Zastosowanie potęg o wykładnikach całkowitych do zapisywania liczb dużych i małych
Zastosowanie potęg o wykładnikach całkowitych do zapisywania liczb dużych i małych
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna definicję potęgi o wykładniku całkowitym,
wie jaka jest odwrotność liczby,
zna jednostki długości.
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi zapisać potęgę w postaci iloczynu jednakowych czynników,
potrafi obliczyć potęgę w wykładniku naturalnym, całkowitym,
potrafi zapisać liczbę z wykorzystaniem dziesiątkowego pozycyjnego systemu liczenia całkowitych wykładników liczby 10.
2. Metoda i forma pracy
Praca w grupach, indywidualna, w parach, ćwiczeniowa, gra dydaktyczna.
3. Środki dydaktyczne
Plansza do gry, zestaw pytań, kostkę i pionki, instrukcję, ośmiokąty, trapezy, karta pracy.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Sprawdzenie obecności i pracy domowej.
Przypomnienie poznanych wiadomości dotyczących potęgi o wykładniku naturalnym na bazie pytań do uczniów typu: 2Indeks górny 33= , 3Indeks górny 22= , 4Indeks górny 33= ,10Indeks górny 33= itp.
Podział klasy na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje planszę (załącznik 1), zestaw pytań (załącznik 2), kostkę i pionki oraz zasady gry.
W trakcie zabawy nauczyciel sprawdza poprawność działań i wyjaśnia wątpliwości.
b) Faza realizacyjna
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapisanie następujących liczb za pomocą potęgi liczby 10: 10
10000
36
3,04
304,05
382,095
Uczniowie zapisują przykłady w zeszytach i sprawdzają wyniki z tablicą.
Po wykonaniu ćwiczenia, nauczyciel rozdaje grupom karty pracy (załącznik 3) i prosi
o wykonanie zadania.Odczytanie efektów pracy grupy i sprawdzenie wyników.
c) Faza podsumowująca
Podsumowanie i wspólna ocena pracy uczniów.
Dobranie się uczniów w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze jeden ośmiokąt i osiem trapezów (załącznik 4). Zadaniem pary jest rozwiązanie przykładów – zapisanie wyników w postaci notacji wykładniczej i dopasowanie trapezów do odpowiedniego boku ośmiokąta, następnie zaczynając od pola ze strzałką odczytać hasło.
Nauczyciel sprawdza sensowność hasła, które jest jednocześnie sprawdzeniem poprawności obliczeń.
5. Bibliografia
Matematyka w szkole nr 19 i 11, Matematyka 20001 – zeszyt ćwiczeń.
6. Załączniki
a)Karta pracy ucznia
załącznik 1
załacznik 2
Zasady gry
Rozpoczyna ten gracz, który wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Gracze przesuwają się do przodu o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Opisy pól:
Losujesz jedną kartę z pytaniem. Jeśli podasz poprawną odpowiedź, masz dodatkowy rzut kostką. Jeśli odpowiedź jest błędna, to tracisz kolejkę.
Losujesz jedną kartę z pytaniem. Jeśli podasz poprawną odpowiedź, możesz iść „na
skróty”.
Losujesz jedną kartę z pytaniem. Jeśli podasz poprawną odpowiedź, przesuwasz się o 5 pól do przodu. Jeśli odpowiedź jest błędna, cofasz się o 5 pól.
Losujesz dwie karty z pytaniami. Jeśli podasz poprawne odpowiedzi na dwa pytania, masz dwa dodatkowe rzuty kostką. Jeśli poprawnie odpowiesz na jedno pytanie, pozostajesz na swoim miejscu. Jeśli podasz dwie błędne odpowiedzi, wracasz na START.
Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do mety.
Pytania:
Ile to jest 6Indeks górny 44 ? |
Oblicz: 64:16*(17+3)= |
1 mm ile to km |
Oblicz: 12Indeks górny 22 - 20 |
Oblicz iloczyn liczby 0,042 i 1000 |
Ile to jest 10Indeks górny 1212 ? |
Oblicz: 2Indeks górny 33 *10 |
Zamień: 8 mmIndeks górny 22= ..... mIndeks górny 22 |
Zapisz w postaci potęgi liczby 10:7 00000 |
Czy prawdziwe jest zdanie; nie ma największej liczby całkowitej. |
Wskaż kilka kolejnych liczb kwadratowych. |
Zapisz w postaci potęgi liczby 10: 0,00008 |
1 cm ile to km |
Podaj definicję potęgi |
Która z liczb jest większa 2Indeks górny 55 czy 5Indeks górny 22 |
Zapisz w postaci potęgi liczby 10: 99000000 |
Czy prawdziwe jest zdanie: między każdymi dwoma liczbami naturalnymi Znajduje się liczba naturalna |
Zamień: 17 cm= .....km |
Przedstaw w postaci potęgi o wykładniku ujemnym 0,00001 |
Zapisz w postaci potęgi liczby 10: 0,0016 |
Załącznik 3
Uzupełnij tabelkę:
Lp. | Planeta | Odległość od Słońca w km | ||
Liczba | Zapis przy pomocy potęgi liczby 10 | Zapis przy pomocy skrótu | ||
1. | Merkury | 58000000 | ||
2. | Wenus | 108000000 | ||
3. | Ziemia | 150000000 | ||
4. | Mars | 228000000 | ||
5. | Jowisz | 778000000 | ||
6. | Saturn | 1428000000 | ||
7. | Uran | 2873000000 | ||
8. | Neptun | 4502000000 | ||
9. | Pluton | 5917000000 |
Załącznik 4
7. Czas trwania lekcji
45 minut