Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Temat lekcji:

Zaprojektowanie i realizacja projektu zespołowego.

Cele:

Wiadomości:

Uczeń potrafi:

  • opisać etapy projektowania i testowania oprogramowania;

  • wymienić zasady tworzenia przejrzystego interfejsu użytkownika;

  • opisać sposoby dystrybucji oprogramowania możliwe do realizacji w VB .NET;

Umiejętności:

Uczeń potrafi:

  • zaprojektować prostą aplikację VB .NET;

  • ustawić właściwości programu instalacyjnego (katalog docelowy, ikona aplikacji, utworzenie skrótów w Start/Programy i na pulpicie);

  • stosować wiedzę poznaną na wcześniejszych lekcjach do samodzielnego wykonania aplikacji;

  • korzystać z różnorodnych źródeł informacji;

  • planować swoją pracę;

  • pracować w zespole;

  • publicznie prezentować efekty swojej pracy.

Metody nauczania

  • metoda projektów.

Środki dydaktyczne

  • komputery z zainstalowanym MS VB .NET;

  • zestawy zadań i scenariusze do nich; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl;

  • e‑podręcznik, rozdział 21: Kalkulator wielofunkcyjny; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl.

Uwarunkowania techniczne

  • lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym MS VB .NET i Power Point;

  • projektor multimedialny.

Przebieg lekcji

Etap

Zadanie

Przebieg realizacji

Uwagi do realizacji

Faza przygotowawcza

Czynności organizacyjne (5 min)

Wprowadzenie do tematu lekcji (5 min)

  • omówienie aspektów pracy zespołowej;

  • zwrócenie uwagi na trudności przy projektowaniu aplikacji wielomodułowej przez pojedyncze osoby.

Faza realizacyjna

Wprowadzenie do projektu (25 min)

  • podanie tematu lekcji;

  • przedstawienie zagadnień, które zostaną omówione na lekcji, zaciekawienie uczniów jej treścią;

  • wyjaśnienie zasady metody projektów;

  • pokaz gotowej aplikacji Kalkulator wielofunkcyjny oraz omówienie jej modułów i ich funkcjonalności;

  • omówienie modułu Kalkulator;

  • omówienie modułu Kalkulator jednostek fizycznych;

  • omówienie modułu Kalkulator bankowy;

  • omówienie modułu Kalkulator walutowy;

  • omówienie modułu Systemy liczbowe;

  • omówienie modułu Wykresy funkcji;

  • omówienie modułu Kalkulator wielofunkcyjny;

  • omówienie sposobu realizacji projektu (podział na grupy).

E‑podręcznik: strona 21.7

E‑podręcznik: strona 21.1

E‑podręcznik: strona 21.2

E‑podręcznik: strona 21.3

E‑podręcznik: strona 21.4

E‑podręcznik: strona 21.5

E‑podręcznik: strona 21.6

E‑podręcznik: strona 21.7

Ustalenie zakresu projektów (10 min)

  • ustalenie zakresu prac projektowych;

  • określenie terminarza projektu;

  • zawarcie kontraktu na wykonanie projektu.

Realizacja projektów (135 min)

  • konsultacje z grupami;

Prezentacja projektów i ich podsumowanie (80 min)

  • prezentacja projektów przez grupy;

  • sprawdzenie poprawności działania projektów;

  • ocena projektów przez innych uczniów i nauczyciela według wcześniej ustalonych kryteriów.

Faza podsumowująca

Podsumowanie (10 min)

  • podsumowanie i ocena metody projektów przez uczniów i nauczyciela.

Bibliografia

[1] Gantenbein H., Dunn G., Kalani A., Payne Ch., Thangarathinam T., MS Visual Basic.NET 2003 Księga eksperta, Helion, Gliwice 2006.

[2] Kimmel P., Visual Basic.NET Księga eksperta, Helion, Gliwice 2003.

[3] MacDonald M., MS Visual Basic .NET księga przykładów, MicrosoftPress, Warszawa 2004.

[4] Mackenzie D., Shakery K., Visual Basic .NET dla każdego, Helion, Gliwice 2002.

Załączniki

Instrukcja dla nauczyciela

Praca nad projektem „Kalkulator wielofunkcyjny”

  • 1h wprowadzenia

  • 3 h pracy zespołowej w pracowni – możliwe konsultacje
    z nauczycielem

  • 2h prezentacji i oceniania części projektu

Opis zadania

Uczniowie przygotowują aplikację (część projektu „Kalkulator wielofunkcyjny”) posiadającą funkcjonalność nie mniejszą niż aplikacja przykładowa. Do każdej części projektu uczniowie muszą przygotować program instalacyjny – instalujący daną aplikację w katalogu i na dysku zadanym przez nauczyciela w części wprowadzającej. Dodatkowe punkty uczniowie mogą zdobyć poprzez dodanie menu głównego, paska narzędzi, paska stanu aplikacji, czyli elementów zwiększających funkcjonalność aplikacji.

R1eX9VAxFeksm

Efekt końcowy

Aplikacje zespołów powinny:

  • zainstalować się w wybranym przez nauczyciela katalogu np c:\projekt pod nazwą
    nazwa aplikacji.exe. (5 pkt),

  • posiadać funkcjonalność nie mniejszą niż aplikacja przykładowa (1‑5 pkt),

  • posiadać przejrzysty interfejs (1‑5 pkt),

  • posiadać poprawnie sformułowany kod źródłowy (1‑5 pkt),

  • poprawnie działać (1‑5 pkt).

Można przyznać dodatkowe punkty za elementy zwiększające funkcjonalność aplikacji (po 5 pkt. za dany element) – patrz punkt „Opis zadania”.

Tabela punktacji zadania zespołu uczniowskiego:

Kryteria oceny

Liczba punktów

Poprawna instalacja programu

wymagane

Funkcjonalność aplikacji

0 - 5

Przejrzysty interfejs

0 - 5

Poprawność kodu źródłowego

0 - 5

Poprawne działanie programu

0 - 5

Dodatkowe elementy zwiększające

funkcjonalność aplikacji

po 5 pkt.

Prezentacja projektu

0 - 5

KRYTERIA OCEN:

CELUJĄCY

Od 35 pkt.

BARDZO DOBRY

25 pkt.

DOBRY

20 pkt.

DOSTATECZNY

15 pkt.

DOPUSZCZAJĄCY

10 pkt.

Realizacja zadania

Zadanie wykonywane jest w grupie przez 3 godziny lekcyjne. Zadania szczegółowe do projektu uczniowie wykonują samodzielnie w domu lub na kółku (np. opracowanie interfejsu, wyszukanie odpowiedniego algorytmu, studium literatury).

Kontrakt

KONTRAKT NA WYKONANIE PROJEKTU

Temat projektu:

Data zawarcia projektu:

Kontrakt zawarto pomiędzy nauczycielem i uczniami:

Na mocy niniejszego kontraktu:

  1. Uczniowie przyjmują temat projektu do wykonania w formie: pracy w grupach.

  2. Uczniowie zobowiązują się do przedstawienia raportu dotyczącego wykonania projektu w terminie.

  3. Uczniowie zobowiązują się do złożenia sprawozdania i zaprezentowania projektu w dniu:………………

  4. Nauczyciel zobowiązuje się do opieki merytorycznej nad uczniami i ustala następujące terminy konsultacji:

Konsultacja I

Konsultacja II

Konsultacja III

Podpisy akceptują treść kontraktu:

(podpisy uczniów) (podpis nauczyciela)

Czas trwania lekcji:

6 x 45 minut

Uwagi

Uwaga: Moduł Projekt (Program7_21) może być wykonany przez uczniów lub wykorzystany przez nauczyciela do sprawdzenia działania aplikacji uczniowskich. Można także wskazać go jako zadanie dodatkowe wykonane na zajęciach kółka zainteresowań lub w domu dla chętnych.

Rk1z0sG1eDTpk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 125.13 KB w języku polskim
RZHvIPxePuYUY

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 126.50 KB w języku polskim