Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia
Zastosowanie wzorów skróconego mnożenia
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
zna wzory skróconego mnożenia (kwadrat sumy, kwadrat różnicy, różnicę kwadratów).
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi stosować wzory skróconego mnożenia do działań na wyrażeniach algebraicznych i arytmetycznych.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, praca w grupach, praca samodzielna.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik:
E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 2, WSiP, Warszawa 2002.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel wita się z uczniami, a następnie podaje temat lekcji i uświadamia im cele lekcji.
Przypomnienie wzorów skróconego mnożenia, zapisanie ich na tablicy (lub zawieszenie planszy z wzorami) (załącznik 1).
b) Faza realizacyjna
Zastosowanie wzorów do obliczeń arytmetycznych. Uczniowie rozwiązują zadania, w których należy wykorzystać wzory skróconego mnożenia (załącznik 2).
Zastosowanie wzorów do rozwiązywania zadań. Utrwalanie pojęć większy, mniejszy ileś razy, o ile – podpunkt a) z zadania 1 (załącznik 3) wykonywany jest wspólnie, pozostałe podpunkty, stanowią już pracę samodzielną, którą uczniowie wykonują bez pomocy nauczyciela. Zadanie 2 zawarte w załączniku 3. rozwiązywane jest analogicznie.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel wraz z uczniami zbierają informacje z lekcji. Po podsumowaniu następuje sprawdzenie wyników pracy samodzielnej.
5.Bibliografia
E. Duvnjak, E. Jurkiewicz, Matematyka wokół nas, Zbiór zadań gimnazjum 2, WSiP, Warszawa 2002.
6. Załączniki
Załącznik 1.
Kwadrat sumy:
Kwadrat różnicy:
Różnica kwadratów:
Załącznik 2.
Oblicz równania stosując wzory skróconego mnożenia:
Załącznik 3.
Zadanie 1.
Bok kwadratu:
Zmniejszono o 2 jednostki. O ile zmniejszy się pole kwadratu? Ile razy zmniejszy się pole kwadratu?
Zwiększono o 5 jednostek. O ile zwiększy się pole kwadratu? Ile razy zwiększy się pole kwadratu?
Zmniejszono o 30%. O ile zmniejszy się pole kwadratu? Ile razy zmniejszy się pole kwadratu?
Rozwiązanie ćwiczenia a)
a – bok kwadratu, to
a – 2 bok kwadratu po zmianie, to
1.
2. tyle razy zmniejszy się pole kwadratu.
Zadanie 2.
Oblicz wartości poniżej podanych wyrażeń:
Zadanie 3.
Usuń niewymierność z mianownika:
a) Notatki nauczyciela
Wyniki działań wykonywanych przez uczniów na tablicy:
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak