Zastosowanie twierdzenia Bezouta oraz twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu w zadaniach z parametrem
Metadane scenariusza
ID | |
Tytuł wypełnia autor; do 256 znaków. | Scenariusz lekcji „Zastosowanie twierdzenia Bezouta oraz twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu w zadaniach z parametrem” |
Przedmiot Z listy dostępnej w Scholarisie; wypełnia autor | Matematyka |
Autor (imię i nazwisko) wypełnia autor. Jeśli autorów jest wieku, oddzielamy ich przecinkami | Beata Ślusarczyk |
Autor (ulica, nr domu) Dane pierwszego autora, wypełnia autor | Św. Pawła 22a/11 |
Autor (kod, miejscowość) wypełnia autor | 41‑500 Chorzów |
Autor (login w Scholaris) | Beataslu2 |
Abstrakt krótkie streszczenie; wypełnia autor | Lekcja utrwalająca znajomość i umiejętność stosowania twierdzenia Bezouta, twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych w zadaniach o podwyższonym stopniu trudności |
Wydawca | |
Źródło | |
Odnośniki dokumenty powiązane; wypełnia autor wg opisu w Scholarisie | Karta pracy |
Etap edukacyjny wypełnia autor według listy opublikowanej w Scholarisie | Klasa druga szkoły ponadgimnazjalnej |
Informacje o prawach | |
Słowa kluczowe wypełnia autor, około 10 terminów | Twierdzenie Bezout, pierwiastek wielomianu, wielomian, dzielenie, parametr |
UDC | |
Czas trwania lekcji Wypełnia autor | 45 min, czyli jedna godzina lekcyjna |
Uwagi wypełnia autor | Zakres rozszerzony podstawy programowej |
Scenariusz lekcji – Zastosowanie twierdzenia Bezouta oraz twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu w zadaniach z parametrem
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Utrwalenie znajomości twierdzenia Bezout
Utrwalenie znajomości definicji pierwiastka wielomianu
Utrwalenie znajomości twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych
Utrwalenie umiejętności zapisu wielomianu w postaci iloczynowej
b) Umiejętności
Uczeń zna i stosuje twierdzenie Bezout
Uczeń zna i stosuje definicję pierwiastka wielomianu
Uczeń zna i stosuje twierdzenie o całkowitych pierwiastkach wielomianu
o współczynnikach całkowitychUczeń potrafi dokonać prawidłowej analizy treści zadania, wskazać zmienną
i parametrUczeń potrafi prawidłowo uzasadnić poszczególne kroki rozwiązania zadania
Uczeń potrafi zastosować algorytm dzielenia wielomianów
Uczeń potrafi właściwie formułować wypowiedź jako podsumowanie własnych spostrzeżeń
Uczeń potrafi obiektywnie ocenić wkład pracy własnej i kolegów z klasy
2. Metoda i forma pracy
Pogadanka utrwalająca - pod kierunkiem nauczyciela uczniowie powtarzają poznane pojęcia, indywidualna praca uczniów‑karta pracy, ćwiczenia‑dyskusja rozwiązań,
3. Środki dydaktyczne
Foliogram z treścią zadań przygotowany przez nauczyciela, epidiaskop
Karty pracy uczniów
Tablica, kreda
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Czynności organizacyjne‑sprawdzenie obecności i zadania domowego
Wprowadzenie do nowej lekcji:
Zapisanie tematu
Przypomnienie definicji pierwiastka wielomianu:
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przypomnienie definicji pierwiastka wielomianu, uczeń podaje odpowiedź: Pierwiastkiem wielomianu W(x) nazywamy każdą liczbę a, dla której W(a)=0. Następnie poleca uczniom wykonanie pierwszego polecenia z karty pracy. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i podają odpowiedź: Dana liczba jest pierwiastkiem wielomianu W(x).
Przypomnienie twierdzenia o postaci iloczynowej wielomianu.
Na prośbę nauczyciela o podanie twierdzenia uczniowie odpowiadają: Jeżeli wielomian n‑tego stopnia W(x)=aIndeks dolny nnxIndeks górny nn+aIndeks dolny n‑1n‑1xIndeks górny n‑1n‑1+…+aIndeks dolny 11x+aIndeks dolny 00 ma n różnych pierwiastków xIndeks dolny 11, xIndeks dolny 22, …, xIndeks dolny nn, to W(x)=aIndeks dolny nn(x‑xIndeks dolny 11)⋅(x‑xIndeks dolny 22)⋅…⋅(x‑xIndeks dolny nn). Następnie poleca uczniom wykonanie kolejnego polecenia z karty pracy. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 i podają odpowiedź: np. W(x)=2x(x+3)(x‑1)
Przypomnienie twierdzenia Bezout
Uczniowie podają twierdzenie: Liczba a jest pierwiastkiem wielomianu W(x) wtedy i tylko wtedy, gdy wielomian W(x) jest podzielny przez dwumian (x‑a). Następnie udzielają odpowiedzi na polecenie 3 zawarte w karcie pracy: xIndeks dolny 11=0, xIndeks dolny 22=-4, xIndeks dolny 33=2.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel wyświetla przygotowany foliogram i prosi uczniów o zapoznanie się z treścią zadania nr 1. Uczniowie dyskutują dobór metody rozwiązania, poprzez analizę jego treści:
Znajdź współczynniki b i c wielomianu W(x)=xIndeks górny 33+xIndeks górny 22+bx+c wiedząc, że jest on podzielny przez dwumiany (x+1) oraz (x‑2).
Jeden z uczniów zapisuje na tablicy układ równań z niewiadomymi b i c wynikający z zastosowania twierdzenia Bezout i definicji pierwiastka
Uczniowie podają poznane metody rozwiązywania układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi i dokonują doboru jednej z nich w celu rozwiązania zapisanego układu. Rozwiązanie zostaje zapisane przez jednego z uczniów na tablicy: b= -4 i c= -4
Uczniowie formułują odpowiedź, którą zapisują w zeszycie
Rozwiązywanie zadania o numerze 2 i treści:
Wyznacz wartość parametru a tak, aby był on równocześnie pierwiastkiem wielomianu W(x)=2axIndeks górny 33-5axIndeks górny 22+5a‑2.
Uczniowie stosują definicję pierwiastka wielomianu otrzymując równanie z niewiadomą a. Jeden z uczniów zapisuje ustalone równanie na tablicy: W(a)=0⇒ 2aIndeks górny 44-5aIndeks górny 33+5a‑2=0.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie poznanych metod rozkładu wielomianu na czynniki. Uczniowie Podają metody: grupowania wyrazów i wyłączania wspólnego czynnika przed nawias, zastosowanie twierdzenia o wymiernych pierwiastkach wielomianu i twierdzenia Bezout, wykorzystanie wzorów skróconego mnożenia i przedstawianie trójmianu kwadratowego w postaci iloczynowej.
Wybór metody rozkładu wielomianu
Jeden z uczniów dokonuje wyboru metody i przedstawia rozkład na tablicy.
2(aIndeks górny 44-1)-5a(aIndeks górny 22-1)=0
(aIndeks górny 22-1)(2aIndeks górny 22-5a+2)=0
2(a‑1)(a+1)(a‑2)(a‑0,5)=0
Wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń.
Uczniowie podają wartości a spełniające dane równanie: pa=1, a=-1, a=2, a=0,5 oraz podają odpowiedź do zadania:
Wartości parametru a spełniające założenie zadania wynoszą:
a=1, a=-1, a=2, a=0,5
Przypomnienie twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych
Na pytanie nauczyciela wybrany uczeń podaje twierdzenie: Jeżeli aIndeks dolny nn≠0, aIndeks dolny 00≠0 i współczynniki wielomianu W(x)=aIndeks dolny nnxIndeks górny nn+aIndeks dolny n‑1n‑1xIndeks górny n‑1n‑1+…+aIndeks dolny 11x+aIndeks dolny 00 są liczbami całkowitymi oraz wielomian ma pierwiastek całkowity p, to p jest dzielnikiem wyrazu wolnego aIndeks dolny 00
Rozwiązywanie zadania o numerze 3 i treści:
Zbadaj, dla jakich wartości parametru całkowitego m wielomian W(x)=-xIndeks górny 33-mIndeks górny 22xIndeks górny 22-mIndeks górny 33x+1 nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego.
Uczniowie analizują treść zadania i zauważają, że jeżeli wielomian miałby całkowite pierwiastki to zgodnie z twierdzeniem byłyby nimi liczby 1 i -1. Ponieważ jednak treść zadania wskazuje, że wielomian nie ma ani jednego całkowitego pierwiastka to znaczy, że W(1)≠0 i W(-1)≠0 i m∈C ⇒ -mIndeks górny 33-mIndeks górny 22≠0 i mIndeks górny 33-mIndeks górny 22+2≠0 i m∈C
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia z karty pracy, polegającego na tym, aby zapisali wielomiany G(m)=-mIndeks górny 33-mIndeks górny 22 oraz P(m)= mIndeks górny 33-mIndeks górny 22+2 w postaci iloczynowej. Uczniowie rozwiązują przykład samodzielnie konsultując ewentualne problemy z nauczycielem. Oczekiwane efekty pracy uczniów powinny być następujące:
G(m)=-mIndeks górny 22(m+1) oraz wykonują dzielenie:
Oblicza ∆=-4<0 i zapisuje P(m)=(m+1)(-mIndeks górny 22+2m‑2)
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie kolejnego polecenia w karcie pracy.
Uczniowie wypisują pierwiastki wielomianu G(m): m=0 i m=-1 oraz pierwiastek wielomianu P(m): m=-1
Podsumowanie rozwiązania zadania‑odpowiedź: Wielomian W(x) nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego dla każdej liczby całkowitej m z wyjątkiem 0 i -1
c) Faza podsumowująca
Przypomnienie kluczowych pojęć i umiejętności opanowanych przez uczniów w trakcie lekcji oraz zadanie pracy domowej.
Ocena aktywności uczniów dokonana przez nauczyciela po zasięgnięciu opinii klasy.
Oddanie kart pracy nauczycielowi.
5. Bibliografia
Matematyka dla klasy I liceum i technikum- podręcznik, wydawnictwo SENS
6. Załączniki
Foliogram zawierający treści zadań przygotowany przez nauczyciela:
Zad.1. Znajdź współczynniki b i c wielomianu W(x)=xIndeks górny 33+xIndeks górny 22+bx+c wiedząc, że jest on podzielny przez dwumiany (x+1) oraz (x‑2).
Zad.2. Wyznacz wartość parametru a tak, aby był on równocześnie pierwiastkiem wielomianu W(x)=2axIndeks górny 33-5axIndeks górny 22+5a‑2.
Zad.3. Zbadaj, dla jakich wartości parametru całkowitego m wielomian W(x)=-xIndeks górny 33-mIndeks górny 22xIndeks górny 22-mIndeks górny 33x+1 nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego.
a)Karta pracy ucznia
Imię i nazwisko ucznia
Korzystając z definicji pierwiastka wielomianu sprawdź, czy liczba -2 jest pierwiastkiem wielomianu W(x)=-6xIndeks górny 33+13x‑22
Wiedząc, że liczby 0, -3, 1 są pierwiastkami pewnego wielomianu stopnia trzeciego zapisz dla dowolnego aIndeks dolny 33≠0 przykład wielomianu W(x) w postaci iloczynowej.
Wiedząc, że wielomian W(x)= 2xIndeks górny 33+4xIndeks górny 22-16x jest podzielny przez dwumiany (x+4) oraz (x‑2) podaj liczby, które są pierwiastkami wielomianu W(x).
xIndeks dolny 11= , xIndeks dolny 22= , xIndeks dolny 33=
Zapisz wielomian G(m)=-mIndeks górny 33-mIndeks górny 22 w postaci iloczynowej. Podaj liczby m, które są pierwiastkami wielomianu.
mIndeks dolny 11= , mIndeks dolny 22=
Korzystając z twierdzenia całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych określ liczbę m, która jest pierwiastkiem wielomianu P(m)=mIndeks górny 33-mIndeks górny 22+2. Zapisz wielomian P(m) w postaci iloczynowej.
mIndeks dolny 11=
b) Zadanie domowe
Rozwiąż w domu następujące zadania:
Zad.1. Znajdź współczynniki b i c wielomianu W(x)=xIndeks górny 33-4xIndeks górny 22+bx+c wiedząc, że jest on podzielny przez dwumiany (x+1) oraz (x‑3).
Zad.2. Wyznacz wartość parametru a tak, aby był on równocześnie pierwiastkiem wielomianu W(x)=axIndeks górny 33-axIndeks górny 22+a‑4.
Zad.3. Zbadaj, dla jakich wartości parametru całkowitego m wielomian W(x)=xIndeks górny 33+mIndeks górny 22xIndeks górny 22+3mIndeks górny 33x+1 nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego.
Uwaga: rozwiązania przez analogię do przykładów z lekcji.