Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zarządzanie personelem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

uczeń zna:

  • pojęcia: zarządzanie personelem, organizacja,

  • zasady zarządzania personelem.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • zastosować zasady zarządzania personelem w praktyce,

  • dokonać właściwego doboru pracownika,

  • odpowiednio zaprojektować przepływ dokumentów w firmie.

2. Metoda i forma pracy

praca w grupach, pogadanka, praca z podręcznikiem, wykład

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik: Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie listy obecności

  2. Przypomnienie wiadomości zdobytych na poprzedniej lekcji.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie odpowiedniego rozdziału z podręcznika.

  2. Na podstawie lektury uczniowie określają co nazywamy zarządzaniem, a na czym polega organizacja (załącznik 1).

  3. Z pomocą nauczyciela i podręcznika uczniowie określają zasady organizacji przedsiębiorstwa (załącznik 2).

  4. Uczniowie podają cechy, którymi kierowaliby się przy zatrudnianiu pracowników (załącznik 3).

  5. Nauczyciel omawia proces przepływu i zarządzania dokumentacją w firmie (załącznik 4).

c) Faza podsumowująca

Uczniowie opracowują podstawowe zasady organizacji dowolnej firmy.

5. Bibliografia

Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.

6. Załączniki

a) Notatki dla nauczyciela

załącznik 1.

Zarządzanie – proces ciągłego podejmowania decyzji i kontrolowania wykonywanych decyzji.

Organizacja w znaczeniu rzeczowym ma kilka charakterystycznych cech:

  • wyodrębniony element społeczeństwa,

  • posiada swoiste cele,

  • ma ograniczoną autonomię,

  • jest uporządkowana wewnętrznie,

  • działania jej członków są bezosobowe,

  • trwałość i ciągłość funkcjonowania.

załącznik 2.

Zasady organizacji pracy przedsiębiorstwa:

  • Zasada optymalnego wykorzystania maszyn i urządzeń oraz nakładów pracy – pozwala na osiągnięcie jak najlepszego wyniku finansowego firmy.

  • Zasada podziału pracy – podział pracy wywołuje potrzebę integrowania i koordynowania działań poszczególnych osób. Służą temu wewnętrzne mechanizmy regulacyjne, do których zalicza się struktura organizacyjna, w warunkach której w organizacji dokonuje się podział: pracy, władzy, prestiżu oraz dostęp do informacji.

  • Zasada koncentracji pracy – polega na powtarzalności czynności jednej osoby.

  • Zasada trwałości i ciągłości pracy – polega na ciągłej pracy w dni ustawowo robocze i równomierności tempa pracy**.**

  • Zasada harmonii pracy – polega na koordynowaniu pracy w miejscu i czasie, a także na odpowiedni doborze ludzi, narzędzi i materiałów.

  • Zasada intensyfikacji pracy – polega na odpowiednim wyposażeniu technicznym stanowisk pracy i odpowiedniej organizacji, która prowadzi do jak największej wydajności.

  • Zasada kompleksowego działania – to inaczej całościowe postrzeganie procesu pracy.

  • Zasada indywidualizacji – przydział pracy według predyspozycji pracowników.

załącznik 3.

Dobór pracowników polega na wzięciu pod uwagę:

  • wykształcenia,

  • kwalifikacji,

  • referencji z poprzedniego miejsca pracy,

  • dodatkowych uprawnień i kwalifikacji,

  • stażu pracy na podobnym stanowisku w innej firmie,

  • znajomość języków obcych, umiejętność obsługi komputera, a także umiejętność samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji.

załącznik 4.

Zarządzanie dokumentacją i przepływem informacji to:

  • utworzenie katalogu dokumentów,

  • wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za prowadzenie dokumentacji,

  • wydanie wewnętrznej instrukcji o sporządzania i przechowywaniu dokumentów, a także sposobie ich prowadzenia i kontroli obiegu,

  • ustalenie zasad oznakowania, przechowywania i archiwizowania akt,

  • sporządzenie wykazu stanowisk pracy,

  • wydanie instrukcji przepływu informacji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1PlFAZ8kaqiM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 95.80 KB w języku polskim
R13n0C0gHDxuj

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 24.00 KB w języku polskim