Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna wzory skróconego mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy, różnicę kwadratów).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi stosować wzory skróconego mnożenia do działań na wyrażeniach algebraicznych i arytmetycznych.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, praca w grupach, praca samodzielna.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik:

E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 2, WSiP, Warszawa 2002.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie podaje temat lekcji i uświadamia im cele lekcji.

  2. Przypomnienie wzorów skróconego mnożenia, zapisanie ich na tablicy (lub zawieszenie planszy z wzorami) (załącznik 1).

b) Faza realizacyjna

  1. Zastosowanie wzorów do obliczeń arytmetycznych. Uczniowie rozwiązują zadania, w których należy wykorzystać wzory skróconego mnożenia (załącznik 2).

  2. Zastosowanie wzorów do rozwiązywania zadań. Utrwalanie pojęć większy, mniejszy ileś razy, o ile – podpunkt a) z zadania 1 (załącznik 3) wykonywany jest wspólnie, pozostałe podpunkty, stanowią już pracę samodzielną, którą uczniowie wykonują bez pomocy nauczyciela. Zadanie 2 zawarte w załączniku 3. rozwiązywane jest analogicznie.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel wraz z uczniami zbierają informacje z lekcji. Po podsumowaniu następuje sprawdzenie wyników pracy samodzielnej.

5.Bibliografia

E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 2, WSiP, Warszawa 2002.

6. Załączniki

Załącznik 1.

Kwadrat sumy:(a+b)2=a2+2ab+b2

Kwadrat różnicy: (ab)2=a22ab+b2

Różnica kwadratów: a2b2=(ab)(a+b)

Załącznik 2.

Oblicz równania stosując wzory skróconego mnożenia:

a)3129=(30+1)(301)=b)4337=(40+3)(403)=c)782=(802)2=d)842=(80+4)2=e)2733=f)622=g)592=

Załącznik 3.

Zadanie 1.

Bok kwadratu:

  1. Zmniejszono o 2 jednostki. O ile zmniejszy się pole kwadratu? Ile razy zmniejszy się pole kwadratu?

  2. Zwiększono o 5 jednostek. O ile zwiększy się pole kwadratu? Ile razy zwiększy się pole kwadratu?

  3. Zmniejszono o 30%. O ile zmniejszy się pole kwadratu? Ile razy zmniejszy się pole kwadratu?

Rozwiązanie ćwiczenia a)

a – bok kwadratu, to P=a2

a – 2 bok kwadratu po zmianie, to P=(a2)2=a24a+4

1. a2(a24a+4)=a2a2+4a4=4a4

2. a2(a2)2 tyle razy zmniejszy się pole kwadratu.

Zadanie 2.

Oblicz wartości poniżej podanych wyrażeń:

a)(325)(3+25)=b)(7+4)(74)=c)(122)2(12+2)=

Zadanie 3.

Usuń niewymierność z mianownika:

a)172=b)222+2=

a) Notatki nauczyciela

Wyniki działań wykonywanych przez uczniów na tablicy:

a)3129=(30+1)(301)=3021=899b)4337=(40+3)(403)=40232=16009=1591c)782=(802)2=8022802+22=6400320+4=60

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1Pq6asghJhVk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 121.58 KB w języku polskim
RVOV6TAcDdu9S

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 110.50 KB w języku polskim