Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zanieczyszczenia wód naturalnych i sposoby ich usuwania

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • wie, dlaczego działalność człowieka powoduje zanieczyszczenia wód,

  • zna obieg wody w przyrodzie,

  • wie, jakie są źródła zanieczyszczeń wód.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi określić, w jaki sposób można poprawić czystość wód naturalnych,

  • umie wyjaśnić, jaki wpływ na organizmy żywe ma zanieczyszczenie wód,

  • umie wskazać obieg wody w przyrodzie.

2. Metoda i forma pracy

Praktyczna – ćwiczenia uczniowskie , słowna – pogadanka naprowadzająca, metoda śnieżnej kuli.

3. Środki dydaktyczne

Słownik chemiczny

Odczynniki: woda destylowana, woda wodociągowa, woda powierzchniowa

Karta pracy ucznia

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć. Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje karty pracy (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel krótko omawia przyczyny i rodzaje zanieczyszczeń wód, wprowadza definicję ścieku, omawia źródła ścieków, a także ich podział.

  2. Nauczyciel prowadzi dyskusję, dotyczącą zanieczyszczeń wód.

  3. Uczniowie wykonują doświadczenie: Badanie czystości wód. Obserwują probówki zawierające: wodę destylowaną (1), wodę wodociągową (2) i wodę powierzchniową (3), określają barwę i zapach.

  4. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

Grupa I – Jakie skutki mogą wywołać zanieczyszczenia wprowadzone do wody?

Grupa II – Jak można podzielić zanieczyszczenia wód?

Grupa III- W jaki sposób należy oszczędzać wodę?

Po opracowaniu pytań, uczniowie prezentują swoje wypowiedzi na forum klasy.

  1. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: W jaki sposób należy oszczędzać wodę?

Uczniowie analizują problem metodą „kuli śniegowej”, odpowiadają na wcześniej otrzymanych kartkach.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie udzielają odpowiedzi na zadane przez nauczyciele pytania:

    • Jakie zanieczyszczenia wprowadzane są do wody?

    • Jakie skutki mogą wywoływać zanieczyszczenia występujące w wodzie?

Uczniowie uzupełniają tabelę (karta pracy ucznia).

  1. Nauczyciel ocenia uczniów za aktywność na lekcji.

5. Bibliografia

  1. Kulawik J., Kulawik T., Litwin M., Chemia dla gimnazjum, część 1, Nowa Era, Warszawa 2003.

  2. Skinder N.W., Chemia a ochrona środowiska, WSiP, Warszawa 1991.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Uzupełnij tabelę.

Przyczyny zanieczyszczenia

Skutki zanieczyszczenia

Substancje organiczne

Podwyższony poziom azotanów(V) i fosforanów(V)

Substancje mineralne

Odpady

Substancje toksyczne

Chemikalia rolnicze

Niektóre pestycydy przedostają się do organizmów ryb, ptaków, ssaków wodnych i ludzi

b) Zadanie domowe

  1. Ułóż krzyżówkę z hasłem „Z ekologią na ty”, wykorzystując wiadomości zdobyte na lekcji.

  2. Wyjaśnij pojęcia: woda miękka, woda twarda, woda królewska.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1AzhWl4WCS6s

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 118.41 KB w języku polskim
RMOGThei4LI6V

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.50 KB w języku polskim