Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Metadane scenariusza

ID

Tytuł

wypełnia autor; do 256 znaków.

Scenariusz lekcji „Zastosowanie twierdzenia Bezouta oraz twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu w zadaniach z parametrem”

Przedmiot

Z listy dostępnej w Scholarisie; wypełnia autor

Matematyka

Autor (imię i nazwisko)

wypełnia autor. Jeśli autorów jest wieku, oddzielamy ich przecinkami

Beata Ślusarczyk

Autor (ulica, nr domu)

Dane pierwszego autora, wypełnia autor

Św. Pawła 22a/11

Autor (kod, miejscowość)

wypełnia autor

41‑500 Chorzów

Autor (login w Scholaris)

Beataslu2

Abstrakt

krótkie streszczenie; wypełnia autor

Lekcja utrwalająca znajomość i umiejętność stosowania twierdzenia Bezouta, twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych w zadaniach o podwyższonym stopniu trudności

Wydawca

Źródło

Odnośniki

dokumenty powiązane; wypełnia autor wg opisu w Scholarisie

Karta pracy

Etap edukacyjny

wypełnia autor według listy opublikowanej w Scholarisie

Klasa druga szkoły ponadgimnazjalnej

Informacje o prawach

Słowa kluczowe

wypełnia autor, około 10 terminów

Twierdzenie Bezout, pierwiastek wielomianu, wielomian, dzielenie, parametr

UDC

Czas trwania lekcji

Wypełnia autor

45 min, czyli jedna godzina lekcyjna

Uwagi

wypełnia autor

Zakres rozszerzony podstawy programowej

Scenariusz lekcji – Zastosowanie twierdzenia Bezouta oraz twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu w zadaniach z parametrem

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

  1. Utrwalenie znajomości twierdzenia Bezout

  2. Utrwalenie znajomości definicji pierwiastka wielomianu

  3. Utrwalenie znajomości twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych

  4. Utrwalenie umiejętności zapisu wielomianu w postaci iloczynowej

b) Umiejętności

  1. Uczeń zna i stosuje twierdzenie Bezout

  2. Uczeń zna i stosuje definicję pierwiastka wielomianu

  3. Uczeń zna i stosuje twierdzenie o całkowitych pierwiastkach wielomianu
    o współczynnikach całkowitych

  4. Uczeń potrafi dokonać prawidłowej analizy treści zadania, wskazać zmienną
    i parametr

  5. Uczeń potrafi prawidłowo uzasadnić poszczególne kroki rozwiązania zadania

  6. Uczeń potrafi zastosować algorytm dzielenia wielomianów

  7. Uczeń potrafi właściwie formułować wypowiedź jako podsumowanie własnych spostrzeżeń

  8. Uczeń potrafi obiektywnie ocenić wkład pracy własnej i kolegów z klasy

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka utrwalająca - pod kierunkiem nauczyciela uczniowie powtarzają poznane pojęcia, indywidualna praca uczniów‑karta pracy, ćwiczenia‑dyskusja rozwiązań,

3. Środki dydaktyczne

  1. Foliogram z treścią zadań przygotowany przez nauczyciela, epidiaskop

  2. Karty pracy uczniów

  3. Tablica, kreda

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Czynności organizacyjne‑sprawdzenie obecności i zadania domowego

  2. Wprowadzenie do nowej lekcji:

    1. Zapisanie tematu

    2. Przypomnienie definicji pierwiastka wielomianu:

Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przypomnienie definicji pierwiastka wielomianu, uczeń podaje odpowiedź: Pierwiastkiem wielomianu W(x) nazywamy każdą liczbę a, dla której W(a)=0. Następnie poleca uczniom wykonanie pierwszego polecenia z karty pracy. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 i podają odpowiedź: Dana liczba jest pierwiastkiem wielomianu W(x).

  1. Przypomnienie twierdzenia o postaci iloczynowej wielomianu.

Na prośbę nauczyciela o podanie twierdzenia uczniowie odpowiadają: Jeżeli wielomian n‑tego stopnia W(x)=aIndeks dolny nxIndeks górny n+aIndeks dolny n‑1xIndeks górny n‑1+…+aIndeks dolny 1x+aIndeks dolny 0 ma n różnych pierwiastków xIndeks dolny 1, xIndeks dolny 2, …, xIndeks dolny n, to W(x)=aIndeks dolny n(x‑xIndeks dolny 1)⋅(x‑xIndeks dolny 2)⋅…⋅(x‑xIndeks dolny n). Następnie poleca uczniom wykonanie kolejnego polecenia z karty pracy. Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 i podają odpowiedź: np. W(x)=2x(x+3)(x‑1)

  1. Przypomnienie twierdzenia Bezout

Uczniowie podają twierdzenie: Liczba a jest pierwiastkiem wielomianu W(x) wtedy i tylko wtedy, gdy wielomian W(x) jest podzielny przez dwumian (x‑a). Następnie udzielają odpowiedzi na polecenie 3 zawarte w karcie pracy: xIndeks dolny 1=0, xIndeks dolny 2=-4, xIndeks dolny 3=2.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel wyświetla przygotowany foliogram i prosi uczniów o zapoznanie się z treścią zadania nr 1. Uczniowie dyskutują dobór metody rozwiązania, poprzez analizę jego treści:

Znajdź współczynniki b i c wielomianu W(x)=xIndeks górny 3+xIndeks górny 2+bx+c wiedząc, że jest on podzielny przez dwumiany (x+1) oraz (x‑2).

  1. Jeden z uczniów zapisuje na tablicy układ równań z niewiadomymi b i c wynikający z zastosowania twierdzenia Bezout i definicji pierwiastka

{W(1)=0W(2)=0{cb=02b+c+12=0

  1. Uczniowie podają poznane metody rozwiązywania układów równań liniowych z dwiema niewiadomymi i dokonują doboru jednej z nich w celu rozwiązania zapisanego układu. Rozwiązanie zostaje zapisane przez jednego z uczniów na tablicy: b= -4 i c= -4

  2. Uczniowie formułują odpowiedź, którą zapisują w zeszycie

  1. Rozwiązywanie zadania o numerze 2 i treści:

Wyznacz wartość parametru a tak, aby był on równocześnie pierwiastkiem wielomianu W(x)=2axIndeks górny 3-5axIndeks górny 2+5a‑2.

  1. Uczniowie stosują definicję pierwiastka wielomianu otrzymując równanie z niewiadomą a. Jeden z uczniów zapisuje ustalone równanie na tablicy: W(a)=0⇒ 2aIndeks górny 4-5aIndeks górny 3+5a‑2=0.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o podanie poznanych metod rozkładu wielomianu na czynniki. Uczniowie Podają metody: grupowania wyrazów i wyłączania wspólnego czynnika przed nawias, zastosowanie twierdzenia o wymiernych pierwiastkach wielomianu i twierdzenia Bezout, wykorzystanie wzorów skróconego mnożenia i przedstawianie trójmianu kwadratowego w postaci iloczynowej.

  3. Wybór metody rozkładu wielomianu

Jeden z uczniów dokonuje wyboru metody i przedstawia rozkład na tablicy.

2(aIndeks górny 4-1)-5a(aIndeks górny 2-1)=0

(aIndeks górny 2-1)(2aIndeks górny 2-5a+2)=0

2(a‑1)(a+1)(a‑2)(a‑0,5)=0

  1. Wnioski wynikające z przeprowadzonych obliczeń.

Uczniowie podają wartości a spełniające dane równanie: pa=1, a=-1, a=2, a=0,5 oraz podają odpowiedź do zadania:

Wartości parametru a spełniające założenie zadania wynoszą:

a=1, a=-1, a=2, a=0,5

  1. Przypomnienie twierdzenia o całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych

Na pytanie nauczyciela wybrany uczeń podaje twierdzenie: Jeżeli aIndeks dolny n≠0, aIndeks dolny 0≠0 i współczynniki wielomianu W(x)=aIndeks dolny nxIndeks górny n+aIndeks dolny n‑1xIndeks górny n‑1+…+aIndeks dolny 1x+aIndeks dolny 0 są liczbami całkowitymi oraz wielomian ma pierwiastek całkowity p, to p jest dzielnikiem wyrazu wolnego aIndeks dolny 0

  1. Rozwiązywanie zadania o numerze 3 i treści:

Zbadaj, dla jakich wartości parametru całkowitego m wielomian W(x)=-xIndeks górny 3-mIndeks górny 2xIndeks górny 2-mIndeks górny 3x+1 nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego.

  1. Uczniowie analizują treść zadania i zauważają, że jeżeli wielomian miałby całkowite pierwiastki to zgodnie z twierdzeniem byłyby nimi liczby 1 i -1. Ponieważ jednak treść zadania wskazuje, że wielomian nie ma ani jednego całkowitego pierwiastka to znaczy, że W(1)≠0 i W(-1)≠0 i m∈C ⇒ -mIndeks górny 3-mIndeks górny 2≠0 i mIndeks górny 3-mIndeks górny 2+2≠0 i m∈C

  2. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie polecenia z karty pracy, polegającego na tym, aby zapisali wielomiany G(m)=-mIndeks górny 3-mIndeks górny 2 oraz P(m)= mIndeks górny 3-mIndeks górny 2+2 w postaci iloczynowej. Uczniowie rozwiązują przykład samodzielnie konsultując ewentualne problemy z nauczycielem. Oczekiwane efekty pracy uczniów powinny być następujące:

G(m)=-mIndeks górny 2(m+1) oraz wykonują dzielenie:

(m3m2+2):(m+1)=m22m+2m3m2̲=2m2+2+2m2+2m̲=2m+22m2̲==

Oblicza ∆=-4<0 i zapisuje P(m)=(m+1)(-mIndeks górny 2+2m‑2)

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie kolejnego polecenia w karcie pracy.

Uczniowie wypisują pierwiastki wielomianu G(m): m=0 i m=-1 oraz pierwiastek wielomianu P(m): m=-1

  1. Podsumowanie rozwiązania zadania‑odpowiedź: Wielomian W(x) nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego dla każdej liczby całkowitej m z wyjątkiem 0 i -1

c) Faza podsumowująca

Przypomnienie kluczowych pojęć i umiejętności opanowanych przez uczniów w trakcie lekcji oraz zadanie pracy domowej.

Ocena aktywności uczniów dokonana przez nauczyciela po zasięgnięciu opinii klasy.

Oddanie kart pracy nauczycielowi.

5. Bibliografia

  1. Matematyka dla klasy I liceum i technikum- podręcznik, wydawnictwo SENS

6. Załączniki

Foliogram zawierający treści zadań przygotowany przez nauczyciela:

Zad.1. Znajdź współczynniki b i c wielomianu W(x)=xIndeks górny 3+xIndeks górny 2+bx+c wiedząc, że jest on podzielny przez dwumiany (x+1) oraz (x‑2).

Zad.2. Wyznacz wartość parametru a tak, aby był on równocześnie pierwiastkiem wielomianu W(x)=2axIndeks górny 3-5axIndeks górny 2+5a‑2.

Zad.3. Zbadaj, dla jakich wartości parametru całkowitego m wielomian W(x)=-xIndeks górny 3-mIndeks górny 2xIndeks górny 2-mIndeks górny 3x+1 nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego.

a)Karta pracy ucznia

Imię i nazwisko ucznia

  1. Korzystając z definicji pierwiastka wielomianu sprawdź, czy liczba -2 jest pierwiastkiem wielomianu W(x)=-6xIndeks górny 3+13x‑22

  2. Wiedząc, że liczby 0, -3, 1 są pierwiastkami pewnego wielomianu stopnia trzeciego zapisz dla dowolnego aIndeks dolny 3≠0 przykład wielomianu W(x) w postaci iloczynowej.

  3. Wiedząc, że wielomian W(x)= 2xIndeks górny 3+4xIndeks górny 2-16x jest podzielny przez dwumiany (x+4) oraz (x‑2) podaj liczby, które są pierwiastkami wielomianu W(x).

xIndeks dolny 1= , xIndeks dolny 2= , xIndeks dolny 3=

  1. Zapisz wielomian G(m)=-mIndeks górny 3-mIndeks górny 2 w postaci iloczynowej. Podaj liczby m, które są pierwiastkami wielomianu.

mIndeks dolny 1= , mIndeks dolny 2=

  1. Korzystając z twierdzenia całkowitych pierwiastkach wielomianu o współczynnikach całkowitych określ liczbę m, która jest pierwiastkiem wielomianu P(m)=mIndeks górny 3-mIndeks górny 2+2. Zapisz wielomian P(m) w postaci iloczynowej.

mIndeks dolny 1=

b) Zadanie domowe

Rozwiąż w domu następujące zadania:

Zad.1. Znajdź współczynniki b i c wielomianu W(x)=xIndeks górny 3-4xIndeks górny 2+bx+c wiedząc, że jest on podzielny przez dwumiany (x+1) oraz (x‑3).

Zad.2. Wyznacz wartość parametru a tak, aby był on równocześnie pierwiastkiem wielomianu W(x)=axIndeks górny 3-axIndeks górny 2+a‑4.

Zad.3. Zbadaj, dla jakich wartości parametru całkowitego m wielomian W(x)=xIndeks górny 3+mIndeks górny 2xIndeks górny 2+3mIndeks górny 3x+1 nie ma ani jednego całkowitego miejsca zerowego.

Uwaga: rozwiązania przez analogię do przykładów z lekcji.

RfoLAp3RzCc60

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 73.00 KB w języku polskim