Zarządzanie personelem
Zarządzanie personelem
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
uczeń zna:
pojęcia: zarządzanie personelem, organizacja,
zasady zarządzania personelem.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
zastosować zasady zarządzania personelem w praktyce,
dokonać właściwego doboru pracownika,
odpowiednio zaprojektować przepływ dokumentów w firmie.
2. Metoda i forma pracy
praca w grupach, pogadanka, praca z podręcznikiem, wykład
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik: Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie listy obecności
Przypomnienie wiadomości zdobytych na poprzedniej lekcji.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie odpowiedniego rozdziału z podręcznika.
Na podstawie lektury uczniowie określają co nazywamy zarządzaniem, a na czym polega organizacja (załącznik 1).
Z pomocą nauczyciela i podręcznika uczniowie określają zasady organizacji przedsiębiorstwa (załącznik 2).
Uczniowie podają cechy, którymi kierowaliby się przy zatrudnianiu pracowników (załącznik 3).
Nauczyciel omawia proces przepływu i zarządzania dokumentacją w firmie (załącznik 4).
c) Faza podsumowująca
Uczniowie opracowują podstawowe zasady organizacji dowolnej firmy.
5. Bibliografia
Z. Makieła, T. Rachwał, Podstawy Przedsiębiorczości. Kształcenie ogólne w zakresie podstawowym, Nowa Era, Warszawa 2005.
6. Załączniki
a) Notatki dla nauczyciela
załącznik 1.
Zarządzanie – proces ciągłego podejmowania decyzji i kontrolowania wykonywanych decyzji.
Organizacja w znaczeniu rzeczowym ma kilka charakterystycznych cech:
wyodrębniony element społeczeństwa,
posiada swoiste cele,
ma ograniczoną autonomię,
jest uporządkowana wewnętrznie,
działania jej członków są bezosobowe,
trwałość i ciągłość funkcjonowania.
załącznik 2.
Zasady organizacji pracy przedsiębiorstwa:
Zasada optymalnego wykorzystania maszyn i urządzeń oraz nakładów pracy – pozwala na osiągnięcie jak najlepszego wyniku finansowego firmy.
Zasada podziału pracy – podział pracy wywołuje potrzebę integrowania i koordynowania działań poszczególnych osób. Służą temu wewnętrzne mechanizmy regulacyjne, do których zalicza się struktura organizacyjna, w warunkach której w organizacji dokonuje się podział: pracy, władzy, prestiżu oraz dostęp do informacji.
Zasada koncentracji pracy – polega na powtarzalności czynności jednej osoby.
Zasada trwałości i ciągłości pracy – polega na ciągłej pracy w dni ustawowo robocze i równomierności tempa pracy**.**
Zasada harmonii pracy – polega na koordynowaniu pracy w miejscu i czasie, a także na odpowiedni doborze ludzi, narzędzi i materiałów.
Zasada intensyfikacji pracy – polega na odpowiednim wyposażeniu technicznym stanowisk pracy i odpowiedniej organizacji, która prowadzi do jak największej wydajności.
Zasada kompleksowego działania – to inaczej całościowe postrzeganie procesu pracy.
Zasada indywidualizacji – przydział pracy według predyspozycji pracowników.
załącznik 3.
Dobór pracowników polega na wzięciu pod uwagę:
wykształcenia,
kwalifikacji,
referencji z poprzedniego miejsca pracy,
dodatkowych uprawnień i kwalifikacji,
stażu pracy na podobnym stanowisku w innej firmie,
znajomość języków obcych, umiejętność obsługi komputera, a także umiejętność samodzielnego myślenia i podejmowania decyzji.
załącznik 4.
Zarządzanie dokumentacją i przepływem informacji to:
utworzenie katalogu dokumentów,
wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za prowadzenie dokumentacji,
wydanie wewnętrznej instrukcji o sporządzania i przechowywaniu dokumentów, a także sposobie ich prowadzenia i kontroli obiegu,
ustalenie zasad oznakowania, przechowywania i archiwizowania akt,
sporządzenie wykazu stanowisk pracy,
wydanie instrukcji przepływu informacji.
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak