Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zasady prowadzenia obserwacji mikroskopowych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

- zna pojęcia: obserwacja, mikroskop, preparat, szkiełko mikroskopowe,

- wie jak zbudowany jest mikroskop,

- wie jakie są zasady mikroskopowania,

- wie jaki są zasady przygotowywania preparatów mokrych.

b) Umiejętności

Uczeń:

- potrafi wymienić części mikroskopu,

- potrafi uzyskać obraz preparatu w mikroskopie,

- potrafi wykonywać schematy obrazu mikroskopowego,

- potrafi przygotować proste preparaty mikroskopowe.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, dyskusja, obserwacja.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, ćwiczenia, grafoskop, foliogramy, tablice biologiczne, cebula, moczarka kanadyjska, penseta, szkiełko nakrywkowe, szkiełko podstawowe, mikroskop, pojemnik z wodą, olejek immersyjny, igła preparacyjna.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pokazuje uczniom mikroskop i omawia elementy jego budowy (okular, obiektyw, śruba

mikrometryczna, śruba mikrometryczna, stolik, podstawa, źródło światła, przesłona, kondensor,

podstawa).

2. Uczniowie przechodzą do pracy z mikroskopem, analizując schemat mikroskopu w podręczniku,

starają się odnaleźć opisane elementy w mikroskopie.

3. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje prace uczniów.

4. Nauczyciel wyjaśnia jak powstaje obraz w mikroskopie, podaje najważniejsze cechy obrazu

mikroskopowego.

5. Uczniowie na specjalnie przygotowanych szkiełkach mikroskopowych anaiauja obraz widoczny w

mikroskopie.

6. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje prac obserwacja, mikroskop, preparat, szkiełko mikroskopowe

uczniów.

7. Nauczyciel prezentuje zestaw do mikroskopowania, uczniowie zapoznają się z elementami zestawu

do mikroskopowania.

8. Nauczyciel podaje zasady przygotowania preparatu mokrego z liści moczarki kanadyjskiej.

9. Uczniowie postępując zgodnie z instrukcjami z karty pracy, przygotowują pierwszy preparat

mikroskopowy.

c) Faza podsumowująca

Nauczycel podsumowuje zajęcia, sprawdza poprawność wykonanych ćwiczeń.

5. Bibliografia

1. Gołda W., Biologia dla gimnazjum, Nowa Era, Warszawa 2004.

2. Kiwiński M., Zeszyt ćwiczeń dla gimnazjum, Nowa era, Warszawa 2000.

3. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli,

Impuls, Kraków 1998.

4. Grzegorek J., *Biologia, WSiP,*Warszawa 2002.

5. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków

2003.

6. Bartnik W., Biologia zakres rozszerzony, Operon, Gdynia 2004.

7. Krzymanowski T., Fizjologia zwierząt, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze I Leśne,

Warszawa 1995.

8. Krechowiecki A., Zarys anatomii człowieka,Państwowy Zakłąd wydawnictw lekarskich,

Warszawa 1992.

9. Żelazny I., Notatki z lekcji, Wydawnictwo szkolne omega, Kraków 2000.

10. Villee S., Biologia, Oicyna wydawnicza Multico, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Ćwiczenie

1. Przygotuj preparat mikroskopowy postępując zgodnie z instrukcją:

- przygotuj czyste szkiełko podstawowe i nakrywkowe,

- zakraplaczem nanieś krople wody na szkiełko podstawowe,

- igłą preparacyjna i pensetą ściągnij cienką warstwę skórki i połóż ja na kropli wody,

- delikatnie przyłóż szkiełko nakrywkowe, pod kątem, tak aby nie utworzyły się pęcherzyki powietrza,

W ten sposób wykonałeś swój pierwszy preparat mikroskopowy.

7. Czas trwania lekcji

90 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RxLUBsBxbud4j

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 119.42 KB w języku polskim
RHRAx10DhAVds

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 21.00 KB w języku polskim