Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji

Zapraszamy na przyjęcie

Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń potrafi:

  • wymienić sytuacje, w których stosuje się zaproszenie;

  • wymienić podstawowe informacje, jakie powinno zawierać zaproszenie (kto zaprasza, kogo, z jakiej okazji, data, miejsce itp.);

  • wymienić program, który należy wykorzystać do edycji tekstu oraz podstawowe narzędzia służące do edycji tekstu;

  • opisać funkcje klawiszy używanych przy wprowadzaniu tekstu (Caps Lock, Enter, Alt);

  • opisać funkcje narzędzia Pisownia i gramatyka oraz Podgląd wydruku.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zredagować zaproszenie na przyjęcie urodzinowe;

  • redagować zaproszenie poprawne pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym;

  • wykorzystać narzędzia edytora tekstu do redakcji zaproszenia (krój czcionki, rozmiar czcionki, nagłówek, pogrubienie, kolor czcionki, wyrównanie tekstu, wyśrodkowanie);

  • sprawdzić poprawność zapisu poprzez użycie narzędzia sprawdzania pisowni;

  • zaplanować układ tekstu w dokumencie;

  • zastoswać podgląd wydruku do oceny estetyki pracy;

  • zapisać dokument i dokonane zmiany;

  • wydrukować dokument.

Metody nauczania

  • pogadanka;

  • laboratoryjna z elementami pokazu;

  • ćwiczenia praktyczne

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym edytorem tekstu Word i programem Power Point;

  • druki zaproszeń pochodzące z różnych uroczystości domowych, rodzinnych.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym edytorem tekstu i programem Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

– czynności organizacyjne (5 min)

– wprowadzenie do tematu zajęć (5 min)

  • podanie tematu lekcji

  • przedstawienie celów lekcji, zainteresowanie uczniów, wskazanie użyteczności życiowej realizowanego zadania

  • pogadanka na temat życiowych doświadczeń uczniów związanych z przygotowywaniem uroczystości rodzinnych, odwołanie się do innych sytuacji, w których stosuje się zaproszenie

  • rozpoznawanie przez uczniów sytuacji przyjęć i uroczystości rodzinnych oraz spotkań towarzyskich – odróżnianie jednych od drugich

  • określanie celów uroczystości i spotkań przedstawionych na zdjęciach

  • wskazanie, w których sytuacjach przedstawionych na zdjęciach stosuje się imienne zaproszenie, a w których nie jest ono konieczne

Faza realizacyjna

– przygotowanie programu i wstępna redakcja zaproszenia (10 min)

  • wskazanie przez uczniów edytora tekstu, w którym można przygotować zaproszenie

  • uruchomienie przez uczniów programu edytora z menu Start lub skrótu na Pulpicie

  • przedstwienie przyniesionych druków zaproszeń – omówienie roli gościa i gospodarza przyjęcia, wskazanie różnic między drukami a własnym zaproszeniem

  • przypomnienie elementów koniecznych w zaproszeniu

  • ustalenie kolejności wykonywanych czynności – wstępna redakcja tekstu, wprowadzenie tekstu, podpis

– wprowadzanie tekstu (10 min)

  • otworzenie nowego dokumentu w edytorze

  • konsultacje w sprawie treści zaproszenia – przygotowanie wstępnego zapisu na kartce

  • wprowadzenie tekstu

  • stosowanie klawiszy Caps Lock (Shift), Alt, Enter oraz spacji w celu właściwego zapisu tekstu i polskich znaków

  • sprawdzenie poprawności zapisu przez zastosowanie narzędzia sprawdzania – zmienianie błędnie wpisanych wyrazów na właściwe przez wybór propozycji

  • kontrola poprawności wyboru

  • zapisanie dokumentu w folderze Moje dokumenty

– edycja testu (5 min)

  • edycja tekstu wprowadzonego do zaproszenia

– podgląd wydruku, drukowanie dokumentu (5 min)

  • wykorzystanie narzędzia Podgląd wydruku w celu oceny rozplanowania treści dokumentu, jego estetyki i czytelności

  • wprowadzenie poprawek i zapisanie zmian

  • wydrukowanie dokumentu

Faza podsumowująca

– prezentacja zaproszeń, ewaluacja lekcji (5 min)

  • odczytanie i zaprezentowanie przygotowanych zaproszeń

  • ocena pracy na lekcji przez uczniów

  • wypełnienie arkusza ewaluacyjnego (Karta samooceny ucznia), wskazanie przez uczniów, czego się nauczyli i jak oceniają lekcję

  • zadanie domowe: „Przygotuj zaproszenie dla swoich Rodziców na klasowe przedstawienie bajki A. Mickiewicza pt. Przyjaciele. Ustal datę i miejsce uroczystości, użyj słów zachęcających do przybycia”.

Bibliografia

[1] Białowąs J., Chmielewska K., Mordaka M., Figielska‑Pezda E., Drogowski A., Informatyka 2000. Program nauczania informatyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.

[2] Białowąs J., Chmielewska K., Drogowski A., Figielska‑Pezda E., Mordaka M., Informatyka 2000. Podręcznik dla szkoły podstawowej (kl. 4–6), do książki dołączona płyta CD, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.

[3] Chwastek D., Bogdan K., Program nauczania języka polskiego w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Oglądam świat, Wydawnictwo „Arka” Poznań 1999.

[4] Pacholska M., Kozak A., Bloch M., Koralewska G., Ścieżki edukacyjne w szkole podstawowej dla klas IV–VI. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo „Arka”, Poznań 2001.

Załączniki

Zadanie domowe

Przygotuj zaproszenie dla swoich Rodziców na klasowe przedstawienie bajki A. Mickiewicza pt. Przyjaciele. Ustal datę i miejsce uroczystości, użyj słów zachęcających do przybycia.

Arkusz ewaluacji lekcji dla uczniów

Arkusz ewaluacyjny Karta samooceny ucznia opracowany na podstawie materiałów zamieszczonych w: Pacholska M., Kozak A., Bloch M., Koralewska G., Ścieżki edukacyjne w szkole podstawowej dla klas IV–VI. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo „Arka”, Poznań 2001.

Czas trwania lekcji

1 x 45 minut

Uwagi

Lekcję w takim kształcie można przeprowadzić po wcześniejszym wprowadzeniu uczniów do edytorów tekstu i zapoznaniu z układem i funkcjami klawiatury. Jeśli uczniowie słabo opanowali technikę pisania, można wydłużyc czas wykonywania zadań (o dodatkowe 10 minut), przedłużyć czas na wprowadzenie do lekcji, korektę tekstu i prezentację (w ten sposób realizacja tematu zajmie w sumie 2 x 45 minut).

KARTA SAMOOCENY UCZNIA

PRACA NA LEKCJIIndeks górny 1

Klasa ......................

Data

Mówiliśmy o:

Lekcja zainteresowała mnie

Wszystko zrozumiałam/-em

Byłam/-em aktywna/-y

Nauczyłam/-em się:

Pomogło mi w nauce:

Przeszkadzało mi w nauce:

Tak

Nie

Tak

Nie

Tak

Nie

Wypełniając trzy ostatnie rubryki ankiety, możesz wykorzystać wyrazy, wyrażenia i zwroty podane poniżej lub użyć własnych, określających Twoje zdanie na temat tego, co działo się na lekcji.

1. Nauczyłem się: układać zaproszenie (dialog, opowiadanie), budować zdania, czytać ze zrozumieniem, słuchać uważnie, korzystać z różnych pomocy, pisać list, edytować tekst, korzystać z Podglądu wydruku, drukować, sprawdzać pisownię itp.

2. Pomogło mi w nauce: moje zainteresowanie tematem, cisza w klasie, wesoła atmosfera, możliwość skorzystania z różnych pomocy, ciekawe ćwiczenia itp.

3. Przeszkadzało mi w nauce: hałaśliwi koledzy, nuda, zbyt krótki czas wykonywania ćwiczeń, rozpraszający uwagę kolega, moja nieuwaga, rozmowy z innymi uczniami itp.


  1. Opracowano na podstawie: Pacholska M., Kozak A., Bloch M., Koralewska G., Ścieżki edukacyjne w szkole podstawowej dla klas IV–VI. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo „Arka”, Poznań 2001.

Rb3parv1GRGjy

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 144.41 KB w języku polskim
RaVco69py5nGt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 99.00 KB w języku polskim