Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zarządzanie informacją w programie Access

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  1. poznaje definicję, zadania i obiekty bazy danych;

  2. poznaje pojęcia: rekord, pole, klucz podstawowy;

  3. poznaje obiekty bazy danych: tabele, formularze, kwerendy, raporty;

  4. kształci umiejętności planowania i pracy w grupie.

b) Umiejętności

Uczeń umie:

  1. planować, projektować i tworzyć tabele z danymi;

  2. starannie wprowadzać dane określonych typów;

  3. przemieszczać się między obiektami bazy oraz otwierać je w trybie projektu.

2. Metoda i forma pracy

  • Dyskusja problemowa.

  • Wykład.

  • Poglądowa.

  • Praca w grupach.

3. Środki dydaktyczne

  1. Przykładowa baza danych.

  2. Karta pracy ucznia – Obiekty bazy danych.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Odczytanie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.

b) Faza realizacyjna

Dyskusja – jak rozumiemy potocznie pojęcia: „dane” i „baza danych”?

  1. Podanie definicji bazy danych i pojęć pola oraz rekordu:

Notatka 1:

Baza danych to zbiór danych uporządkowany tak, by można je łatwo prezentować i przetwarzać. Wszystkie dane przechowywane są w tabelach. Inne obiekty, takie jak formularze czy raporty służą do prezentacji danych zawartych w tabelach.

Notatka 2:

Tabele to najważniejszy element bazy danych. Tu i tylko tu przechowywane są informacje. Dane w tabelach przechowywane są w postaci rekordów. Tabela ma zdefiniowane pola, które przechowują dane podobnego typu. Rekord odpowiada wierszowi, zaś pole kolumnie.

Notatka 3:

Klucz podstawowy to specjalne pole, jednoznacznie identyfikujące dany rekord (wartości w tym polu nie mogą się powtarzać) – bezwzglednie wymagane w tabelach, które będą tworzyły relacje.

  1. Zaprezentowanie przykładowej bazy danych – np. NorthWind lub Videoteka.mdb

  2. Dyskusja – jakie pola i typy danych powinna zawierać tabela przechowująca dane na temet szkolnego zbioru płyt DVD?

  3. Zaplanowanie danych w tabeli, według wzoru tabeli:

Tabela filmy

nazwa pola

typ danych

id_filmu

Autonumerowanie

reżyser

tekst

tytuł filmu

tekst

rok produkcji

liczba całkowita

Tabela uczniowie:

ID_ucznia

Autonumerowanie

klasa

Tekst

imię

Tekst

nazwisko

Tekst

data_urodzenia

Data

kod

Tekst

miejscowosć

Tekst

ulica

Tekst

fotografia

obiekt OLE

Uwaga – do wprowadzania kodu powinno się używać tzw. maski wprowadzania; w przypadku daty urodzenia wskazane jest zastosowanie reguły poprawności.

Notatka 4:

Maska wprowadzania określa, jaki rodzaj danych jest dopuszczalny do wprowadzenia oraz ile znaków można wprowadzić. Składa się ona ze znaków takich jak nawiasy, kropki i kreski.

Reguła poprawności to właściwość, która określa prawidłowe wartości wejściowe dla pola lub rekordu. W przypadku naruszenia takiej reguły wyświetlany jest komunikat o błędzie.

  1. Uruchomienie nowej bazy, utworzenie tabeli zgodnie z wydrukowanym lub wyświetlonym na projektorze tekstem wiodącym „Obiekty bazy danych” (karta pracy) – praca w grupach dwuosobowych.

c) Faza podsumowująca

Uczniowie zapisują swoje bazy we wskazanym przez nauczyciela folderze i pod zadaną nazwą. Notatka 5:

Tworząc tabele pracujemy w widoku projektu, przeglądając lub analizując dane pracujemy w widoku arkusza.

5. Bibliografia

  1. Syllabus ECDL.

  2. G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych, MIGRA. 2002

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Obiekty bazy danych

b) Prezentacja

Zarządzanie informacją w programie Access

c) Zadanie domowe

Przygotuj w zeszycie projekt tabeli do wprowadzania danych na temet wypożyczających filmy uczniów. Jaki klucz podstawowy proponujesz? Dlaczego?

R1R26Vkd415QS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 59.00 KB w języku polskim