Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego i jego skutki
Scenariusz lekcji – Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego i jego skutki
uczeń omawia i opisuje procesy powstawania kwaśnych deszczy, smogu i efektu cieplarnianego.
uczeń potrafi wskazać na mapie obszary zagrożenia i klęski ekologicznej.
uczeń potrafi wskazać sposoby zmniejszania zanieczyszczenia środowiska.
potrafi ocenić skutki społeczne i gospodarcze zanieczyszczenia.
Metoda i forma pracy
Formy pracy: praca w grupach;
Metody: JIGSAW.
Środki dydaktyczne
Mapa hipsometryczna Polski, „Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego”- mapa w podręczniku, podręcznik „Planeta 3” (str. 152‑156), kartki z zadaniami dla ekspertów.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności).
nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z przyrody i z klasy pierwszej dotyczące współzależności człowiek – środowisko i nawiązujące do nowego tematu.
nauczyciel podaje temat lekcji i omawia główne cele lekcji.
nauczyciel dzieli klasę na grupy 4‑osobowe (np. przez odliczanie do 4).
nauczyciel rozdaje zagadnienia do opracowania dla ekspertów).
każdy uczeń 1,2,3,4 otrzymuje do opracowania jeden przydzielony mu punkt głównego zagadnienia.
Grupy początkowo pracują wg schematu:
w 1 etapie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, które otrzymali w swoich 4‑osobowych grupach (przy jednym stole zadaniowym uczniowie 1‑2-3‑4)
w 2 etapie uczniowie przemieszczają się tworzą grupy ekspertów czyli członkowie grupy, którzy opracowują część zadania – punkt pierwszy zbierają się przy oddzielnym stoliku i dyskutują nad opracowanym materiałem, korzystając z różnych źródeł. To samo czynią uczniowie opracowując punkt 2, 3, 4.
praca w grupach ekspertów.
nauczyciel kontroluje pracę grup ekspertów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy.
uczniowie wracają do swoich wcześniejszych grup i prezentują materiał, który opracowali w grupach ekspertów. W ten sposób wszyscy uczą się od siebie Kolejno w grupie eksperci przekazują sobie odpowiedzi i wnioski.
nauczyciel ocenia pracę uczniów i zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości – sprawdza stopień opanowania zagadnienia, np.:
jakiego typu źródła zanieczyszczeń są najgroźniejsze dla środowiska?
co należy robić, aby zmniejszyć ilość szkodliwych substancji przedostających się do wody (powietrza, gleby)?
zdefiniuj pojecie smog (kwaśne deszcze, efekt cieplarniany).
Podsumowaniem może być wykonanie ćwiczenia 5 str. 92 z zeszytu ćwiczeń „Planeta 3”.
Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”. Wydawnictwo Nowa Era Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.
Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna „Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski”. Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.
Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. „Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II. SOP” Toruń 1999.
Flis Jan. “Szkolny słownik geograficzny”. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.
„Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum”. Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006.
Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk‑Straszyn 2004.
Szubert Mariusz. „Podręcznik do geografii Planeta 3 .Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski”. Wyd. M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.
Praca domowa dla chętnych: