Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Aneta Jabłońska

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła podstawowa - klasa VII

2. Przedmiot

informatyka

3. Temat zajęć

Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do kalkulacji wydatków

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Wybrany temat realizuje podstawę programową z informatyki II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń: 3. korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami: 3) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Wybrałam określone w scenariuszu technologie ponieważ wzbudzają one zainteresowanie uczniów, uatrakcyjniają zajęcia. Dodatkową dają możliwość zrealizowania tematu zarówno w okresie zdalnego nauczania, jaki i podczas tradycyjnego nauczania w szkole.

7. Cel ogólny zajęć

Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do samodzielnego rozwiązywania zadań rachunkowych w życiu codziennym.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń doskonali umiejętność tworzenia prostych kalkulacji w arkuszu kalkulacyjnym.

  2. Uczeń doskonali umiejętność projektowania tabeli i tworzenia formuł w arkuszu kalkulacyjnym.

  3. Uczeń doskonali umiejętność formatowania tabeli w arkuszu kalkulacyjnym.

  4. Uczeń doskonali umiejętność tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym.

9. Metody i formy pracy

METODY:

  1. Metody podczas lekcji (metody stosowane synchronicznie):

    • rozmowa kierowana,

    • pokaz,

  2. Metody podczas lekcji (metody stosowane asynchronicznie):

    • metoda ćwiczeń praktycznych,

FORMY:

  1. Praca indywidualna

10. Środki dydaktyczne

  1. Komputer

  2. Google classroom

  3. Google meet

  4. arkusz kalkulacyjny Excel lub google docs.

  5. https://app.genial.ly/

  6. Podręcznik „Informatyka dla szkoły podstawowej klasa VII” G.Koba

  7. E‑podręczniki: https://epodreczniki.pl/a/arkusz-kalkulacyjny/DLzapixtR

11. Wymagania w zakresie technologii

  1. Praca synchroniczna: uczniowie pracują w domu, łączą się przez platformę Google meet. Wymagany jest komputer, telefon komórkowy ewntualnie tablet z dostępem do Internetu

  2. Praca asynchroniczna: uczniowie wykorzystują materiały zamieszczone na platformie Google classroom.

  3. Praca asynchroniczna: zainstalowany arkusz kalkulacyjny excel lub Goole docs.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Doświadczenie

    • Czas trwania: 10 minut

    • Opis aktywności:

      1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności);

      2. Przypomnienie zagadnień z poprzedniej lekcji (losowe umieszczanie elementów na scenie);

      3. Uczniowie poznają cel lekcji;

      4. Uczniowie poznają temat lekcji.

      5. Uczniowie krótko opisują przygotowane w parach, przed lekcją, elementy, które obowiązkowwo muszą się znaleść na przyjęciu urodzinowym.

  • Aktywność 2

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria

    • Czas trwania: 10

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala co to jest kalkulacja (zgodnie z naszym wcześniej wyświetlonym materiałem  wiemy, że dysponujemy kwotą 200 zł na zorganizowanie przyjęcia urodzinowego. Musimy teraz skalkulować, czy różnica między tą kwotą a wartością otrzymaną po zsumowaniu wszystkich wydatków będzie ujemne czy dodatnie. Inaczej mówiąc określimy saldo.)

      Nauczyciel wspólnie z uczniami rozmawia na temat jak najlepiej stworzyć arkusz kalkulacyjny, który umożliwi nam sprawdzenie czy nasze wydatki zmieszczą się w ramach posianego budżetu. Uczniowie przypominają jakie formuły można użyć do przygotowanego arkusza kalkulacyjnego i jak stworzyć wykresy przedstawiające rozkład zakupów na poszczególne kategorie.

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka

    • Czas trwania: 20 minut

    • Opis aktywności:

      Uczniowie wykonują zadanie z e‑podręczników:

      https://epodreczniki.pl/a/arkusz-kalkulacyjny/DLzapixtR

      zakładając, że kwota jaką dysponują na organizację przyjęcia to 200 zł.

      Ceny produktów należy wyszukać w internecie.

      W zadaniu oprócz kalkulacji powinien znaleźć się wykres przedstawiający wydatki poniesione na organizację przyjęcia urodzinowego. Uczniowie podczas pracy mogą korzystać z podrecznika str. 162‑186. 

      Uczniowie wysyłają wykonane zadanie do nauczyciela poprzez Google Classroom.

13. Sposób ewaluacji zajęć

Uczniowie wypełniają ankietę:

https://forms.gle/mDrbSPB5xCh9m8Ss8

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć