Raf4sTDj6y1Yf
Ilustracja przedstawia szarą ścianę z poziomą białą linią. Nad nią napisana jest żółta farbą liczba sto dziewięćdziesiąt siedem.

Zaznaczanie na osi liczbowej zbiorów liczbowych

Źródło: dostępny w internecie: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.

Oś liczbową definiuje się zazwyczaj jako obiekt geometryczny będący prostą z wyróżnionymi punktami. Żyjący w latach 18451918 niemiecki matematyk Georg Cantor zauważył, że każdemu punktowi na osi liczbowej odpowiada pewna liczba rzeczywista. Wśród liczb rzeczywistych są też liczby całkowite. Każda liczba całkowita jest liczbą rzeczywistą, ale nie każda liczba rzeczywista jest liczbą całkowitą. Wysnuł więc wniosek, że liczb rzeczywistych jest więcej niż całkowitych. To było odkrycie Cantora, a naszym zadaniem będzie zrozumienie, jak użyć osi liczbowej do zaznaczania na niej zbiorów liczbowych, spełniających określone warunki.

  1. Interaktywna treść merytorycznaInteraktywna treść merytoryczna

  2. AnimacjaAnimacja

  3. Zestaw ćwiczeń interaktywnychZestaw ćwiczeń interaktywnych

  4. SłownikSłownik

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
  • Pojęcie osi liczbowej.

  • Definicję liczby naturalnej, liczby całkowitej i liczby wymiernej.

Twoje cele
  • Zaznaczysz na osi liczbowej zbiór liczb spełniających określone warunki.

  • Wyznaczysz na osi liczbowej liczby, które spełniają określone warunki.

  • Wykorzystasz zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów matematycznych.

1

Przypomnijmy definicję osi liczbowejoś liczbowaosi liczbowej.

oś liczbowa
Definicja: oś liczbowa

Osią liczbową nazywamy prostą, na której zaznaczamy: zwrot (strzałkę, która wskazuje, w którą stronę liczby się zwiększają), liczby 0 oraz 1.

RZdh2SHy5Q2rL
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Punkty 01 wyznaczają końce odcinka, który nazywamy jednostką osi liczbowej, a jego długość jest równa 1.

Na osi liczbowej możemy zaznaczać nie tylko pojedyncze liczby, ale też zbiory liczb, spełniających określone warunki.

W zależności od warunku, jaki spełniają liczby na osi liczbowej, możemy wyróżnić kilka różnych przypadków.

Zaznaczymy na osi liczbowej zbiór liczb spełniających warunek:

  • x>2

Zapis x>2 oznacza, że x jest liczbą większą od 2. Zatem na osi liczbowej mamy zaznaczyć wszystkie liczby, które są większe od liczby 2. Rysujemy oś liczbową i zaznaczamy na niej liczbę 2.

R1eKeaKamnX8Y
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczby większe od 2 leżą na osi liczbowej na prawo od tej liczby.

R1SkJII4pIlrq
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Pusta kropka przy liczbie 2 oznacza, że ta liczba nie należy do omawianego zbioru liczb.

  • x-3

Zapis x-3 oznacza, że x jest liczbą większą lub równą -3. Zatem na osi liczbowej mamy zaznaczyć liczby, które są większe lub równe liczbie -3. Rysujemy oś liczbową i zaznaczamy na niej liczbę -3.

RVgW4zL5EWRse
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczby większe od -3 leżą na osi liczbowej na prawo od tej liczby.

R1MrVzlWEVOEK
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zamalowana kropka przy liczbie -3 oznacza, że ta liczba należy do omawianego zbioru liczb.

  • x<-1

Zapis x<-1 oznacza, że x jest liczbą mniejszą od -1. Zatem na osi liczbowej mamy zaznaczyć liczby, które są mniejsze od liczby -1. Rysujemy oś liczbową i zaznaczamy na niej liczbę -1.

RVuzrCpJRXd1a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczby mniejsze od -1 leżą na osi liczbowej na lewo od tej liczby.

R1aIWYKjsRUpD
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Pusta kropka przy liczbie -1 oznacza, że ta liczba nie należy do omawianego zbioru.

  • x1

Zapis x1 oznacza, że x jest liczbą mniejszą lub równą 1. Zatem na osi liczbowej mamy zaznaczyć liczby, które są mniejsze lub równe liczbie 1. Rysujemy oś liczbową i zaznaczamy na niej liczbę 1.

RGlMvlaKmcNb2
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczby mniejsze od 1 leżą na osi liczbowej na lewo od tej liczby.

RXE5702pFTC2I
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zamalowana kropka przy liczbie 1 oznacza, że ta liczba należy do omawianego zbioru.

Przykład 1

Zaznaczymy na osi liczbowej zbiór liczb spełniających warunek x4, a następnie podamy wszystkie liczby naturalne, które spełniają podany warunek.

Rozwiązanie:

Zapis x4 oznacza, że x jest liczbą mniejszą lub równą 4. Zatem na osi liczbowej mamy zaznaczyć liczby, które są mniejsze lub równe liczbie 4. Rysujemy oś liczbową i zaznaczamy na niej liczbę 4, a następnie liczby mniejsze od 4, które leżą na osi liczbowej na lewo od tej liczby.

RCktmsjZI7Qqn
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Zatem liczby naturalne, które spełniają podany warunek to: 0, 1, 2, 3, 4.

Przykład 2

Zapiszemy warunek, jaki spełniają liczby zaznaczone na osi liczbowej:

RT7HjFGiCxFoV
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RVOgBpHTfCK6a
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Rozwiązanie:

  1. Zbiór liczb zaznaczony na osi liczbowej jest opisany za pomocą warunku x<6.

  2. Zbiór liczb zaznaczony na osi liczbowej jest opisany za pomocą warunku x-3.

Przykład 3

Zaznaczymy na osi liczbowej wszystkie liczby:

  1. nie mniejsze niż -312,

  2. ujemne.

Rozwiązanie:

  1. Liczby, które są nie mniejsze niż -312, to takie liczby x, które spełniają warunek x-312.

Wobec tego, zbiór liczb spełniających warunek x-312 przedstawia się na osi liczbowej następująco:

R1Q6pa4fesCD3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
  1. Liczby, które są ujemne, to takie liczby x, które spełniają warunek x<0.

Wobec tego, zbiór liczb spełniających warunek x<0 przedstawia się na osi liczbowej następująco:

RzaDbTDYOPBgy
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Przykład 4

Zaznaczymy na osi liczbowej wszystkie liczby, które spełniają jednocześnie podane warunki, a następnie wymienimy liczby całkowite, które spełniają te warunki.

  1. wszystkie liczby mniejsze od 2 i większe od -4,

  2. wszystkie liczby nie mniejsze niż 2 i nie większe niż 6.

Rozwiązanie:

  1. Liczby, które są mniejsze od 2 i większe od -4, to takie liczby x, które spełniają warunki: x<2 oraz x>-4.

Zatem:

RpXPeY5CIoNBo
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczby całkowite, które spełniają podane warunki to: -3,-2,-1,0,1.

  1. Liczby, które są nie mniejsze niż 2 i nie większe niż 6, to takie liczby x, które spełniają warunki x2 oraz x6.

RHZ495WvASGjK
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczby całkowite, które spełniają podane warunki to: 2, 3, 4, 5, 6.

Mając dane punkty na osi liczbowej, które odpowiadają wartościom liczb, możemy obliczać odległości pomiędzy tymi punktami.

Przykład 5

Wyznaczymy zbiór liczb całkowitych, których odległość na osi liczbowej od liczby 3 jest nie większa niż 512.

Rozwiązanie:

Narysujmy oś liczbową i zaznaczmy na niej liczbę 3.

Zauważmy, że liczby x, których odległość od liczby 3 jest nie większa niż 512 spełniają warunki: x-212 oraz x812.

Omawiany zbiór liczb przedstawia się następująco na osi liczbowej:

R11gBvBdyu7XE
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Liczby całkowite, które spełniają podany warunek to: -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8.

Przykład 6

Załóżmy, że pewien zbiór liczb jest określony za pomocą warunków xk oraz xk+4, gdzie k jest pewną liczbą całkowitą. Wyznaczymy, ile liczb całkowitych należy do zbioru liczb, który jest określony za pomocą tych warunków jednocześnie.

Rozwiązanie:

Zauważmy, że jeśli k jest pewną liczbą całkowitą, to k<k+4.

Najmniejszą liczbą całkowitą, która należy do podanego zbioru jest k, a największą k+4.

Pomiędzy tymi liczbami znajdują się jeszcze 3 liczby całkowite: k+1, k+2, k+3.

Zatem jest 5 liczb całkowitych, które spełniają oba warunki jednocześnie.

Notatnik

RspZ5DtYdANLh
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
2

Animacja

Zapoznaj się z animacją dotyczącą zaznaczania na osi liczb spełniających podane warunki, a następnie wykonaj polecenia.

R1SDAkLG425O91
Film nawiązujący do treści materiału
Polecenie 1

Zapisz warunek, jaki spełniają liczby zaznaczone na osi liczbowej, a następnie określ najmniejszą i największą liczbę całkowitą należącą do tego zbioru.

R1b3iv2CRj9WZ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R5Yq2xMPPUqUQ
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R3cSIqtIdZo5A
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1Nsx3WLVONYz
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RHBxQ8mfwn7mA
(Uzupełnij).
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
R19ZwXpKNAevY
Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami. Istnieje Tu uzupełnij liczb całkowitych, których odległość od 0 na osi liczbowej jest mniejsza niż 3. Istnieje Tu uzupełnij liczb całkowitych, których odległość od 0 na osi liczbowej jest nie większa niż 4. Istnieje Tu uzupełnij liczb całkowitych, których odległość od 0 na osi liczbowej jest mniejsza niż 5, ale nie mniejsza niż 1.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R17StDs7ADkMs
Na osi liczbowej zaznaczono zbiór wszystkich liczb nie mniejszych niż -7 oraz nie większych niż 7. W tym zbiorze: Możliwe odpowiedzi: 1. jest 15 liczb całkowitych, 2. jest 7 liczb naturalnych, 3. jest 5 dzielników naturalnych liczby 6, 4. istnieje najmniejsza i największa liczba całkowita
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
3

Zestaw ćwiczeń interaktywnych

1
Pokaż ćwiczenia:
R1c8iJLmHJlAY
Ćwiczenie 1
Zbiór wszystkich liczb, które są nie większe niż -3 opisujemy za pomocą warunku: Możliwe odpowiedzi: 1. x-3, 2. x-3, 3. x<-3
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RlbCOXQvAie4A
Ćwiczenie 2
Połącz w pary oś liczbową z odpowiednim warunkiem, jaki spełniają liczby zaznaczone na tej osi liczbowej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RzKjdQacJUq5b
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami lub słowami. Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę i wybrać prawidłową odpowiedź. Na osi liczbowej zaznaczono warunek x1. Ile liczb naturalnych go spełnia? 1. 6, 2. 1, 3. 2, 4. zamalowanym, 5. 7, 6. niezamalowanym.
Na osi liczbowej zaznaczono warunek x<6. Ile liczb naturalnych go spełnia? 1. 6, 2. 1, 3. 2, 4. zamalowanym, 5. 7, 6. niezamalowanym.
Na osi liczbowej zaznaczono warunek x-4. Oznacza to, ze liczbę -4 oznaczono 1. 6, 2. 1, 3. 2, 4. zamalowanym, 5. 7, 6. niezamalowanym kółeczkiem na osi liczbowej.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1UOX7bljNcxz
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania, które są prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Zbiór wszystkich liczb nie większych niż 10 opisujemy za pomocą warunku x10., 2. Zbiór wszystkich liczb niedodatnich opisujemy za pomocą warunku x<0., 3. Zbiór wszystkich liczb nie mniejszych niż -7 opisujemy za pomocą warunku x-7., 4. Zbiór wszystkich liczb nieujemnych opisujemy za pomocą warunku x0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RBWanI2EBEPzR
Ćwiczenie 4
Wstaw w tekst odpowiednie liczby. Do zbioru liczb określonego za pomocą warunku x-6 należy 1. 5, 2. 7, 3. 4, 4. 8, 5. 2, 6. 10, 7. 9, 8. 6 liczb całkowitych ujemnych.
Do zbioru liczb określonego za pomocą warunku x<10 należy 1. 5, 2. 7, 3. 4, 4. 8, 5. 2, 6. 10, 7. 9, 8. 6 liczb naturalnych.
Do zbioru liczb określonego jednocześnie za pomocą warunków x-2 oraz x1 należą 1. 5, 2. 7, 3. 4, 4. 8, 5. 2, 6. 10, 7. 9, 8. 6 liczby naturalne.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RFpwYCTFS7JD4
Ćwiczenie 5
Jeżeli do zbioru liczb należą wszystkiej liczby, które spełniają warunek x-6, to: Możliwe odpowiedzi: 1. największą liczbą całkowitą, która nie należy do tego zbioru jest liczba -7, 2. najmniejszym elementem tego zbioru jest liczba -6, 3. do tego zbioru należy 6 liczb całkowitych ujemnych, 4. największym elementem tego zbioru jest liczba -6, 5. najmniejszą liczbą całkowitą, która nie należy do tego zbioru jest -5, 6. nie istnieje najmniejsza liczba w tym zbiorze Jeżeli do zbioru liczb należą wszystkie liczby, które spełniają warunek x-6, to: Możliwe odpowiedzi: 1. największą liczbą całkowitą, która nie należy do tego zbioru jest liczba -7, 2. najmniejszym elementem tego zbioru jest liczba -6, 3. do tego zbioru należy 6 liczb całkowitych ujemnych, 4. największym elementem tego zbioru jest liczba -6, 5. najmniejszą liczbą całkowitą, która nie należy do tego zbioru jest -5, 6. nie istnieje najmniejsza liczba w tym zbiorze
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
R1RTEn5hKgeu6
Uzupełnij tekst odpowiednimi liczbami. Istnieje Tu uzupełnij liczb całkowitych, których odległość od 0 na osi liczbowej jest nie większa niż 5. Istnieje Tu uzupełnij liczb naturalnych, których odległość od 0 na osi liczbowej jest nie większa niż 6. Istnieje Tu uzupełnij liczb całkowitych, których odległość od 0 na osi liczbowej jest mniejsza niż 6, ale nie mniejsza niż 2.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 7

Zaznacz na osi liczbowej zbiór wszystkich liczb, które spełniają jednocześnie warunki: x-5 oraz x<5, a następnie podaj:

  1. wszystkie liczby naturalne, które spełniają jednocześnie podane warunki,

  2. wszystkie liczby całkowite, które spełniają jednocześnie podane warunki.

R1YnOxapK8H5U
(Uzupełnij) .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8

Na osi liczbowej przedstawiono liczby opisane za pomocą pewnego warunku.

RgwC4QDk6QIJL
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Podaj:

  1. liczby przeciwne do wszystkich liczb naturalnych, które należą do tego zbioru,

  2. liczby odwrotne do pięciu największych liczb całkowitych ujemnych, które należą do tego zbioru.

RrsxIEVpqEmm4
(Uzupełnij) .
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
4

Słownik

oś liczbowa
oś liczbowa

przedstawienie zbioru liczb w postaci prostej z wyróżnionymi punktami 01 oraz o określonym zwrocie

Bibliografia

Cewe A., Nahorska H., Krawczyk M., Magryś‑Walczak A., (2017), Matematyka. Zamiast korepetycji z matematyki. Zbiór zadań otwartych i zamkniętych z matematyki dla klas 78, Gdańsk: Wydawnictwo Podkowa.

Duvnjak E., Kokiernak‑Jurkiewicz E., (2018), Matematyka 8. Zbiór zadań. Szkoła podstawowa, Warszawa:Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Janowicz J., (2018), Matematyka. Zbiór zadań konkursowych dla klas 78 szkoły podstawowej, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.