Zasady dobrej prezentacji u potencjalnego pracodawcy
Metadane scenariusza
Jak zaprezentować się przyszłemu pracodawcy?
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
wie, gdzie i jak szukać pracodawców,
zna oczekiwania pracodawcy wobec pracownika.
b) Umiejętności
Uczeń potrafi:
analizować tekst ogłoszenia prasowego,
poprowadzić rozmowę z przyszłym pracodawcą,
zapanować nad stresem,
współdziałać w grupie.
2. Metoda i forma pracy
metoda sytuacyjna, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca zespołowa
3. Środki dydaktyczne
przykłady ogłoszeń pracodawców wybrane np. z „Gazety Wyborczej” lub innych gazet i czasopism, karty pracy
Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Przedstawienie tematyki i celów zajęć, podział klasy na zespoły 4‑osobowe.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie pracują w zespołach, pod kierunkiem nauczyciela, według następujących punktów:
Wybór ogłoszeń prasowych związanych z zatrudnieniem konkretnych pracowników.
Analiza ogłoszeń prasowych w kontekście wymagań przyszłego pracodawcy – lista kwalifikacji i umiejętności niezbędnych do objęcia danego stanowiska – karta pracy nr 1 (załącznik 1).**
Moja przyszła praca – planowanie przyszłej pracy – karta pracy nr 1 (załącznik 1).**
Przygotowanie planu spotkania z przyszłym pracodawcą – karta pracy nr 2 (załącznik 2).**
Symulacja rozmowy z przyszłym pracodawcą – karta pracy nr 2 (załącznik 2).**
Opis objawów stresu, wskazanie środków zaradczych, w sytuacjach wystąpienia silnego stresu - karta pracy nr 2 (załącznik 2).**
c) Faza podsumowująca
Uczniowie odpowiadają na pytania:
Na co trzeba zwracać uwagę, prezentując się przyszłemu pracodawcy?
Co może utrudniać przyszłemu pracodawcy właściwą ocenę twoich możliwości?
Co według ciebie będzie najistotniejsze w zaprezentowaniu się twojemu przyszłemu pracodawcy?
5. Bibliografia
***http://www.twojakariera.pl/***
6. Załączniki:
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Karta pracy nr 1
1. Dokonaj analizy ogłoszeń prasowych według złączonego wzoru:
Pracodawca: .......................................................................................................................
Stanowisko pracy: ..............................................................................................................
Kwalifikacje kandydata: ....................................................................................................
Umiejętności kandydata: ...................................................................................................
2. Zaplanuj swoją przyszłość w kontekście: „Co chciałbym robić w przyszłości?” (wykorzystaj schemat):
Jakie muszę mieć kwalifikacje? Co muszę umieć?
Co muszę zrobić, aby zdobyć te kwalifikacje? Co muszę zrobić, by zdobyć te umiejętności?
..................................................................... ............................................................................
Jakie cechy mojego charakteru pozwolą mi zdobyć planowane kwalifikacje i umiejętności?
....................................................................................................................................................................
Jakie cechy mojego charakteru utrudnią mi zdobycie planowanych kwalifikacji i umiejętności?
....................................................................................................................................................................
Aby osiągnąć w przyszłości sukces, muszę:
...................................................................................................................................................................
Załącznik 2.
Karta pracy nr 2. Plan rozmowy z przyszłym pracodawcą (symulacja rozmowy).
Przygotujcie w grupach scenkę obrazującą rozmowę z przyszłym pracodawcą (zgodnie z wybranym ogłoszeniem), w oparciu o przedstawiony poniżej plan:
Przygotowanie rozmowy z przyszłym pracodawcą: umówienie terminu rozmowy, planowanie rozmowy.
Etapy rozmowy kwalifikacyjnej:
FAZA WSTĘPNA | ROZWINIĘCIE TEMATU | ZAKOŃCZENIE |
|
|
|
Umiejętności niezbędne do uzyskania sukcesu w rozmowie: słuchanie, zadawanie pytań i właściwa mowa ciała.
Pamiętaj 60% skutecznego przekazu w Twojej rozmowie związane jest z mową ciała – skutecznie wykorzystuj ten element rozmowy.
Uczniowie uczestniczący w rozmowie kwalifikacyjnej, po jej zakończeniu, odpowiadają na pytania:
Czy czułeś się zestresowany?
.....................................................................................................................................................................
Jeśli tak, to wymień objawy stresu, które u Ciebie wystąpiły.
......................................................................................................................................................................
Uczniowie ustalają w grupach, co można zrobić w sytuacjach wystąpienia silnego stresu.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
b) Zadanie domowe
Określ, jaką chciałbyś w przyszłości wykonywać pracę. Jakie wymagania, musisz spełnić, by móc ją wykonywać (zadania wykonaj pisemnie).
7. Czas trwania zajęć
2 x 45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak