Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do kalkulacji wydatków
Autor/autorka
Aneta Jabłońska
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VII
2. Przedmiot
informatyka
3. Temat zajęć
Zastosowanie arkusza kalkulacyjnego do kalkulacji wydatków
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Wybrany temat realizuje podstawę programową z informatyki II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń: 3. korzystając z aplikacji komputerowych, przygotowuje dokumenty i prezentacje, także w chmurze, na pożytek rozwiązywanych problemów i własnych prac z różnych dziedzin (przedmiotów), dostosowuje format i wygląd opracowań do ich treści i przeznaczenia, wykazując się przy tym umiejętnościami: 3) rozwiązywania zadań rachunkowych z programu nauczania z różnych przedmiotów w zakresie szkoły podstawowej, z codziennego życia oraz implementacji wybranych algorytmów w arkuszu kalkulacyjnym: umieszcza dane w tabeli arkusza kalkulacyjnego, posługuje się podstawowymi funkcjami, stosuje adresowanie względne, bezwzględne i mieszane, przedstawia dane w postaci różnego typu wykresów, porządkuje i filtruje dane.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Wybrałam określone w scenariuszu technologie ponieważ wzbudzają one zainteresowanie uczniów, uatrakcyjniają zajęcia. Dodatkową dają możliwość zrealizowania tematu zarówno w okresie zdalnego nauczania, jaki i podczas tradycyjnego nauczania w szkole.
7. Cel ogólny zajęć
Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego Excel do samodzielnego rozwiązywania zadań rachunkowych w życiu codziennym.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń doskonali umiejętność tworzenia prostych kalkulacji w arkuszu kalkulacyjnym.
Uczeń doskonali umiejętność projektowania tabeli i tworzenia formuł w arkuszu kalkulacyjnym.
Uczeń doskonali umiejętność formatowania tabeli w arkuszu kalkulacyjnym.
Uczeń doskonali umiejętność tworzenia wykresów w arkuszu kalkulacyjnym.
9. Metody i formy pracy
METODY:
Metody podczas lekcji (metody stosowane synchronicznie):
rozmowa kierowana,
pokaz,
Metody podczas lekcji (metody stosowane asynchronicznie):
metoda ćwiczeń praktycznych,
FORMY:
Praca indywidualna
10. Środki dydaktyczne
Komputer
Google classroom
Google meet
arkusz kalkulacyjny Excel lub google docs.
Podręcznik „Informatyka dla szkoły podstawowej klasa VII” G.Koba
E‑podręczniki: https://epodreczniki.pl/a/arkusz-kalkulacyjny/DLzapixtR
11. Wymagania w zakresie technologii
Praca synchroniczna: uczniowie pracują w domu, łączą się przez platformę Google meet. Wymagany jest komputer, telefon komórkowy ewntualnie tablet z dostępem do Internetu
Praca asynchroniczna: uczniowie wykorzystują materiały zamieszczone na platformie Google classroom.
Praca asynchroniczna: zainstalowany arkusz kalkulacyjny excel lub Goole docs.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Doświadczenie
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności);
Przypomnienie zagadnień z poprzedniej lekcji (losowe umieszczanie elementów na scenie);
Uczniowie poznają cel lekcji;
Uczniowie poznają temat lekcji.
Uczniowie krótko opisują przygotowane w parach, przed lekcją, elementy, które obowiązkowwo muszą się znaleść na przyjęciu urodzinowym.
Aktywność 2
Temat: Refleksja
Czas trwania: 5 minut
Opis aktywności:
Nauczyciel prowadzi dyskusję na temat przedstawionych przez uczniów doświadczeń związanych z organizacją urodzin oraz wspólnie z uczniami zbiera najważniejsze elementy i prezentuje je klasie.
https://view.genial.ly/5fc63be3f115960d232292ed/interactive-content-urodzinowe-zakupy
Aktywność 3
Temat: Teoria
Czas trwania: 10
Opis aktywności:
Nauczyciel wspólnie z uczniami ustala co to jest kalkulacja (zgodnie z naszym wcześniej wyświetlonym materiałem wiemy, że dysponujemy kwotą 200 zł na zorganizowanie przyjęcia urodzinowego. Musimy teraz skalkulować, czy różnica między tą kwotą a wartością otrzymaną po zsumowaniu wszystkich wydatków będzie ujemne czy dodatnie. Inaczej mówiąc określimy saldo.)
Nauczyciel wspólnie z uczniami rozmawia na temat jak najlepiej stworzyć arkusz kalkulacyjny, który umożliwi nam sprawdzenie czy nasze wydatki zmieszczą się w ramach posianego budżetu. Uczniowie przypominają jakie formuły można użyć do przygotowanego arkusza kalkulacyjnego i jak stworzyć wykresy przedstawiające rozkład zakupów na poszczególne kategorie.
Aktywność 4
Temat: Praktyka
Czas trwania: 20 minut
Opis aktywności:
Uczniowie wykonują zadanie z e‑podręczników:
https://epodreczniki.pl/a/arkusz-kalkulacyjny/DLzapixtR
zakładając, że kwota jaką dysponują na organizację przyjęcia to 200 zł.
Ceny produktów należy wyszukać w internecie.
W zadaniu oprócz kalkulacji powinien znaleźć się wykres przedstawiający wydatki poniesione na organizację przyjęcia urodzinowego. Uczniowie podczas pracy mogą korzystać z podrecznika str. 162‑186.
Uczniowie wysyłają wykonane zadanie do nauczyciela poprzez Google Classroom.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie wypełniają ankietę:
https://forms.gle/mDrbSPB5xCh9m8Ss8
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć