Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zastosowanie potęg o wykładnikach całkowitych do zapisywania liczb dużych i małych

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna definicję potęgi o wykładniku całkowitym,

  • wie jaka jest odwrotność liczby,

  • zna jednostki długości.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi zapisać potęgę w postaci iloczynu jednakowych czynników,

  • potrafi obliczyć potęgę w wykładniku naturalnym, całkowitym,

  • potrafi zapisać liczbę z wykorzystaniem dziesiątkowego pozycyjnego systemu liczenia całkowitych wykładników liczby 10.

2. Metoda i forma pracy

Praca w grupach, indywidualna, w parach, ćwiczeniowa, gra dydaktyczna.

3. Środki dydaktyczne

Plansza do gry, zestaw pytań, kostkę i pionki, instrukcję, ośmiokąty, trapezy, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej.

  2. Przypomnienie poznanych wiadomości dotyczących potęgi o wykładniku naturalnym na bazie pytań do uczniów typu: 2Indeks górny 3= , 3Indeks górny 2= , 4Indeks górny 3= ,10Indeks górny 3= itp.

  3. Podział klasy na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje planszę (załącznik 1), zestaw pytań (załącznik 2), kostkę i pionki oraz zasady gry.

  4. W trakcie zabawy nauczyciel sprawdza poprawność działań i wyjaśnia wątpliwości.

b) Faza realizacyjna

  1. Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapisanie następujących liczb za pomocą potęgi liczby 10: 10

10000

36

3,04

304,05

382,095

  1. Uczniowie zapisują przykłady w zeszytach i sprawdzają wyniki z tablicą.

  2. Po wykonaniu ćwiczenia, nauczyciel rozdaje grupom karty pracy (załącznik 3) i prosi
    o wykonanie zadania.

  3. Odczytanie efektów pracy grupy i sprawdzenie wyników.

c) Faza podsumowująca

  1. Podsumowanie i wspólna ocena pracy uczniów.

  2. Dobranie się uczniów w pary. Nauczyciel rozdaje każdej parze jeden ośmiokąt i osiem trapezów (załącznik 4). Zadaniem pary jest rozwiązanie przykładów – zapisanie wyników w postaci notacji wykładniczej i dopasowanie trapezów do odpowiedniego boku ośmiokąta, następnie zaczynając od pola ze strzałką odczytać hasło.

  3. Nauczyciel sprawdza sensowność hasła, które jest jednocześnie sprawdzeniem poprawności obliczeń.

5. Bibliografia

Matematyka w szkole nr 19 i 11, Matematyka 20001 – zeszyt ćwiczeń.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

załącznik 1

załacznik 2

Zasady gry

Rozpoczyna ten gracz, który wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Gracze przesuwają się do przodu o tyle pól, ile oczek wypadnie na kostce. Opisy pól:

Losujesz jedną kartę z pytaniem. Jeśli podasz poprawną odpowiedź, masz dodatkowy rzut kostką. Jeśli odpowiedź jest błędna, to tracisz kolejkę.

Losujesz jedną kartę z pytaniem. Jeśli podasz poprawną odpowiedź, możesz iść „na

skróty”.

Losujesz jedną kartę z pytaniem. Jeśli podasz poprawną odpowiedź, przesuwasz się o 5 pól do przodu. Jeśli odpowiedź jest błędna, cofasz się o 5 pól.

Losujesz dwie karty z pytaniami. Jeśli podasz poprawne odpowiedzi na dwa pytania, masz dwa dodatkowe rzuty kostką. Jeśli poprawnie odpowiesz na jedno pytanie, pozostajesz na swoim miejscu. Jeśli podasz dwie błędne odpowiedzi, wracasz na START.

Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do mety.

Pytania:

Ile to jest 6Indeks górny 4 ?

Oblicz: 64:16*(17+3)=

1 mm ile to km

Oblicz: 12Indeks górny 2 - 20

Oblicz iloczyn liczby 0,042 i 1000

Ile to jest 10Indeks górny 12 ?

Oblicz: 2Indeks górny 3 *10

Zamień: 8 mmIndeks górny 2= ..... mIndeks górny 2

Zapisz w postaci potęgi liczby 10:7 00000

Czy prawdziwe jest zdanie; nie ma największej liczby całkowitej.

Wskaż kilka kolejnych liczb kwadratowych.

Zapisz w postaci potęgi liczby 10: 0,00008

1 cm ile to km

Podaj definicję potęgi

Która z liczb jest większa 2Indeks górny 5 czy 5Indeks górny 2

Zapisz w postaci potęgi liczby 10: 99000000

Czy prawdziwe jest zdanie: między każdymi dwoma liczbami naturalnymi

Znajduje się liczba naturalna

Zamień: 17 cm= .....km

Przedstaw w postaci potęgi o wykładniku ujemnym 0,00001

Zapisz w postaci potęgi liczby 10: 0,0016

Załącznik 3

Uzupełnij tabelkę:

Lp.

Planeta

Odległość od Słońca w km

Liczba

Zapis przy pomocy potęgi liczby 10

Zapis przy pomocy skrótu

1.

Merkury

58000000

2.

Wenus

108000000

3.

Ziemia

150000000

4.

Mars

228000000

5.

Jowisz

778000000

6.

Saturn

1428000000

7.

Uran

2873000000

8.

Neptun

4502000000

9.

Pluton

5917000000

Załącznik 4

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

R1FKzuCvXTQcx

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 485.77 KB w języku polskim
R1G65STAkIsjS

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.30 MB w języku polskim