Zapisywanie i odczytywanie liczb w systemie rzymskim
Rzymski system zapisywania liczb wykorzystuje cyfry pochodzenia etruskiego, które Rzymianie przejęli i zmodyfikowali między wiekiem p.n.e. Zapis liczb jest przejrzysty i logiczny, jednak niewygodny. Rzymskimi cyframi nie można też zapisać ułamków. Cyfry rzymskie zostały wyparte z codziennego użytku przez mniej skomplikowane arabskie. Cyfry te wciąż stosuje się w:
zapisie wieków w historii, na przykład wiek naszej ery;
zapisywaniu miesięcy, na przykład – czerwiec;
zapisywaniu dat, na przykład powstania budowli;
nazwach wydarzeń historycznych, na przykład wojna światowa;
imionach władców i papieży, na przykład Jan Paweł ;
numerowaniu tomów dzieł, na przykład tom encyklopedii;
oznaczaniu numerów liceów w Polsce, na przykład Liceum Ogólnokształcące;
numerowaniu klas w szkole, na przykład ;
numerowaniu pięter w budynkach, na przykład piętro;
zapisywaniu godzin na cyferblatach zegarów.
W zapisie stosujemy znaków , , , , , , . Nie ma symbolu zera.
Liczby uzyskuje się poprzez dodawanie lub odejmowanie wartości liczbowych przypisanych poszczególnym symbolom.

Aby zapisać liczbę w systemie rzymskim, należy stosować poniższe zasady.
Obok siebie mogą stać co najwyżej trzy znaki spośród: , , , .
Obok siebie nie możemy umieścić dwóch takich samych symboli spośród: , , .
Jeżeli symbole występują w kolejności malejącej, to wartości odpowiadające tym symbolom dodajemy.
Jeżeli przed symbolem oznaczającym większą wartość występuje symbol oznaczający mniejszą wartość, to od większej wartości odejmujemy mniejszą, na przykład:
,,,,,.Jak widzimy powyżej, możemy dopisać symbol jako zmniejszający wartość symboli oraz , symbol jako zmniejszający wartość symboli i oraz symbol jako zmniejszający wartość symboli i .

Film dostępny pod adresem /preview/resource/RJJl3ID09h6Af
Animacja dotyczy zapisywania i odczytywania liczb w systemie rzymskim.

Film dostępny pod adresem /preview/resource/Rjf9Rp3iNRJkl
Animacja dotyczy zapisywania i odczytywania liczb w systemie rzymskim.
1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6.
- ,
- , ,
- , ,
- , ,
- o dwadzieścia większą
- dwadzieścia razy większą
- dwadzieścia razy mniejszą
- o dwadzieścia mniejszą
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
Połącz w pary.
166, 1463, 1723, 1187, 372, 2016
| MCDLXIII | |
| CCCLXXII | |
| MCLXXXVII | |
| MMXVI | |
| CLXVI | |
| MDCCXXIII |
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
luka do uzupełnienia
Ile jest liczb zapisanych w systemie rzymskim, do zapisu których użyto wszystkich siedmiu znaków i każdego znaku użyto dokładnie jeden raz? Podaj przykłady takich liczb.
Znajdź tekst źródłowy, w którym zostały użyte tylko liczby zapisane w systemie rzymskim.