Zastosowanie związków miarowych w trójkącie prostokątnym
do rozwiązywania zadań

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • wygląd oraz sposób rysowania figur geometrycznych,

  • twierdzenie Pitagorasa,

  • wzory na przekątną kwadratu, wysokość w trójkącie równobocznym, pola figur płaskich,

  • związki miarowe w trójkącie prostokątnym.

b) Umiejętności

Uczeń:

  • uczeń doskonali umiejętność rysowania i oznaczania figur geometrycznych,

  • uczeń doskonali umiejętność zastosowania tw. Pitagorasa,

  • uczeń doskonali znajomość wzorów na przekątną kwadratu, wysokość w trójkącie równobocznym, itp.,

  • uczeń utrwala wiadomości dotyczące związków miarowych w trójkącie prostokątnym,

  • uczeń rozwija umiejętność rozwiązywania zadań z planimetrii.

2. Metoda i forma pracy

Ćwiczenie, praca z całą klasą, praca indywidualna.

3. Środki dydaktyczne

  1. Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.

  2. Łęska W., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, materiały pomocnicze: do kl. 2 gimnazjum , ADAM, Warszawa 2000.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Nauczyciel pokazuje plansze z trójkątami prostokątnymi (załącznik 1), uczniowie podają tw. Pitagorasa do danego trójkąta.

  2. Nauczyciel pokazuje plansze (załącznik 2), uczniowie wykonują obliczenia w pamięci. Podają wynik i krótko wyjaśniają sposób obliczeń.

b) Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapisują w zeszytach przedmiotowych temat lekcji.

  2. Nauczyciel rozdaje karty pracy z treścią zadań do rozwiązania (załącznik 3).

    • Uczniowie wykonują w zeszytach odpowiedni rysunek do zadania, wypisują dane i niewiadome, zamieszczają stosowne obliczenia oraz zapisują odpowiedź.

c) Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zadaje zadanie domowe.

5. Bibliografia

  1. Durydiwka S., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, podręcznik do matematyki dla kl. 2 gimnazjum, ADAM, Warszawa 2000.

  2. Łęska W., Łęski S., Od Pitagorasa do Euklidesa, materiały pomocnicze: do kl. 2 gimnazjum , ADAM, Warszawa 2000

6. Załączniki

a) Trójkąty prostokątne – załącznik 1

b) Plansze z figurami geometrycznymi – załącznik 2

Danek=152cmNiewiadomea=?

Daneh=4cmb=6cmNiewiadomea=?

c) Karta pracy – załącznik 3

Zad.1. Oblicz pole trójkąta prostokątnego, jeżeli α= 60° i b = 4 cm.

Zad.2. Oblicz boki prostokąta ABCD, w którym przekątne mają po 8 cm, a kąt między przekątnymi 60°.

Zad.3. W trapezie równoramiennym ABCD, podstawa AB jest równa 12 cm, CD jest równa 8 cm. a |AD| = |BC| = 4 cm. Oblicz kąty tego trapezu.

Zad.4. Krótsza przekątna rombu ma długość 4 cm i tworzy z bokiem rombu kąt 60°. Oblicz dłuższą przekątną, boki i obwód tego rombu.

d) Zadanie domowe

Zadanie 4 z karty pracy i dokończyć wcześniejsze (jeżeli będzie taka potrzeba).

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

  1. Zadania uczniowie rozwiązują samodzielnie w zeszytach. Wybrany przez nauczyciela uczeń rozwiązuje zadanie na tablicy.

  2. Zadanie 3. i 4. – nauczyciel przeprowadza analizę zadania z całą klasą.

R11SjvnepdW1a

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 128.18 KB w języku polskim
R7LaunVvuMVIf

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 40.50 KB w języku polskim