Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Marta Nowak

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

ZAPIS ALGORYTMU EUKLIDESA W JĘZYKU PROGRAMOWANIA.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Na lekcji uczniowie poznają składnię oraz ćwiczą pisanie programów w środowisku Python. Podczas lekcji realizowane są treści z podstawy programowej (pkt. I.2.1.)

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Na dzisiejszej lekcji poznasz konstrukcję i działanie pętli WHILE i zastosujesz ją do zapisania Algorytmu Euklidesa w języku Python.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń projektuje, buduje i testuje program w języku python.

  2. Uczeń objaśnia przebieg działania programu.

  3. W programie stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne.

9. Metody i formy pracy

  • demonstracja,

  • objaśnienia,

  • dyskusja kierowana, dyskusji zespołowa,

  • ćwiczeia praktyczne,

  • ćwiczenia indywidualne w python.

10. Środki dydaktyczne

  • komputer z dostępem do internetu

  • środowisko programistyczne  Mu‑Editor lub  edytor python on‑line (repl.it, trinket)

11. Wymagania w zakresie technologii

  • Komputer z dostępem do Internetu.

  • Rzutnik multimedialny.

  • Środowisko programistyczne.

  • E‑klasa.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

  • Aktywność 2

    • Temat: Dyskusja kierowana dotycząca zadania z aktywności.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Próba przypisania blokom schematu konstrukcji języka Python.
      Pytania kierowane typu: Jakie konstrukcje języka Python odpowiadają kolejnym krokom algorytmu? Czy możemy zastosować tutaj poznaną dotychczas pętlę for?  Jaki rodzaj pętli będzie potrzebny?

  • Aktywność 3

    • Temat: Pętla WHILE

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      1. Nauczyciel prezentuje konstrukcję pętli WHILE i omawia działanie pętli.

      2. Nauczyciel demonstruje przypadki kiedy pętla się nie wykona oraz przypadki pętli nieskończonej. 

      3. Wprowadzenie poleceń: break, continue. Przykłady zastosowania.

  • Aktywność 4

    • Temat: Pisanie programu w języku Python

    • Czas trwania: 15 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie piszą program, sprawdzają działanie, optymalizują jeżeli zachodzi potrzeba.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Mentimeter. Która forma zapisu algorytmu (słowna, lista kroków, schemat blokowy) była najbardziej przydatna do implementacji w języku programowania?

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

Przed lekcją uczniowie nie znają jeszcze pętli While.

16. Materiały pomocnicze

R6Glz8TPw5QLc
RWh3ahdj6n1wl
RGXoKrEMpp4kA

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna