziny.

R1UXsQktEkphP
Wybierz i zaznacz prawidłowe stwierdzenia. Możliwe odpowiedzi: 1. Tlenek siarkiIV powoduje niszczenie barwnika w komórkach roślinnych., 2. Tlenek siarkiIV nie powoduje niszczenie barwnika w komórkach roślinnych., 3. Tlenek siarkiIV wpływa niekorzystnie na rośliny iglaste., 4. Tlenek siarkiIV nie ma znaczącego wpływu na rośliny iglaste.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Uczeń przeprowadził doświadczenie, które zilustrowano na poniższym rysunku:

RxGOKduBaXxWz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przed rozpoczęciem doświadczenia, termometry w obydwu kolbach wskazywały takie same wartości temperatury. Po trzech godzinach, uczeń zakończył doświadczenie i ponownie odczytał temperaturę na każdym z termometrów.

R1eIaam4N3xfZ
Na podstawie analizy wykonanego przez ucznia doświadczenia, oceń, które z poniższych informacji mogą stanowić jego obserwacje i wnioski. Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Po zakończeniu doświadczenia, temperatura w kolbie wypełnionej tlenem była taka sama, jak temperatura w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV., 2. Po zakończeniu doświadczenia, temperatura w kolbie wypełnionej tlenem była mniejsza, niż temperatura w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV., 3. Po zakończeniu doświadczenia, temperatura w kolbie wypełnionej tlenem była większa, niż temperatura w kolbie wypełnionej tlenkiem węglaIV., 4. Tlen i tlenek węglaIV to tak zwane gazy cieplarniane., 5. Tlenek węglaIV, w przeciwieństwie do tlenu, należy do gazów cieplarnianych., 6. Tlen, w przeciwieństwie do tlenku węglaIV, należy do tzw. gazów cieplarnianych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 7

Uczeń przeprowadził doświadczenie, podczas którego zmierzył temperaturę w dwóch ogrzewanych kolbach. Jedna kolba wypełniona była tlenem, natomiast druga - tlenkiem węglaIV. Początkowa temperatura w obu naczyniach była taka sama. Po 3 godzinach doświadczenie zakończono. Okazało się, że temperatura w drugiej kolbie była wyższa, niż w kolbie z tlenem.

R12afYGLbuv9M
Na podstawie powyższych informacji, wybierz i zaznacz prawidłowe stwierdzenie. Możliwe odpowiedzi: 1. Tlen i tlenek węglaIV to tak zwane gazy cieplarniane., 2. Tlenek węglaIV, w przeciwieństwie do tlenu, należy do gazów cieplarnianych., 3. Tlen, w przeciwieństwie do tlenku węglaIV, należy do tak zwanych gazów cieplarnianych.
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Ćwiczenie 8

Wymienione poniżej informacje (zapisane w języku angielskim) podziel na przyczyny oraz skutki występowania efektu cieplarnianego.

R1IaAbHFI0OkR
causes of the greenhouse effect Możliwe odpowiedzi: 1. an increase in the average daily air temperature, 2. rising water levels and floods, 3. use of old, uncertified stoves in households, 4. drought and crop failure, 5. combustion of large amounts of fossil fuels (inter alia, hard coal and crude oil), 6. development of motorization (internal combustion transport), 7. melting of glaciers, 8. excessive deforestation the effects of the greenhouse effect Możliwe odpowiedzi: 1. an increase in the average daily air temperature, 2. rising water levels and floods, 3. use of old, uncertified stoves in households, 4. drought and crop failure, 5. combustion of large amounts of fossil fuels (inter alia, hard coal and crude oil), 6. development of motorization (internal combustion transport), 7. melting of glaciers, 8. excessive deforestation
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Glossary

Bibliografia

Encyklopedia PWN

Hassa R., Mrzigod A., Mrzigod J., To jest chemia. Zakres podstawowy, Warszawa 2012.

Łasiński D., Sporny Ł., Strutyńska D., Wróblewski P., Chemia. Podręcznik dla klasy siódmej szkoły podstawowej, Kielce 2020.

Maciejowska I., Warchoł A., Świat chemii. Zakres podstawowy, Kraków 2012.

Raport IMGW‑PIB: Klimat Polski 2020, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Badawczy, online: www.imgw.pl/badania‑nauka/klimat

bg‑gray3

Notatnik

R1TczdCq0lpK4
(Uzupełnij).
Źródło: Gromar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.