Zastosowanie algorytmu z warunkami.
Autor/autorka
Krystyna Skrzydlewska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Zastosowanie algorytmu z warunkami.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat znajduje się w podstawie programowej z przedmiotu informatyka w klasie VIII.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Programowanie często obejmuje przeanalizowanie zestawu warunków i ustalenie na ich podstawie jaka powinna zostać podjęta akcja. Działanie instrukcji warunkowej jest w większości języków programowania podobna.
7. Cel ogólny zajęć
Rozwiązywanie sytuacji problemowej poprzez zastosowanie instrukcji warunkowej
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń orientuje się w strukturze programu napisanego zarówno w Scratchu, Pythonie oraz C++
Uczeń koncepcyjnie operuje konstrukcjami programistycznymi, niezależnie od języka programowania
Uczeń potrafi podać przykłady sytuacji warunkowych
Uczeń potrafi zbudować listę kroków oraz schemat blokowyalgorytmu z warunkami
9. Metody i formy pracy
Pogadanka,
Pokaz filmu
Praca z podręcznikiem str 74‑77; 150‑152
Praca przy komputerze z wykorzystaniem Internetu
Praca indywidualna
Praca w grupach
Szukanie rozwiązań na postawiony problem
10. Środki dydaktyczne
Środki dydaktyczne
- podręcznik ,,Lubię to”
- komputer z dostępem do Internetu
- projektor multimedialny
- środowisko programistyczne Scratch, Python, C++
-pliki dostępne na stronie https://zpe.gov.pl oraz https://informatyka.edu.pl
-karty pracy
11. Wymagania w zakresie technologii
Komputer z dostępem do Internetu
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wstęp do lekcji
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Wprowadzenie w tematykę, określenie celów lekcji.
Upewnienie się, czy uczniowie mają uruchomione środowisko Scratch, C++, Python
Aktywność 2
Temat: Definiowanie pojęć i stosowanie instrukcji warunkowej
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel pyta uczniów, czy spotkali się z pojęciem instrukcja warunkowa w programowaniu? Jeżeli uczniowie nie potrafią wytłumaczyć pojęcia to nauczyciel wyjaśnia oraz stara się je przedstawić na łatwych do wyobrażenia praktycznych przykładach. Następnie nauczyciel prosi uczniów aby na podstawie informacji z podręcznika wskazali różnice w Python oraz C++. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel wyświetla film a następnie dzieli klasę na grupy 2 osobowe.
Aktywność 3
Temat: Lista kroków i schemat blokowy algorytm do realizacji algorytmów z warunkami
Czas trwania: 25 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel przedstawia i omawia zadanie do wykonania oraz rozdaje karty pracy. Uczniowie w grupach dwuosobowych za pomocą listy kroków i schematu blokowego oraz oprogramowania Scratch rozwiązują zadanie. Uczniowie omawiają swoje rozwiązania. Wypowiadają się na temat, z czym mieli największe trudności, a co było łatwe. Nauczyciel przedstawia poprawne rozwiązanie zadania w Python i C++.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie ankiety
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
brak
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna