Zapisywanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem w języku Python.
Autor/autorka
Robert Klęczar
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Zapisywanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem w języku Python.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawa programową w klasach VII, VIII, uczeń stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy. Przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem. Projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów. W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń poznaje i stosuje instrukcje warunkowe i iteracyjne w języku Python. Zapisuje Algorytm Euklidesa w języku Python.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń omawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem,
Zna pojęcia: zmienna, iteracja, instrukcja warunkowa,
Zna sposób zapisu operatorów arytmetycznych,
Zna składnię instrukcji warunkowej w wersji if … else
Zna instrukcję iteracyjną while
9. Metody i formy pracy
pokaz z objaśnieniem,
pogadanka,
praca z podręcznikiem,
praca z komputerem,
praca indywidualna,
10. Środki dydaktyczne
podręcznik,
komputer z dostępem do internetu,
tablica multimedialna,
simple Python editor - Mu
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer, tablet z dostępem do Internetu.
Tablica multimedialna.
Środowisko programistyczne IDLE.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Przypomnienie budowy algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem.
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Uczniowie otwierają stronę https://developers.google.com/blockly i przypominają sobie budowę algorytmu Euklidesa wykorzystując pracę z poprzedniej lekcji.
Aktywność 2
Temat: Jak wykorzystać stworzony algorytm do napisania programu w języku Python.
Czas trwania: 5 min
Opis aktywności:
Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami na temat wyodrębnienia instrukcji z algorytmu, które powinny znaleźć się w napisanym programie.
· Wprowadzanie liczb
· Porównywanie liczb
· Powtórz aż
· Jeżeli… to… w przeciwnym razie …
· Wyprowadzenie wyniku
Aktywność 3
Temat: Poznanie sposobu zapisu instrukcji warunkowej i iteracji w języku Python.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Nauczyciel prezentuje fragment programu stworzonego w języku Python, przedstawiający realizację algorytmu z warunkami oraz algorytmu iteracyjnego. Omawia instrukcję iteracyjną while, oraz instrukcję warunkową (if ... else...) nawiązując do poznanych wcześniej instrukcji języka Scratch (jeżeli, powtórz). Nauczyciel omawia operatory porównania i logiczne, tłumaczy również zasadę wcinania bloków kodu.
Aktywność 4
Temat: Zapisanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem w jezyku Python.
Czas trwania: 15 min
Opis aktywności:
Uczniowie uruchamiają Python editor - Mu i starają się zapisać algorytm Euklidesa w postaci z odejmowaniem używając instrukcji języka Python . Nauczyciel kontroluje postępy uczniów, pomaga w wykonaniu zadania. Po wykonaniu zadania, uczniowie testują program na znanych sobie przykładowych liczbach. Gdy stwierdzą poprawność wykonanego zadania, obliczają NWD dla różnych liczb, w tym zera. Zapisują program na komputerze.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypowiadają się na temat przeprowadzonej lekcji.
Mówią o swoich spostrzeżeniach i trudnościach.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Nie
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna