Zapraszamy na przyjęcie
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Zapraszamy na przyjęcie
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
wymienić sytuacje, w których stosuje się zaproszenie;
wymienić podstawowe informacje, jakie powinno zawierać zaproszenie (kto zaprasza, kogo, z jakiej okazji, data, miejsce itp.);
wymienić program, który należy wykorzystać do edycji tekstu oraz podstawowe narzędzia służące do edycji tekstu;
opisać funkcje klawiszy używanych przy wprowadzaniu tekstu (Caps Lock, Enter, Alt);
opisać funkcje narzędzia Pisownia i gramatyka oraz Podgląd wydruku.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
zredagować zaproszenie na przyjęcie urodzinowe;
redagować zaproszenie poprawne pod względem językowym, ortograficznym i interpunkcyjnym;
wykorzystać narzędzia edytora tekstu do redakcji zaproszenia (krój czcionki, rozmiar czcionki, nagłówek, pogrubienie, kolor czcionki, wyrównanie tekstu, wyśrodkowanie);
sprawdzić poprawność zapisu poprzez użycie narzędzia sprawdzania pisowni;
zaplanować układ tekstu w dokumencie;
zastoswać podgląd wydruku do oceny estetyki pracy;
zapisać dokument i dokonane zmiany;
wydrukować dokument.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami pokazu;
ćwiczenia praktyczne
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym edytorem tekstu Word i programem Power Point;
druki zaproszeń pochodzące z różnych uroczystości domowych, rodzinnych.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym edytorem tekstu i programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu zajęć (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – przygotowanie programu i wstępna redakcja zaproszenia (10 min) |
| |
– wprowadzanie tekstu (10 min) |
| ||
– edycja testu (5 min) |
| ||
– podgląd wydruku, drukowanie dokumentu (5 min) |
| ||
Faza podsumowująca | – prezentacja zaproszeń, ewaluacja lekcji (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Mordaka M., Figielska‑Pezda E., Drogowski A., Informatyka 2000. Program nauczania informatyki dla szkoły podstawowej i gimnazjum, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Białowąs J., Chmielewska K., Drogowski A., Figielska‑Pezda E., Mordaka M., Informatyka 2000. Podręcznik dla szkoły podstawowej (kl. 4–6), do książki dołączona płyta CD, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
[3] Chwastek D., Bogdan K., Program nauczania języka polskiego w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Oglądam świat, Wydawnictwo „Arka” Poznań 1999.
[4] Pacholska M., Kozak A., Bloch M., Koralewska G., Ścieżki edukacyjne w szkole podstawowej dla klas IV–VI. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo „Arka”, Poznań 2001.
Załączniki
Zadanie domowe
Przygotuj zaproszenie dla swoich Rodziców na klasowe przedstawienie bajki A. Mickiewicza pt. Przyjaciele. Ustal datę i miejsce uroczystości, użyj słów zachęcających do przybycia.
Arkusz ewaluacji lekcji dla uczniów
Arkusz ewaluacyjny Karta samooceny ucznia opracowany na podstawie materiałów zamieszczonych w: Pacholska M., Kozak A., Bloch M., Koralewska G., Ścieżki edukacyjne w szkole podstawowej dla klas IV–VI. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo „Arka”, Poznań 2001.
Czas trwania lekcji
1 x 45 minut
Uwagi
Lekcję w takim kształcie można przeprowadzić po wcześniejszym wprowadzeniu uczniów do edytorów tekstu i zapoznaniu z układem i funkcjami klawiatury. Jeśli uczniowie słabo opanowali technikę pisania, można wydłużyc czas wykonywania zadań (o dodatkowe 10 minut), przedłużyć czas na wprowadzenie do lekcji, korektę tekstu i prezentację (w ten sposób realizacja tematu zajmie w sumie 2 x 45 minut).
KARTA SAMOOCENY UCZNIA
PRACA NA LEKCJIIndeks górny 11
Klasa ......................
Data | Mówiliśmy o: | Lekcja zainteresowała mnie | Wszystko zrozumiałam/-em | Byłam/-em aktywna/-y | Nauczyłam/-em się: | Pomogło mi w nauce: | Przeszkadzało mi w nauce: | |||
Tak | Nie | Tak | Nie | Tak | Nie | |||||
Wypełniając trzy ostatnie rubryki ankiety, możesz wykorzystać wyrazy, wyrażenia i zwroty podane poniżej lub użyć własnych, określających Twoje zdanie na temat tego, co działo się na lekcji.
1. Nauczyłem się: układać zaproszenie (dialog, opowiadanie), budować zdania, czytać ze zrozumieniem, słuchać uważnie, korzystać z różnych pomocy, pisać list, edytować tekst, korzystać z Podglądu wydruku, drukować, sprawdzać pisownię itp.
2. Pomogło mi w nauce: moje zainteresowanie tematem, cisza w klasie, wesoła atmosfera, możliwość skorzystania z różnych pomocy, ciekawe ćwiczenia itp.
3. Przeszkadzało mi w nauce: hałaśliwi koledzy, nuda, zbyt krótki czas wykonywania ćwiczeń, rozpraszający uwagę kolega, moja nieuwaga, rozmowy z innymi uczniami itp.
Opracowano na podstawie: Pacholska M., Kozak A., Bloch M., Koralewska G., Ścieżki edukacyjne w szkole podstawowej dla klas IV–VI. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo „Arka”, Poznań 2001.↩