Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

W czwartej klasie przybywa ci nowych przedmiotów, dlatego też więcej czasu spędzasz w szkole. Planując swój czas, staraj się robić to tak, by znaleźć go zarówno na naukę, rozwijanie swoich pasji i zainteresowań, jak i na wypoczynek. Twój dom to miejsce, w którym uczysz się, odrabiasz lekcje, bawisz. Pamiętaj, że zabawa, by była przyjemna, musi być też bezpieczna.

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • formy czynnego i biernego odpoczynku;

  • zasady dbania o higienę oraz estetykę własną i otoczenia;

  • czynności, które wykonujesz regularnie;

  • kiedy żywność może się zepsuć;

  • zasady korzystania ze środków czystości;

  • podstawowe zasady ochrony środowiska;

  • na czym polega segregacja odpadów.

Twoje cele
  • Wykażesz zalety płynące z utrzymania aktywności ruchowej.

  • Przygotujesz właściwe miejsce do nauki.

  • Wykażesz rolę snu w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu człowieka.

  • Uzasadnisz, że umiejętność planowania przydaje się w codziennym życiu.

  • Opiszesz sposoby przechowywania żywności.

  • Scharakteryzujesz naturalne sposoby konserwowania żywności.

  • Wyróżnisz produkty spożywcze, które powinny stanowić podstawę naszej codziennej diety.

  • Wskażesz znaki i symbole oznaczające substancje szkodliwe dla zdrowia.

  • Omówisz najważniejsze zasady obsługi urządzeń elektrycznych i gazowych.

  • Wymienisz przykłady codziennych czynności pozwalających zachować prawidłowy stan środowiska naturalnego.

  • Sklasyfikujesz rodzaje odpadów.

R1L2tOjHrW6tJ
Ruch na świeżym powietrzu i zdrowe pożywienie mają pozytywny wpływ na twoje zdrowie i samopoczucie.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.
iBKegXuoHa_d5e439

1. Co wpływa na nasze samopoczucie?

Samopoczucie to stan fizyczny i psychiczny odczuwany przez człowieka. Na dobre samopoczucie wpływa m.in.:

  • sposób odżywania,

  • sen,

  • sposób spędzania wolnego czasu,

  • kontakty z innymi osobami,

  • stan zdrowia,

  • czynniki środowiskowe (np. hałas, oświetlenie, temperatura powietrza),

  • sukcesy i niepowodzenia,

  • rozwijanie zdolności, talentów i zainteresowań.

Czynniki te wzajemnie na siebie oddziałują. Na przykład sposób odżywiania i odpowiednia ilość snu korzystnie wpływają na nasze zdrowie.

Formy aktywnego wypoczynku mogą być różne. Możesz wybrać tę, która najbardziej ci odpowiada.

1

2. Nauka i wypoczynek

Uczenie się to nabywanie wiedzy i umiejętności. O szybkości uczenia się decydują pamięć, uwaga i chęć poznania czegoś nowego. Jeśli interesuje cię to, czego się uczysz, wówczas nauka staje się przyjemnością. Aby być dobrym uczniem, trzeba wiedzieć, jak się uczyć oraz odpowiedzialnie traktować szkolne obowiązki.
Podczas uczenia się ważne jest:

  • zainteresowanie przedmiotem,

  • odpowiednio przygotowane miejsce do nauki,

  • przystępowanie do nauki o stałej porze,

  • skupienie,

  • częste powtarzanie materiału,

  • staranne odrabianie zadań domowych,

  • zaczynanie odrabiania zadań domowych od najtrudniejszych.

W ciągu dnia należy zaplanować wypoczynek, podczas którego organizm nabierze sił.
Wypoczynek czynny to wszelka aktywność ruchowa, np. pływanie, gra w piłkę, jazda na rowerze, turystyka piesza, taniec.
Wypoczynek bierny to czynności związane z ograniczeniem aktywności fizycznej, np. czytanie książki, oglądanie filmu, spotkanie z przyjaciółmi, gry planszowe, gry komputerowe.
Najważniejszym dla organizmu rodzajem wypoczynku jest sen. Brak snu lub zbyt mała jego ilość przez dłuższy czas mogą spowodować:

  • kłopoty z pamięcią i uczeniem się,

  • zmęczenie,

  • rozdrażnienie,

  • spadek koncentracji,

  • trudności w wykonywaniu codziennych czynności.

RnjUS0CR4XJOS1
Nieprawidłowo i prawidłowo urządzone miejsce do nauki.
Źródło: Andrzej Bogusz, GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji na temat skutecznej nauki znajdziesz w materiale „Uczymy sięDUNS0LBQeUczymy sięUczymy sięUczymy sięUczymy sięUczymy sięUczymy się”, a na temat zdrowego odpoczynku w materiale „OdpoczynekDRlAVL1LgOdpoczynekOdpoczynekOdpoczynekOdpoczynekOdpoczynekOdpoczynek.

iBKegXuoHa_d5e582

3. Ruch to zdrowie

Korzyści płynące z aktywności fizycznej:

  • mięśnie stają się bardziej wytrzymałe i elastyczne;

  • serce pompuje więcej krwi i w efekcie ciało jest lepiej ukrwione;

  • zwiększa się pojemność płuc, co powoduje lepsze dotlenienie organizmu;

  • sylwetka jest prawidłowa, zapobiegamy na przykład garbieniu się;

  • organizm spala nadmiar tłuszczu;

  • poprawia się nasze samopoczucie.

Uprawiając jakąś dyscyplinę sportową w grupie, uczymy się współpracy, cierpliwości, nabieramy pewności siebie.
Systematyczna aktywność fizyczna podtrzymywana przez całe życie wpływa na opóźnienie starzenia się oraz zapobiega takim chorobom, jak na przykład cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie.

RRe1mFdpvJIJx
Piramida aktywności fizycznej.
Źródło: Andrzej Bogusz, licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji na temat pozytywnego wpływu ruchu na zdrowie człowieka znajdziesz w materiale „Ruch to zdrowieDJwORAFqhRuch to zdrowieRuch to zdrowieRuch to zdrowieRuch to zdrowieRuch to zdrowieRuch to zdrowie<a”.

iBKegXuoHa_d5e643

4. Mój plan dnia

Aby dobrze wywiązywać się ze swoich szkolnych obowiązków, musisz prawidłowo się odżywiać, spać około 9 godzin dziennie, zaplanować czas na naukę, ale też na wypoczynek i zabawę.
W planie dnia musisz uwzględnić:

  • posiłki,

  • czas przeznaczony na higienę osobistą,

  • pobyt w szkole,

  • odrabianie zadań domowych i przygotowanie się do zajęć na następny dzień,

  • zabawę,

  • rozwijanie zainteresowań,

  • sen.

R1K5Er2Pehw2I
Plan lekcji
Źródło: Anita Mowczan, licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji na temat umiejętnego planowania dnia znajdziesz w materiale „Plan dniaD1BBUKeWQPlan dniaPlan dniaPlan dniaPlan dniaPlan dniaPlan dniaPlan dniaPlan dnia”.

iBKegXuoHa_d5e702

5. Dbamy o żywność i prawidłowe odżywianie

Zasady prawidłowego odżywiania:

  • należy jeść 4–5 posiłków dziennie o stałej porze (główne posiłki to śniadanie, obiad i kolacja);

  • posiłki powinny być urozmaicone, bogate we wszystkie składniki pokarmowe;

  • kolację należy jeść 2–3 godziny przed pójściem spać;

  • elementem każdego posiłku powinny być owoce i warzywa;

  • należy spożywać niegazowane napoje, np. niegazowaną wodę, mleko, soki owocowe;

  • należy ograniczyć jedzenie tłustych i słodkich przekąsek.

Sposoby przechowywania żywności:

  • w lodówce przechowuje się żywność, która się szybko psuje (np. wędlina, ser, mleko, warzywa);

  • w pojemnikach w temperaturze pokojowej przechowuje się żywność suchą (np. mąkę, kasze, makarony, kawę, herbatę).

Sposoby przedłużenia trwałości żywności:

  • mrożenie (mięso, ryby, lody, owoce, warzywa),

  • suszenie (owoce, warzywa, grzyby, ryby),

  • kiszenie (owoce, warzywa),

  • pasteryzowanie (mięso, owoce, warzywa, grzyby),

  • solenie (mięso, ryby, grzyby, warzywa),

  • wędzenie (mięso, ryby).

RjdBsifyL06kx1
Piramida żywieniowa przedstawia produkty, które powinny być podstawą naszej codziennej diety oraz jej dopełnieniem.
Źródło: Tomorrow Sp. z o.o., Jina Lee, Rustedstrings Roman Oleinik, Evan-Amos, Andrea Goh, John Loo, Harald Schnitzler, Rance Costa, Mason Masteka, Wikimedia Commons, Flickr, Pixabay, licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji na temat dbania o żywność znajdziesz w materiale „Dbamy o żywnośćD6cCdlW4lDbamy o żywnośćDbamy o żywnośćDbamy o żywnośćDbamy o żywnośćDbamy o żywnośćDbamy o żywnośćDbamy o żywnośćDbamy o żywność”.

iBKegXuoHa_d5e787

6. Czystość w mieszkaniu

Utrzymywanie czystości w mieszkaniu zapobiega rozmnażaniu się zarazków, owadów i gryzoni przenoszących choroby. Każdy z domowników powinien dbać o to, by w domu panował porządek. W jego utrzymaniu pomagają środki czystości. Niektóre z nich mogą być niebezpieczne, dlatego są specjalnie oznaczone. Wszystkich natomiast należy używać zgodnie z przeznaczeniem i załączonymi wskazówkami

iBKegXuoHa_d5e828

7. Bezpiecznie w domu

Urządzenia elektryczne i gazowe znajdujące się w domu są bezpieczne, jeśli są sprawne i używa się ich zgodnie z przeznaczeniem. Zapamiętaj najważniejsze zasady obsługi takich urządzeń.

  • Niepracujące urządzenia elektryczne należy wyłączać z gniazdka, trzymając za wtyczkę.

  • Włączonych urządzeń elektrycznych, które się nagrzewają, nie należy zostawiać bez dozoru.

  • Woda przewodzi prąd, dlatego nie należy dotykać pracujących urządzeń elektrycznych mokrymi rękami.

  • Aby nie dopuścić do zatrucia gazem, pomieszczenia, w których znajdują się urządzenia zasilane gazem, powinny być wietrzone oraz wyposażone w kratki wentylacyjne.

  • Ostre przedmioty, lekarstwa i inne substancje szkodliwe powinny być przechowywane poza zasięgiem małych dzieci.

RSfD4kk4sUdSp
Nieprawidłowe korzystanie z urządzeń elektrycznych jest niebezpieczne.
Źródło: Andrzej Bogusz, GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Więcej informacji na temat zachowania bezpieczeństwa w domu znajdziesz w materiale „Bezpieczeństwo w domuDNJo3ikZlBezpieczeństwo w domuBezpieczeństwo w domuBezpieczeństwo w domuBezpieczeństwo w domuBezpieczeństwo w domuBezpieczeństwo w domu”.

iBKegXuoHa_d5e880

8. Dbamy o przyrodę

Do zachowań sprzyjających ochronie przyrody należą:

  • ochrona roślin i zwierząt;

  • podczas zakupów wybór towarów oznaczonych znakami informującymi, że są przyjazne dla środowiska;

  • oszczędne gospodarowanie zasobami nieodnawialnymi (oszczędzanie wody i energii);

  • segregowanie odpadów;

  • niezaśmiecanie miejsc wypoczynku.

Więcej informacji na temat zasad dbania o przyrodę znajdziesz w materiale „Dbamy o przyrodęD4QqlidbpDbamy o przyrodęDbamy o przyrodęDbamy o przyrodęDbamy o przyrodęDbamy o przyrodęDbamy o przyrodęDbamy o przyrodęDbamy o przyrodę”.

iBKegXuoHa_d5e933

9. Segregujemy śmieci

Segregowanie odpadów i ich powtórne przetworzenie, czyli recykling, ma na celu nie tylko ograniczenie ilości śmieci, ale także zmniejszenie zużycia naturalnych surowców. Przetwarza się plastik, szkło, papier i metale. Segreguje się także odpady organiczne, np. resztki jedzenia czy obierki warzyw. Wrzucone do osobnych pojemników posegregowane śmieci są przewożone do fabryk, w których odzyskuje się surowce, wykorzystywane do produkcji nowych towarów.

R1BNF36i41M7L1
Ilustracja interaktywna 1. SZKŁO butelki i słoiki, 2. METAL I TWORZYWA SZTUCZNE puszki metalowe po napojach i żywności, rury, druty, nakrętki metalowe, butelki plastikowe po napojach i kosmetykach, worki, torebki foliowe, 3. PAPIER gazety, zeszyty, czasopisma, książki, opakowania kartonowe i tekturowe, 4. BIOODPADY obierki warzyw i owoców, suchy chleb, skoszona trawa, ziemia do kwiatów, rośliny zielone, 5. ODPADY ZMIESZANE
Segregując odpady wyrzucajmy je do właściwych pojemników oznaczonych kolorami: żółty (plastik), zielony (szkło), niebieski (papier), brązowy (bioodpady), czarny (opady zmieszane).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Więcej informacji na temat segregacji śmieci i recyklingu znajdziesz w materiale „Co robić, by nie śmiecić?DQtTMyh2TCo robić, by nie śmiecić?Co robić, by nie śmiecić?Co robić, by nie śmiecić?Co robić, by nie śmiecić?Co robić, by nie śmiecić?Co robić, by nie śmiecić?Co robić, by nie śmiecić?Co robić, by nie śmiecić?

iBKegXuoHa_d5e1011

Zadania

1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1
R8ykVdvwaeZaS
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 2
RiUmhie8jUfqO
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3
R89PGzobUqWkH
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
R1C4Letlzkw8N
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
RbBKUyl34hAFL
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 6
R1FSr43bGkqWU
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 7
RrprqEFkhx6z2
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 8
R13VrHRhLAHZ7
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 9
RiyQdxmeBpgo9
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 10
RW7XOVyBuZugy
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
RswD0lmJq6ERz2
Ćwiczenie 11
Połącz w pary produkty z ich oznaczeniami.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RFCduL7hk2WO2
Ćwiczenie 11
Połącz w pary produkty z opisami ich oznaczeń.
1
Ćwiczenie 12
R13KczwtW4iA7
zadanie interaktywne
Źródło: Brygida Baranowska, licencja: CC BY 3.0.
R1bUnV2IVixsl2
Ćwiczenie 13
Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. Segregowanie odpadów i ich powtórne przetworzenie, czyli recykling, ma na celu: Możliwe odpowiedzi: 1. ograniczenie ilości śmieci., 2. podniesienie kosztów produkcji., 3. zmniejszenie zużycia naturalnych surowców., 4. ponowne wykorzystanie surowców.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RGosA2mX7grYH3
Ćwiczenie 14
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Na przykład siatkówka, pływanie, tenis., 2. Pierwszy posiłek w ciągu dnia., 3. Ćwiczenia poranne., 4. Inaczej zainteresowanie, pasja., 5. Wykaz lekcji w ciągu tygodnia., 6. Jedzone na deser, smaczne, ale mogą szkodzić na zęby., 7. Na przykład tango., 8. Niezbędny, by nabrać sił do dalszej pracy., 9. Inaczej osiągnięcie celu, zwycięstwo., 10. Skutek niewyspania się lub długotrwałej i bezustannej pracy., 11. Pomaga, gdy czytasz lub uczysz się., 12. Najdłuższy odpoczynek w ciągu doby.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1P3DKoUg39F73
Ćwiczenie 15
żółty Możliwe odpowiedzi: 1. metalowy pręt, 2. słoik, 3. gwóźdź, 4. szklana miska, 5. torebka po cukrze, 6. zapisany zeszyt, 7. pojemnik po szamponie, 8. puszka po napoju, 9. obierki od ziemniaków, 10. butelka typu PET po wodzie mineralnej, 11. szklanka, 12. gazeta, 13. pestki czereśni, 14. skórka od banana niebieski Możliwe odpowiedzi: 1. metalowy pręt, 2. słoik, 3. gwóźdź, 4. szklana miska, 5. torebka po cukrze, 6. zapisany zeszyt, 7. pojemnik po szamponie, 8. puszka po napoju, 9. obierki od ziemniaków, 10. butelka typu PET po wodzie mineralnej, 11. szklanka, 12. gazeta, 13. pestki czereśni, 14. skórka od banana zielony Możliwe odpowiedzi: 1. metalowy pręt, 2. słoik, 3. gwóźdź, 4. szklana miska, 5. torebka po cukrze, 6. zapisany zeszyt, 7. pojemnik po szamponie, 8. puszka po napoju, 9. obierki od ziemniaków, 10. butelka typu PET po wodzie mineralnej, 11. szklanka, 12. gazeta, 13. pestki czereśni, 14. skórka od banana brązowy Możliwe odpowiedzi: 1. metalowy pręt, 2. słoik, 3. gwóźdź, 4. szklana miska, 5. torebka po cukrze, 6. zapisany zeszyt, 7. pojemnik po szamponie, 8. puszka po napoju, 9. obierki od ziemniaków, 10. butelka typu PET po wodzie mineralnej, 11. szklanka, 12. gazeta, 13. pestki czereśni, 14. skórka od banana
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 16

Dorosły człowiek potrzebuje przeciętnie 78 godzin snu. Uczeń szkoły podstawowej przesypia około dwie godziny dłużej. Dla ogólnego stanu zdrowia jest bardzo ważne, aby sen był wystarczający i odpowiedni. Zaznacz właściwą odpowiedź.

RGC6ajtyVFMaM
Dziesięciolatek powinien spać w ciągu doby około: Możliwe odpowiedzi: 1. 6 godzin, 2. nie więcej niż 7 godzin, 3. około 9 godzin, 4. powyżej 10 godzin
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 17

Wypisz skutki braku lub zbyt krótkiego snu.

RDdH8Y7GNBbDA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 18

Przyjrzyj się rozkładowi dnia Michała. Napisz, jakie zmiany zaproponujesz chłopcu? Uzasadnij swoje propozycje.

7.20–7.50: pobudka, poranna toaleta, wyjście do szkoły
8.00–13.00: pobyt w szkole
13.00–14.00: powrót do domu, obiad
14.00–17.00: wyjście na podwórko, zabawa z rówieśnikami
17.00–19.00: powrót do domu, oglądanie telewizji
19.00–19.30: kolacja
19.30–21.00: odrabianie lekcji
21.00–22.30: gry komputerowe, czytanie książki
22.30–23.00: toaleta wieczorna
23.15–7.20: sen

RZYSfeerIDOjk
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 19

Napisz trzy rady osobie, która chce osiągnąć sukces w nauce.

R1FxXUP4YMSK9
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑azure

Notatnik

RmbxHMDd4mhqM
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.