Metadane scenariusza

ID (wypełnia redakcja)

Tytuł

wypełnia autor; do 256 znaków

ZASADNICZE GRUPY OPERACJI GOSPODARCZYCH

Przedmiot nauczania

wypełnia autor

Zasady rachunkowości

Autor (imię i nazwisko)

wypełnia autor, jeśli autorów jest wielu, oddzielamy ich przecinkami

Katarzyna Goraj

Adres (ulica, nr domu)

dane pierwszego autora, wypełnia autor

Kod pocztowy, miejscowość

wypełnia autor

Login autora w Scholaris

kgoraj

Abstrakt

Scenariusz lekcji mającej na celu zapoznanie uczniów z czterema rodzajami operacji gospodarczych. Uczniowie określą, do którego rodzaju należy dana operacja (na wybranym przykładzie). Praca domowa utrwali wiadomości.

Wydawca

OSI CompuTrain

Źródło

Matuszewicz J., Matuszewicz P., Rachunkowość od podstaw, wyd. Finans‑Servis, Warszawa 2006.

Odnośniki

dokumenty powiązane z danym materiałem (karta pracy, ilustracja, prezentacja); wypełnia autor

Etap edukacyjny

wypełnia autor, do wyboru:

przedszkole, klasy I‑III (nauczanie zintegrowane), klasy IV‑VI, gimnazjum, liceum, liceum profilowane, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa

liceum profilowane, technikum

Informacje o prawach (wypełnia redakcja)

Słowa kluczowe

UDC (wypełnia redakcja)

Przybliżony czas trwania zajęć (dotyczy scenariuszy, kart pracy, testów, prezentacji) wypełnia autor

Uwagi

Scenariusz lekcji – Zasadnicze grupy operacji gospodarczych

Cele lekcji

1. Zapoznanie uczniów z czterema typami operacji gospodarczych.

2. Zakwalifikowanie każdej operacji do jednego z czterech typów operacji gospodarczych.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenia.

3. Środki dydaktyczne

Układ bilansu.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

Powtórzenie wiadomości o składnikach majątku: aktywach i pasywach. Przypomnienie tego, czym jest suma bilansowa i co oznacza zasada równowagi bilansowej.

Nauczyciel pyta: co to są składniki majątku?

Uczniowie odpowiadają: kasa, majątek przedsiębiorstwa, rachunek bankowy.

Nauczyciel pyta: jak je można podzielić?

Uczniowie odpowiadają: na aktywa i pasywa.

Nauczyciel pyta: co to jest suma bilansowa?

Uczniowie odpowiadają: Suma bilansowa jest to wartość wszystkich aktywów lub pasywów.

Nauczyciel pyta: co oznacza zasada równowagi bilansowej?

Uczniowie odpowiadają: Suma aktywów zawsze równa się sumie pasywów.

Nauczyciel pyta: pod wpływem czego składniki majątku ulegają zmianie?

Uczniowie odpowiadają: pod wpływem każdej operacji gospodarczej

b. Faza realizacyjna

Nauczyciel wymienia cztery grupy operacji gospodarczych:

1. Operacje wywołujące zmiany tylko po stronie aktywów bilansu (następuje zmiana struktury aktywów), jednak suma bilansowa pozostaje bez zmian.

2. Operacje wywołujące zmiany tylko po stronie pasywów bilansu (następuje zmiana struktury pasywów), jednak suma bilansowa pozostaje bez zmian.

3. Operacje wywołujące zmiany jednocześnie po stronie aktywów i pasywów, które zmniejszają ogólną sumę bilansu.

4. Operacje wywołujące zmiany jednocześnie po stronie aktywów i pasywów, które zwiększają ogólną sumę bilansu.

Nauczyciel umieszcza na tablicy przykład bilansu:

Aktywa

Pasywa

1. Środki trwałe: 50 000

2. Materiały: 25 000

3. Wyroby gotowe: 10 000

4. Należności od odbiorców: 7 000

5. Rachunek bieżący: 12 000

6. Kasa: 1 000

1. Fundusz powierzony: 50 000

2. Fundusz samofinansowania: 40 000

3. Kredyty bankowe: 10 000

4. Zobowiązania wobec dostawców: 5 000

Razem 105 000

Razem 105 000

Nauczyciel dyktuje pierwszą operację.

Uczniowie wskazują dwa konta, które uległy zmianie w tej operacji: należności i rachunek bieżący.

Nauczyciel zmienia na tablicy w bilansie wartość obu kont o kwotę operacji, oblicza także sumę bilansową, pozostałą bez zmian.

Nauczyciel pyta: Która to grupa operacji gospodarczych?

Uczniowie odpowiadają: Pierwsza.

Faza podsumowująca

Uczniowie w parach określają drugi, trzeci i czwarty rodzaj operacji gospodarczych..

Załączniki

a. Karta pracy ucznia

Bilans początkowy.

b. Zadanie domowe

Zadanie nr 1

Przeanalizuj wpływ kilku operacji gospodarczych na składniki bilansowe:

1. Zapłacono gotówką z kasy do banku – 500 zł.

2. Zapłacono czekiem za zakupione towary – 200 zł.

3. Sprzedano towary – zapłata nastąpi w terminie późniejszym – 1000 zł.

4. Spłacono zobowiązania wobec dostawców z przyznanego kredytu bankowego – 1 000 zł.

5. Podjęto decyzję o podziale zysku, przekazując na zwiększenie kapitału zapasowego – 40 000 zł.

Zadanie nr 2

W firmie A w okresie sprawozdawczym miały miejsce następujące zdarzenia gospodarcze:

1. Sprzedano odbiorcy produkty gotowe – zapłata nastąpi później.

2. Opłacono gotówką fakturę za oprogramowanie komputera.

3. Pobrano do kasy środki pieniężne z rachunku bieżącego.

4. Zakupiono wyposażenie za gotówkę.

5. Odbiorca wpłacił należność na rachunek bankowy.

6. Zapłacono czekiem za sprzęt komputerowy.

Przedstaw w postaci tabeli zmiany, jakie powoduje dana operacja gospodarcza.

Przykład

Nr operacji

Zmiany

Stan sumy bilansowej

Zwiększenia

Zmniejszenia

1.

należności

od odbiorców

produkty gotowe

Bez zmian

RYY0TfE7JWDAt

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 66.00 KB w języku polskim