Zastosowanie technik malarskich w praktyce – malujemy akwarelę
Źródło: Dominika Łowkajtis, licencja: CC0.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RzsF8n9tclRYI1
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf
W prostokątnym polu znajduje się napis „Pobierz”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego scenariusz lekcji - dokument w formacie pdf
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
I. Opanowanie zagadnień z zakresu języka i funkcji plastyki; podejmowanie działań twórczych, w których wykorzystane są wiadomości dotyczące formy i struktury dzieła. Uczeń:
1) wykazuje się znajomością dziedzin sztuk plastycznych: malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury (łącznie z architekturą wnętrz), rysunku, scenografii, sztuki użytkowej dawnej i współczesnej (w tym rzemiosła artystycznego); rozumie funkcje tych dziedzin i charakteryzuje ich język; rozróżnia sposoby i style wypowiedzi w obrębie dyscyplin; zna współczesne formy wypowiedzi artystycznej, wymykające się tradycyjnym klasyfikacjom, jak: happening, performance, asamblaż; sztuka nowych mediów;
5) charakteryzuje pozostałe środki wyrazu artystycznego, takie jak: linia, plama, faktura; wykorzystuje wskazane środki w działaniach plastycznych (kompozycjach z wyobraźni i transpozycji natury);
II. Doskonalenie umiejętności plastycznych – ekspresja twórcza przejawiająca się w działaniach indywidualnych i zespołowych. Uczeń:
2) wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);
6) stosuje różnorodne techniki plastyczne (proste techniki graficzne, rzeźbiarskie, malarskie, elementy obrazowania cyfrowego fotograficznego i z wykorzystaniem wybranych graficznych programów komputerowych).
Nauczysz się
definiować czym jest akwarela;
rozróżniać rodzaje farb akwarelowych;
rozróżniać obrazy, które zostały namalowane tą techniką.
Czym jest akwarela?
Akwarela – farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze. Plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy. Artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne.
Ecoline – to koncentrat farby wodnej (akwareli) w formie płynnej w szklanej buteleczce. Ecoline cechuje się doskonałą przyczepnością do papierów akwarelowych i rysunkowych oraz do kartonu.
Ciekawostka
Farby akwarelowe w kostkach, tubkach i „guziczkach” to te same farby, różniące się tylko konsystencją. Gdy zaschną, nie tracą swoich właściwości, a po ponownym nawodnieniu - odzyskują pierwotną użyteczność.
Przykłady farb akwarelowych
RMOhHjAPbI3DA1
Ilustracja przedstawia akcesoria do malarstwa akwarelowego. W centrum zdjęcia, na białym tle znajduje się kartka z namalowanymi dziewięcioma kolorowymi plamami. Naokoło rozłożone jest sześć farb w szklanych pojemniczkach, dwa pędzle oraz mała, biała paleta do mieszania kolorów w kształcie kwiatu o sześciu płatkach.
Farby akwarelowe w płynie w buteleczkach (ecoline), online-skills, CC BY 3.0
Rk2EMuadvUD001
Ilustracja przedstawia trzy białe tubki z farbami akwarelowymi. Każda z nich ma pasek w innym kolorze. Kolor paska oznacza kolor farby (żółty, niebieski, czerwony). Z każdej tubki wyciśnięta jest farba.
Farby akwarelowe w tubkach, online-skills, CC BY 3.0
RoJTZYJMwX0M51
Ilustracja przedstawia farby akwarelowe w „guziczkach”. Zdjęcie ukazuje paletkę, która w rządkach ma poukładane kolorowe kółka. Jest ona pobrudzona różnymi kolorami farb.
Farby akwarelowe w „guziczkach”, online-skills, CC BY 3.0
RGBFpYWNHzl8H1
Ilustracja przedstawia farby akwarelowe w kostkach. Zdjęcie ukazuje malutkie, kwadratowe pojemniczki, w których znajdują się różne kolory i odcienie farb. Z lewej strony ilustracji znajduje się pędzel mieszający różne kolory.
Farby akwarelowe w kostkach, online-skills, CC BY 3.0
Podłoża w technice akwarelowej
Ważne!
Do malowania akwarelą najczęściej stosujemy gruby i szorstki papier. Im większa zawartość naturalnej bawełny w papierze, tym jest on odporniejszy na falowanie.
R4TNCRsda4Rrn1
Ilustracja przedstawia schemat ukazujący podział na dwa rodzaje papieru akwarelowego ze względu na materiał z którego powstaje. Na górze grafiki znajduje się bloczek z napisem „Papier akwarelowy powstaje z:”. Poniżej, po lewej stronie umieszczony jest szary bloczek z napisem „Celulozy” od którego odchodzi strzałka skierowana w dół w kierunku obrazka, na którym znajdują się choinka, gazety i kupka białego proszku. Pod niebieskim bloczkiem po prawej stronie umieszczony jest drugi szary bloczek z napisem „Bawełny” ze strzałką skierowaną w dół w kierunku obrazka, na którym znajduje się biały, puszysty kwiat bawełny z zielonym listkiem.
Papier akwarelowy, online-skills, CC BY 3.0
Najczęściej spotykamy papiery, które mają delikatną fakturę. Ważną cechą papieru akwarelowego jest jego grubość. Cieńszy papier po zmoczeniu będzie się falował. Z tego powodu im grubszy papier, tym lepszy, ale jednocześnie droższy.
R1YOfr8zvAJr81
Ilustracja przedstawia papier akwarelowy disegno 5 fabriano. Kadr zdjęcia ukazuje dwie lekko poszarpane krawędzie białego papieru z delikatną fakturą. Na leżącym na wierzchu papierze znajduje się odciśnięty napis „FA 5 FABRIANO”.
disegno 5 fabriano, artisticacordoba.com.ar, CC BY 3.0
R1LZpKX11MtDK1
Ilustracja przedstawia biały papier o grubej, chropowatej fakturze.
struktura papieru, maluje.wordpress.co, CC BY 3.0
RQzdAHnyZLgIh1
Ilustracja przedstawia blok pod pastele „art deco”. Zdjęcie ukazuje biały papier pokryty delikatnymi, małymi wgłębieniami w kształcie owalnym.
blok pod pastele art deco, dickblick.com, CC BY 3.0
R1PUqFXdOi6L21
Ilustracja przedstawia białą kartkę z bloku akwarelowego. Zdjęcie ukazuje papier o grubej, lekko falowanej fakturze.
blok akwarelowy, mosstroybaza.ru, CC BY 3.0
Pędzle do malowania akwarelami
Ważne!
Do malowania akwareląAKWARELAakwarelą stosujemy pędzle o różnej wielkości i szerokości oraz różnym układzie włosia.
RK5W6rpB0sCfg1
Ilustracja interaktywna przedstawia pięć pędzli. Na górze zdjęcia ukazany jest pędzel wachlarzowy o wąskim trzonku i rozłożonym w kształt płaskiego wachlarze włosiu, które przybrudzone jest niebieską farbą. Poniżej znajdują się cztery okrągłe pędzle o drewnianych, szerszych trzonkach i złotych skuwkach. Ich włosie ukształtowane jest w szpic. Każdy z pędzli przybrudzony jest innym kolorem farby: żółtym, czerwonym, niebieskim i zielonym. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel okrągły do malowania cienkich linii, drobnych detali, małych powierzchni.
Ilustracja interaktywna przedstawia pięć pędzli. Na górze zdjęcia ukazany jest pędzel wachlarzowy o wąskim trzonku i rozłożonym w kształt płaskiego wachlarze włosiu, które przybrudzone jest niebieską farbą. Poniżej znajdują się cztery okrągłe pędzle o drewnianych, szerszych trzonkach i złotych skuwkach. Ich włosie ukształtowane jest w szpic. Każdy z pędzli przybrudzony jest innym kolorem farby: żółtym, czerwonym, niebieskim i zielonym. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel okrągły do malowania cienkich linii, drobnych detali, małych powierzchni.
Pędzel okrągły, online-skills, CC BY 3.0
RcuQFYF1WnPeW1
Ilustracja interaktywna przedstawia zestaw pędzli płaskich w różnych rozmiarach (od 2 do 20). Wszystkie mają brązowe włosie oraz fioletowe trzonki. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel płaski: - do moczenia papieru przed malowaniem, - do lawowaniado malowania dużych powierzchni, - do chlapania.
Ilustracja interaktywna przedstawia zestaw pędzli płaskich w różnych rozmiarach (od 2 do 20). Wszystkie mają brązowe włosie oraz fioletowe trzonki. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel płaski: - do moczenia papieru przed malowaniem, - do lawowaniado malowania dużych powierzchni, - do chlapania.
Pędzel płaski, online-skills, CC BY 3.0
R1JdN7qsqa8ON1
Ilustracja interaktywna przedstawia zestaw pędzli z twardym włosiem. Pędzle są w różnych rozmiarach. Wszystkie mają brązowe włosie oraz ubrudzone trzonki w różnych kolorach. W tle zdjęcia widać fragment jasno-beżowej ściany i białego okna. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel z twardym włosiem to pędzel syntetyczny, chłonie zdecydowanie mniej wody niż pędzle z naturalnego włosia
Ilustracja interaktywna przedstawia zestaw pędzli z twardym włosiem. Pędzle są w różnych rozmiarach. Wszystkie mają brązowe włosie oraz ubrudzone trzonki w różnych kolorach. W tle zdjęcia widać fragment jasno-beżowej ściany i białego okna. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel z twardym włosiem to pędzel syntetyczny, chłonie zdecydowanie mniej wody niż pędzle z naturalnego włosia
Pędzel z twardym włosiem, online-skills, CC BY 3.0
R1Ycx0e88sO1O1
Ilustracja interaktywna przedstawia zestaw pędzli z miękkim włosiem. Pędzle są w różnych rozmiarach. Wszystkie mają czarne, ukształtowane w szpic włosie oraz drewniane trzonki. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel z miękkim włosiem z naturalnego włosia, sprężysty i elastyczny, chłonie dużo wody, dobry do malowania, np. tła, pejzaży
Ilustracja interaktywna przedstawia zestaw pędzli z miękkim włosiem. Pędzle są w różnych rozmiarach. Wszystkie mają czarne, ukształtowane w szpic włosie oraz drewniane trzonki. Na ilustracji umieszczony jest aktywny punkt, po wybraniu którego wyświetli się dodatkowa informacja: 1.
Pędzel z miękkim włosiem z naturalnego włosia, sprężysty i elastyczny, chłonie dużo wody, dobry do malowania, np. tła, pejzaży
Pędzel z miękkim włosiem, online-skills, CC BY 3.0
Ważne!
Jak dbać o pędzle?
Spośród wszystkich pędzli najdroższe są akwarelowe, więc jeśli posiadasz dobry pędzelek, używaj go tylko i wyłącznie do akwareli. Po malowaniu, umyj go dokładnie, tak aby nie zostały we włosiu cząsteczki pigmentu. Umyty pędzel osusz delikatnie, a następnie odstaw do wyschnięcia. Nigdy nie zostawiaj pędzla w zbiorniku z wodą włosiem w dół.
Narzędzia i podłoża w technice akwarelowej
Paleta służy do rozcieńczania i mieszania farby. Istnieją palety z przegródkami, palety talerzyki, miseczki ceramiczne do rozcieńczania pojedynczych kolorów. Paletą może być również biały ceramiczny talerzyk lub ceramiczna płytka.
RTn6KgTxM0Xzl1
Ilustracja przedstawia białe, potłuczone na drobne kawałki, ceramiczne płytki leżące w nieładzie jedna na drugiej.
płytka ceramiczna, online-skills, CC BY 3.0
R1eKA7V4fBcDW1
Ilustracja przedstawia biały, ceramiczny talerzyk w kształcie kwadratu o zaokrąglonych rogach.
biały ceramiczny talerzyk, online-skills, CC BY 3.0
R1P2Tj6w18yNc1
Ilustracja przedstawia białą, plastikową paletę z przegródkami. U góry znajduje się rząd pięciu okrągłych wgłębień w których zmieszane są czerwone, pomarańczowe i żółte farby. Poniżej znajduje się rząd pięciu prostokątnych wgłębień w których ktoś wymieszał zielenie z pomarańczami, szarości z brązami oraz biele. W kadrze zdjęcia ukazane są również oparte o paletę pędzle
paleta z przegródkami, online skills, CC BY 3.0
R1GrCCZdiMHzN1
Ilustracja przedstawia białą, plastikową paletę z otworem na kciuk, który pomaga w trzymaniu jej podczas pracy. Na powierzchni palety znajdują się pomazane farbami wgłębienia ułatwiające mieszanie kolorów. Zdjęcie ukazuje również włożony w otwór na kciuk pędzel. Przedmioty leżą na szaro-brązowym papierze.
paleta-talerzyk, online-skills, CC BY 3.0
Co jeszcze może się przydać?
R1cIpj3371oDZ1
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat ukazujący pozostałe narzędzia malarskie. Na środku znajduje się niebieski, okrągły bloczek z napisem „Pozostałe narzędzia”. Od niego odchodzą strzałki do czterech ramek z podpisanymi zdjęciami. W górnym lewym rogu znajduje się ramka ukazująca ręczniki papierowe. W prawym górnym rogu znajduje się ramka z wodą w szklanym naczyniu. W lewym dolnym rogu znajduje się ramka ze zdjęciem deski do podklejenia papieru. W dolnym prawym rogu znajduje się ramka z taśmami papierowymi. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1.
Ręczniki papierowe/ściereczka - do osuszania pędzli - do usuwania nadmiaru wody z pracy - do wyczyszczenia palety
, 2.
Woda i pojemnik na wodę (szklanka, słoik) - dobrym pomysłem jest przygotowanie jednego pojemnika z wodą do płukania pędzli, a drugiego do rozcieńczania koloru
, 3.
Deska do podklejenia papieru - powinna być większa niż powierzchnia papieru
, 4.
Taśma papierowa - do przyklejenia papieru do podłoża, aby redukować efekt marszczenia namoczonego papieru
Ilustracja interaktywna przedstawia schemat ukazujący pozostałe narzędzia malarskie. Na środku znajduje się niebieski, okrągły bloczek z napisem „Pozostałe narzędzia”. Od niego odchodzą strzałki do czterech ramek z podpisanymi zdjęciami. W górnym lewym rogu znajduje się ramka ukazująca ręczniki papierowe. W prawym górnym rogu znajduje się ramka z wodą w szklanym naczyniu. W lewym dolnym rogu znajduje się ramka ze zdjęciem deski do podklejenia papieru. W dolnym prawym rogu znajduje się ramka z taśmami papierowymi. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1.
Ręczniki papierowe/ściereczka - do osuszania pędzli - do usuwania nadmiaru wody z pracy - do wyczyszczenia palety
, 2.
Woda i pojemnik na wodę (szklanka, słoik) - dobrym pomysłem jest przygotowanie jednego pojemnika z wodą do płukania pędzli, a drugiego do rozcieńczania koloru
, 3.
Deska do podklejenia papieru - powinna być większa niż powierzchnia papieru
, 4.
Taśma papierowa - do przyklejenia papieru do podłoża, aby redukować efekt marszczenia namoczonego papieru
1
2
3
4
1.
Ręczniki papierowe/ściereczka - do osuszania pędzli - do usuwania nadmiaru wody z pracy - do wyczyszczenia palety
2.
Woda i pojemnik na wodę (szklanka, słoik) - dobrym pomysłem jest przygotowanie jednego pojemnika z wodą do płukania pędzli, a drugiego do rozcieńczania koloru
3.
Deska do podklejenia papieru - powinna być większa niż powierzchnia papieru
4.
Taśma papierowa - do przyklejenia papieru do podłoża, aby redukować efekt marszczenia namoczonego papieru
Podstawowe zagadnienia dotyczące techniki malowania akwarelą
RNl2CqRtuHdzx
FILM nawiązujący do treści materiału. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk: Odtwórz/Pauza.
FILM nawiązujący do treści materiału. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk: Odtwórz/Pauza.
Dokończ podane zdania, wybierając pojęcia z dołu. Farby akwarelowe nakładamy za pomocą pędzli na 1. pędzle okrągłe, 2. papier suchy lub mokry, 3. taśma papierowa.
Do malowania szczegółów najlepiej wybrać 1. pędzle okrągłe, 2. papier suchy lub mokry, 3. taśma papierowa.
Aby zapobiec marszczeniu papieru, arkusz należy przykleić do deski. Potrzebna więc będzie 1. pędzle okrągłe, 2. papier suchy lub mokry, 3. taśma papierowa.
Dokończ podane zdania, wybierając pojęcia z dołu. Farby akwarelowe nakładamy za pomocą pędzli na 1. pędzle okrągłe, 2. papier suchy lub mokry, 3. taśma papierowa.
Do malowania szczegółów najlepiej wybrać 1. pędzle okrągłe, 2. papier suchy lub mokry, 3. taśma papierowa.
Aby zapobiec marszczeniu papieru, arkusz należy przykleić do deski. Potrzebna więc będzie 1. pędzle okrągłe, 2. papier suchy lub mokry, 3. taśma papierowa.
Dokończ podane zdania, wybierając pojęcia z dołu.
pędzle okrągłe, papier suchy lub mokry, taśma papierowa
Farby akwarelowe nakładamy za pomocą pędzli na .............................................
Do malowania szczegółów najlepiej wybrać .............................................
Aby zapobiec marszczeniu papieru, arkusz należy przykleić do deski. Potrzebna więc będzie .............................................
Polecenie 1
Przyjrzyj się, jak wyglądają prace wykonane w technice akwareli. Zwróć uwagę na cechy plam barwnych.
RbDfDytvBk2mM1
Ilustracja przedstawia akwarelę „Domek na wsi”. Na pierwszym planie obrazu, po prawej stronie ukazane jest drzewo o malowanej szeroką plamą, zielonej koronie i delikatnych, brązowych konarach. Pod drzewem znajdują się zielone zarośla. Na drugim planie w centrum obrazu artysta namalował dwa przylegające do siebie, dwuspadowe domy. Budynek po prawej stronie jest mniej widoczny, przysłania je drzewo. Natomiast budynek po lewej stronie z dużym oknem i otwartymi zielonymi drzwiami namalowany jest bardziej wyrazistymi, kontrastującymi plamami. Dzieło utrzymane jest w jasnej, zielono-żółtej tonacji z dodatkiem niewielkich plam schładzającego kompozycję błękitu. Malarz posłużył się tutaj zarówno szeroką, rozpływającą się plamą charakterystyczną dla akwareli, jak i drobnymi pociągnięciami pędzla.
„Domek na wsi”, online-skills, CC BY 3.0
Rc97FVr9vXrkX
Ilustracja przedstawia obraz „Kościół w Przyszowicach na Śląsku”.
Kościół w Przyszowicach na Śląsku
Źródło: Cholewski_Andrzej, licencja: CC BY 3.0, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Frydrych,_kościół_w_Przyszowicach_na_Śląsku_akwarela.jpg [dostęp 1.03.2011 r.].
R4QU9MvQ9IIV31
Ilustracja przedstawia akwarelę „Zamglony las”. Na pierwszym planie kompozycji znajdują się cztery, brązowo-fioletowe pnie z cienkimi, nielicznymi gałązkami pokrytymi gdzieniegdzie drobnymi listkami. Na dalszym planie, na jasnym, szaro-niebieskim tle, artysta namalował blade zarysy drzew wyłaniających się z mgły, ukazane przy pomocy płaskiej, półprzezroczystej plamy barwnej. Obraz utrzymany jest w chłodnej, szaro-niebieskiej tonacji z akcentami wyrazistych brązów i delikatnych zieleni na pierwszym planie. Statyczna, wertykalna kompozycja dzieła podkreśla nastrój spokoju i ciszy ukazanego lasu.
„Zamglony las”, online-skills, CC BY 3.0
R1d2lLEbkKY7C
Ćwiczenie 4
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Wysłuchaj nagrania abstraktu, ułóż do niego pytania i zadaj je koledze.
Spośród podanych przykładów zaznacz dzieło wykonane techniką akwareli
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Polecenie 2
Tworzenie tradycyjne
Potrzebne będą:
farby akwarelowe pędzle okrągłe pędzle płaskie paleta pojemnik z wodą papier akwarelowy piórko czarne lub czarny cienkopis deska taśma papierowa
Jedną z technik, od której można rozpocząć swoją przygodę z akwarelami, jest „mokre na mokre”. Polega ona na tym, że moczy się czystą wodą cały arkusz papieru albo wybrany fragment i od razu nakłada się farbę, pozwalając jej rozpłynąć się i połączyć z innymi plamami. Gdy chcemy uzyskać plamy bardziej kontrolowane, farby nakładamy na papier lekko wysychający. Stwórz własną pracę techniką „mokre na mokre”. Nie bój się eksperymentować – nakładaj farbę palcami, chlap lub pryskaj, obracaj kartkę papieru. Jeśli chcesz, po wyschnięciu obrysuj plamy czarnym piórkiem lub cienkopisem, dorysuj do nich nowe elementy.
R1PUU53IRQnaE
Ćwiczenie 5
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Wysłuchaj nagrania abstraktu i zastanów się, czego jeszcze chciałbyś się dowiedzieć w związku z tematem lekcji.
Poniżej przedstawiono trzy rodzaje plam akwarelowych uzyskanych różnymi technikami. Wytypuj tę, którą wykonano techniką „mokre na mokre”.
1
2
3
RONFRbOltx0dS
Ćwiczenie 6
Uzupełnij definicje. Tu uzupełnij to farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze. Plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy. Artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne.
Uzupełnij definicje. Tu uzupełnij to farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze. Plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy. Artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne.
Uzupełnij definicje.
................ to farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze. Plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy. Artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne.
R1YPIQKs5dbrM
Ćwiczenie 7
Uzupełnij definicje. Tu uzupełnij to koncentrat farby wodnej (akwareli) w formie płynnej w szklanej buteleczce. Ecoline cechuje się doskonałą przyczepnością do papierów akwarelowych i rysunkowych oraz do kartonu.
Uzupełnij definicje. Tu uzupełnij to koncentrat farby wodnej (akwareli) w formie płynnej w szklanej buteleczce. Ecoline cechuje się doskonałą przyczepnością do papierów akwarelowych i rysunkowych oraz do kartonu.
Uzupełnij definicje.
.............. to koncentrat farby wodnej (akwareli) w formie płynnej w szklanej buteleczce. Ecoline cechuje się doskonałą przyczepnością do papierów akwarelowych i rysunkowych oraz do kartonu.
Zadania
Polecenie 3
Pobierz ilustrację, niezbędną do wykonania zadania, klikając na przycisk „Pobierz załącznik”.
R1Yckg87NmQYA1
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego ilustrację - obraz w formacie png.
W prostokątnym polu znajduje się strzałka skierowana w dół symbolizująca pobieranie pliku. Obok strzałki umieszczony jest napis „Pobierz załącznik”. Jest to przycisk pozwalający na wyświetlenie, pobranie i zapisanie pliku zawierającego ilustrację - obraz w formacie png.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Skorzystaj z aplikacji MiniPaint, dostępnej poniżej - otwórz zapisany wcześniej obrazek (opcja Plik->Otwórz, wskazanie obrazka zapisanego na dysku komputera).
Dostępne dzieło namalowane za pomocą farb akwarelowych jest niedokończone. Przyjrzyj się plamom barwnym i zastanów się z czym kojarzy Ci się ich kształt. Następnie domaluj do nich to co sobie wyobrażasz.
R1WeXxTCzczJ71
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Uruchom wyobraźnię i zaplanuj ilustrację do mitologicznej przygody Odyseusza, Syzyfa lub Achillesa. Opowiedz, który epizod z życia bohatera został przez Ciebie wybrany i jaką masz wizję plastyczną. Poproś kogoś z klasy o jej zrealizowanie.
Źródło: ViliusL, GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 3, 29 June 2007 Copyright (C) 2007 Free Software Foundation, Inc. <http://fsf.org/> Everyone is permitted to copy and distribute verbatim copies of this license document, but changing it is not allowed..
Zapisz swoje propozycje tytułów do niedokończonego dzieła i do stworzonej przez siebie pracy.
Niedokończone dzieło:
R1L1JgzpE9a7E
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Twoja praca:
R1ZrDGnwlUdwm
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 4
Zastanów się jakie cechy posiadają plamy barwne dominujące w Twojej pracy. Opisz swoje dzieło używając takich określeń plam jak - delikatne, ostre, kryjące, przejrzyste, swobodne, obwiedzione konturem.
W mojej pracy przeważają plamy:
RWEfKJHxRXn34
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Słownik pojęć
Akwarela
Akwarela
farba rozpuszczalna w wodzie do malowania na papierze. Plamy farby akwarelowej są przejrzyste, niekryjące, lekkie, widać przez nie podłoże, a także wcześniej położone plamy. Artyści mieszają farby akwarelowe z dużą ilością wody, aby uzyskać plamy jak najbardziej swobodne.
Ecoline
Ecoline
to koncentrat farby wodnej (akwareli) w formie płynnej w szklanej buteleczce. Ecoline cechuje się doskonałą przyczepnością do papierów akwarelowych i rysunkowych oraz do kartonu.
Źródło:
encyklopedia.pwn.pl
Galeria dzieł sztuki
RbDfDytvBk2mM1
Ilustracja przedstawia akwarelę „Domek na wsi”. Na pierwszym planie obrazu, po prawej stronie ukazane jest drzewo o malowanej szeroką plamą, zielonej koronie i delikatnych, brązowych konarach. Pod drzewem znajdują się zielone zarośla. Na drugim planie w centrum obrazu artysta namalował dwa przylegające do siebie, dwuspadowe domy. Budynek po prawej stronie jest mniej widoczny, przysłania je drzewo. Natomiast budynek po lewej stronie z dużym oknem i otwartymi zielonymi drzwiami namalowany jest bardziej wyrazistymi, kontrastującymi plamami. Dzieło utrzymane jest w jasnej, zielono-żółtej tonacji z dodatkiem niewielkich plam schładzającego kompozycję błękitu. Malarz posłużył się tutaj zarówno szeroką, rozpływającą się plamą charakterystyczną dla akwareli, jak i drobnymi pociągnięciami pędzla.
„Domek na wsi”, online-skills, CC BY 3.0
RZL9AFH22tBHO1
Ilustracja przedstawia obraz „Wiosenna rzeka”. Na pierwszym planie obrazu, po prawej stronie ukazane są rosnące nad brzegiem rzeki drzewa o malowanych drobnymi pociągnięciami pędzla zielono-brązowych koronach i delikatnych, brązowo-czerwonych pniach. Pod drzewem znajdują się zielone zarośla. Lewą część dolnej partii obrazu wypełnia tafla wody, w której odbija się błękitno-żółte niebo oraz zielonkawe zarośla rosnące na jej lewym brzegu. Nad horyzontem, na tle wąskiego pasa pożółkłego nieba, unosi się białe słońce. Dzieło utrzymane jest w jasnej, błękitno-żółtej tonacji. Kolorystycznym i tonalnym akcentem obrazu są dynamicznie namalowane, kontrastujące z tłem, ciemne drzewa i zarośla po prawej stronie.
„Wiosenna rzeka”, online-skills, CC BY 3.0
R165NWyAvxJl41
Ilustracja przedstawia obraz „Ulice Paryża”. Dzieło ukazuje uliczkę z kamienicami po jej obu stronach i dużą konstrukcją wieży Eiffla wznoszącą się nad budynkami w centrum kompozycji. Uliczka pełna jest spacerujących postaci oraz na różowo kwitnących drzew i krzewów. Zdobią ją również wysokie ozdobne latarnie. Na pierwszym planie artysta namalował odwróconą do widzów tyłem, wtuloną w siebie parę. Mężczyzna w białej marynarce otula ramieniem kobietę w różowej, falbaniastej sukience. Głowy postaci przechylone są do siebie. Nad miastem góruje niebieskie, pokryte białymi plamkami chmur niebo. Obraz utrzymany jest w chłodnej, różowo-szarej tonacji z drobnymi plamkami błękitu.
„Ulice Paryża”, online-skills, CC BY 3.0
R4QU9MvQ9IIV31
Ilustracja przedstawia akwarelę „Zamglony las”. Na pierwszym planie kompozycji znajdują się cztery, brązowo-fioletowe pnie z cienkimi, nielicznymi gałązkami pokrytymi gdzieniegdzie drobnymi listkami. Na dalszym planie, na jasnym, szaro-niebieskim tle, artysta namalował blade zarysy drzew wyłaniających się z mgły, ukazane przy pomocy płaskiej, półprzezroczystej plamy barwnej. Obraz utrzymany jest w chłodnej, szaro-niebieskiej tonacji z akcentami wyrazistych brązów i delikatnych zieleni na pierwszym planie. Statyczna, wertykalna kompozycja dzieła podkreśla nastrój spokoju i ciszy ukazanego lasu.
„Zamglony las”, online-skills, CC BY 3.0
R1IGcRE1Xc1Nl1
Ilustracja przedstawia obraz „Pejzaż zapamiętany” autorstwa Anny Koli. Artystka stworzyła dzieło na pograniczu abstrakcji i figuracji. Przy pomocy dynamicznych, drobnych pociągnięć pędzla stworzyła iluzję przywodzącą na myśl obraz nagich konarów odbitych w tafli wody, przez które przebija się plask słońca. Na pierwszym planie w dolnej części kompozycji, namalowany został czarny, pionowy kształt, który swoim chłodem i nieokreślonością przykuwa uwagę odbiorcy. Tło stanowią dynamicznie namalowane czarne, szare, niebieskie i białe pociągnięcia pędzla o różnej grubości. W centrum artystka dodała plamę drobniutkich rudych plamek, które sugerują odbicie światła na nikłych falach wody. U góry obrazu, lekko z jego lewej strony znajduje się plama białego światła, od której odchodzą małe, dynamiczne smugi pomarańczowo-brązowej farby. Plamki wraz z oddalaniem się od blasku tracą na intensywności. Obraz utrzymany jest w chłodnej, szaro-niebieskiej tonacji z ciepłymi akcentami pomarańczowo-brązowych pociągnięć pędzla w górnej części kompozycji.
Anna Kola, „Pejzaż zapamiętany”, technika mieszana, 2010, online-skills, CC BY 3.0
RlyyBPhlFCOVi1
Ilustracja przedstawia monotypię „Etuida” autorstwa Piotra Gojowego. Artysta, przy pomocy dynamicznych gestów o różnej strukturze, grubości i natężeniu stworzy kompozycję abstrakcyjną. Na jasno-beżowym tle ukazany jest poziomy, nieregularny kształt składający się z płaskich plam, poziomych i skośnych przetarć, cienkich, jasnych i ciemnych linii. Wszystkie elementy przenikają się i nakładają na siebie co nadaje dynamikę całej kompozycji. Obraz utrzymany jest w beżowej tonacji z ciepłymi akcentami żółtawych plam.
Piotr Gojowy, „Etuida”, monotypia, 1990, online-skills, CC BY 3.0
RjgZj2HM6AGgw1
Ilustracja przedstawia drzeworyt „Tioman Nipah” autorstwa Michała Rygielskiego. Artysta stworzył dzieło na pograniczu abstrakcji i figuracji. Na pierwszym planie grafiki, w jej centrum ukazany jest ciemny, prostokątny kształt z widocznymi słojami drewna, przywodzący na myśl przepołowiony pień drzewa. Na jego środku znajduje się pionowe, przetarcie w kolorze czerwieni. Drugi plan stanowi tło podzielone na wąski, czarny pas u góry i dolny, szerszy pas, pokryty deseniem składającym się z pionowych i skośnych, nieregularnych linii w kolorze różu na szarym tle. Różowy wzór, za pomocą sporadycznych przetarć wdziera się w ciemną górną przestrzeń. Po lewej stronie, na tle jasnej płaszczyzny desenia, wkomponowany został prostokątny wąski kształt w kolorze czarnym, przylegający do górnej jej krawędzi. Statyczna kompozycja utrzymana jest w ciemnej, szaro-czarnej tonacji z dominantą różu.
Michał Rygielski, „Tioman Nipah”, drzeworyt, 2012, online-skills, CC BY 3.0
RYNuHVDDVSN6c1
Ilustracja przedstawia obraz „Chaos UV” autorstwa Iwony Szpak. Abstrakcyjna kompozycja ukazuje przecinające się ze sobą, pionowe, poziome i skośne linie o różnych kolorach na szaro-błękitnym tle. Skośne, długie, nieregularne kształty, dzięki swojemu zielono-żółtemu, jaskrawemu kolorowi wysuwają się na pierwszy plan. Równie mocno wyróżniającymi się elementami są pionowo-skośne pasy o czerwonej barwie. Na dalszym planie, w centrum obrazu znajdują się ciemno-niebieskie, poziome linie. W tle artystka namalowała jasno-niebieskie, pionowe pasy. Kontrast pomiędzy ciepłymi a chłodnymi barwami tworzy wrażenie iluzji przestrzeni w kompozycji. Praca została wykonana w technice spray na płótnie.
Iwona Szpak, „Chaos UV”, online-skills, CC BY 3.0
R1IiSGUMOb2Cz1
Ilustracja przedstawia linoryt „Java I” autorstwa Michała Rygielskiego. Artysta, przy pomocy drobnych linii czarnego konturu nałożonych na kolorowe tło, stworzył dzieło na pograniczu abstrakcji i figuracji. Na pierwszym planie grafiki, w jej górnej części, znajduje się duży, okrągły kształt o jasnym zielono-pomarańczowym kolorze, obrysowany czarnymi, nieregularnymi kreskami. Od jego krawędzi odchodzą linie tworzące rysunek konstrukcji przywodzących na myśl trakcje. Okrągły kształt otoczony jest szaro-niebieską płaszczyzną poprzecinaną białymi liniami. Dolna, zielono-szara część kompozycji pokryta jest drobnymi kreskami, na których tle artysta wyrysował kształt przypominający ludzkie oko.
Michał Rygielski, „Java I”, linoryt, 2009, online-skills, CC BY 3.0
RrY8PCMZw7hBS1
Ilustracja przedstawia akwarelę „View near Palermo” autorstwa Edwarda Leara. Dzieło ukazuje krajobraz z dużą skarpą pokrytą roślinnością po prawej stronie oraz wąskim pasem niebieskiego morza w tle, nad którymi wznoszą się góry. Delikatnie malowana akwarela na pożółkłym tle utrzymana jest w ciepłej, pomarańczowo-zielonej tonacji z akcentami chłodnego błękitu. W dolnym, prawym rogu znajduje się narysowany ołówkiem szkic przedstawiający ten sam pejzaż, widziany z innej perspektywy.
Edward Lear, „View near Palermo”, 1847, yale.edu, CC BY 3.0
R11BMq2Ks69q01
Ilustracja przedstawia akwarelę „Świteź” autorstwa Julian Fałat. Dzieło ukazuje krajobraz z rzeką. Na pierwszym planie artysta namalował dwie powalone sosny z wystającymi z ziemi korzeniami. Korony drzew zanurzone są w tafli jasnej, żółto-niebieskiej rzeki. W oddali, nad wodą wznosi się wąski pas lasu, nad którym rozpościera się żółto-niebieskie niebo z delikatnymi chmurkami. Delikatnie malowana akwarela na pożółkłym tle utrzymana jest w ciepłej, żółto-zielono-brązowej tonacji z elementami chłodnego błękitu.
Julian Fałat, „Świteź”, 1988, magazynsztuki.pl, CC BY 3.0
R17ySfuGubcsr1
Ilustracja przedstawia akwarelę „Kobieta w czepku” autorstwa Julian Fałat. Dzieło ukazuje portret kobiety w średnim wieku z białym czepkiem na głowie. Postać namalowana jest z profilu. Spogląda w prawą stronę. Skupiony wyraz twarzy podkreślają zmarszczone brwi. Biały czepek przykrywa brązowo-rude, falowane włosy. Kobieta ubrana jest w niebieski strój z białym, szerokim kołnierzem. Większość akwareli malowana jest szerokimi, swobodnymi pociągnięciami pędzla, jedynie twarz została potraktowana bardziej szczegółowo. Artysta z dużą dbałością o detal odzwierciedlił charakterystyczne cechy modela. Statyczna kompozycja utrzymana jest w ciepłej tonacji z elementami błękitu.
Julian Fałat, “Kobieta w czepku”, agraart.pl, CC BY 3.0