Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Robert Klęczar

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Zapisywanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem w języku Python.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawa programową w klasach VII, VIII, uczeń stosuje przy rozwiązywaniu problemów podstawowe algorytmy. Przedstawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem. Projektuje, tworzy i testuje programy w procesie rozwiązywania problemów. W programach stosuje: instrukcje wejścia/wyjścia, wyrażenia arytmetyczne i logiczne, instrukcje warunkowe, instrukcje iteracyjne, funkcje oraz zmienne i tablice.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

7. Cel ogólny zajęć

Uczeń poznaje i stosuje instrukcje warunkowe i iteracyjne w języku Python. Zapisuje Algorytm Euklidesa w języku Python.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń omawia działanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem,

  2. Zna pojęcia: zmienna, iteracja, instrukcja warunkowa,

  3. Zna sposób zapisu operatorów arytmetycznych,

  4. Zna składnię instrukcji warunkowej w wersji if … else

  5. Zna instrukcję iteracyjną while

9. Metody i formy pracy

pokaz z objaśnieniem,
pogadanka,
praca z podręcznikiem,
praca z komputerem,
praca indywidualna,

10. Środki dydaktyczne

podręcznik,
komputer z dostępem do internetu,
tablica multimedialna,
simple Python editor - Mu

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer, tablet z dostępem do Internetu.
Tablica multimedialna.
Środowisko programistyczne IDLE.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Przypomnienie budowy algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem.

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie otwierają stronę https://developers.google.com/blockly i przypominają sobie budowę algorytmu Euklidesa wykorzystując pracę z poprzedniej lekcji.

  • Aktywność 2

    • Temat: Jak wykorzystać stworzony algorytm do napisania programu w języku Python.

    • Czas trwania: 5 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prowadzi pogadankę z uczniami na temat wyodrębnienia instrukcji z algorytmu, które powinny znaleźć się w napisanym programie.

      ·  Wprowadzanie liczb
      ·  Porównywanie liczb
      ·  Powtórz aż
      ·  Jeżeli… to… w przeciwnym razie …
      ·  Wyprowadzenie wyniku

  • Aktywność 3

    • Temat: Poznanie sposobu zapisu instrukcji warunkowej i iteracji w języku Python.

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel prezentuje fragment programu stworzonego w języku Python, przedstawiający realizację algorytmu z warunkami oraz algorytmu iteracyjnego. Omawia instrukcję iteracyjną while, oraz instrukcję warunkową (if ... else...) nawiązując do poznanych wcześniej instrukcji języka Scratch (jeżeli, powtórz). Nauczyciel omawia operatory porównania i logiczne, tłumaczy również zasadę wcinania bloków kodu.

  • Aktywność 4

    • Temat: Zapisanie algorytmu Euklidesa w wersji z odejmowaniem w jezyku Python.

    • Czas trwania: 15 min

    • Opis aktywności:

      Uczniowie uruchamiają  Python editor - Mu i starają się zapisać algorytm Euklidesa w postaci z odejmowaniem używając instrukcji języka Python . Nauczyciel kontroluje postępy uczniów, pomaga w wykonaniu zadania. Po wykonaniu zadania, uczniowie testują program na znanych sobie przykładowych liczbach. Gdy stwierdzą poprawność wykonanego zadania, obliczają NWD dla różnych liczb, w tym zera. Zapisują program na komputerze.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypowiadają się na temat przeprowadzonej lekcji.
Mówią o swoich spostrzeżeniach i trudnościach.

14. Licencja

CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Nie

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna