Zarządzanie informacją w programie Access
Zarządzanie informacją w programie Access
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
poznaje definicję, zadania i obiekty bazy danych;
poznaje pojęcia: rekord, pole, klucz podstawowy;
poznaje obiekty bazy danych: tabele, formularze, kwerendy, raporty;
kształci umiejętności planowania i pracy w grupie.
b) Umiejętności
Uczeń umie:
planować, projektować i tworzyć tabele z danymi;
starannie wprowadzać dane określonych typów;
przemieszczać się między obiektami bazy oraz otwierać je w trybie projektu.
2. Metoda i forma pracy
Dyskusja problemowa.
Wykład.
Poglądowa.
Praca w grupach.
3. Środki dydaktyczne
Przykładowa baza danych.
Karta pracy ucznia – Obiekty bazy danych.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Odczytanie listy obecności, zapoznanie z tematyką zajęć, zapisanie tematu lekcji.
b) Faza realizacyjna
Dyskusja – jak rozumiemy potocznie pojęcia: „dane” i „baza danych”?
Podanie definicji bazy danych i pojęć pola oraz rekordu:
Notatka 1:
Baza danych to zbiór danych uporządkowany tak, by można je łatwo prezentować i przetwarzać. Wszystkie dane przechowywane są w tabelach. Inne obiekty, takie jak formularze czy raporty służą do prezentacji danych zawartych w tabelach.
Notatka 2:
Tabele to najważniejszy element bazy danych. Tu i tylko tu przechowywane są informacje. Dane w tabelach przechowywane są w postaci rekordów. Tabela ma zdefiniowane pola, które przechowują dane podobnego typu. Rekord odpowiada wierszowi, zaś pole kolumnie.
Notatka 3:
Klucz podstawowy to specjalne pole, jednoznacznie identyfikujące dany rekord (wartości w tym polu nie mogą się powtarzać) – bezwzglednie wymagane w tabelach, które będą tworzyły relacje.
Zaprezentowanie przykładowej bazy danych – np. NorthWind lub Videoteka.mdb
Dyskusja – jakie pola i typy danych powinna zawierać tabela przechowująca dane na temet szkolnego zbioru płyt DVD?
Zaplanowanie danych w tabeli, według wzoru tabeli:
Tabela filmy
nazwa pola | typ danych |
id_filmu | Autonumerowanie |
reżyser | tekst |
tytuł filmu | tekst |
rok produkcji | liczba całkowita |
Tabela uczniowie:
ID_ucznia | Autonumerowanie |
klasa | Tekst |
imię | Tekst |
nazwisko | Tekst |
data_urodzenia | Data |
kod | Tekst |
miejscowosć | Tekst |
ulica | Tekst |
fotografia | obiekt OLE |
Uwaga – do wprowadzania kodu powinno się używać tzw. maski wprowadzania; w przypadku daty urodzenia wskazane jest zastosowanie reguły poprawności.
Notatka 4:
Maska wprowadzania określa, jaki rodzaj danych jest dopuszczalny do wprowadzenia oraz ile znaków można wprowadzić. Składa się ona ze znaków takich jak nawiasy, kropki i kreski.
Reguła poprawności to właściwość, która określa prawidłowe wartości wejściowe dla pola lub rekordu. W przypadku naruszenia takiej reguły wyświetlany jest komunikat o błędzie.
Uruchomienie nowej bazy, utworzenie tabeli zgodnie z wydrukowanym lub wyświetlonym na projektorze tekstem wiodącym „Obiekty bazy danych” (karta pracy) – praca w grupach dwuosobowych.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie zapisują swoje bazy we wskazanym przez nauczyciela folderze i pod zadaną nazwą. Notatka 5:
Tworząc tabele pracujemy w widoku projektu, przeglądając lub analizując dane pracujemy w widoku arkusza.
5. Bibliografia
Syllabus ECDL.
G. Koba, Technologia informacyjna dla szkół ponadgimnazjalnych, MIGRA. 2002
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
Obiekty bazy danych
b) Prezentacja
Zarządzanie informacją w programie Access
c) Zadanie domowe
Przygotuj w zeszycie projekt tabeli do wprowadzania danych na temet wypożyczających filmy uczniów. Jaki klucz podstawowy proponujesz? Dlaczego?