Zaproszenie na bal
Scenariusz zajęć języka polskiego i informatyki realizowany w klasie VI: Projekt zaproszenia na bal klas szóstych
Uczeń:
Zna i stosuje wyznaczniki formy zaproszenia (nadawca, adresat, miejsce, termin, cel lub charakter spotkania).
Zna i stosuje perswazyjne środki językowe.
Umiejętności
Uczeń:
Zachowuje właściwą kompozycję tekstu.
Dostrzega korzyści związane z rozwojem zastosowań komputerów.
Doskonali umiejętność pracy w grupie.
Doskonali umiejętność samooceny.
Posługuje się edytorem tekstu Word do wykonania zaproszenia:
Potrafi tworzyć proste typy tabel, ustalać wysokość i szerokość komórek, zastosować odpowiedni styl obramowania tabeli lub wybrać brak obramowania.
Potrafi wyróżnić fragment tekstu zmieniając rodzaj (krój czcionki), wielkość (rozmiar) i kolor znaków, zmieniając atrybuty (styl: pogrubienie, kursywa, podkreślenie).
Potrafi ustawiać wcięcia w tekście (akapity), odstępy między wierszami.
Potrafi ustalać układ tekstu (wyrównanie do lewej, do prawej, wyśrodkowanie, wyjustowanie),
Potrafi wstawiać rysunki i obiekty z galerii WordArt do wybranej komórki tabeli.
Metoda i forma pracy
Metody pracy:
Pogadanka
Pokaz
Praca z komputerem
Formy pracy:
Indywidualna.
Środki dydaktyczne
Edytor tekstu Word
Galeria ClipArt dostępna w sieci internet
Wzory prac uczniowskich z poprzednich lat
Plan pracy ucznia
Karty oceny ucznia
Karty samooceny ucznia
Realizacja poniższego scenariusza umożliwia wdrożenie uczniów do wykorzystania komputera przy wykonywaniu formy użytkowej, jaką jest zaproszenie. Pozwala rozwijać umiejętności polonistyczne i uzmysłowić korzyści płynące ze znajomości stosowania programów komputerowych. Tego typu zajęcia są realizowane i dostosowywane do poziomu umiejętności uczniów oraz do potrzeb i odpowiednio modyfikowane.
Zapoznanie uczniów z celami zajęć.
Zapisanie tematu lekcji: Projekt zaproszenia na bal klas szóstych.
Powtórzenie wiadomości niezbędnych do lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie uruchamiają edytor tekstu Word.
Zapisują dokument pod nazwą zaprosz.doc
Korzystając z paska menu PlikUstawienia strony ustawiają marginesy strony pionowej (górny, dolny, lewy, prawy po 2 cm).
Do tak przygotowanego dokumentu wstawiają tabelę korzystając z paska menu TabelaWstawTabela (podają liczbę kolumn – 3, liczbę wierszy – 3).
Uczniowie rozpoczynają formatowanie tabeli (przy zaznaczonej tabeli). Korzystając z paska menu TabelaWłaściwości tabeli ustalają wysokość wierszy (pierwszego i trzeciego na 10,8 cm, drugiego na 4,00 cm i wybierają opcję dokładnie) i szerokość kolumn (pierwszej i trzeciej na 6,5 cm, drugiej na 4 cm).
W oknie TabelaWłaściwości tabeli w zakładce Wiersz odznaczają opcję: Zezwalaj na dzielenie wierszy między strony.
Wstawiają do odpowiedniej komórki tabeli nagłówek: Zaproszenie korzystając z wbudowanego edytora WordArt. Wybierają odpowiedni styl, formatują obiekt WordArt.
Wstawiają rysunki, korzystając z paska menu WstawObrazClipArt.
Ustalają rozmiar rysunku i położenie.
Ustalają treść zaproszenia:
Przypominają wyznaczniki formy zaproszenia: nadawcę, adresata, dokładny czas, miejsce, cel lub charakter spotkania, ewentualnie atrakcje,
Przypominają językowe środki perswazyjne (serdecznie zaprasza, ma zaszczyt zaprosić, Szanownych Państwa),
Przypominają pisownię wielką literą wyrazów związanych z adresatem.
Wstawiają rysunek do odpowiedniej komórki tabeli. (jako znak wodny, układ za tekstem).
Wpisują treść zaproszenia na znaku wodnym.
Korzystając z paska narzędzi:
Zmieniają w napisanym tekście rodzaj pisma (krój czcionki – Monotype Corsiva),
Zmieniają wielkość i kolor znaków,
Zmieniają atrybuty wybranych znaków (pogrubienie, pochylenie, podkreślenie).
Zapisują zmiany, sprawdzają czy tekst jest poprawnie napisany.
Faza podsumowująca
Uczniowie prezentują wyniki swojej pracy.
Nauczyciele oceniają prace uczniów i porównują karty oceny z kartami samooceny uczniów.
W krótkich wypowiedziach uczniowie formułują odpowiedź na pytanie: co było dla nich ciekawe, co im pomogło, co sprawiło trudność.
Bibliografia
„Jutro Pójdę w Świat” – podręcznik, zeszyt ćw., H. Dobrowolska, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Materiały ze szkolenia OKE dla egzaminatorów po szóstej klasie szkoły podstawowej dotyczące formy zaproszenia, oceniania.
Załączniki
a. Plan pracy ucznia
Plan pracy:
Włącz komputer.
Uruchom edytor tekstu Word.
Zapisz plik pod nazwą zaprosz.doc (C:\Moje dokumenty\klasa 6a\zaprosz.doc)
Korzystając z paska menu PlikUstawienia strony ustal orientację strony (pionowa, marginesy górny, dolny, prawy i lewy - 2 cm).
Wstaw do utworzonego pliku tabelę (3 wiersze i 3 kolumny)
Korzystając z paska menu TabelaWłaściwości tabeli sformatuj odpowiednio wiersze i kolumny
Określ wysokość pierwszego i trzeciego wiersza na 10,8 cm i wybierz opcję dokładnie, drugiego na 4,00 cm i też wybierz opcję dokładnie, odznacz opcję: Zezwalaj na dzielenie wierszy między strony. Następnie określ szerokość kolumn (pierwszej i trzeciej na 6,5 cm, drugiej na 4 cm)
W trzeciej komórce tabeli możesz rozpocząć projektowanie strony tytułowej zaproszenia.
Wstaw nagłówek: Zaproszenie na Bal Klas Szóstych, korzystając z paska menu WstawObrazWordArt, a następnie rysunek korzystając z paska menu WstawObrazClipArt
Ustal rozmiar rysunku i położenie.
Ustal treść zaproszenia, aby zawierało:
Zaproszenie – prośba o przyjście w odwiedziny, o przybycie w jakimś celu.
Zaproszenie – karta z wydrukowanym tekstem zawierająca prośbę o przybycie na jakąś uroczystość, lub upoważniająca do wzięcia udziału w jakiejś imprezie.
KTO ZAPRASZA? (WYRAŹNIE SPRECYZOWANY NADAWCA) | ||||
KOG0? | KIEDY? | DOKĄD? | PO CO? | NA CO? |
Nadawca wskazuje adresata, poprzez formy językowe wyraża szacunek osobie zapraszanej. | Zapraszający dokładnie określa termin spotkania, podaje datę i godzinę. | Zapraszający dokładnie określa miejsce, w którym odbywa się spotkanie. | W zaproszeniu mogą być zawarte cele spotkania lub oczekiwania nadawcy wobec zaproszonych osób. | Nadawca określa charakter spotkania, na które zaprasza gości. |
Imię i nazwisko nauczyciela | Indeks górny ...... | ... | Punktualne przybycie | Bal Klas Szóstych |
Wpisz treść zaproszenia w następnej komórce tabeli.
Zapisz efekty swojej pracy (Plikzapisz).
Obejrzyj swoją pracę jeszcze raz przed wydrukiem (Plikpodgląd wydruku, albo korzystając z przycisku na pasku narzędzi).
Pokaż swoją pracę nauczycielowi.