Scenariusz lekcji – Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego i jego skutki

  • uczeń omawia i opisuje procesy powstawania kwaśnych deszczy, smogu i efektu cieplarnianego.

  • uczeń potrafi wskazać na mapie obszary zagrożenia i klęski ekologicznej.

  • uczeń potrafi wskazać sposoby zmniejszania zanieczyszczenia środowiska.

  • potrafi ocenić skutki społeczne i gospodarcze zanieczyszczenia.

Metoda i forma pracy

Formy pracy: praca w grupach;

Metody: JIGSAW.

Środki dydaktyczne

Mapa hipsometryczna Polski, „Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego”- mapa w podręczniku, podręcznik „Planeta 3” (str. 152‑156), kartki z zadaniami dla ekspertów.

Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  • część organizacyjna (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • nauczyciel zadaje pytania powtarzające wiadomości z przyrody i z klasy pierwszej dotyczące współzależności człowiek – środowisko i nawiązujące do nowego tematu.

  • nauczyciel podaje temat lekcji i omawia główne cele lekcji.

  • nauczyciel dzieli klasę na grupy 4‑osobowe (np. przez odliczanie do 4).

  • nauczyciel rozdaje zagadnienia do opracowania dla ekspertów).

każdy uczeń 1,2,3,4 otrzymuje do opracowania jeden przydzielony mu punkt głównego zagadnienia.

Grupy początkowo pracują wg schematu:

  • w 1 etapie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie, które otrzymali w swoich 4‑osobowych grupach (przy jednym stole zadaniowym uczniowie 1‑2-3‑4)

  • w 2 etapie uczniowie przemieszczają się tworzą grupy ekspertów czyli członkowie grupy, którzy opracowują część zadania – punkt pierwszy zbierają się przy oddzielnym stoliku i dyskutują nad opracowanym materiałem, korzystając z różnych źródeł. To samo czynią uczniowie opracowując punkt 2, 3, 4.

  • praca w grupach ekspertów.

  • nauczyciel kontroluje pracę grup ekspertów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy.

  • uczniowie wracają do swoich wcześniejszych grup i prezentują materiał, który opracowali w grupach ekspertów. W ten sposób wszyscy uczą się od siebie Kolejno w grupie eksperci przekazują sobie odpowiedzi i wnioski.

  • nauczyciel ocenia pracę uczniów i zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości – sprawdza stopień opanowania zagadnienia, np.:

  • jakiego typu źródła zanieczyszczeń są najgroźniejsze dla środowiska?

  • co należy robić, aby zmniejszyć ilość szkodliwych substancji przedostających się do wody (powietrza, gleby)?

  • zdefiniuj pojecie smog (kwaśne deszcze, efekt cieplarniany).

Podsumowaniem może być wykonanie ćwiczenia 5 str. 92 z zeszytu ćwiczeń „Planeta 3”.

    1. Atlas geograficzny – „Polska, kontynenty, świat”. Wydawnictwo Nowa Era Redakcja Kartograficzna Wrocław 2005.

    2. Ćwiklińska Ewa, Wawrzkiewicz Anna „Zeszyt ćwiczeń do geografii Planeta 3 Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski”. Wydawnictwo M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.

    3. Czekańska Zdzisława, Wojtkowicz Zofia. „Aktywne metody w edukacji geograficznej. Propozycje metodyczne do pracy z uczniem w gimnazjum część I i II. SOP” Toruń 1999.

    4. Flis Jan. “Szkolny słownik geograficzny”. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Warszawa 1982.

    5. „Ilustrowany Atlas Świata dla gimnazjum”. Wydawnictwo Rożak. Straszyn k. Gdańska 2006.

    6. Książka nauczyciela zintegrowana z podręcznikiem „Planeta 3” Wydawnictwo M. Rożak. Gdańsk‑Straszyn 2004.

    7. Szubert Mariusz. „Podręcznik do geografii Planeta 3 .Geografia fizyczna i społeczno‑ekonomiczna Polski”. Wyd. M. Rożak Gdańsk‑Straszyn 2004.

Praca domowa dla chętnych:

Jak Ty możesz wpłynąć na zmniejszanie zanieczyszczeń środowiska?

R1EZKqy50NaDd

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 41.50 KB w języku polskim