Zapis liczby całkowitej w pozycyjnych systemach liczbowych
Zapis liczby całkowitej w pozycyjnych systemach liczbowych
1. Cele lekcji
Kształcenie ogólnej kultury matematycznej (liczby w starożytnej Grecji, Egipcie, Rzymie, Indiach). Kształtowanie pojęcia pozycyjnego systemu liczenia. Uświadomienie znaczenia dwójkowego systemu liczenia w informatyce.
Wiadomości
Uczeń powinien:
znać wartości cyfr w zapisie liczby w pozycyjnym systemie liczenia,
znać wartości liter w systemach pozycyjnych.
b) Umiejętności
Uczeń powinien:
wyznaczać wartości liczby całkowitej w różnych systemach liczbowych,
zapisywać liczby całkowite w określonym systemie liczbowym,
wykonywać działania dodawania, odejmowania i mnożenia na liczbach całkowitych zapisanych w systemie dwójkowym.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja, samodzielna praca z kartą zadaniową, praca zbiorowa.
3. Środki dydaktyczne
plansza „Znaki liczbowe, proste sposoby rachowania” wg M. Sysły
karta pracy ucznia
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Uczniowie przypominają wiadomości o liczbach naturalnych i całkowitych poznane na poprzedniej lekcji. Nauczyciel sprawdza pracę domową. Nawiązuje do tematu np. poprzez krótkie przedstawienie historii powstawania systemów liczbowych (rzymski system liczbowy jako przykład addytywnego systemu liczbowego), informuje o pochodzeniu dziesiętnego systemu liczenia – na podstawie planszy „Znaki liczbowe, proste sposoby rachowania” wg M. Sysły.
b) Faza realizacyjna
Dziesiętny system pozycyjny
indywidualna praca uczniów z kartą pracy (załącznik 1)
dyskusja na temat odpowiedzi uczniów w karcie pracy
zdefiniowanie dziesiętnego pozycyjnego systemu liczenia
określenie wartości liczby zapisanej w systemie dziesiętnym
Inne liczbowe systemy pozycyjne
indywidualna praca uczniów z kartą pracy (załącznik 2)
dyskusja na temat odpowiedzi udzielonych przez uczniów w karcie pracy
przedstawianie liczby 2112 = 2 ⋅ 3Indeks górny 33 + 1⋅ 3Indeks górny 22 + 1 ⋅ 3Indeks górny 11 + 2 ⋅ 3Indeks górny 00Indeks dolny == ((2 ⋅ 3 + 1) ⋅ 3 + 1) ⋅ 3 + 2 w postaci pozwalającej wyznaczenie jej wartości w inny sposób (ten sposób wyznaczania wartości znany jest jako schemat Hornera)
zdefiniowanie pozycyjnego systemu liczenia
systemy: jedenastkowy, dwunastkowy, trzynastkowy, czternastkowy, piętnastkowy, szesnastkowy, w których występują litery
podanie wartości przypisanych literom
jaką wartość ma liczba 90A896 zapisana w systemie piętnastkowym?
jaką wartość ma liczba FFFFF zapisana w systemie szesnastkowym?
Wybrane działania na liczbach binarnych
Gdzie jest powszechnie stosowany zapis w systemie dwójkowym?
W maszynach cyfrowych (kalkulatory, komputery). Układy elektroniczne pamiętają informację o tym, czy był sygnał elektryczny, czy go nie było. Dlatego liczby (informacje) w komputerze są zapisane przy użyciu tylko dwóch symboli: 1 (był sygnał) i 0 (nie było sygnału). Najmniejsza jednostka informacji 1 bit przyjmuje wartości 0 lub 1.
Niech a = 1100, b = 1101 oznaczają liczby zapisane w systemie dwójkowym. Wykonaj „binarne” działania: a + b, b – a, a ⋅ b. Wyznacz, wykorzystując schemat Hornera, wartości tych liczb oraz wyniki działań na tych liczbach.
c) Faza podsumowująca
Powtórzenie wiadomości poznanych na lekcji. Pytania kontrolne: W jaki sposób wyznacza się wartość liczby zapisanej w danym systemie liczbowym? Jakich systemów pozycyjnych obecnie się używa?
W jaki sposób zapisać liczbę z systemu dziesiętnego na inny system pozycyjny?
5. Bibliografia
Kąkol H., Wołodźko S., Matematyka w gimnazjum z kalkulatorem graficznym i komputerem, wyd. Dla szkoły, Wilkowice 2002.
Więsław W., Matematyka i jej historia, NOWIK, Opole 1997.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
załącznik 1
Z jakich cyfr składają się używane przez nas liczby?
…………………………………………………………………………………………………………..
Jaką wartość mają poszczególne cyfry w liczbach 1257 i 7521?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
W jaki sposób zapiszesz wartość liczby 1257, a w jaki sposób wartość liczby 7521?
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Od czego zależy wartość użytej cyfry w liczbie?
……………………………………………………………………………………………………………
Zapisz liczbę, której wartość jest równa 8 ⋅ 10Indeks górny 33 + 7 ⋅ 10Indeks górny 22 + 6 ⋅ 10Indeks górny 11 + 5 ⋅ 10Indeks górny 00
……………………………………………………………………………………………………………
Wyjaśnij, dlaczego używany przez nas system zapisu liczb nazywa się dziesiętnym (lub dziesiątkowym) pozycyjnym systemem liczenia.
……………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………….
załącznik 2
Określ, w jakim systemie pozycyjnym zapisane są liczby, jeśli ich wartości wyznaczane są w następujący sposób:
45320 = 4 ⋅ 6Indeks górny 44 + 5 ⋅ 6Indeks górny 33 + 3 ⋅ 6Indeks górny 22 + 2 ⋅ 6Indeks górny 11 + 0 ⋅ 6Indeks górny 00
……………………………………………………………………………………………………………
2112 = 2 ⋅ 3Indeks górny 33 + 1 ⋅ 3Indeks górny 22 + 1 ⋅ 3Indeks górny 11 + 2 ⋅ 3Indeks górny 00
…………………………………………………………………………………………………………….
1001 = 1 ⋅ 2Indeks górny 33 + 0 ⋅ 2Indeks górny 22 + 0 ⋅ 2Indeks górny 11 + 1 ⋅ 2Indeks górny 00
…………………………………………………………………………………………………………….
Czy znasz „szybki” sposób wyznaczania wartości tych liczb?
Liczbę 64 zapisz w systemach pozycyjnych: szóstkowym, czwórkowym i dwójkowym.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
b) Zadanie domowe
Gdzie można dzisiaj spotkać cyfry rzymskie?
Jakiego systemu używamy do liczenia sekund i minut? 1920 sekund, ile to minut?
Zapisz Twój rok urodzenia w każdym z poznanych przez Ciebie systemów pozycyjnych.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
Lekcję zaleca się przeprowadzić w klasach, w których uczniowie uczą się informatyki.