Zaprojektowanie i realizacja projektu zespołowego
Scenariusz lekcji
Temat lekcji:
Zaprojektowanie i realizacja projektu zespołowego.
Cele:
Wiadomości:
Uczeń potrafi:
opisać etapy projektowania i testowania oprogramowania;
wymienić zasady tworzenia przejrzystego interfejsu użytkownika;
opisać sposoby dystrybucji oprogramowania możliwe do realizacji w VB .NET;
Umiejętności:
Uczeń potrafi:
zaprojektować prostą aplikację VB .NET;
ustawić właściwości programu instalacyjnego (katalog docelowy, ikona aplikacji, utworzenie skrótów w Start/Programy i na pulpicie);
stosować wiedzę poznaną na wcześniejszych lekcjach do samodzielnego wykonania aplikacji;
korzystać z różnorodnych źródeł informacji;
planować swoją pracę;
pracować w zespole;
publicznie prezentować efekty swojej pracy.
Metody nauczania
metoda projektów.
Środki dydaktyczne
komputery z zainstalowanym MS VB .NET;
zestawy zadań i scenariusze do nich; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl;
e‑podręcznik, rozdział 21: Kalkulator wielofunkcyjny; materiały dostępne w portalu www.programuj.edu.pl.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich, z zainstalowanym MS VB .NET i Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | Czynności organizacyjne (5 min) | ||
Wprowadzenie do tematu lekcji (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | Wprowadzenie do projektu (25 min) |
| E‑podręcznik: strona 21.7 E‑podręcznik: strona 21.1 E‑podręcznik: strona 21.2 E‑podręcznik: strona 21.3 E‑podręcznik: strona 21.4 E‑podręcznik: strona 21.5 E‑podręcznik: strona 21.6 E‑podręcznik: strona 21.7 |
Ustalenie zakresu projektów (10 min) |
| ||
Realizacja projektów (135 min) |
| ||
Prezentacja projektów i ich podsumowanie (80 min) |
| ||
Faza podsumowująca | Podsumowanie (10 min) |
|
Bibliografia
[1] Gantenbein H., Dunn G., Kalani A., Payne Ch., Thangarathinam T., MS Visual Basic.NET 2003 Księga eksperta, Helion, Gliwice 2006.
[2] Kimmel P., Visual Basic.NET Księga eksperta, Helion, Gliwice 2003.
[3] MacDonald M., MS Visual Basic .NET księga przykładów, MicrosoftPress, Warszawa 2004.
[4] Mackenzie D., Shakery K., Visual Basic .NET dla każdego, Helion, Gliwice 2002.
Załączniki
Instrukcja dla nauczyciela
Praca nad projektem „Kalkulator wielofunkcyjny”
1h wprowadzenia
3 h pracy zespołowej w pracowni – możliwe konsultacje
z nauczycielem2h prezentacji i oceniania części projektu
Opis zadania
Uczniowie przygotowują aplikację (część projektu „Kalkulator wielofunkcyjny”) posiadającą funkcjonalność nie mniejszą niż aplikacja przykładowa. Do każdej części projektu uczniowie muszą przygotować program instalacyjny – instalujący daną aplikację w katalogu i na dysku zadanym przez nauczyciela w części wprowadzającej. Dodatkowe punkty uczniowie mogą zdobyć poprzez dodanie menu głównego, paska narzędzi, paska stanu aplikacji, czyli elementów zwiększających funkcjonalność aplikacji.
Efekt końcowy
Aplikacje zespołów powinny:
zainstalować się w wybranym przez nauczyciela katalogu np c:\projekt pod nazwą
nazwa aplikacji.exe. (5 pkt),posiadać funkcjonalność nie mniejszą niż aplikacja przykładowa (1‑5 pkt),
posiadać przejrzysty interfejs (1‑5 pkt),
posiadać poprawnie sformułowany kod źródłowy (1‑5 pkt),
poprawnie działać (1‑5 pkt).
Można przyznać dodatkowe punkty za elementy zwiększające funkcjonalność aplikacji (po 5 pkt. za dany element) – patrz punkt „Opis zadania”.
Tabela punktacji zadania zespołu uczniowskiego:
Kryteria oceny | Liczba punktów |
Poprawna instalacja programu | wymagane |
Funkcjonalność aplikacji | 0 - 5 |
Przejrzysty interfejs | 0 - 5 |
Poprawność kodu źródłowego | 0 - 5 |
Poprawne działanie programu | 0 - 5 |
Dodatkowe elementy zwiększające funkcjonalność aplikacji | po 5 pkt. |
Prezentacja projektu | 0 - 5 |
KRYTERIA OCEN:
CELUJĄCY | Od 35 pkt. |
BARDZO DOBRY | 25 pkt. |
DOBRY | 20 pkt. |
DOSTATECZNY | 15 pkt. |
DOPUSZCZAJĄCY | 10 pkt. |
Realizacja zadania
Zadanie wykonywane jest w grupie przez 3 godziny lekcyjne. Zadania szczegółowe do projektu uczniowie wykonują samodzielnie w domu lub na kółku (np. opracowanie interfejsu, wyszukanie odpowiedniego algorytmu, studium literatury).
Kontrakt
KONTRAKT NA WYKONANIE PROJEKTU
Temat projektu:
Data zawarcia projektu:
Kontrakt zawarto pomiędzy nauczycielem i uczniami:
Na mocy niniejszego kontraktu:
Uczniowie przyjmują temat projektu do wykonania w formie: pracy w grupach.
Uczniowie zobowiązują się do przedstawienia raportu dotyczącego wykonania projektu w terminie.
Uczniowie zobowiązują się do złożenia sprawozdania i zaprezentowania projektu w dniu:………………
Nauczyciel zobowiązuje się do opieki merytorycznej nad uczniami i ustala następujące terminy konsultacji:
Konsultacja I
Konsultacja II
Konsultacja III
Podpisy akceptują treść kontraktu:
(podpisy uczniów) (podpis nauczyciela)
Czas trwania lekcji:
6 x 45 minut
Uwagi
Uwaga: Moduł Projekt (Program7_21) może być wykonany przez uczniów lub wykorzystany przez nauczyciela do sprawdzenia działania aplikacji uczniowskich. Można także wskazać go jako zadanie dodatkowe wykonane na zajęciach kółka zainteresowań lub w domu dla chętnych.