ZAPIS ALGORYTMU EUKLIDESA W JĘZYKU PROGRAMOWANIA.
Autor/autorka
Marta Nowak
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
ZAPIS ALGORYTMU EUKLIDESA W JĘZYKU PROGRAMOWANIA.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Na lekcji uczniowie poznają składnię oraz ćwiczą pisanie programów w środowisku Python. Podczas lekcji realizowane są treści z podstawy programowej (pkt. I.2.1.)
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Na dzisiejszej lekcji poznasz konstrukcję i działanie pętli WHILE i zastosujesz ją do zapisania Algorytmu Euklidesa w języku Python.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń projektuje, buduje i testuje program w języku python.
Uczeń objaśnia przebieg działania programu.
W programie stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne.
9. Metody i formy pracy
demonstracja,
objaśnienia,
dyskusja kierowana, dyskusji zespołowa,
ćwiczeia praktyczne,
ćwiczenia indywidualne w python.
10. Środki dydaktyczne
komputer z dostępem do internetu
środowisko programistyczne Mu‑Editor lub edytor python on‑line (repl.it, trinket)
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do Internetu.
Rzutnik multimedialny.
Środowisko programistyczne.
E‑klasa.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Schemat Algorytmu Euklidesa.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Prezentacja Algorytmu Euklidesa zamieszczonego na ZPE:
https://moje.zpe.gov.pl/dolacz/48294400 w postaci opisu słownego, listy kroków i schematu blokowego.
https://zpe.gov.pl/a/algorytmy–schemat-blokowy-algorytm-euklidesa/DI8GECEZb.Przypomnienie i omówienie zasady działania algorytmu.
Aktywność 2
Temat: Dyskusja kierowana dotycząca zadania z aktywności.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Próba przypisania blokom schematu konstrukcji języka Python.
Pytania kierowane typu: Jakie konstrukcje języka Python odpowiadają kolejnym krokom algorytmu? Czy możemy zastosować tutaj poznaną dotychczas pętlę for? Jaki rodzaj pętli będzie potrzebny?
Aktywność 3
Temat: Pętla WHILE
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje konstrukcję pętli WHILE i omawia działanie pętli.
Nauczyciel demonstruje przypadki kiedy pętla się nie wykona oraz przypadki pętli nieskończonej.
Wprowadzenie poleceń: break, continue. Przykłady zastosowania.
Aktywność 4
Temat: Pisanie programu w języku Python
Czas trwania: 15 minut
Opis aktywności:
Uczniowie piszą program, sprawdzają działanie, optymalizują jeżeli zachodzi potrzeba.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Mentimeter. Która forma zapisu algorytmu (słowna, lista kroków, schemat blokowy) była najbardziej przydatna do implementacji w języku programowania?
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Przed lekcją uczniowie nie znają jeszcze pętli While.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna