Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Krystyna Skrzydlewska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VIII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Zastosowanie algorytmu z warunkami.

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat znajduje się w podstawie programowej z przedmiotu informatyka w klasie VIII.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Programowanie często obejmuje przeanalizowanie zestawu warunków i ustalenie na ich podstawie jaka powinna zostać podjęta akcja. Działanie instrukcji warunkowej jest w większości języków programowania podobna.

7. Cel ogólny zajęć

Rozwiązywanie sytuacji problemowej poprzez zastosowanie instrukcji warunkowej

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń orientuje się w strukturze programu napisanego zarówno w Scratchu, Pythonie oraz C++

  2. Uczeń koncepcyjnie operuje konstrukcjami programistycznymi, niezależnie od języka programowania

  3. Uczeń potrafi podać przykłady sytuacji warunkowych

  4. Uczeń potrafi zbudować listę kroków oraz schemat blokowyalgorytmu z warunkami

9. Metody i formy pracy

Pogadanka,

Pokaz filmu

Praca z podręcznikiem str 74‑77; 150‑152

Praca przy komputerze z wykorzystaniem Internetu

Praca indywidualna

Praca w grupach

Szukanie rozwiązań na postawiony problem

10. Środki dydaktyczne

Środki dydaktyczne

- podręcznik ,,Lubię to”

- komputer z dostępem do Internetu

- projektor multimedialny

- środowisko programistyczne Scratch, Python, C++

-pliki dostępne na stronie https://zpe.gov.pl oraz https://informatyka.edu.pl

-karty pracy

11. Wymagania w zakresie technologii

Komputer z dostępem do Internetu

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Wstęp do lekcji

    • Czas trwania: 5 minut

    • Opis aktywności:

      Wprowadzenie w tematykę, określenie celów lekcji.

      Upewnienie się, czy uczniowie mają uruchomione środowisko Scratch, C++, Python

  • Aktywność 2

    • Temat: Definiowanie pojęć i stosowanie instrukcji warunkowej

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel pyta uczniów, czy spotkali się z pojęciem instrukcja warunkowa w programowaniu? Jeżeli uczniowie nie potrafią wytłumaczyć pojęcia to nauczyciel wyjaśnia oraz stara się je przedstawić na łatwych do wyobrażenia praktycznych przykładach. Następnie nauczyciel prosi uczniów aby na podstawie informacji z podręcznika wskazali różnice w Python oraz C++. W celu utrwalenia wiadomości nauczyciel wyświetla film a następnie dzieli klasę na grupy 2 osobowe.

  • Aktywność 3

    • Temat: Lista kroków i schemat blokowy algorytm do realizacji algorytmów z warunkami

    • Czas trwania: 25 minut

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel przedstawia i omawia zadanie do wykonania oraz rozdaje karty pracy. Uczniowie  w grupach dwuosobowych za pomocą listy kroków i schematu blokowego oraz oprogramowania Scratch rozwiązują zadanie. Uczniowie omawiają swoje rozwiązania. Wypowiadają się na temat, z czym mieli największe trudności, a co było łatwe. Nauczyciel przedstawia poprawne rozwiązanie zadania w Python i C++.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Nauczyciel prosi uczniów o wypełnienie ankiety

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

brak

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

stacjonarna