E-materiały do kształcenia zawodowego

Prowadzenie księgowości

EKA.07 Prowadzenie rachunkowości - technik rachunkowości 431103

bg‑azure

Zasady rachunkowości

GRAFIKA INTERAKTYWNA

R301y2CyXpQjg1
Wszystkie nagrania znajdujące się w materiale są tożsame z treścią tekstową.
Plansza grafiki interaktywnej dotyczy prowadzenie rachunkowości. Do tytułu przypisany jest punkt 1 z treścią. Pkt. 1 jest podzielony na dwie odnogi: 2. Zasady rachunkowości oraz 13. Polityka rachunkowości. Pod 2. Zasady rachunkowości w kolumnie od góry znajdują się: 3. zasada rzetelnego obrazu, 4. zasada przewagi treści nad formą, 5. zasada istotności, 6. zasada ciągłości, 7. zasada kontynuacji, 8. zasada memoriału, 9. zasada współmierności przychodów i kosztów, 10. zasada ostrożności, 11. zasada indywidualnej oceny, 12. zasada wprowadzania zmian w rachunkowości. Pod pkt. 13. Polityka rachunkowości w kolumnie od góry znajdują się: 14. zakładowy plan kont, 15. rok obrotowy i okresy sprawozdawcze, 16. zbiór i ochrona danych. Do poszczególnych pkt. przypisane są treści. Pkt. 1. Prowadzenie rachunkowości – Wszystkie jednostki prowadzące pełną księgowość są zobowiązane do przestrzegania zasad rachunkowości, które określa Ustawa o rachunkowości z dnia 29 września 1994 roku. Pkt. 2. Zasady rachunkowości – Zasady rachunkowości - zawarte w ustawie o rachunkowości - objaśniono poniżej. Pkt. 3. Zasada rzetelnego obrazu – Opisana w artykule 4 ustawy o rachunkowości. Stanowi, że jednostki są zobowiązane rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację finansową, majątkową i wynik finansowy. Pkt. 4. Zasada przewagi treści nad formą – Zawarta w artykule 4 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nią operacje gospodarcze są ujmowane w księgach i prezentowane w sprawozdaniach finansowych zgodnie z treścią ekonomiczną. Pkt. 5. Zasada istotności – Ustanowiona w artykule 4 ustawy o rachunkowości. W jej myśl jednostka gospodarcza może stosować uproszczenia w polityce rachunkowości tylko wtedy, gdy nie koliduje to z zasadą rzetelności. Istotne informacje to takie, których pominięcie ma wpływ na decyzje odbiorców sprawozdań finansowych. Pkt. 6. Zasada ciągłości – Określona w artykule 5 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nią zasady zawarte w polityce rachunkowości należy stosować w sposób ciągły. W myśl tej zasady wysokość sald końcowych przy zamknięciu danego okresu sprawozdawczego są jednocześnie saldami początkowymi otwierającymi kolejny rok obrotowy, zaś bilans zamykający dany okres sprawozdawczy jest jednocześnie bilansem otwarcia kolejnego okresu sprawozdawczego. Pkt. 7. Zasada kontynuacji – Zawarta w artykule 5 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nią, stosując politykę rachunkowości, przyjmuje się, że jednostka będzie kontynuować swoją działalność w dającej się przewidzieć przyszłości i w niezmienionym istotnie zakresie. Jeżeli występuje wątpliwość co do kontynuacji działania i zastosowanie w tym przypadku tej zasady nie jest możliwe, koniecznym jest zastosowanie artykułu 29 ustawy ustęp 1 ustawy o rachunkowości, z którego wynika, że należy wycenić aktywa po cenach sprzedaży netto nie wyższych od cen nabycia, lub kosztu wytworzenia, pomniejszonych o umorzenie i trwałą utratę wartości. Pkt. 8. Zasada memoriału – Określona w artykule 6 ustawy o rachunkowości. W jej myśl w księgach należy ująć wszystkie przychody i związane z nimi koszty przypadające na dany okres, niezależnie od terminu zapłaty. Celem tej zasady jest przedstawienie realnych kategorii wynikowych związanych z danym okresem, nie można ujmować kosztów i przychodów przypadających na przyszłe okresy. Pkt. 9. Zasada współmierności przychodów i kosztów – Zdefiniowana w artykule 6 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z nią, do aktywów bądź pasywów określonego okresu sprawozdawczego zaliczane są kategorie wynikowe dotyczące przyszłych okresów. W konsekwencji przedsiębiorstwo stosuje czynne rozliczenia międzyokresowe (koszty ponoszone są w bieżącym okresie sprawozdawczym, ale dotyczą przyszłych okresów, są ujmowane po stronie aktywów w bilansie), bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów (koszty bieżącego okresu, które zostaną rozliczone w przyszłych okresach, w bilansie są ujmowane po stronie pasywów) i rozliczenia międzyokresowe przychodów (ujmowanie przychodów dotyczących przyszłych okresów, w bilansie są ujmowane w pasywach). Pkt. 10. Zasada ostrożności – Zawarta w artykule 7 ustawy o rachunkowości. W jej myśl składniki aktywów i pasywów są wyceniane w cenach rzeczywiście poniesionych na ich nabycie. Pkt. 11. Zasada indywidualnej oceny – Opisana w artykule 7 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tą zasadą wartość aktywów, pasywów, kosztów i przychodów jest ustalana oddzielnie. Nie można ich wartości ze sobą kompensować. Pkt. 12. Zasada wprowadzania zmian w rachunkowości – Określona w artykule 8 ustawy o rachunkowości. Stosownie do jej brzmienia jednostka może zmienić stosowane zasady na inne, ale tylko w sytuacji, kiedy przyczyni się to do rzetelnego i jasnego przedstawienia jej sytuacji finansowej i majątkowej. Pkt. 13. Polityka rachunkowości – Każda jednostka powinna posiadać dokument opisujący stosowanie przez nią zasad rachunkowości - zgodnie z art. 10 ustawy o rachunkowości. Polityka rachunkowości to wewnętrzny dokument opisujący zasady finansowe w jednostce związane z prowadzeniem ksiąg rachunkowych oraz wyceną składników majątku. Polityka rachunkowości musi być zgodna z obowiązującymi regulacjami prawnymi. Dokument ten opisuje niżej wymienione i omówione kwestie. Pkt. 14. Zakładowy plan kont – Numeryczny wykaz kont księgowych, według których są ewidencjonowane operacje gospodarcze (art. 10 ust. 1 pkt 3a ustawy o rachunkowości). Pkt. 15. Rok obrotowy i okresy sprawozdawcze – Rok obrotowy jest określany na podstawie umowy bądź statutu jednostki, najczęściej pokrywa się on z rokiem kalendarzowym. Okres sprawozdawczy (zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 8 ustawy o rachunkowości) to okres, za który sporządzane są sprawozdania finansowe. Podział roku obrotowego na okresy sprawozdawcze określa kierownik jednostki. Pkt. 16. Zbiór i ochrona danych – Zgodnie z art. 71 ustawy o rachunkowości kierownik jednostki jest zobowiązany ustalić rozwiązania służące ochronie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych i innych dokumentów, na podstawie których dokonano na nich zapisów.
Prowadzenie rachunkowości
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powiązane ćwiczenia